Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-06, 09:36
Medlem
Falafelns avatar
Efter att totalt glömt bort mat i 27 timmar står jag nu och lagar biffstroganoff på morgonkvisten. (Tentaperioden gör mycket med dygnsrytmen). I receptet står att jag ska koka köttet i 1,5 liter (!) vatten i typ 1,5 timme (eller tills köttet är mört) . Är tanken att vattnet ska dunsta bort under denna tid eller vad gör jag av allt vatten?? Häller jag bort det lär ju en hel del godis försvinna.

Ska jag koka utan lock för att bli av med så mycket vatten som möjligt?

E: I kommentarerna på receptet skrevs att det var mycket vatten. "max en halvliter om ens det". Hur rätar jag till detta?

E2: Det verkar som om den kopiösa mängden vatten kom till när jag vred upp antalet portioner... Skit också. Måste sluta följa recepten slaviskt!

Tack på förhand!
Senast redigerad av Falafeln 2015-01-06 kl. 09:43.
Citera
2015-01-06, 09:56
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falafeln
Efter att totalt glömt bort mat i 27 timmar står jag nu och lagar biffstroganoff på morgonkvisten. (Tentaperioden gör mycket med dygnsrytmen). I receptet står att jag ska koka köttet i 1,5 liter (!) vatten i typ 1,5 timme (eller tills köttet är mört) . Är tanken att vattnet ska dunsta bort under denna tid eller vad gör jag av allt vatten?? Häller jag bort det lär ju en hel del godis försvinna.

E: I kommentarerna på receptet skrevs att det var mycket vatten. "max en halvliter om ens det". Hur rätar jag till detta?

E2: Det verkar som om den kopiösa mängden vatten kom till när jag vred upp antalet portioner... Skit också. Måste sluta följa recepten slaviskt!

Tack på förhand!

Vattnet ska precis täcka. Sjud med lock. Ser det ut att koka ner för mycket kan man hälla på lite extra.
Citera
2015-01-06, 09:58
Medlem
Falafelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Vattnet ska precis täcka. Sjud med lock. Ser det ut att koka ner för mycket kan man hälla på lite extra.
Var nog otydlig. Skadan redan skedd, men vattnet verkar i alla fall minska successiv.. Får koka bort så mycket jag kan! Vill inte tvingas slå bort vattnet
Citera
2015-01-06, 10:08
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falafeln

Tack på förhand!

En korrekt biff stroganoff behöver inte kokas alls, men jag misstänker att vi har att göra med svenne varianten här med högrev eller liknande kött som kräver längre tillagning i gryta.

Vätskan behöver knappt täcka köttet. Jag antar att du strimlat det? Jag skulle låta vätskan täcka ca: 3/4 av köttet låta det sjuda en 1 1/2 - 2 timmar under lock. Tillför lite vätska om det börjar gå torrt. I slutet antar jag att du kommer blanda i creme fraiche eller smetana och då kommer den reda sig.

En intressant fråga är hur mycket kött du har ifråga? Ett kilo, två?

Har du tillfört alldeles för mycket vatten så kan du koka utan lock lite längre tid. Alt bryna på mer kött och lök att addera till grytan.
Citera
2015-01-06, 10:31
Medlem
Falafelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
En korrekt biff stroganoff behöver inte kokas alls, men jag misstänker att vi har att göra med svenne varianten här med högrev eller liknande kött som kräver längre tillagning i gryta.

Vätskan behöver knappt täcka köttet. Jag antar att du strimlat det? Jag skulle låta vätskan täcka ca: 3/4 av köttet låta det sjuda en 1 1/2 - 2 timmar under lock. Tillför lite vätska om det börjar gå torrt. I slutet antar jag att du kommer blanda i creme fraiche eller smetana och då kommer den reda sig.

En intressant fråga är hur mycket kött du har ifråga? Ett kilo, två?

Har du tillfört alldeles för mycket vatten så kan du koka utan lock lite längre tid. Alt bryna på mer kött och lök att addera till grytan.
Nötbog. Ingen aning om det är svennigt eller inte.

Stämmer att den är strimlad och creme fraiche ska in i slutet. Jag börjar bli mer hoppfull nu efter att jag lyckats koka bort en hel del vatten, så det bli nog bra tillslut!

Ett kilo kött använde jag. Jag var tvungen att "skruva" upp receptet på Icas hemsida, och då ökades även vattenmängden.

Tack för tipsen! Som fattig student i korridorrum är det inte så ofta jag lagar mat i denna utsträckning så erfarenheten är fortfarande något jag jobbar på! Är nog första gången sen jag började plugga som jag köper rent kött och gör något av, och nu har jag hela frysen full så detta blir spännande!
Senast redigerad av Falafeln 2015-01-06 kl. 10:34.
Citera
2015-01-06, 13:43
Medlem
JustZlatans avatar
Kan man koka en hel köttbit i kastrull istället för att steka den i ugnen? Anledningen till att jag inte längre vill steka den i ugnen är att kött vid höga temperaturer kan ge urinblåsecancer.
Citera
2015-01-06, 14:20
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kan man koka en hel köttbit i kastrull istället för att steka den i ugnen? Anledningen till att jag inte längre vill steka den i ugnen är att kött vid höga temperaturer kan ge urinblåsecancer.

Absolut. Högrev kokad i några timmar blir fantastiskt bra. Mitt tips här, om du skall göra en gryta så ha två uppsättningar rotfrukter. För rotfrukterna tappar allt och levererar bara beska och elände långt innan köttet blir klart. Så när det är 20 minuter kvar på köttet lägger du i en ny hiva rotfrukter.

När det kommer till oxfilé och stekar vet jag inte hur det funkar att koka. Jag har bara kokat högrev och oxbringa.

Fast, det är ju inte särdeles hög temperatur när du kör en köttbit i ugnen, vid vilken temperatur skulle urinblåsecancern dyka upp?
Citera
2015-01-06, 14:32
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Absolut. Högrev kokad i några timmar blir fantastiskt bra. Mitt tips här, om du skall göra en gryta så ha två uppsättningar rotfrukter. För rotfrukterna tappar allt och levererar bara beska och elände långt innan köttet blir klart. Så när det är 20 minuter kvar på köttet lägger du i en ny hiva rotfrukter.

När det kommer till oxfilé och stekar vet jag inte hur det funkar att koka. Jag har bara kokat högrev och oxbringa.

Fast, det är ju inte särdeles hög temperatur när du kör en köttbit i ugnen, vid vilken temperatur skulle urinblåsecancern dyka upp?

Jag brukar oftast köpa stekar och entrecote och sånt. Högrev brukar jag inte köpa.

Över 300F, alltså 148C, finns det en risk att få cancer i urinblåsan.

http://www.cancer.gov/cancertopics/factsheet/Risk/cooked-meats

http://www.epochtimes.se/Hart-grillat-koett-oekar-risken-foer-urinblasecancer-a19161.html
Citera
2015-01-06, 14:55
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag brukar oftast köpa stekar och entrecote och sånt. Högrev brukar jag inte köpa.

Över 300F, alltså 148C, finns det en risk att få cancer i urinblåsan.

http://www.cancer.gov/cancertopics/factsheet/Risk/cooked-meats

http://www.epochtimes.se/Hart-grillat-koett-oekar-risken-foer-urinblasecancer-a19161.html

En stek kan du ju göra tjärknul av, jag trycker det skall vara älgstek men det går säkert med nöt åxå. Lär inte komma upp i vidare höga temperaturer.
Citera
2015-01-06, 21:27
Medlem
TrotsTrollets avatar
Jag spontanköpte ett paket tapioca idag. Eftersom jag gillar att prova nya råvaror. Nu är frågan bara vad jag ska göra/laga av dem?

Så om någon flashbackare har ett bra recept/tips vore det jättebra. Är det något som man bör tänka på vid tillagningen? Typ svällning eller dyligt.

//Bästa hälsningar trollet
Citera
2015-01-06, 21:58
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Nej? Testa får du se.

Det har jag gjort. Jo.
Citera
2015-01-07, 04:06
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Jag spontanköpte ett paket tapioca idag. Eftersom jag gillar att prova nya råvaror. Nu är frågan bara vad jag ska göra/laga av dem?

Så om någon flashbackare har ett bra recept/tips vore det jättebra. Är det något som man bör tänka på vid tillagningen? Typ svällning eller dyligt.

//Bästa hälsningar trollet

Är väl nån typ av stärkelse som maizena eller liknande, pudding och omelett är vad jag kan påminna mig att jag hört den användas till. Du får ge dig på receptjakt.

Du gör som jag och köper nåt som ser spännande ut, kliade mig lite i skallen första gången jag köpte fryst bläckfisk. Trodde ju den skulle vara rensad och färdig - nähädu ett isblock med infrysta "tomteluvor" och inte stod det nåt i mina kokböcker heller om bläckfisk. Detta var innan Internet var poppis så jag fick liksom läsa och gissa från paketet. Chansa och faktiskt så blev det inte så tokigt.

Men nu har jag lärt mig, tänk en extra gång innan... Det är ju synd att förstöra mat åxå, fast nog köpte jag ju en burk ajvar åxå för nåt år sen utan att ha en plan. Passade jäkligt bra på varma mackor märkte jag - om det sen är vad jag skulle haft den till vetefan.

Men du får nog sikta in dig på en efterrätt, eller nånstans där gelatin skulle använts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in