Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
I wiki står det ju inom 1000 år så det innebär ju att den redan kan ha blivit en supernova då den ligger 667 ljusår från jorden. Men du kan vara säker på att astronomer håller ögonen på den
Lägg märke till felmarginalerna! Avståndet uppskattas till mellan 500 och 800 ljusår. Den enorma felmarginalen beror på att det är en ovanlig stjärna, eller snarare en vanlig stjärna i ett ovanligt, kortvarigt skede. Men på säkert avstånd när den blir supernova, och den smäller sannolikt först om några tusen år och då har du och jag och allting vi gjort och känner till malts ned till sand. Inte ens om hela mänskligheten nu offrade allt för att bygga en obemannad sond skicka till Betelgeuse, så skulle den inte hinna fram innan supernovan inträffar. Eller snarare innan den blivit en ny neutronstjärna, vilket faktiskt inte alls vore en dålig idé som interstellärt koncept att studera. Kanske det som finns efter samhället, de som evolverats efter primaterna, kan lära sig någonting användbart av vad som händer vid Betelgeuse med sin sond där. Jag hoppas det, men det är inte en fond som jag pensionssparar i.
Världens farligaste stjärna, och astronomerna vet inte ens var den finns någonstans! Herre Jesus, hur svårt kan det vara???