2015-05-14, 12:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Du förstår fortfarande inte. All medelklass är inte tacky. Det finns en riktig kulturälskande övre medelklass men det finns också en tacky medelklass. Separata grupper. Den här tråden handlar om den tacky medelklassen. Tacky medelklass förstår sig inte på finkultur.

Min uppfattning är att de två grupperna (som du vill ha det till) går in i varandra, faktiskt.
Citera
2015-05-14, 12:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Du har missförstått tråden helt och hållet. Den tacky medelklassen är vare sig naturromantiker eller finkulturälskare, möjligtvis vill de framstå som sådana.

Som sagt: det kan gå hand i hand också. Och ÄVEN om mamma och pappa sätter lilla Ebba och lille Oscar i seglarskola för att det är något som de tror att överklassen ofta gör, så får det effekten att Ebba och Oscar kommer ut på sjön och lär sig segla... Och för dem, när de blir stora, kan intresset för sjön vara äkta.
Citera
2015-05-14, 12:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Den tacky medelklassaren gör potatismos av riktiga potatisar.

Vi har en sådan på jobbet. Han jobbar på inköp och springer runt på lagret ibland med snyggbyxor och skjorta när han ska kolla någonting nere hos oss. Han gör potatismos av riktiga potatisar har han berättat. Det ska naturligtvis vara svindyra potatisar i små 900-gramspåsar, och inte ur bingen med potatis för 2,99 kr/kg där vi andra handlar. Det kanske är dags att lämna bondesamhället och kliva in i industrisamhället? Jag kan upplysningsvis tala om att det finns pulvermos nu. Man föreställer sig Karl-Oskar och Kristina stå och stampa potatis på vedspisen i Minnesota på 1800-talet, men inte nu när vi har pulvermos, iPad och vätebomben.

Man värmer lite vatten i micron, rör i pulvret och kryddar med grillkrydda. Man kan steka lite bacon till så får man med det salta från kostcirkeln också. Klart på 1 minut. Nej, i stället ska han stå och skala, dela, koka i 20 minuter, stampa, smaka av, krydda med muskotnöt, smaka av, röra i smör (riktigt smör från kor, alltså) och sedan välta över moset (jag ger mig fan på att han kallar det mousse de potatice, eller någonting liknande) i en keramikskål. Då har halva kvällen gått och jag har redan ätit färdigt och är halvvägs inne i en Eddie Murphy-rulle.

Fast jag känner då i alla fall skillnad på smaken på pulvermos och hemgjort mos. Jag använder pulvermos när barnen är hungriga och det ska gå fort, men inte till sådana potatismosrätter som Pommes Duchesse t.ex., som jag ibland bjuder gäster på. Det skulle verkligen vara "tacky" att använda potatismospulver som grund till Pommes Duchesse! Och självklart ska det vara riktigt smör (som kommer från kor?), även i pulvermos rör jag i en klick riktigt smör.
Citera
2015-05-14, 12:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suput
Haha nu fick du nog in en fullträff på mig åtminstone. Brukar oftast göra på det viset (exklusive franskan och överpriset), fast jag gillar att låta skalen vara kvar.

Vad säger panelen, är det tacky att duka med flertalet olika bestick när det vankas finmiddag med enbart familjen (föräldrar, far/morföräldrar, syskon, respektive)? Mina farföräldrar brukar alltid göra så, fast det kanske hör till den generationen, vad vet jag. Sedan ställs det alltid några "finöl" i en korg i närheten av middagsbordet som man kan gå och ta ifrån om man vill. Jag tycker det är rätt trevligt, men jag ser nu när jag läser detta att många i tråden lär se det som någonting tacky.

Nej, jag kan inte se något fel i det. Jag använder också finporslinet och alla besticken, kalendabern, Reijmyrevasen med säsongsbetoande blommor i och linneduken för enbart familjen ibland, speciellt på storhelger. Det ger en annan stämning, man kommer till ro och sitter längre, maten smakar bättre. Men att försöka hinna med detta varje vardagskväll vore ju rätt knasigt.
Citera
2015-05-14, 12:18
Medlem
Tror jag bevittnade ett tvättäkta fall av detta fenomen i mataffären igår. Två mammor som stod mitt i gången och diskuterade högljutt om vad helgen skulle erbjuda. Den ena kvinnan uttryckte extra nöjt att hon minsann skulle på en indisk matlagningskurs i Stockholm på lördag. Kan tilläggas att jag är bosatt i Linköping.

Höll på att få kväljningar så äcklad man blev.
Citera
2015-05-14, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quetal
Tror jag bevittnade ett tvättäkta fall av detta fenomen i mataffären igår. Två mammor som stod mitt i gången och diskuterade högljutt om vad helgen skulle erbjuda. Den ena kvinnan uttryckte extra nöjt att hon minsann skulle på en indisk matlagningskurs i Stockholm på lördag. Kan tilläggas att jag är bosatt i Linköping.

Höll på att få kväljningar så äcklad man blev.

Du blir så äcklad att du får kväljningar av att någon ska till Stockholm på matlagningskurs? Då är det nog tyvärr dig det är fel på.

Vad exakt är du menar är tacky? Att det är en matlagningskurs? Att den är indisk? Att den är i Stockholm?
Citera
2015-05-14, 21:38
Medlem
grvs avatar
Blev uppmärksam på Bathina Philipson från en annan tråd och snubblade över hennes program i svt om olika klasser i Sverige, bara titta på en "vanlig medelklassfamilj" i avsnittet nedan.

Familjen är så skitnödigt stereotyp svennebanan, medelklass man kan bli. Kanske inte tacky ? men iaf intressant. Man får bara en kännsla av att frun knullar kriminella invandrare vid sidan om, och att mannen inom 10 år kommer hänga sig i garaget typ

http://www.svtplay.se/video/2922906/bathinas-skilda-varldar/bathinas-skilda-varldar-avsnitt-2
Senast redigerad av grv 2015-05-14 kl. 21:40.
Citera
2015-05-15, 10:58
Medlem
pollenpers avatar
När jag läser tråden får jag en känsla av att ynglingarna har en panisk skräck för att bli medelsvensson.
livet är rätt trivsamt även som svensson.
Träffa folk och grilla, se barnen ha kul diskutera plastfolie eller inte i väggarna.
Prova n maträtt
det är det som är livet.
Prata skit.
Citera
2015-05-15, 11:10
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grv
Blev uppmärksam på Bathina Philipson från en annan tråd och snubblade över hennes program i svt om olika klasser i Sverige, bara titta på en "vanlig medelklassfamilj" i avsnittet nedan.

Familjen är så skitnödigt stereotyp svennebanan, medelklass man kan bli. Kanske inte tacky ? men iaf intressant. Man får bara en kännsla av att frun knullar kriminella invandrare vid sidan om, och att mannen inom 10 år kommer hänga sig i garaget typ

http://www.svtplay.se/video/2922906/bathinas-skilda-varldar/bathinas-skilda-varldar-avsnitt-2

Mår illa över lantisarna som leker fina. Förstår hundens min vid 04:17
Citera
2015-05-15, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Mår illa över lantisarna som leker fina. Förstår hundens min vid 04:17
Leker fina? De var väl så långt ifrån tacky man kunde komma? Välstädat hem men inte några pretentiösa svenskt tenn-saker eller den där danska träapan för flera tusen. De reste till Mallorca, Cypern etc. En familj som försökt leka fin hade rest till Toscana, Venedig o.s.v. Mamman berättade om att hon drömde om att åka till USA men att de inte riktigt haft råd, det skulle aldrig en tacky-medelklass-person erkänna.

I mina ögon var det en genuint jordnära Svenssonfamilj med väluppfostrade barn.
Citera
2015-05-16, 01:14
Medlem
bob-a-thons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Du blir så äcklad att du får kväljningar av att någon ska till Stockholm på matlagningskurs? Då är det nog tyvärr dig det är fel på.

Vad exakt är du menar är tacky? Att det är en matlagningskurs? Att den är indisk? Att den är i Stockholm?

Jag tror inte att någotdera är menat som tacky - däremot att högljutt påpeka denna kombination är lite...tveksamt. Fenomenet tacky medelklass är lika svårt som - om inte svårare än - WT (har lurkat här + "du vet att du är WT..." länge).

Jag tror att det handlar om "skitnödigheten att behöva informera omgivningen" mycket mer än själva prylarna/aktiviteterna. Det gör det hela så svårt att beskriva. Jag själv var länge inne på att "folk som har en köttkvarn och pratar om den och vad för jävla korvar de gör med den är tacky medelklass", men samtidigt kom jag på att det är ju egentligen den nya överklassen vi talar om!

Förr i tiden var det väl - i min värld - pengar/prylar som gjorde att man klättrade på statusstegen. Idag är det mycket mer tid och förstånd att göra något vettigt av den som är status. I min värld är det den medvetna demostrationen - med betonande pa medvetna av att ha detta som är tacky medelklass. Det finns massvis med människor som har tid, det finns massvis med människor som har pengar att köpa saker, men just Jag / min make/maka har tiden att förstå och uppskatta den här träapan / spisen / köttkvarnen / matlagningskursen - och det gör mig/oss till bättre människor.

Jag tror att de flesta av oss kan skrapa ihop till att besöka en matlagningskurs. Men bara sådär? Att ha tiden att åka bort en helg med övernattning (Linköping & Stockholm är väl knappast pendlaravstånd). Eller att ha tiden att konstant uppdatera sin facebook / chatta med "sin" pizzabagare "långt bort från turiststråken" i Italien? Eller att ha tagit en golfrunda med "C.O. & gänget" bara sådär lite spontant, kvällen innan familjen åker på någon jävla segelbåtsregatta? Lilla Ebba & lille Fredrik har fått ledigt från skolan för att följa med, naturligtvis. Rektorn är ju med i tennisklubben (observera rektorn; inte läraren/klassföreståndaren.)

Jag personligen tror att det är kombinationen tid och de nödvändiga resurserna att utnyttja denna som är den nya överklassen.

Den nya överklassen med lite dålig smak, samt ett behov att ständigt påpeka sin klassbehörighet, är tacky medelklass.

Kan hända jag har helt åt helvete fel....

Medelklass, Svensson, villa, husvagn, Olle & Berit med en labrador och tre barn - det är inte tacky, inte ett skit tacky. Om medelklasstämpeln ska fram beror på andra omständigheter.

Det finns ett gammalt Hassanklipp med någon (packad överklassare) som har lämnat in sin film för framkallning och är väldigt noga med att påpeka att han har en fin kostym, och minsann varit på restaurant i Spanien, och att hans fru är förtjusande. När det begav sig hörde jag här en typisk överklassmänniska, idag är jag lite osäker? Är Magnus Frodenkvist en tacky medeklassare?

https://www.youtube.com/watch?v=sbYRZTvvb3A
Citera
2015-05-16, 19:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfhunter
Kan vara en av de mer sjukaste texterna jag har läst. Snacka om vilket tvång att verkligen visa att man fixar från de populära ställena, så vännerna inte tror att man är en liten fattiglapp. Verkligen behöver berätta varenda ställe som det ska handlas från. Kan inte varit en billig helg för att kunna skryta om det med en sida i någon tidning.

Vad är posh?
http://sv.bab.la/lexikon/engelsk-svensk/posh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in