2015-01-11, 21:48
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Energi ifrån fett används hela tiden.

Nej, vid svält så spar kroppen på fettreserverna eftersom de innehåller högst mängd energi per enhet. Därför är svält värdelöst vid viktnedgång.

Kroppen lagrar så mycket fett den kan vi svält och bränner istället muskler.
Citera
2015-01-11, 21:49
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Nej, vid svält så spar kroppen på fettreserverna eftersom de innehåller högst mängd energi per enhet. Därför är svält värdelöst vid viktnedgång.

Fettförbränningen är kraftigt uppreglerad vid svält. Prioritering ligger på att bevara protein.
Citera
2015-01-11, 21:50
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Fettförbränningen är kraftigt uppreglerad vid svält. Prioritering ligger på att bevara protein.

Vad jag har läst så spar kroppen energi vid svält och bränner istället muskler/protein.
Citera
2015-01-11, 21:58
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Vad jag har läst så spar kroppen energi vid svält och bränner istället muskler/protein.

Proteinet i kroppen är på tok för viktigt för att bara användas vid svält. Sen är ju fettreserverna till för just tillfällen då kroppen inte får energin ifrån annat håll.
Citera
2015-01-11, 22:02
Medlem
flipflaps avatar
Det är inget märkvärdigt med det. drick mycket vatten bara.

Fattar inte varför en vecka, ska du se vad du tål?

En tre dagars svält kan du göra en gång i månaden utan problem.
mycke nöje
Citera
2015-01-11, 22:18
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Proteinet i kroppen är på tok för viktigt för att bara användas vid svält. Sen är ju fettreserverna till för just tillfällen då kroppen inte får energin ifrån annat håll.

Nu när jag googlat lite måste jag ändra min hållning. Det verkar vara tydligt att kroppen bränner både muskler och fett vid svält.

Hittade följande på bodybuilding.com

Citat:
- in starvation mode, your body will burn both muscles for protein (the only source of energy your brain can run on) AND fats (which is what the rest of the body runs on).
- the balance for body building is eating ALOT of protein so the brain can function but not eating ANY fat so the body is forced to use fatty reserves

The entire process:
- The body uses glucose (from your last meal) as its main metabolic fuel if it is available.
- After the glycogen reserve is used up, glucose can be obtained from the breakdown of fats.
- the glucose from these broken down fats can be used by the tissues and etc in the body, EXCEPT the brain which requires PROPER glucose.
- Thus, when fatty acids are being broken down for energy, they are used for the body. But all of the remaining actual glucose is made available for use by the brain.
- The problem is that the body requires 120g of glucose per day, which is a **** ton.
- The bodies "backup plan" involves using Ketone bodies [as in from ketogenic diets for the aware brah's] which are short-chain derivatives of fatty acids. These shorter molecules can be used by the brain as an alternative metabolic fuel.
- After a while the body begins to run out of ketones and MUST find a real protein source else where: thus muscle is burned for the brain even if you weigh 200000pounds and there is tons of fat remaining!
Citera
2015-01-11, 22:20
Medlem
Hodurs avatar
Citat:

Proteinet kommer ju användas, men musklerna generellt är ju viktigt.
Citera
2015-01-11, 22:36
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Du kan ju också hålla oss uppdaterade hur det går.

F.ö lär du äta så pass mycket efter denna fastvecka att du åker tillbaka till samma vikt. Så är det alltid. Hungern kontrollerar vårt energiintag.

Antagligen är det något kilo fett, samt lite muskler om du är vältränad och givetvis.. glykogen.

Jag tror du kommer ge upp efter någon dag eller två.

Tackar för infon, jo jag kommer uppdatera hur det har gått
Citera
2015-01-11, 22:36
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Det är inget märkvärdigt med det. drick mycket vatten bara.

Fattar inte varför en vecka, ska du se vad du tål?

En tre dagars svält kan du göra en gång i månaden utan problem.
mycke nöje

Ja typ vill se om jag klarar mig utan föda så länge.
Citera
2015-01-11, 23:03
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Nu när jag googlat lite måste jag ändra min hållning. Det verkar vara tydligt att kroppen bränner både muskler och fett vid svält.

Hittade följande på bodybuilding.com

Här finns lite mer info
Citera
2015-01-11, 23:06
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Här finns lite mer info

Tung text för en söndagskväll. Artikeln är dock från 2002. Kan vi lita på den 13 år gamla rapporten?
Citera
2015-01-11, 23:30
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Tung text för en söndagskväll. Artikeln är dock från 2002. Kan vi lita på den 13 år gamla rapporten?

Det är ingen artikel utan ett utdrag ur en bok i biokemi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in