2015-01-06, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag tolkar astralflygarens text så, att h*n där inte ifrågasättar möjligheten för att KUNNE "känna 'gud' ", men att h*n ifrågasättar JVs specifika 'guds'-kännodom.

Ja så tolkar jag också, men på vilket sätt slingrar jag mig?
Citera
2015-01-06, 17:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tolkar astralflygarens text så, att han där inte ifrågasättar möjligheten för att KUNNA "känna 'gud' ", men att han ifrågasättar JVs specifika 'guds'-kännodom.

Citat:
Ursprungligen postat av astralflygaren
Korrekt

Tackar för bekräftandet, så jag inte står där och har lagt ord i munnen på dig.
Citera
2015-01-06, 17:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja så tolkar jag också, men på vilket sätt slingrar jag mig?

Att du svarar med en motfråga om något astralflygaren inte ens har insinuerat.
Citera
2015-01-06, 17:23
Medlem
Citat:
Att du svarar med en motfråga om något astralflygaren inte ens har insinuerat.

Jag förstår att du aldrig ställer motfrågor, för du vet ju alltid hur andra tänker och tycker, men jag är mer försiktig med att döma vad andra skriver, och frågar en extra gång innan jag svarar.

Detta betyder inte att jag slingrar mig, utan det visar bara ditt sätt att debattera, att förnedra andra så fort du har tillfälle.

Och detta är orsaken till att jag har lagt dig på min ignoreralista (och nej, det betyder inte att jag aldrig blir nyfiken på vad du skriver för smörja för att smutskasta mig).
Citera
2015-01-06, 17:28
Medlem
Citat:
Det är fantastiskt hur extremt olika vi ser på vad ödmjukhet innebär.
Att basera sig på dragna slutsatser av något som verkar sannolikt = att basera sig på gissningar, eller hur!

Nej det tycker jag nog inte, men du får ge ett exempel så att jag förstår hur du menar.

Citat:
Att tolka Sanningen baserat på gissningar ser ett JV som en ödmjuk inställning, jag ser det som motsatsen.

Nej nu har du fel, det handlar inte om gissningar, utan om logiska slutsatser av fakta som man kan läsa i bibeln som helhet.

Jag svarar på resten senare.
Citera
2015-01-06, 17:32
Medlem
Jag har en annan fråga:
Har Gud förmågan, om han skulle välja att använda den, att kunna se in i min framtid och se när och hur jag ska dö? Eller har Gud inte den förmågan?

I fall Han har den förmågan, då innebär det att det redan är bestämt när och hur jag ska dö, eller hur.
Citera
2015-01-06, 17:32
Medlem
Vilka ska få överleva enligt JV? Citaten som Ttsp aldrig kommer att visa er:

Ttsp visar den insmickrande "mjölkmat" som presenteras utåt på JV:s hemsida.
Han visar inte vad som studeras internt på Rikets sal för de mer "andligt mogna".
Här ett litet axplock.

Citat:
"Ja, med tanke på att Guds domsdag nu är så nära borde faktiskt hela världen vara ”tyst inför den suveräne Herren Jehova” och höra vad han har att säga genom ”den lilla hjorden” av Jesu smorda efterföljare och deras följeslagare, hans ”andra får”. (Lukas 12:32; Johannes 10:16) Tillintetgörelse väntar alla som inte lyssnar och som därigenom motsätter sig Guds kungarikes styre."
- Vakttornet 15/2 2001 s14

"I dessa sista dagar för den nuvarande världsordningen gör Jehovas folk hans rättfärdiga normer kända och förkunnar de goda nyheterna om möjligheten att få överleva in i den nya världen. (2*Petrus 3:9–13) Alldeles som Noa och hans gudfruktiga familj bevarades vid liv i arken, så måste enskilda människor ha tro och lojalt ge sitt stöd åt den jordiska delen av Jehovas universella organisation för att få överleva."
- Vakttornet 15/5 2006 s22

"Men Jehova Gud har också låtit sin synliga organisation, sin ”trogne och omdömesgille slav” som utgörs av med anden smorda kristna, hjälpa de kristna i alla nationer att på ett rätt sätt förstå och i sitt liv tillämpa vad som sägs i bibeln. Om vi inte håller oss tätt intill denna kanal som Gud använder, kommer vi inte att kunna gå framåt på livets väg, hur mycket vi än läser bibeln."
- Vakttornet 1/6 1981 s21

"De som studerar bibeln behöver bli bekanta med organisationen för den ”enda hjord” som Jesus talade om i Johannes 10:16. De måste inse att det är nödvändigt för deras frälsning att de identifierar sig med Jehovas organisation. (Upp. 7:9, 10, 15) Så snart som vi riktigt har fått i gång ett bibelstudium med någon, bör vi därför börja leda denne till organisationen."
- Tjänsten för Guds rike 11/1990

"Tro inte att det finns många olika vägar som du kan följa för att vinna liv i Guds nya ordning. Det finns bara en. Det var bara en ark som kom igenom den stora översvämningen, inte flera båtar. Och det kommer bara att vara en organisation — Guds synliga organisation — som överlever den snabbt annalkande ”stora vedermödan”. Det är helt enkelt inte sant att alla religioner leder till samma mål. (Matteus 7:21—23; 24:21) Du måste tillhöra Jehovas organisation och göra Guds vilja för att få hans välsignelse, evigt liv."
- Du kan få leva för evigt i paradiset på jorden. s255
Citera
2015-01-06, 17:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag förstår att du aldrig ställer motfrågor,

Visst gör jag det.

Citat:
för du vet ju alltid hur andra tänker och tycker, men jag är mer försiktig med att döma vad andra skriver, och frågar en extra gång innan jag svarar.

Så du var alltså helt enkelt för inkompetent till att se med én gång vad som menades. Inget att undra på att du är ett JV, som ju har en notorisk svag relation till logik.

Citat:
Detta betyder inte att jag slingrar mig, utan det visar bara ditt sätt att debattera, att förnedra andra så fort du har tillfälle.

Ja, va synd om din demagogi som är tvungen till att stå ut med kritik.

Citat:
Och detta är orsaken till att jag har lagt dig på min ignoreralista (och nej, det betyder inte att jag aldrig blir nyfiken på vad du skriver för smörja för att smutskasta mig).

Din kritik-allergi är irrelevant för mig.
Citera
2015-01-06, 17:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej nu har du fel, det handlar inte om gissningar, utan om logiska slutsatser av fakta som man kan läsa i bibeln som helhet.

Du demonstrerar ju tydligt din logik-förståelse, när du anser bibelviftande vara fakta-underlag.
Citera
2015-01-06, 17:45
Medlem
Citat:
Nej det tycker jag nog inte, men du får ge ett exempel så att jag förstår hur du menar. Nej nu har du fel, det handlar inte om gissningar, utan om logiska slutsatser av fakta som man kan läsa i bibeln som helhet.

Okej, vilka konkreta fakta (objektiva bevis) finns angående Napoleons existens?
Jag kan inte veta om Napoleon har existerat, men jag kan anta/gissa detta genom att dra slutsatser av vad som t ex står skrivet om honom i böcker och målningar som påstås avbilda honom. Men detta bevisar ingenting eftersom det blir upp till mig, jag själv bestämmer om dessa uppgifter ska räknas som fakta. Eftersom jag inte är innehavare av Sanningen så vore det arrogant av mig att påstå mig veta vad som är fakta eller ej.
Senast redigerad av astralflygaren 2015-01-06 kl. 17:47.
Citera
2015-01-06, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Nu vet jag inte om ttsp tror på ovanstående mytologi, men denna förklaringsmodell löser ingenting ur ett moraliskt perspektiv, utan skapar nya moraliska problem med denne hypotetiske gudomen:

- Varför straffar gud djuren (d.v.s. arter som inte pallade frukt) med sjukdomar, att de käkar upp varandra eller med vulkanutbrott?
- Varför bestraffar gud övriga mäskligheten som inte pallade frukt med sjukdomar och naturkatastrofer?
- Står verkligen straffet (d.v.s. låta hela djurvärlden och mänskligheten lida av naturkatastrofer och sjukdomar) i paritet med brottet (fruktpallning)?

Sen kommer naturligtvis det besvärande faktum att djurvärlden var brutal långt innan dess att människan existerat, t.ex. att meteoriter damp ner och orsakade utrotning och massvält bland djur, och att djuren dödade varandra långt innan dess att människan existerat.

Och sen stämmer naturligtvis inte en sådan mytologi om att mänskligheten, jorden, eller universum är endast 6000 år gammal med den moderna vetenskapen, men det är en annan femma och har ingen bäring på de moraliska frågeställningarna.

Fast du besvarade inte mina frågeställningar:

Hur förklarar du att lejonhannar dödar lejonungar eller, att djuren käkar upp varandra, eller att hemska parasiter plågar ihjäl människor och djur, eller att vulkanutbrott dödar en massa djur och människor, det vill säga ett beteende som människor varken orsakat eller rår på?

Och hur förklarar du det lidande som naturen orsakade långt innan människan existerat, då meteoriter damp ner på jorden och orsakade förödelse bland dinosaurierna, eller megavulkanutbrott dödade en massa djur?

Människan har inte gjort att djur käkar upp varandra, eller att vulkanutbrott dödar en massa djur, eller att ett meteoritnedslag dödade (och förmodligen orsakade utrotning) av dinosaurierna långt innan människans existens. Vad säger detta om denne guds moral, ifall denne gud skapat naturen?

Det vore bra om ttsp ville svara på det citerade inlägget.
Citera
2015-01-06, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Vilka ska få överleva enligt JV? Citaten som Ttsp aldrig kommer att visa er:

Ttsp visar den insmickrande "mjölkmat" som presenteras utåt på JV:s hemsida.
Han visar inte vad som studeras internt på Rikets sal för de mer "andligt mogna".
Här ett litet axplock.
Äsch då..han kommer nog med favoritinlägget om att det inte bara är JV som ska uppstå....tredje gången gillt bara i denna tråd!

Skämt åsido, det är ändå intressant att se beteendet.........jag har väldigt svårt att tro att TTSP är okunnig i frågan...........det måste ju vara väldigt besvärande att ständigt behöva officiellt förneka läror som man bedömer som provocerande.......men han kanske tycker att han/hon gör detta för en god sak? T ex att inte skrämma bort människor som läser denna tråd. Men jag tror snarare att människor blir än mer skeptiska när de får en massa undvikande svar eller rena felaktigheter.

Undrar förresten hur lång tid det tar innan du blir kallad lögnare? :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in