2015-04-25, 00:45
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Oliv? Har du sett svaret DaCrap gav? Följ länken.

Ja? 2 cm= en oliv. så det var ju inte så dumt sagt av mig för en gång skull.
Citera
2015-04-25, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ogresuit
Tack var precis det jag undrade över! Men var det den meteoriten som gjorde att den mexikanska golfen formades som den gjorde eller är det något annat som format den så?

mvh

Det vågar jag inte svara på.

Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
& sen har vi ju den där asteroiden som slog bort en bit av jorden & blev månen, så hur var det med den saken egentligen? När inträffade de tror man?

Googla på Theia.
Citera
2015-04-25, 01:05
Medlem
one.zeros avatar
Citat:

Om du räknar med hawkingstrålningen så kommer den att krympa lite till.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hawkingstr%C3%A5lning
Citera
2015-04-25, 08:00
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ja. Det var det som var poängen, personen som frågade kanske kunde föreställa sig ett klot med diametern 2cm?

Citat:
Ursprungligen postat av one.zero
Om du räknar med hawkingstrålningen så kommer den att krympa lite till.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hawkingstr%C3%A5lning

Ja fast det är inte mycket alls, även för en massa på 6x10^24kg tar det lång tid.

Edit. Hoppsan, såg att det var några fel på den länk du hänvisade till. Är det någon som hittar det?
Senast redigerad av PuffTheDragon 2015-04-25 kl. 08:47.
Citera
2015-04-25, 10:53
Medlem
one.zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
[...] Ja fast det är inte mycket alls, även för en massa på 6x10^24kg tar det lång tid.

Edit. Hoppsan, såg att det var några fel på den länk du hänvisade till. Är det någon som hittar det?

Jag skulle förmodligen vara kvar på 'jordytan' om detta skulle ske och då kan det gå ganska snabbt, om man räknar med tidsdilationen.

Ett av felen:
De räknar med en bakgrundsstrålning på 2.7 kelvin. Men den minskar med tiden och då bör jorden bli ännu mindre än vad som framgår i länken.

Citat:
Något som komplicerar saken en aning är att den kosmiska bakgrundsstrålningen kontinuerligt tillför energi till ett svart hål och ju större det är desto mer energi tillförs. Svarta hål med en massa över 4,5·10²² kg (ungefär Månens massa) är i jämvikt med bakgrundsstrålningen på 2,7 kelvin och kommer alltså aldrig att krympa.
Citera
2015-04-25, 15:06
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one.zero
Jag skulle förmodligen vara kvar på 'jordytan' om detta skulle ske och då kan det gå ganska snabbt, om man räknar med tidsdilationen.

Ett av felen:
De räknar med en bakgrundsstrålning på 2.7 kelvin. Men den minskar med tiden och då bör jorden bli ännu mindre än vad som framgår i länken.
Ja ett fel är just det;

Citat:
Svarta hål med en massa över 4,5·10²² kg (ungefär Månens massa) är i jämvikt med bakgrundsstrålningen på 2,7 kelvin och kommer alltså aldrig att krympa.

Ett annat är;
Citat:
Livstiden för ett svart hål blir då 10^71 x M^3 sekunder. Det allra minsta svarta hål som kan bildas av en kollapsande stjärna, omkring 3 solmassor, får då en livstid på 2,8x10^64 år.
Ett svart hål med en solmassa avdunstar på ~7x10^74 sekunder, eller 2x10^67 år. Så tiopotensen i det första fetade är fel.
Jag antar att samma fel fortplantat sig i det nästa fetade.
http://m.wolframalpha.com/input/?i=%285120*π*%286.67*10%5E%28-11%29%29%5E2*%286*10%5E30%29%5E3%29%2F%2810%5E%28-34%29*%283*10%5E8%29 %5E4*365*24*60*60%29+years&x=0&y=0
Citera
2015-04-26, 01:04
Medlem
Hawkingstrålning är ju en rent hypotetisk konstruktion. Är det något som man bör tro på att det verkligen stämmer, eller ska man tvivla på dess existens? Hur ser det ut bland framstående fysiker?
Citera
2015-04-27, 11:32
Medlem
rumligs avatar
Hur gammal är Jorden egentligen?

Den verkar vara mellan 6000 år och 4.5 miljarder år enl. olika teorier. Kan man inte komma närmare ett exaktare värde.
Det kanske är svårt, men man har ju mätt upp meteoriters ålder till ungefär just 4.5 miljarder år med radiometriska metoder.
Och meteoriter och kometer lär ju vara vad Jorden är uppbyggd av, men var har dessa kommit ifrån?
Borde de inte vara rester från en supernova i så fall.
Och då torde väl den uppmätta ålder vara från när dessa rester kondenserades ur supernovan.
Sedan skulle dessa rester samlas upp i solnebulosan for att till slut bilda Jorden bland andra kroppar i vårt solsystem.
Så summan av kardemumman måste väl bli att själva Jorden är betydligt yngre än dess beståndsdelar.
Ja. någonstans mellan 6000 år och 4.5 miljarder år då, eller..
Citera
2015-04-27, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rumlig
Hur gammal är Jorden egentligen?

Den verkar vara mellan 6000 år och 4.5 miljarder år enl. olika teorier. Kan man inte komma närmare ett exaktare värde.
Det kanske är svårt, men man har ju mätt upp meteoriters ålder till ungefär just 4.5 miljarder år med radiometriska metoder.
Och meteoriter och kometer lär ju vara vad Jorden är uppbyggd av, men var har dessa kommit ifrån?
Borde de inte vara rester från en supernova i så fall.
Och då torde väl den uppmätta ålder vara från när dessa rester kondenserades ur supernovan.
Sedan skulle dessa rester samlas upp i solnebulosan for att till slut bilda Jorden bland andra kroppar i vårt solsystem.
Så summan av kardemumman måste väl bli att själva Jorden är betydligt yngre än dess beståndsdelar.
Ja. någonstans mellan 6000 år och 4.5 miljarder år då, eller..

Ingen förutom religiösa tror på allvar att Jorden är 6000 år gammal.

Vill du ha ett lägstavärde som inte kompliceras av "rester från en supernova", kan du ta det äldsta exemplaret av liv på Jorden vilket ger oss en ålder på ~3.6 miljarder år.
Någon kan garanterat förklara den första miljarden år som föregick livet betydlig bättre än jag, så jag hoppar över det. Yngre än 3.6 miljarder är helt enkelt otänkbart.
Citera
2015-04-27, 12:54
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Hawkingstrålning är ju en rent hypotetisk konstruktion. Är det något som man bör tro på att det verkligen stämmer, eller ska man tvivla på dess existens? Hur ser det ut bland framstående fysiker?
Den är ett måste annars så skulle man få tänka om rätt rejält inom fysiken. Den forskningen är helt avhängig på tekniken på våra teleskop så tids nog kommer vi nog få den bekräftad.
Citera
2015-04-30, 01:47
Medlem
Är oblikvitet(Axellutning) och nutations vinkel "typ" samma sak?
Om isf kan man beräkna apophis-asteroidens lutning såhär i c-kod?
Kod:
   double wp= (2*M_PI)/(27.38*60*24);	// precession vinkel hastigheten, (data tagen ifrån wikipedia).
   double ws= (2*M_PI)/(263*60*24);	// spin vinkel hastigheten
   double m  = 4.0e+10;			// massa i kg
   double r  =325/2;				// diameter delat på 2
   double l = 325;					// diameter
   C= m*r*r;					// tröghetsmoment, vi lossas att apophis är cylinder formad :P
   A = (1/2)*m*r*r + (1/12)*m*l*l;	// tröghetsmoment
   angle = acos(ws/(wp/(C/(A-C))));	// och slutligen vinkeln

printf("angle is = [%f] \n", angle*(180/M_PI));	//omvandla radianer till grader.
Citera
2015-05-04, 11:50
Bannlyst
Ljusetshastigheten (c) är uppmätt genom noggranna mätningar i laboratorier, med roterande speglar mm. Man har också mätt ljusets hastighet inom solsystemet med hjälp av planeter och månar.

Min fråga är: har man mätt ljusets hastighet på källor som är längre bort, dvs som rödskiftar? Andra galaxer och stjärnor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in