2015-01-14, 13:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hellobbq
Det fanns några häftiga bilder som spreds runt tidigare där det var en gata som hade restauranger och affärer öppna och det fanns inte tillstymmelse till krig. Och på ett flygfoto ser man hur allt är sönderbombat runt området. Nån som vet vad jag menar?

Vet inte riktigt om det var den men såg ett ryskt reportage där de följde en filmad rutt genom någon, man tror skärmen var delad i varsin halva, ena halvan hur staden såg ut något/några år tidigare, andra halvan hur sönderbombad staden var idag.
Citera
2015-01-14, 13:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Är det sämre kvalitet på sunni extremister jämfört med shia? Vad bygger du detta påstående på, hur har du mätt?

Hizbollah gjorde ganska hyfsat ifrån sig, för arabiska förhållanden, mot israelerna 2005.
Citera
2015-01-14, 13:57
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freudianslip
Sunniter gillar att dra upp den där statistiken men där räknar man också in Indonesien, Indien och Bangladesh exempelvis, länder med oerhört stor sunni-muslimsk befolkning men som inte är särskilt radikala eller intresserade av ME-konflikter. Ser man till hur demografin ser ut i Mellanöstern är det mycket jämnare.
Det är jämnare främst för att Iran utgör 37-40% av hela världens shia befolkning. Det må vara något jämnare, men det är fortfarande ojämt. Det spelar dock ingen roll huruvida man begränsar statistiken till enskilda länder eller regioner, för jihadisterna kommer fortfarande från hela världen för att kriga. I samband med Charlie Ebdo så säger dem på SVT att 1000 fransmän har åkt till Syrien. Muslimer utgör 8 % av det där moderna och icke radikala landet. 1000 pers av flera miljoner muslimska fransmän är inte mycket, men det gör ändå skillnad nere i Syrien.

Hur man än vrider och vänder på det så har den enorma skillnaden i mängd, en inverkan på resultatet i den här konflikten. 87-90% av 1, 57 miljader är 1 365 900 000-1 413 000 000. Den högsta uppskattningen på den totala shittiska befolkningen i världen är 204 100 000.

Alla dem där länderna du nämnde har sin beskärda del av islamiska terrorister och dem har haft relativt stora attentat. Indonesien har en muslimsk befolkning 200 miljoner, Indien 161 mil och Bangladesh 145 mil. Tror du inte det finns ett par tiotals tusen extremister i alla dessa enskilda länder om inte mer?

Det är ju inte konstigt att sunnitierna gillar att dra upp den här statistiken, den är ju entydig. Men samma statistik kan även användas som argument emot dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Precis, sett till mellanöstern så är det gissningsvis 60% sunni och 40% shia.
Det ser dock inte ut så enligt källan jag hänvisade till. Kolla längs ner på sidan, vid rubriken "Countries with More Than 100,000 Shia Muslims", gisningsvis. http://www.pewforum.org/2009/10/07/mapping-the-global-muslim-population/
Senast redigerad av interiorcore 2015-01-14 kl. 14:54.
Citera
2015-01-14, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soria
I Hasakah provinsen försätter SAA rensa byar från IS , senast by IS tappat är Rafraf väst om staden Hasakah.
Allt är inte så bra som du skriver. IS har avancerat mycket i Hasaka. Dom försöker omringa staden, vilket dom inte kommer lyckas med. Men dom har vunnit mkt mark. Dom närmar sig assyriska byar, vilket inte är bra för stackarna.

Karta:
https://pbs.twimg.com/media/B7Ohe3-CAAA9qtz.png:large
Citera
2015-01-14, 14:47
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Så jävla pinsamt att skylla allt på shiaislam, ISIS framfart hade skett varesig Moder Teresa styrt Irak eller Maliki.
Det är snare en enskild person och inte shiaislam som är föremål för beskyllning i den där dokumentären på SVT. Du hävdar att resultatet hade bilivt den samma oavsett hur landets högsta chef hade handlat. Vad är det som avgör resultatet?

Det sker ingen interaktion och alla aktörer agerar utan att ta hänsyn till situationer eller vad dem andra aktörerna gör. Resonemanget är problematiskt.

Citat:
Kan du inte svaret på det så befinner du dig i fel tråd. Om du på fullaste allvar tror att Maliki är anledningen till ISIS framfart så saknar du fundamentala kunskaper om mellanöstern, Islam, och denna konflikt.
Okey, du som har de fundamentala kunskaper om mellanöstern, islam samt konflikten ifråga. Borde kunna sakligt ifrågasätta alla uppgifter i dokumentären. Varför gör du inte det?

Jag har inte all den kunskap som du har, vet inte ens vad de fundamentala kunskaperna i mellanöstern är tex. Men efter att ha sett dokumentären, så tänkte jag att Malikis utmanuvrering av de folkvalda sunnitiska politikerna hade troligen konsekvenser samt även den där hanteringen av demonstrationen i Hawija. Att dömma av klippet från den sistnämnda händelsen så verkade det som att en signifikant mängd civilklädda människor blivit utsatta för ganska omfattande beskjutning och tillföljd av detta dött.

Släng gärna in moder teressa/Maliki grejen i din förklaring.
Citat:
Skribenten du svarade är kurd, Barzani och gänget spred länge propaganda att Maliki är den nya Saddam ( ) således är det med andra ord endast oljud som inte går att ta på allvar.
Ska man inte ta hänsyn till vad som sägs beroende på av vem det sägs. Det spelar alltså ingen roll om själva informationen är sant eller inte. Alltså, det finns minst en argumentationsfel i varenda inlägg. Håller du på och bokar av hela listan eller vad är det frågan om?

Barzani är kvar, Maliki är borta. Vad beror det på? Både sunniirak och KRG ville ha bort honom. USA ville ha bort honom och även Iran, Turkiet och Saudiarabien.

Jag rekomenderar att vi hädanefter för diskussionen om SVT dokumnetären i Irak tråden. Kan inte mod flytta över inläggen från denna tråd till den andra?
Senast redigerad av interiorcore 2015-01-14 kl. 14:56.
Citera
2015-01-14, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Hizbollah gjorde ganska hyfsat ifrån sig, för arabiska förhållanden, mot israelerna 2005.

Du menar 2006?
Citera
2015-01-15, 02:05
Bannlyst
Jag läser ständigt att ISIS dödar barn, kvinnor och gamla.

Men jag har fortfarande inte sett någon video eller bild som visar detta, har bara sett när dom dödar män, och detta via antagligen sharia eller i strid/krigsfångar.

Kan någon länka morden på barn, kvinnor och gamla?

Verkar som att folk glömmer bort att Assad bombar sönder hela städer och har dödat hundratusentals människor, varav många varit civila, barn, kvinnor och gamla.
Citera
2015-01-15, 02:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zirkovic
Jag läser ständigt att ISIS dödar barn, kvinnor och gamla.

Men jag har fortfarande inte sett någon video eller bild som visar detta, har bara sett när dom dödar män, och detta via antagligen sharia eller i strid/krigsfångar.

Kan någon länka morden på barn, kvinnor och gamla?

Verkar som att folk glömmer bort att Assad bombar sönder hela städer och har dödat hundratusentals människor, varav många varit civila, barn, kvinnor och gamla.

https://www.youtube.com/watch?v=TMJRUNlTEb8

Tog mig 2 sek att hitta den, du hittar även fler på youtube sen får du även tänka på att dom inte precis filmar varenda en person som dom dödar, speciellt inte när det gäller barn då. SAA hittar massgravar lite då och då när dom tar över ställen som IS haft kontroll över. Finns ett klipp där en nyhetsbyrå går igenom hur en ung kille på 14-15 hade varit vid affären och sålt grejer, då skulle en man frågat om han kunnat krita på varan eller något liknande och han svarade med "jag kan inte, om profeten han själv frågade så hade jag varit tvungen att säga nej" då plockade IS upp honom och avrättade honom 2 timmar senare, finns samt en bild på honom när han är död, ser ut som dom skjutit honom i munnen.

Misstänker att du är en person som fått höra lite angående IS om hur dom förmedlas som psykopater i median o.s.v., en grej bör du ha i tankarna och det är att det är IS själva som skryter om hur dom massmördar människor och lägger upp klipps på det. Deras Sharia innebär:
Håller du inte med oss så är du död.

Så att dom har avrättat enligt Sharia så som du skriver finner jag smått komiskt men samtidigt inte.
Citera
2015-01-15, 02:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Generalennn
https://www.youtube.com/watch?v=TMJRUNlTEb8

Men är detta verkligen ISIS? Kan vara FSA, Nusra eller IF?

De pratar ryska i klippet?
Senast redigerad av zirkovic 2015-01-15 kl. 02:33.
Citera
2015-01-15, 02:44
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:

Vilken sten har du bott under? ISIS har flera tusen krigare som kommer från tjetjenien och andra öststatshålor. Finns allt från albaner, bosnier, nordafrikaner, kineser, indier och indonesier som strider för dom. Som jag sa till dig tidigare, du har för mycket och lära dig om denna konflikten för att undvika att ställa så pass dumma frågor som du gör.
Citera
2015-01-15, 02:45
Avslutad
Citat:

Tjetjener, bekräftat att det är IS. Fanns en dokumentär om nån annan terroristgrupp som tagit 3 IS tillfångatagna och sen visat dom klippet och frågat "är detta Islam?", senare avrättar dom själva en snubbe i dokumentären, ha-ha.
Citera
2015-01-15, 03:05
Bannlyst
Citat:
Vilken sten har du bott under? ISIS har flera tusen krigare som kommer från tjetjenien och andra öststatshålor. Finns allt från albaner, bosnier, nordafrikaner, kineser, indier och indonesier som strider för dom. Som jag sa till dig tidigare, du har för mycket och lära dig om denna konflikten för att undvika att ställa så pass dumma frågor som du gör.

Hur pass brutala är Nusra, FSA, IF?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in