2015-01-08, 21:09
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombastiskt
Är det samma som den som heter Pistonhead Flat Tire på systemet? Isåfall har jag druckit den men upplevde den som lite smaklös. Funkar nog om den är redigt kall men kanske inte om man vill ha något riktigt gott.
upplevde den smaklös? för 10kr är den jävligt bra humlad.
och du pratar om att kyla ner ännu mer för att få fram bra smak?

alltså, sorry mannen, jag tror inte du har mycket att hämta i den här tråden.
är smärtgränsen 15 spänn och du vill ha lite pang i ölet så är du körd.
Citera
2015-01-08, 22:27
Medlem
Tycker Flat Tire smakar artificiellt.
Citera
2015-01-08, 22:43
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Tjena. Jag undrar om det är någon som skulle kunna tipsa mig om någon enkel men god öl man kan ha hemma i kylen när man bara vill ha någonting gott att dricka.

Hittills brukar min ölkonsumtion ligga mellan att köpa någon billig lager på flak när man ska dricka mycket och att gå och plocka runt alehyllan. Problemet är att de goda ölen jag känner till alla ligger över 20 kr flaskan. Letar efter någon bra öl på 33 cl burk som endast kostar runt 15 kr. Hade hoppats på att Dales Pale Ale men insåg att den också var dyr . Har provat Backyard Brews öler men tänker att det kanske finns något bättre. Någon som har några tips?
Bra öl för 15kr?
Jo tjena, bra öl under 20kr är bristvara.
Du får helt enkel minska din ölkonsumtion eller avsätta mer pengar om du vill ha tips i denna tråden.
Mitt tips är Brooklyn Lager (nr 1548) finns på burk och flaska.
Eller min favoritlager på systemet Nils Oscar God Lager (nr 1305).
Billigare än så blir det inte om du vill ha bra öl.
Citera
2015-01-08, 22:48
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Skulle beställa några Brewdog Tokyo och fick se att dom numera kostar 81.30kr.
Lyckan över det låga priset blev kortvarig då jag upptäckte att dom sänkt alkoholhalten till 16,5%.
Varför detta onödiga tilltag?
Fick dom med diskvatten i en satts?
www.systembolaget.se/1558
Citera
2015-01-08, 23:38
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Skulle beställa några Brewdog Tokyo och fick se att dom numera kostar 81.30kr.
Lyckan över det låga priset blev kortvarig då jag upptäckte att dom sänkt alkoholhalten till 16,5%.
Varför detta onödiga tilltag?
Fick dom med diskvatten i en satts?
www.systembolaget.se/1558

Den första batchen som släpptes var bara en bit över 10%. Det är inte ett konstant recept. Varför bli nedslagen av 2% vol. mindre alkohol? Det är fortfarande en redigt stark och smakrik imp. Jag tycker då inte den blivit sämre i senaste batch, snarare tvärt om.
Citera
2015-01-09, 00:15
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Den första batchen som släpptes var bara en bit över 10%. Det är inte ett konstant recept. Varför bli nedslagen av 2% vol. mindre alkohol? Det är fortfarande en redigt stark och smakrik imp. Jag tycker då inte den blivit sämre i senaste batch, snarare tvärt om.
Jag ogillar ändringar på öl.
Vill dom ändra alkoholhalten tycker jag dom kan ta fram en ny ölsort ist.
Så det är inte det är minskningen av alkoholhalten som stör mig utan ändringen.

Jag visste inte att den varierade så i styrka genom åren.
Där ser man.
Citera
2015-01-09, 02:13
Medlem
Bombastiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JP1
Flat Tire och Spitfire är bra förslag. Jag lägger till Brooklyn Lager på listan. (35,5 cl burk för 16:30:- plus pant.
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Bra öl för 15kr?
Jo tjena, bra öl under 20kr är bristvara.
Du får helt enkel minska din ölkonsumtion eller avsätta mer pengar om du vill ha tips i denna tråden.
Mitt tips är Brooklyn Lager (nr 1548) finns på burk och flaska.
Eller min favoritlager på systemet Nils Oscar God Lager (nr 1305).
Billigare än så blir det inte om du vill ha bra öl.
Brooklyn lager på flaska har jag gillat så jag ska nog testa den på burk också. Får ta och kolla upp Spitfire också, verkar lovande.

Det är synd att bra öl ska vara så pass dyrt. Man får hoppas på att efterfrågan ökar så att priserna kanske pressas ner lite. Problemet är väl att svensken i gemen inte har tillräckligt välutvecklade smaklökar för att bry sig om smak nämnvärt. APK rules forever!
Citera
2015-01-09, 04:47
Medlem
WalterSullivans avatar
Valsviken Vinterporter var väldigt god, tjock och krämig som en cappuccino. Synd att det var sån liten flaska
Citera
2015-01-09, 07:01
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Brooklyn lager på flaska har jag gillat så jag ska nog testa den på burk också. Får ta och kolla upp Spitfire också, verkar lovande.

Det är synd att bra öl ska vara så pass dyrt. Man får hoppas på att efterfrågan ökar så att priserna kanske pressas ner lite. Problemet är väl att svensken i gemen inte har tillräckligt välutvecklade smaklökar för att bry sig om smak nämnvärt. APK rules forever!

Jag upplever inte bra öl som anmärkningsvärt dyrt. I alla fall inte om man dricker den hemma. Är det nån särskild du tycker är för högt prissatt?
Citera
2015-01-09, 08:07
Medlem
Feadogs avatar
Öl är billigt! Så fort man skaffar sig ett vinintresse (bortom den typiska svenssons fäbless för Prosecco och Ripasso/Amarone från Valpolicella då) så inser man hur bra man har det som ölintresserad. När de bästa exemplaren i världen kan kosta mellan 40:- och dryga 100:- per flaska så är det inte mycket att klaga på. För vin får du ta de summorna och multiplicera dem med 100, och inte ens det räcker alla gånger. Om man tycker att bra öl är för dyrt så är man antingen fattig som en kyrkråtta eller helt enkelt inte speciellt intresserad egentligen.
Citera
2015-01-09, 08:47
Medlem
brutefishs avatar
Citat:

priserna kommer inte gå ner, speciellt inte när de är på g att höja skatten också.

det är lite du som famlar i mörkret här, man kan inte tillverka kvalitetsöl för dom pengarna, det funkar inte.

bra öl är inte dyrt, det är antingen mer eller mindre prisvärt.
Citera
2015-01-09, 11:44
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:

Med tanke på dina resonemang verkar det ju vara det fetade som gäller för din del. I min mening finns det en del bra öl att få runt tjugolappen, släng på en tia och utbudet ökar markant. Sen är det klart att man inte behöver köpa uteslutande trettiokronorsöl, det är därför man som ölälskare blir så otroligt tacksam för exempelvis Flat Tire

Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Öl är billigt! Så fort man skaffar sig ett vinintresse (bortom den typiska svenssons fäbless för Prosecco och Ripasso/Amarone från Valpolicella då) så inser man hur bra man har det som ölintresserad. När de bästa exemplaren i världen kan kosta mellan 40:- och dryga 100:- per flaska så är det inte mycket att klaga på. För vin får du ta de summorna och multiplicera dem med 100, och inte ens det räcker alla gånger. Om man tycker att bra öl är för dyrt så är man antingen fattig som en kyrkråtta eller helt enkelt inte speciellt intresserad egentligen.

Kan bara hålla med, och passar på att dela med mig av en liten anekdot som inträffade för några år sedan. Det är sommar och jag är i Stockholm och hälsar på en kompis i hans föräldrahem. Till saken hör att hans käre far är vinimportör och dessutom har de nyligen kommit hem från Miami. Den gode fadern frågar om jag vill ha lite öl, vilket jag inte avböjer. Döm av min förvåning när han plockar fram riktiga kvalitetsöl från t ex Cigar City och liknande ur kylen, inte för att han brukar dricka dålig öl iofs. Jag kommenterar det utmärkta valet varpå han svarar: ja du vet, jag har ju fastnat lite för öl, det har blivit en billig hobby. Jag ber honom utveckla och han säger: ja alltså, för 150 spänn får du ju en så in i HELVETE bra öl, om jag ska öppna en bra flaska vin så slår nästan alltid tanken mig att fan, nu kommer det kosta mig 2000 att öppna den här flaskan

True story. Men jag håller med honom angående priset, när jag köpte två flaskor Westvretelen 12 från Belgien gick de på ca hundra kronor styck, och det är två flaskor av den öl som av många anses vara världens bästa. Det får en att vara oerhört tacksam att det är öl man fallit för i första hand!
Senast redigerad av KickAss-1337 2015-01-09 kl. 11:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in