Citat:
Ursprungligen postat av
_Baste_
Du blir så äcklad att du får kväljningar av att någon ska till Stockholm på matlagningskurs? Då är det nog tyvärr dig det är fel på.
Vad exakt är du menar är tacky? Att det är en matlagningskurs? Att den är indisk? Att den är i Stockholm?
Jag tror inte att någotdera är menat som tacky - däremot att högljutt påpeka denna kombination är lite...tveksamt. Fenomenet tacky medelklass är lika svårt som - om inte svårare än - WT (har lurkat här + "du vet att du är WT..." länge).
Jag tror att det handlar om "skitnödigheten att behöva informera omgivningen" mycket mer än själva prylarna/aktiviteterna. Det gör det hela så svårt att beskriva. Jag själv var länge inne på att "folk som har en köttkvarn och pratar om den och vad för jävla korvar de gör med den är tacky medelklass", men samtidigt kom jag på att det är ju egentligen den
nya överklassen vi talar om!
Förr i tiden var det väl - i min värld - pengar/prylar som gjorde att man klättrade på statusstegen. Idag är det mycket mer
tid och förstånd att göra något vettigt av den som är status. I min värld är det den
medvetna demostrationen - med betonande pa medvetna av att ha detta som är tacky medelklass. Det finns massvis med människor som har tid, det finns massvis med människor som har pengar att köpa saker, men just
Jag / min make/maka har tiden att förstå och uppskatta den här träapan / spisen / köttkvarnen / matlagningskursen - och det gör mig/oss till
bättre människor.
Jag tror att de flesta av oss kan skrapa ihop till att besöka en matlagningskurs. Men bara sådär? Att ha tiden att åka bort en helg med övernattning (Linköping & Stockholm är väl knappast pendlaravstånd). Eller att ha tiden att konstant uppdatera sin facebook / chatta med "sin" pizzabagare "långt bort från turiststråken" i Italien? Eller att ha tagit en golfrunda med "C.O. & gänget" bara sådär lite spontant, kvällen innan familjen åker på någon jävla segelbåtsregatta? Lilla Ebba & lille Fredrik har fått ledigt från skolan för att följa med, naturligtvis. Rektorn är ju med i tennisklubben (observera rektorn; inte läraren/klassföreståndaren.)
Jag personligen tror att det är kombinationen tid och de nödvändiga resurserna att utnyttja denna som är den
nya överklassen.
Den nya överklassen med lite dålig smak, samt ett behov att ständigt påpeka sin klassbehörighet, är tacky medelklass.
Kan hända jag har helt åt helvete fel....
Medelklass, Svensson, villa, husvagn, Olle & Berit med en labrador och tre barn - det är inte tacky, inte ett skit tacky. Om medelklasstämpeln ska fram beror på andra omständigheter.
Det finns ett gammalt Hassanklipp med någon (packad överklassare) som har lämnat in sin film för framkallning och är väldigt noga med att påpeka att han har en fin kostym, och minsann varit på restaurant i Spanien, och att hans fru är förtjusande. När det begav sig hörde jag här en typisk överklassmänniska, idag är jag lite osäker?
Är Magnus Frodenkvist en tacky medeklassare?
https://www.youtube.com/watch?v=sbYRZTvvb3A