2015-01-04, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agathorn
Jag har skummat igenom deras villkor och ser ingenting om att de ha 30 dagar på sig att betala ut 90 %. Ser dock, grovt översatt: "Om inga andra är villiga att ta över dina lån (eller tja, vi ser helt enkelt till att inget kapitall finns då vi tjänar mera på att direkt låna ut dessa pengarna till andra låntagare helt enkelt), så kommer du inte få några 90 % av pengarna utan får stå ut med att få pengarna insatta på ditt konto i den takt lånen betalas in igen."
Och i mitt fall har jag fått tillbaka knappt 10 000 kr av 110 000 kr på drygt ett halvår.

Men har du begärt uttag eller bara stoppat utlåningen? Låter ju jäkligt skevt att du får vänta ett halvår på ditt uttag.
Citera
2015-01-04, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Hur länge har du varit kund hos Trustbuddy?
Känns som du börjat nå det läge jag nådde efter ca 1 år.
14 månader..
Citera
2015-01-05, 00:36
Medlem
Jag har registrerat ett 90% uttag i Finland ca 5 juli 2014 och det har inte blivit genomfört ännu (uttagsförsöket är registrerat och bekräftat av trustbuddys supportpersonal per 9 juli 2014). Belopp är ca 1100 euro. Gjorde en påstötning till Jesper i slutet av juli och fick till svar att det då var stor efterfrågan på lån i Finland och att uttaget därför tar längre tid men att pengarna ska utbetalas till mig så snart det är möjligt.

I november loggade jag in på mitt konto och märkte att pengar hade börjat ansamlas på mitt finska konto. Skickade iväg ett mail till Jesper 23 november och frågade vad som hade hänt med mitt uttag och om utlåningen var stoppad. Fick till svar att utlåningen är stoppad och att inget uttag finns registrerat. Hans mail avslutades med en äcklig smilegubbe i vanlig ordning. Jag mailade över vår mailkonversationen (bevis) från i somras och frågade hur de kan kompensera för det inträffade. Fick återigen svaret att inget uttag är registrerat från mitt finska konto men att jag kan ansöka om att ta ut pengar på mina sidor...

Jag insåg att vi hade nåt vägs ände och registrerade 90 % uttag på samtliga konton per 1 december 2014: Sverige, Norge och Finland. Ca 220 000 SEK totalt. Inga uttag är ännu genomförda.

Kan ju vara intressant för potentiellt nya långivare att få ta del av ett exempel på hur man kan bli behandlad av trustbuddy tänkte jag. Ska även tillägga att jag har haft ca 1,1 mkr placerade hos trustbuddy tidigare och att jag tidigare har fått igenom uttag utan större problem. Saldo just nu är ca 337 000 kr. Började som långivare oktober 2012.
Citera
2015-01-05, 06:38
Medlem
Citat:
Jag har skummat igenom deras villkor och ser ingenting om att de ha 30 dagar på sig att betala ut 90 %. Ser dock, grovt översatt: "Om inga andra är villiga att ta över dina lån (eller tja, vi ser helt enkelt till att inget kapitall finns då vi tjänar mera på att direkt låna ut dessa pengarna till andra låntagare helt enkelt), så kommer du inte få några 90 % av pengarna utan får stå ut med att få pengarna insatta på ditt konto i den takt lånen betalas in igen."
Och i mitt fall har jag fått tillbaka knappt 10 000 kr av 110 000 kr på drygt ett halvår.

Har också läst avtalet utan att kunna hitta det, beklagar att jag verkar ha fel i att det står så i avtalet. Jag erkänner iallafall när jag har fel till skillnad från Trustbuddy.

Men jag blev riktigt irriterad på mig själv, jag brukar ha ett osvikligt minne för detaljer så jag började forska lite var kommer egentligen uppgifterna om 30 dagar ifrån.

Här har du ett inlägg där trustbuddy säger att det är så....
(FB) Officiella TrustBuddy-tråden.

Finns också ett antal inlägg på forumet som har haft kontakt med kundtjänst där de blivit hänvisade till 30 dagars regeln...

Utan att säkert veta, tror jag att det ligger en lagstiftning till grund för 30 dagarna. Är många bolag/banker som har den tidsgränsen på maxtid 30 dagar för att få ut sina pengar. Tyvärr så sitter jag i Thailand på värdens sämsta bredband och med enbart en iPad så jag klarar för tillfället inte kolla upp lagspåret. (Ganska trevligt faktiskt men i just det här avseendet är det tyvärr)
Citera
2015-01-05, 10:43
Medlem
Jag har en fråga till alla er som jag hoppas att någon kan svara på.
Jag har satt in en mindre summa på 3400:-
Mitt totala saldo står just nu på 3576:-
Total ränta 251:-
Total förlust 3:-
Jag får inte det till att gå ihop, om jag har satt in 3400:- plus 251:- i ränta minus 3:- i förlust så borde jag ha 3648:- som mitt totala saldo?
Jag skrev iväg ett mail till Trustbuddy och efter några dagar fick jag svar från Jesper, hans första svar va att det var decimalerna som utgjorde skillnaden. Hans andra svar var att det var skatt som hade dragits.
Så min fråga till er är: är det rätt att TB ska dra skatt på vinsten innan man gjort ett uttag? Är det ens TB som ska dra av skatten?

I mina fonder på banken tex så dras skatten först efter jag gjort ett uttag.

Jag vet att det bara handlar om några kronor, men ska jag ens överväga att sätta in mer pengar så ska det gå rätt till.
Citera
2015-01-05, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 204496
Jag har en fråga till alla er som jag hoppas att någon kan svara på.
Jag har satt in en mindre summa på 3400:-
Mitt totala saldo står just nu på 3576:-
Total ränta 251:-
Total förlust 3:-
Jag får inte det till att gå ihop, om jag har satt in 3400:- plus 251:- i ränta minus 3:- i förlust så borde jag ha 3648:- som mitt totala saldo?
Jag skrev iväg ett mail till Trustbuddy och efter några dagar fick jag svar från Jesper, hans första svar va att det var decimalerna som utgjorde skillnaden. Hans andra svar var att det var skatt som hade dragits.
Så min fråga till er är: är det rätt att TB ska dra skatt på vinsten innan man gjort ett uttag? Är det ens TB som ska dra av skatten?

I mina fonder på banken tex så dras skatten först efter jag gjort ett uttag.

Jag vet att det bara handlar om några kronor, men ska jag ens överväga att sätta in mer pengar så ska det gå rätt till.

Ja det är rätt Skatteverket har enligt trustbuddy bestämt att det är så det skall vara på den svenska marknaden, på de utlänänska får du själv rapportera in skatten.

Insättning +(ränta-förlust)*0,7=saldo

Måste dock fråga när svarade Jesper på dina mail? Väntar nämligen på en del svar själv och kunde vara intressant att veta om han jobbar....
Citera
2015-01-05, 13:21
Medlem
Citat:
Har också läst avtalet utan att kunna hitta det, beklagar att jag verkar ha fel i att det står så i avtalet. Jag erkänner iallafall när jag har fel till skillnad från Trustbuddy.

Men jag blev riktigt irriterad på mig själv, jag brukar ha ett osvikligt minne för detaljer så jag började forska lite var kommer egentligen uppgifterna om 30 dagar ifrån.

Här har du ett inlägg där trustbuddy säger att det är så....
(FB) Officiella TrustBuddy-tråden.

Finns också ett antal inlägg på forumet som har haft kontakt med kundtjänst där de blivit hänvisade till 30 dagars regeln...

Utan att säkert veta, tror jag att det ligger en lagstiftning till grund för 30 dagarna. Är många bolag/banker som har den tidsgränsen på maxtid 30 dagar för att få ut sina pengar. Tyvärr så sitter jag i Thailand på värdens sämsta bredband och med enbart en iPad så jag klarar för tillfället inte kolla upp lagspåret. (Ganska trevligt faktiskt men i just det här avseendet är det tyvärr)

Okej detta var intressant. Antar dock att om man visar detta för Jesper så kommer han bara skratta bort det och säga att det inte är aktuellt längre och hänvisar till de nuvarande reglerna (som i princip säger att du kan glömma att få ut några pengar ifrån dem framöver).
Citera
2015-01-05, 14:06
Medlem
Citat:
Okej detta var intressant. Antar dock att om man visar detta för Jesper så kommer han bara skratta bort det och säga att det inte är aktuellt längre och hänvisar till de nuvarande reglerna (som i princip säger att du kan glömma att få ut några pengar ifrån dem framöver).

Detta låter lite för uselt även för att komma från Trustbuddy.

Menar du verkligen att du har begärt att få göra ett 90% uttag och slänga bort den gamla räntan och de har vägrat dig att genomföra detta? Med motiveringen att först måste långivarna betala tillbaka?

På vilken marknad? Jag gjorde ju själv samma sak i Sverige för 4 månader sen och då gick det ju att genomföra efter lite strul. Beskrivning av strulet. (FB) Officiella TrustBuddy-tråden.

Har du mail eller motsvarande som visar detta? Isådanna fall skulle jag vända mig till ARN och till finnansinspektionen...

Men jag måste ha missförstått något.... Hoppas jag annars är nog TB helt rökta...
Senast redigerad av Repus 2015-01-05 kl. 14:09.
Citera
2015-01-05, 16:09
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Detta låter lite för uselt även för att komma från Trustbuddy.

Menar du verkligen att du har begärt att få göra ett 90% uttag och slänga bort den gamla räntan och de har vägrat dig att genomföra detta? Med motiveringen att först måste långivarna betala tillbaka?

På vilken marknad? Jag gjorde ju själv samma sak i Sverige för 4 månader sen och då gick det ju att genomföra efter lite strul. Beskrivning av strulet. (FB) Officiella TrustBuddy-tråden.

Har du mail eller motsvarande som visar detta? Isådanna fall skulle jag vända mig till ARN och till finnansinspektionen...

Men jag måste ha missförstått något.... Hoppas jag annars är nog TB helt rökta...

aldrig i livet att TB får något godkännande av FI. Ni som har pengar kvar där får nog förhandla med konkursförvaltaren inom några månader, och ni som har aktier - tja ni fattar nog.

.
Citera
2015-01-05, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
aldrig i livet att TB får något godkännande av FI. Ni som har pengar kvar där får nog förhandla med konkursförvaltaren inom några månader, och ni som har aktier - tja ni fattar nog.

.

Så du har fortfarande inte förstått vad klientmedelskonto innebär?

Får de avslag från FI är det förstås tråkigt för sparare och företaget, men det blir väl snarare en danmark situation (danskar får inte låna till andra danskar), än total konkurs.

För övrigt tråkigt att höra hur de flesta nya poster är väldigt dåligt behandlade kunder, krävs rejält med bättring från TBs sida, kanske till och med borde be om ursäkt här, utöver att lösa uttagen etc snarast möjligen.
Citera
2015-01-06, 02:58
Medlem
Handsekreterarens avatar
Jag klev av för dryga året sedan, då jag märkte att siffrorna började vika, och hann därmed få ut insatt kapital + 10-15% i vinst. En mindre summa blev kvar och ligger och skvalpar.

Jag kunde i dag ta ut ungefär 1/5-del av dessa kvarvarande pengar. Det lånas fortfarande ut en del småsummor, några kronor eller till och med ören.

Borde inte utlåningen vara stoppad? Om inte hur stoppar jag den?
Jag tänkte avveckla detta helt.
Citera
2015-01-06, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handsekreteraren

Borde inte utlåningen vara stoppad? Om inte hur stoppar jag den?
Jag tänkte avveckla detta helt.

När du gör ett 90% uttag får du en fråga om du vill stoppa utlåningen. Vill du stoppa nu får du ringa eller maila dem sverige@trustbuddy.com och be dem stoppa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in