2015-02-02, 12:11
Medlem
rumligs avatar
Är ljusets hastighet så himla högt egentligen?

Ta bara Andromedagalaxen som men kan se med blotta ögat, ändå har ljuset kämpat i över två miljoner år är det väl, för att ta sig hit.
Vet man förresten varför ljuset har den hastighet det har egentligen?
Citera
2015-02-02, 13:03
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rumlig
Är ljusets hastighet så himla högt egentligen?

Ta bara Andromedagalaxen som men kan se med blotta ögat, ändå har ljuset kämpat i över två miljoner år är det väl, för att ta sig hit.
Allt får väl ses relativt, 299 792 458 m/s är ju med våra mått mätt rätt raskt vill jag mena.

Nej det vet man inte.
Man känner inte till en enda av orsakerna till varför våra konstanter har de värde de har.
Kanske var de enda möjliga för vårt universum.
Kom igen om 1000 år och fråga igen, vi kanske har en teori om det då.
Citera
2015-02-02, 13:17
Medlem
Fris avatar
Citat:
Waaay beyond me. Men ljushastigheten talas om som en grundläggande konstant som inte härleds från andra konstanter eller naturlagar. Det är en slags initial parameter, inte en konsekvens av någonting annat. En av anledningarna till varför man tror att det kanske kan finnas en mer fullständig fysisk teori.
Citera
2015-02-02, 17:21
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAZARD17
Så man ser alltså saker som skedde för flera miljarder år sedan? Eftersom det är miljarder ljusår till vissa galaxer?

Exakt. Och just denna galax ser vi som den såg ut för ca 13 miljarder år sedan. Hur den ser ut idag kan vi bara gissa. Den kan vara en tjusig spiralgalax som vilken som helst, den kan ha krockat med otaliga andra galaxer och bara vara ett stort moln av stjärnor eller så kanske det bara är ett stort svart hål kvar som slukat all materia i galaxen.
Citera
2015-02-02, 18:41
Medlem
rumligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Allt får väl ses relativt, 299 792 458 m/s är ju med våra mått mätt rätt raskt vill jag mena.

Nej det vet man inte.
Man känner inte till en enda av orsakerna till varför våra konstanter har de värde de har.
Kanske var de enda möjliga för vårt universum.
Kom igen om 1000 år och fråga igen, vi kanske har en teori om det då.

Men det måste ju vara ytterst märkligt att egentligen inte veta mer om konstanterna än att de bara råkar vara så som de är. Okej, då återkommer jag om 1000 år och kommer säkert att finna att man vet så mycket mer att man kan pillra med kontanterna och passera en del spärrar, som tex. ljusets hastighet. Du milde, det måste ju bli rena science fiction framöver och troligen mycket mer för den del...
Citera
2015-02-02, 19:07
Medlem
Fris avatar
Citat:
Men det måste ju vara ytterst märkligt att egentligen inte veta mer om konstanterna än att de bara råkar vara så som de är.
Äh, det kanske inte är så konstigt att nånting är konstant. Man har ju lyckats mäta upp dem väldigt väl. Vem är du att säga hur universum "borde" ha varit? Nu är det uppenbarligen så här. Doktorera gärna i kosmologi och motbevisa det! Det är inte utan att folk försöker. Hårt.
Citera
2015-02-02, 19:59
Medlem
797507975s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Så långt bort som ljuset har hunnit nå oss under de 13.8 miljarder år som universum har funnits, minus de första några hundratusen ljusåren innan universum blev genomskinligt. Avståndet till källan för de mest avlägsna fotonerna man fångat är nu cirka 45½ miljarder ljusår. Det är cirka 20 000 gånger avståndet till den närmaste stora galaxen Andromeda som är det mest avlägsna objekt man kan se med blotta ögat.

Hur kommer det sig att det är många galaxer med i stjärnbilder då?
Borde inte alla stjärnbilder synas från jorden utan teleskop?
Citera
2015-02-02, 20:03
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 797507975
Hur kommer det sig att det är många galaxer med i stjärnbilder då?
Borde inte alla stjärnbilder synas från jorden utan teleskop?
Stjärnbilder är ytor av himlen såsom vi ser den från Jorden. Ungefär såsom jordklotet geografiskt delats in i kontinenter och oceaner. Allting som kan ses på himlen ligger i någon stjärnbild. Här är en bild av de 88 stjärnbilderna som delar in hela himlen:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d4/Constellations_ecliptic_equirectangular_plot.svg
https://en.wikipedia.org/wiki/Constellation

På samma sätt som varje människa på jordytan måste befinna sig i någon kontinent eller ocean, så måste varje galax finnas i någon stjärnbild. Det finns ingen annan plats att finnas på. Man har ritat linjerna på kartan för att definiera det så.
Senast redigerad av Fri 2015-02-02 kl. 20:09.
Citera
2015-02-02, 20:16
Medlem
797507975s avatar
Ok tack, då förstår jag..
Citera
2015-02-03, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Exakt. Och just denna galax ser vi som den såg ut för ca 13 miljarder år sedan. Hur den ser ut idag kan vi bara gissa. Den kan vara en tjusig spiralgalax som vilken som helst, den kan ha krockat med otaliga andra galaxer och bara vara ett stort moln av stjärnor eller så kanske det bara är ett stort svart hål kvar som slukat all materia i galaxen.

det där tror jag inte på
Citera
2015-02-03, 04:24
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
det där tror jag inte på

Tro är irrelevant. Vi ägnar oss åt saker som bevisats genom mätningar och observationer här.
Citera
2015-02-03, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Waaay beyond me. Men ljushastigheten talas om som en grundläggande konstant som inte härleds från andra konstanter eller naturlagar. Det är en slags initial parameter, inte en konsekvens av någonting annat. En av anledningarna till varför man tror att det kanske kan finnas en mer fullständig fysisk teori.

Kanske en korkad fråga från min sida; men skulle man inte lika gärna kunna tro att massan är en konstant (dvs konstant som en "helhet") och att ljusets hastighet samt energinivåer varierar lokalt?
Jag vet, litet konstigt uttryckt från min sida (och förmodligen helt korkat dessutom...).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in