2015-01-12, 01:48
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultimatkontakt
Det var rykten, men den som kom med ryktet är välinformerad....men rykte.

Du har väll koll på vad som pågår i Yemen?
Landet är mer eller mindre i Irans händer idag.

Jag vet att houthi's är shia och lojala till Iran, jag vet också att dom gjort framsteg i Yemen, dock vet jag inte hur stor makt dom har då Al Qaida i Yemen motarbetar dom, dessa har bland annat tränat Kouachi bröderna som utförde Charlie attackerna i Paris.
Citera
2015-01-12, 02:31
Bannlyst
Denna dokumentären framställer Shia som de värsta i kriget och att det var Shia som startade allt: http://www.svtplay.se/video/2592294/historien-om-is
Citera
2015-01-12, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirkovic
Denna dokumentären framställer Shia som de värsta i kriget och att det var Shia som startade allt: http://www.svtplay.se/video/2592294/historien-om-is

Jag såg också dokumentären idag...det var riktigt jävla skit.
Man ville förklara ISIS framväxt med Iraks före detta premiärminister al Malikis så kallade förtryck av sunniter i Irak.
Men det var inte sämre än vad jag förväntade mig av SVT som än idag inte kunnat visa en enda bra dokumentär om krigen i Syrien och Irak.
Citera
2015-01-12, 02:43
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirkovic

Så jävla pinsamt att skylla allt på shiaislam, ISIS framfart hade skett varesig Moder Teresa styrt Irak eller Maliki.
Citera
2015-01-12, 04:53
Medlem
voosvaass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Ingen som tycker att YPG i Afrin borde ingå en allians med NDF i Zahra/Nubl?
För dom är uppenbarligen nästa mål ifall de två städerna skulle falla.

Afrin-kantonen är omringad av JaN och dess allierade.

JaN närvaro(karta):
https://pbs.twimg.com/media/B66tbzZIMAASfwH.jpg:large

SAA och Assad är förlorare och sen har vi grupper som är emot YPG. Det enda som inte krånglar till det mellan FSA och kurderna är Akrad. Vad jag har hört så ska de kurdiska områden som Kobane och Afrin förloras. Qamishlo området eller vad det kallas för ska kopplas ihop med kurderna i Irak.

Eliten vill inte se de två andra kantonerna tillsammans under PKK.
Citera
2015-01-12, 04:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av voosvaas
SAA och Assad är förlorare och sen har vi grupper som är emot YPG. Det enda som inte krånglar till det mellan FSA och kurderna är Akrad. Vad jag har hört så ska de kurdiska områden som Kobane och Afrin förloras. Qamishlo området eller vad det kallas för ska kopplas ihop med kurderna i Irak.

Eliten vill inte se de två andra kantonerna tillsammans under PKK.

Väldigt dumt av dig nu, vadå vad jag hört så ska kurdiska områden förloras. Viskade några kurder dig i örat och sa; du, vi kommer förlora våra områden, även om vi skulle vinna så kommer vi förlora med flit. Du är sjuk!

Vilka är eliten nu!
Citera
2015-01-12, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Det är mycket snö. Upp till 2 meter. Man kan inte avancera i en sån terräng, så därför håller man bara sina ställningar runt om i Qualamon och låter fienden frysa ihjäl.
I andra städer avancerar man sakta men säkert som i Jobar. Här är det hårda strider, man slåss väg i väg vilket leder till att framryckningen går sakta samt att det finns ett stort tunnelsystem som man måste ta hänsyn till.
Nej, dom fryser inte ihjäl
Citera
2015-01-12, 13:30
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Nej, dom fryser inte ihjäl

Det finns terrorister på bergen som är omringade, de kommer ingenstans. De försöker desperat attackera då och då, men blir alltid tillbakaslagna. Jo jag tror de fryser ihjäl. Det är ju detta vi har väntat på hela hösten.
Nu kan jag ju givetvis inte lägga fram bevis för detta. Men vi får avvakta och se om de hittar ett par döingar under hösten.
Citera
2015-01-12, 15:08
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Det finns terrorister på bergen som är omringade, de kommer ingenstans. De försöker desperat attackera då och då, men blir alltid tillbakaslagna. Jo jag tror de fryser ihjäl. Det är ju detta vi har väntat på hela hösten.
Nu kan jag ju givetvis inte lägga fram bevis för detta. Men vi får avvakta och se om de hittar ett par döingar under hösten.
Förra året var det säkert de som frös ihjäl, men det man hörde och såg var de som svalt, de såg ut som benrangel. Och det var inte uppe i bergen direkt, säkert svårare med mattillförseln där uppe. Hur många kan de tänkas vara förresten?
Citera
2015-01-12, 17:58
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultimatkontakt
Även om 15.000 i sig inte är en liten siffra så är det utspritt över 3 år, det är verkligen inget avgörande.
Vid behov så skickar Iran dubbla antalet shia-miliser på några månader.

Jag läste på ett annat forum att Houthi-rörelsen i Yemen ska skicka sammanlagt 5000 krigare till Syrien för att stötta den syriska armén, dessa ska skickas i 2 omgångar inom 1 månad.
Beslutet togs efter uppmaning från Iran, som har ett lika stort inflytande över Hotuhierna som över libanesiska Hezbollah och irakiska Asa'ib ahl al-Haq, med andra ord proxy.

Det finns en massa shiitiska miliser som kan skickas in från Afghanistan, Yemen, Irak, Libanon vid behov och då har vi inte ens börjat prata om de tusentals iranier som vill åka till Syrien och döda salafister/wahabiter...dessa USA-stödda 15.000 utspritt över 3 år är långt ifrån en "game changer".
Shia muslimerna har statistiken emot sig, om det gäller sekteristiskt krig.
Citat:
A comprehensive demographic study of more than 200 countries finds that there are 1.57 billion Muslims of all ages living in the world today, representing 23% of an estimated 2009 world population of 6.8 billion.

(...)

Of the total Muslim population, 10-13% are Shia Muslims and 87-90% are Sunni Muslims.
http://www.pewforum.org/2009/10/07/mapping-the-global-muslim-population/
Citera
2015-01-12, 19:45
Bannlyst
Det har kommit rapporter från att IS dödar sina egna som ger upp i strider eller försöker fly. Rapporter från norskt håll säger att en norsktalande ska ha blivit avrättad efter att ha försökt fly. http://www.svt.se/nyheter/varlden/is-dodade-norsktalande-desertor

Kommer detta bli satt i system av IS? Isåfall kan jag tänka mig att vi kommer se färre som åker tillbaka till Europa av risk att bli avrättade.
Citera
2015-01-12, 20:00
Medlem
Citat:

Jo fast innan eventuell snö föll ner på marken så var de ju bar backe.

De är väl egentligen ingen här på flashback som verkligen vet hur de ser ut där nere.

Jag tror att de är svårt för Hezbollah att hålla så mycket terräng även fast dem har hjälp av sina allierade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in