2015-01-10, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Ska åka vasaloppet i nionde eller tionde startled, trots att de förmodligen fått ut mycket mer av att åka "öppet spår".

Ja, hur man kan åka Vasaloppet överhuvudtaget med tanke på att det med råge sliter mer än vad det ger är väl ganska ologiskt. Men det är inte bara själva loppet och att man är stel i en vecka efteråt, utan även allt krångel runt omkring med bussresa till starten, hotell, nogranna förberedelser med mat, etc.
Möjligen kan jag köpa att man åker Vasaloppet en gång under en livstid.
Citera
2015-01-12, 16:14
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Ja, Barbour-jackor - och alla former av quiltade jackor
Det är tacky

Nåväl, nu är du nog väl kategorisk. Barbourjackorna är utmärkta jackor på exempelvis vårens och höstens jakt (och andra utomhusaktiviteter).
Citera
2015-01-12, 20:38
Medlem
Triremers avatar
Tacky medelklass tycker fortfarande att TED Talks är häftigt. De kollar dock mest för att det är "rätt". Om Gresham College har de aldrig hört.
Citera
2015-01-13, 12:15
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Nåväl, nu är du nog väl kategorisk. Barbourjackorna är utmärkta jackor på exempelvis vårens och höstens jakt (och andra utomhusaktiviteter).

Fast det är ju knappast medelklassen som ägnar sig åt just "vårens och höstens jakt". Ser tydligt framför mig vilka som gärna går i sådana kläder till vardags och vad de försöker efterlikna.
Citera
2015-01-13, 16:26
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Fast det är ju knappast medelklassen som ägnar sig åt just "vårens och höstens jakt". Ser tydligt framför mig vilka som gärna går i sådana kläder till vardags och vad de försöker efterlikna.

Alla samhällsklasser jagar. Barbourjackorna är populära hos medelklassen, även den jagande medelklassen.
Citera
2015-01-13, 16:36
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Alla samhällsklasser jagar. Barbourjackorna är populära hos medelklassen, även den jagande medelklassen.

Ok. Kanske uttryckte mig felaktigt.

Tycker du inte det är tacky när medelklass, som aldrig jagar, använder dessa kläder till vardags? Får känslan då av att man vill framstå som mer kultiverad och välbeställd än man faktiskt är.

Edit: Lite som när medelklass glider omkring i Sail Racing (t.o.m flytjackorna) från topp till tå och skryter om hur bra kläderna är till sjöss trots att man aldrig varit på sjön. Då blir det tacky hur fina och bra kläderna än är.
Senast redigerad av Carlbom 2015-01-13 kl. 16:41.
Citera
2015-01-13, 17:35
Medlem
Citat:

Tycker du inte det är tacky när medelklass, som aldrig jagar, använder dessa kläder till vardags? Får känslan då av att man vill framstå som mer kultiverad och välbeställd än man faktiskt är.

Edit: Lite som när medelklass glider omkring i Sail Racing (t.o.m flytjackorna) från topp till tå och skryter om hur bra kläderna är till sjöss trots att man aldrig varit på sjön. Då blir det tacky hur fina och bra kläderna än är.

Jag kan tycka att Barbour (och oljerockar över lag) är okej. Kanske för att jag själv har en utan att jag jagar. Värre är det då med alla kvinnor som springer omkring i Hunter-stövlar trots att det inte regnar eller är blött ute.

Hur kan man tycka att stövlar är det bästa skovalet en varm sommardag?
Citera
2015-01-13, 17:42
Medlem
swimp78s avatar
Citat:

Majoriteten av jägare tillhör kategorin "arbetarklass", och där är det fleece och billiga jackor från engelsson och XXL som gäller. Varseljackor och Tretornstövlar och Helly Hansen. Skulle säga att det gäller majoriteten av sveriges jägare

Att få det till att quiltade barbour-jackor skulle vara något som är typiskt för den genomsnittlige jägaren är felaktigt.

Däremot är det kanske typiskt för medelklassmänniskor från Stockholm med nuvunnet jaktintresse.
Erik Haag-typer som vill leka Engelsk överklass under jakten och typ klä sig i tweed och "klassiska" oljerockar.
Och det är ju tacky med medelklass som imiterar fantasi om överklass.
Citera
2015-01-14, 15:17
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Majoriteten av jägare tillhör kategorin "arbetarklass", och där är det fleece och billiga jackor från engelsson och XXL som gäller. Varseljackor och Tretornstövlar och Helly Hansen. Skulle säga att det gäller majoriteten av sveriges jägare

Att få det till att quiltade barbour-jackor skulle vara något som är typiskt för den genomsnittlige jägaren är felaktigt.

Däremot är det kanske typiskt för medelklassmänniskor från Stockholm med nuvunnet jaktintresse.
Erik Haag-typer som vill leka Engelsk överklass under jakten och typ klä sig i tweed och "klassiska" oljerockar.
Och det är ju tacky med medelklass som imiterar fantasi om överklass.

Jag har jagat mycket och länge och jag är väl medveten om vem den genomsnittliga jägaren är och hur han klär sig. Detta förändrar inte faktumet att mängder av medelklassmänniskor jagar och att många av dessa klär sig i barbourjackor. Vi talar för övrigt inte om quiltade jackor, utan om vaxade oljerockar. Vidare pratar jag inte om stockholmare utan landsbygdsbor som så att säga föddes med bössan i hand.
Senast redigerad av Stygotius 2015-01-14 kl. 15:50.
Citera
2015-01-14, 15:31
Medlem
Fredagsmys är rätt tacky. Allt ska vara perfekt. Småplocket är nyttigt och hälsosamt (istället för chips och godis), tacos med pulled pork och hemmagjorda fajitas. På Spåret som underhållning. Självklart tas en instagrambild med hela familjen.

Läst mellan raderna. Ingen bry sig om På Spåret. Ungarna får lösviktsgodis och chips (gurkstavarna kastas). Ungarna är sända till respektive rum efter bråk. Föräldrarna sitter och glor på Fångarna på Fortet med olw påsen i näven och sörplar billigt rödvin. Brödet och pulled pork är halvfabrikat. Vem ser skillnad på en bild? Ingen jävel orkar plocka bort efter middagen som den halvt överviktiga hunden nu slickar i sig. Zorro som ingen uppfostrar eller går ut med mer än utanför grannens dörr för att han ska få uträtta sina behov.
Senast redigerad av CrossFitDJesus 2015-01-14 kl. 15:41.
Citera
2015-01-14, 20:58
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:

Visst är det så. Blir alltid lika sorglustigt när praktiska plagg, tex seglarjackor eller gummistövlar, blir "mode" och bärs i tid och otid. Tyvärr räcker det ofta med att ett plagg är känt för att vara dyrt i inköp för att bli till märklig statussymbol.
Citera
2015-01-17, 16:47
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Att äga och bruka en dokumentförstörare är i högsta grad tacky medelklass.

Fadern i hushållet sitter på kvällarna och mal ner kontoutdrag, lönespecifikationer och kvitton från ICA. När sonen eller dottern förvånat undrar vad pappa håller på med svarar han att det är för att undvika identitetsstölder. Den egentliga anledningen är dock för att hålla snokande grannar som rotar i pappersåtervinningen ovetande om familjens pinsamma inköp av budgetvaror och skyhöga skulder på bostadsrätten, Audin och den senaste resan till Thailand.

Det duger dock inte med en enkel dokumentförstörare från Biltema eller MediaMarkt, utan det ska vara en apparat som är NASA-SÄPO-NSA-KGB-STASI-klassad och fördelar pappret i elementarpartiklar. Kvittot som vittnar om inköp av blodpudding, falukorv och havregryn pulvriseras till kvarkar och elektroner och förpassas till det förflutnas dunkla vrå, medan bilden av gratinerad hummer läggs upp på Facebook under titeln "Att lyxa till en vanlig tisdagskväll med någonting gott till middag känns rätt...".

Frågor på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in