2012-12-14, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercafreaken
jag brukar skriva så här till en sådan idiot.

jag har överlåtit min fodran på dig till ett välkänt mc-gäng,

då kommer det pengar fort som fan

sj

HA HA!!!

Jag kan direkt avskriva den tanken. inget "välkänt - mc gäng" kommer ta i din fattiga skuld.. Finns inte en chans!
Citera
2012-12-16, 11:57
Medlem
Dj_Slimmes avatar
Någon som köpt Wii U spel av någon av följande användare på tradera:

ThomasSaboIceTigers

SverkersEl

SvagströmsEl ?

De sistnämnda är avstänga/inaktiverade och har bara 1 i omdöme på en KÖPT auktion.
Alla dessa tre "personer" har lagt upp nya, inplastade Wii U spel för 310-330kr KÖP NU, vilket är helt sjukt billigt.
Inte för inte som man misstänker att alla dessa tre är samma person (så alla personnummer och namn är stulna)
Jag bor väldigt nära första användaren och kommer således att besöka denna nästkommande vecka.
Det skulle göra mig väldigt paff om det faktiskt var så att personen som öppnar dörren är samma person som försökt sälja spel till mig.
Så nu till alla er andra som "köpt" spel: har ni hört eller sett något tecken på att ni skulle få spelen?
Jag fick ett mail om att spelet var skickat, men inget har dykt upp i lådan, och nu har personen lagt upp samma annons, med SAMMA spel för SAMMA summa igen!
HJÄLP!
Citera
2012-12-16, 14:35
Medlem
Dj_Slimmes avatar
Jag har pratat med kundtjänst på tradera och gett de den info jag luskat fram. Även ringt personen vars namn och personnummer uppenbarligen blivit stulet, och han sa sig inte veta något om detta. Någon som har erfarenhet kring att polisanmäla någon på tradera förut? Skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som överfört pengar till personerna i fråga.
Citera
2012-12-16, 14:38
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dj_Slimme
Jag har pratat med kundtjänst på tradera och gett de den info jag luskat fram. Även ringt personen vars namn och personnummer uppenbarligen blivit stulet, och han sa sig inte veta något om detta. Någon som har erfarenhet kring att polisanmäla någon på tradera förut? Skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som överfört pengar till personerna i fråga.

Då namnet är kapat så kanske du ska utelämna det däremot kan du lägga upp mejladress, kontonumret samt vilken bank det rör sig om så kanske fler lurade hittar till tråden och du på så sätt kan få kontakt med fler. Annars kan du försöka kontakta andra som köpt saker från din säljare, det går om de själv har ute annonser annars är det ej möjligt. Har de ute auktioner själv kan du klicka på "ställ en fråga till säljaren" till höger om auktionen.

Edit

Såg att samtliga tre användares konton är avaktiverade nu.
Citera
2012-12-16, 15:50
Medlem
Dj_Slimmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Då namnet är kapat så kanske du ska utelämna det däremot kan du lägga upp mejladress, kontonumret samt vilken bank det rör sig om så kanske fler lurade hittar till tråden och du på så sätt kan få kontakt med fler. Annars kan du försöka kontakta andra som köpt saker från din säljare, det går om de själv har ute annonser annars är det ej möjligt. Har de ute auktioner själv kan du klicka på "ställ en fråga till säljaren" till höger om auktionen.

Edit

Såg att samtliga tre användares konton är avaktiverade nu.

Har kontaktat en som "Köpt" spel av en av de avstängda aliasen.
Väntar fortfarande på svar, men de två mailadresser personen använt sig av är iaf följande:
tompaandersson2@inbox.com
tomasandersson123@yahoo.se
Citera
2012-12-17, 15:16
Medlem
http://www.tradera.com/5-randig-x-lank-billigt-auktion_240301_171181150

säljer även

http://www.tradera.com/2-st-iphone-5-64gb-auktion_340125_171281538

någon annan som tippar på att detta är en bedragare?
Citera
2012-12-17, 16:10
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annamamma1984
http://www.tradera.com/5-randig-x-lank-billigt-auktion_240301_171181150

säljer även

http://www.tradera.com/2-st-iphone-5-64gb-auktion_340125_171281538

någon annan som tippar på att detta är en bedragare?
Varför tror du säljaren är en bedragare?
Citera
2012-12-17, 18:12
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods

Nu säger jag inte att det är en skojare, men upplägget känns igen från när jag själv blev blåst. Någon med bra vitsord får sitt konto kapat på ett eller annat sätt, har mest haft småauktioner sen helt plötsligt kommer några dyra. Tittar man på profilen så ser det seriöst ut. Jag hade inte budat iaf!
Citera
2012-12-17, 18:32
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods

Personligen är jag lite kluven men precis som föregående skribent skrev så skulle inte jag ha bjudit på någon av de dyrare auktionerna.

Tex så kan man fråga sig varför inte säljaren tar egna foton på de där två iphonen som han/hon har ute till försäljning då de flesta övriga auktioner (bortsett den med smycket som ligger på drygt 6 k nu) har just egna foton. Samma med smycket för drygt 6k varför inte fota den själv om man nu har den hemma, den enda bilden på smycket som finns är en produktbild från förmodligen tillverkaren, inte en egentagen bild.

Det får mig att bli skeptisk direkt då skojare i regel inte har sakerna de säljer och således använder produktbilder från tillverkarna eller stulna bilder.

Dock kan man se att många av bilderna på kläderna som säljaren har ute till försäljning kommer från samma hem på så sätt att bakgrunden som utgörs av en matta går att känna igen på många av bilderna fast de är å andra sidan billiga saker liksom de få saker säljaren har sålt så här långt. Det är typiskt för en skojare då de ofta säljer billiga saker för att få omdömen och sedan börjar de lägga ut dyra saker för att lura folk.

Nu säger jag inte att denna säljare är oseriös men precis som skrivits så känns tillvägagångssättet igen från tidigare blåsningar.
Citera
2012-12-17, 19:45
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dj_Slimme
Någon som köpt Wii U spel av någon av följande användare på tradera:

ThomasSaboIceTigers

SverkersEl

SvagströmsEl ?

De sistnämnda är avstänga/inaktiverade och har bara 1 i omdöme på en KÖPT auktion.
Alla dessa tre "personer" har lagt upp nya, inplastade Wii U spel för 310-330kr KÖP NU, vilket är helt sjukt billigt.
Inte för inte som man misstänker att alla dessa tre är samma person (så alla personnummer och namn är stulna)
Jag bor väldigt nära första användaren och kommer således att besöka denna nästkommande vecka.
Det skulle göra mig väldigt paff om det faktiskt var så att personen som öppnar dörren är samma person som försökt sälja spel till mig.
Så nu till alla er andra som "köpt" spel: har ni hört eller sett något tecken på att ni skulle få spelen?
Jag fick ett mail om att spelet var skickat, men inget har dykt upp i lådan, och nu har personen lagt upp samma annons, med SAMMA spel för SAMMA summa igen!
HJÄLP!

Hej!

Du kan kolla var bedragaren befinner sig genom att spåra IP-numret via hans mail om du högerklickar och visar källa . X-originating IP: XXX är hans adress.
Citera
2012-12-17, 19:57
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Samma med smycket för drygt 6k varför inte fota den själv om man nu har den hemma, den enda bilden på smycket som finns är en produktbild från förmodligen tillverkaren, inte en egentagen bild.

Speciellt eftersom det är från 1964 känns det lite fishy med en "produktbild". Hmm... man kanske ska anmäla för granskning?
Citera
2012-12-18, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Speciellt eftersom det är från 1964 känns det lite fishy med en "produktbild". Hmm... man kanske ska anmäla för granskning?

jag har anmält iaf, la även ett negativt ( vann ett av hens armband men betala ej då jag förstod att det var något lurt)
namnet på personen stämmer ej överäns. finns inte på den adressen.
finns en som heter liknande men som bor lite längre bort , förmodligen har hen bytt nr på adress och stavning på efternamnet så att man inte ska råka få tag i den riktiga personen bakom kontot, dvs den som fått sitt konto kapat.
Nu har hen 2 negativa som ni ser är det någon annan som t.o.m skapat en email just för det.

Förhoppningsvis hinner folk se det och inte betala in, tar ju alltid ett tag för tradera att stänga ner säljaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in