2015-10-09, 20:05
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Inte första gången, har pågått sen 2014 om inte tidigare. Samtidigt är hizbollah terrorstämplade av USA och krigar för Assad.

Säkert är det så, och Hizbollahs ställning i Libanon vore ju ett problem för vilken stat som helst. De kanske gör bra grejer i Syrien, men det är naturligtvis rätt dumt att som i Libanon ha en parallellstat som är militärt starkare än den riktiga staten. Libanesiska armén behöver allt stöd den kan få och har stora problem med islamistiska grupperingar i nord och nordost och med intrång från ännu värre grupper från Syrien.
Citera
2015-10-09, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retepm.
Jag tror inte jag fått något om bakfoten. Det är klart jag läser all media med kritiska ögon. Gör man inte det kanske det verkar normalt att utmåla dessa som osårbara supermuslimer.

Jag skulle säga att det finns 2 orsaker.

1. Västmedia hatar Assad och Ryssland, därför tenderar man att ta ställning för IS.

2. Väst har hela tiden hävdat att det är på gränsen till omöjligt att besegra IS. Detta ligger ju i USA:s intresse eftersom de egentligen inte vill besegra dem. USA har mest hjälpt till att skydda Kurderna, men för övrigt har man varit väldigt passiva.
Citera
2015-10-09, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Nej, det är väl inte alls samma områden det handlar om? Här är området som IS tog från rebellerna:

https://twitter.com/magorient/status/652406316489703424

Det område du pratar om ligger långt därifrån, eller hur?

Så Ryssarna bombar alltså rebellerna och låter IS städa upp efter för att sen köra över IS?
Citera
2015-10-09, 21:09
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitful
Du skriver en meterlång rökridå utan att besvara de frågor du fick. Varför svarar du inte på frågorna?

Vi börjar med två enkla frågor. Specifikt vill jag veta:

- Vad kommer att hända med jihadisterna som du har beväpnat när den "politiska lösning" som du talar om inträffar? Det är en konkret fråga som är lätt att förstå och du har fått den flera gånger, men du låtsas bara svara genom att prata om de andra parterna.

- Du driver hårt tesen att stater ska bortse från moral och bara agera i sitt egna geopolitiska intresse. Du har skrivit långa stycken om detta och det utgär kärnan i dina argument som du framför. Varför klagar du då på Assad och Syriens regering hela tiden, när de hela tiden har agerat på det sätt som du själv starkt förespråkar? (Vi låtsas i det här fallet att dina anklagelser stämmer för diskussionens skull.)
Den första frågan har jag tidigare besvarat, man attackerar de militärt efter att man inte längre har användning av dem, och detta finns i inlägget där du citerar mig, så jag förstår inte varför du upprepar denna fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Det märks att du inte läser mina inlägg, annars hade du inte ställt frågan om hur jihadister kommer att försvinna. De kommer inte försvinna hursomhelst, men jag tycker inte det är särskilt smart att göra sig av med grupper som man har potentiell användning av, även om du inte verkar förstå det. Dessa kan man göra sig av med efter att man inte har någon användning av dem. Jag har tidigare skrivit att mina argument bör ses i ljuset av ett geostrategiskt perspektiv, och utifrån ett sådant perspektiv finns det inget utrymme för att ta hänsyn till moral. En underrättelsetjänst eller en stat som tar hänsyn till moral säkerställer inte sitt åtagande att försvara sina intressen eller därmed staten.
De kommer även försvagas efter att det folkliga stödet i lokala området sjunker för jihadisterna, speciellt IS, när al-Assad är avsatt.

Vad gäller din andra fråga, som är intressant, vill jag påpeka två saker. För det första har du rätt i att jag tycker att stater bör avhålla sig ifrån moral i sina relationer till varandra, däremot inte i relationerna mellan folket och staten. I Syriens fall har Bashar al-Assad inte längre någon politisk eller moralisk legitimitet. För det andra har jag tagit upp Bashar al-Assads för att visa en poäng. Du i dina inlägg demoniserat mig för att vilja beväpna jihadister som gjort sig skyldiga till krigsbrott och brott mot mänskligheten, samtidigt som du själv stöttar en diktator som har gjort sig skyldig samma brott, och förorsakat flera dödsfall än vad oppositionen tillsammans, inklusive IS, har åsamkat. Du är lika "ond" som mig, och det är poängen med att jag nämner hans brott.
Citera
2015-10-09, 21:17
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
http://www.bbc.com/news/world-europe-34474362

Liten analys av Rysslands strategi i Syrien. Stämmer ganska bra med vad som sagts i tråden av dom mer balanserade inläggen. Inget märkligt ryssofobt eller märkliga logiska kullerbyttor som är så vanliga i tråden.
Citera
2015-10-09, 21:18
Medlem
Benny76s avatar
Härligt hur Ryssarna bara flyger in och sätter skräck i terroristerna,Räknar ens piloterna på vilken smärtsam död som kommer möta dom om de behöver nödlanda eller bli nedskjutna.

http://www.liveleak.com/view?i=1aa_1444411757
Citera
2015-10-09, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag skulle säga att det finns 2 orsaker.

1. Västmedia hatar Assad och Ryssland, därför tenderar man att ta ställning för IS.

2. Väst har hela tiden hävdat att det är på gränsen till omöjligt att besegra IS. Detta ligger ju i USA:s intresse eftersom de egentligen inte vill besegra dem. USA har mest hjälpt till att skydda Kurderna, men för övrigt har man varit väldigt passiva.
Värdelös analys. Att du också tror västmedia är positiva till isis sänker din trovärdighet till noll.
Citera
2015-10-09, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Benny76
Härligt hur Ryssarna bara flyger in och sätter skräck i terroristerna,Räknar ens piloterna på vilken smärtsam död som kommer möta dom om de behöver nödlanda eller bli nedskjutna.

http://www.liveleak.com/view?i=1aa_1444411757

Flyger helikoptrarna inte alldeles för lågt? Ryssarna måste vara ju mycket säkra att inte terroristerna kan skjuta ned dem, eller?
Jag tror att Ryssland har marktrupper [Spetsnaz?] för sådana fall.

Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Hade ju varit komiskt om KSA hamnar i ekonomisk kris av detta, vilket resulterar i en Arabisk för dem om 6 månader
Saudierna har väl ändå massa tillgångar, men som jag redan skrev, en av orsaker till varför Ryssland blandar sig in, är att på något sätt sänka KSA. Nu har de troligen det mycket lättare att genom Iran hjälpa Yemen militäriskt eller på något annat sätt.
Citera
2015-10-09, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Värdelös analys. Att du också tror västmedia är positiva till isis sänker din trovärdighet till noll.

Jag tror inte att de är positiva till IS i sig, men det finns ett fenomen som kallas fiendens fiende. Om man anser att Putin är den värsta banditen på jorden så kan man säkert hoppas att IS skall ge Ryssarna lite däng.

Sedan menar jag på fullt allvar att regimerna i Washington och Riyadh verkligen hade hoppats på IS.
Det finns otaliga bevis för att det var de som låg bakom skapandet av organisationen. Här är ett exempel på detta:
http://www.globalresearch.ca/america-created-al-qaeda-and-the-isis-terror-group/5402881

Situationen just nu är väldig intressant ur den aspekten eftersom hela det västerländska etablissemanget egentligen hatar Putin, men de kan ju objektivt se att Ryssarna gör ett ganska bra jobb så här långt.

I Sverige till exempel är det ganska tyst om det som händer i Syrien trots att detta kanske är den viktigaste händelsen i världen på länge. Ett paradigmskifte kan ske. Kriget för terrorn kanske är på väg mot sitt slut och salafismens spridning har förhoppningsvis brutits.
Citera
2015-10-09, 22:12
Bannlyst
https://youtu.be/LLSYJx6qNNo

Här är sanningen bekräftat ang syrien, nu kommer såväl Hezbollah/Kina Ryssland//Irak mfl likvidera avskummen i isis!

De sk moderata jihadisterna springer till de som betalar mest om ni behöver källa på det...

FUCK israel// Fuck Isis!
Senast redigerad av erasethesun 2015-10-09 kl. 22:16.
Citera
2015-10-09, 22:18
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
I Syriens fall har Bashar al-Assad inte längre någon politisk eller moralisk legitimitet... en diktator som har gjort sig skyldig samma brott, och förorsakat flera dödsfall än vad oppositionen tillsammans, inklusive IS, har åsamkat.
Hur mycket tyder på att dessa anklagelser bygger på riktiga bevis och inte bara är propaganda mot al-Assad vilken USA och andra stater ligger bakom? USA vill säkert inte att Ryssarna har alltför många goda vänner i MÖ och kanske använder Kalla Kriget taktik igen.
Citera
2015-10-09, 22:28
Medlem
Enligt Iran har brigadgeneral Hossein Hamedani blivit dödad av IS i Syrien. Iranierna är mycket upprörda över detta och svär att krossa IS.

https://www.youtube.com/watch?v=RotFD8Bndzk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in