2015-01-12, 23:43
Medlem
GolfWangs avatar
ja vill lära mig mer om rymden. vet typ inget alls. så tips på dokumentärer, filmer, böcker, hemsidor, facebookgrupper, podcast osv som inte e allt för avancerade. går ju inte att lyssna på en podcast om svarta hål om de bara babblar massa sjukt som man måste va fysiker för å fatta.
Citera
2015-01-13, 00:27
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GolfWang
ja vill lära mig mer om rymden. vet typ inget alls. så tips på dokumentärer, filmer, böcker, hemsidor, facebookgrupper, podcast osv som inte e allt för avancerade. går ju inte att lyssna på en podcast om svarta hål om de bara babblar massa sjukt som man måste va fysiker för å fatta.
Jag rekommenderar den här översikten, på typ 10 gånger en timme:
https://www.youtube.com/watch?v=U_fLbgYA324

Naturligtvis måste man förstå engelska och grundskolefysik. Annars har man ju ingen chans oavsett vem som försöker vad.
Citera
2015-01-13, 00:50
Medlem
Har en fråga angående absolut hastighet. Man säger ju att Jorden rör sig i x hastighet i solsystemet och solsystemet rör sig i y hastighet genom galaxen osv osv. Vad använder man i dessa beräkningar för referenssystem? Finns det någon punkt i universum som har noll hastighet?
Citera
2015-01-13, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kentkniv
Har en fråga angående absolut hastighet. Man säger ju att Jorden rör sig i x hastighet i solsystemet och solsystemet rör sig i y hastighet genom galaxen osv osv. Vad använder man i dessa beräkningar för referenssystem? Finns det någon punkt i universum som har noll hastighet?

Rörelse är ju relativt. Allt står både still och rör sig beroende på vad man jämför med. Men om jag tolkat din fråga rätt, så nej allting rör sig.
Citera
2015-01-13, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GolfWang

http://www.alltomvetenskap.se/astronomi
"Så funkar Universum" är bra. Är en hel del avsnitt och går ibland på TV10.
Citera
2015-01-13, 01:30
Medlem
Fris avatar
Citat:
Nej, det finns inte. Man använder relativa hastigheter. Jordens fart relativt Solen. Och Solens fart relativt galaxens centrum. Och Vintergatans fart relativt Andromeda. Med motsvarande felmarginaler. Om man grottar ner sig i det så stöter man på en hel del problem med hur man definierar typ Solens fart. Man väljer sitt referenssystem beroende på uppgift, som man tycker det passar. När en komet kommer och klappar till oss så spelar det ändå ingen roll vad man valde för referensram. Vi kan till föga tröst definiera att den stod stilla relativt whatever. The Standstill Comet.
Citera
2015-01-13, 10:40
Medlem
rumligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
För ett år sedan var man 99 % säker på att Big Bang skett. För 10 månader sedan när man tog upp gravitationsvågor som tros komma från Big Bang blev man ännu mera säker.

Nu pratar du om vilka bevis och jag svarar inte på det. Men Big Bang har med 99, 9 % sannolikhet skett.

Okej, det blir nog svårt att knuffa bort BB-teorin. Det är väl tiden från BB till ca: 380000 år som jag har lite svårt för. Efter det lär väl universum mer eller mindre varit fullt av Väte som sedan har utvecklats till vad vi har idag. Det har jag nog inga problem med. Tycker väl bara att protonerna och elektronerna ( Vätet ) kunde ha uppstått spontant, kanske från det som idag kalla mörk energi ?
Citera
2015-01-13, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Nej, det finns inte. Man använder relativa hastigheter. Jordens fart relativt Solen. Och Solens fart relativt galaxens centrum. Och Vintergatans fart relativt Andromeda. Med motsvarande felmarginaler. Om man grottar ner sig i det så stöter man på en hel del problem med hur man definierar typ Solens fart. Man väljer sitt referenssystem beroende på uppgift, som man tycker det passar. När en komet kommer och klappar till oss så spelar det ändå ingen roll vad man valde för referensram. Vi kan till föga tröst definiera att den stod stilla relativt whatever. The Standstill Comet.

Men då måste väl även tidsdilationen vara relativ om det inte finns någon absolut hastighet? Man ansätter alltså att objektet du använder som referensram har 0 hastighet?
Citera
2015-01-13, 17:19
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Men då måste väl även tidsdilationen vara relativ om det inte finns någon absolut hastighet? Man ansätter alltså att objektet du använder som referensram har 0 hastighet?
Ja det är den.
Citera
2015-01-13, 17:51
Medlem
Men om vi ponerar att vi har 3 objekt, en rör sig i z, en i y och en i x riktning i ett kartesiskt koordinatsystem någonstans i rymden. I x referenssystem bör y och z röra sig i sqrt(2) * v och samma för alla andra. Men skulle man istället stå i "origo" skulle alla 3 röra sig lika fort och ha samma tidsdilation, hur skulle tiden på riktigt skiljas mellan de olika objekten?

Ursäkta om frågan är otydlig, svårt att utan bild beskriva vad jag menar.
Citera
2015-01-14, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rumlig
Okej, det blir nog svårt att knuffa bort BB-teorin. Det är väl tiden från BB till ca: 380000 år som jag har lite svårt för. Efter det lär väl universum mer eller mindre varit fullt av Väte som sedan har utvecklats till vad vi har idag. Det har jag nog inga problem med. Tycker väl bara att protonerna och elektronerna ( Vätet ) kunde ha uppstått spontant, kanske från det som idag kalla mörk energi ?

Uppstått spontant?

Ja kanske.

Kan även lägga till från det jag skriv innan att 99 % eller 99,9 % inte låter som någon stor skillnad. Men faktum med att 99, 9 % sannolikhet att det hänt är 10 gånger större än 99 % chans.
Citera
2015-01-14, 23:19
Medlem
Kommer Betelgeuse explodera inom en snar framtid? Och hur vet man när?, finns det varningstecken eller något?

Tack på förhand 😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in