Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-22, 07:11
  #3673
Medlem
flashbear: Skönt att höra att det inte är Skandiabanken det är fel på. För jag har haft dem i 15 år utan några större problem.

Känns som ett "hittepåfel" av styrgruppen för att de helt enkelt ska slippa undan en del utbetalningar.

Är det någon revisor som granskar styrgruppen? Finanstillsyn?

Jag knatade in på Handelsbanken för att öppna konto igår. De verkade inte helt pigga på det, jag var inte intresserad att bli helkund hos dem. Fick fylla i 4 sidor med formulär.. Får se om de ringer upp mig?

Ska även mejla styrgruppen och ifrågasätta varför de påstår att Skandiabanken inte acceptarar norska inbetalningar.
Citera
2016-11-22, 19:13
  #3674
Medlem
[quote=skogsguru|59096761
Ska även mejla styrgruppen och ifrågasätta varför de påstår att Skandiabanken inte acceptarar norska inbetalningar.[/QUOTE]

Det är problem med att göra överföringar till Skandiabanken från vissa länder. Jag har ett danskt konto hos Trustbuddy och Trustbuddy lyckades aldrig föra över pengar till mitt Skandiabankskonto. Problemet löstes på så vis att pengarna skickades till Trustbuddy i Sverige som sedan gjorde överföringen till Skandiabanken. Skandiabanken rekommenderar att man även ska ange BIC för DNB som är deras korrespondentbank. Problemet är att det på blanketten från Styringsgruppen inte finns plats för DNB:s BIC.
Överföringar från Trustbuddy i Finland till Skandiabanken var det aldrig några problem med.
Citera
2016-11-23, 06:48
  #3675
Medlem
Rase: man kan tycka att de skulle kunna fylla i det manuellt för de som har Skandia i Sverige. Det borde väl inte vara så svårt? Göra ett formulär med två rader för swift/bic.

De måste väl försöka lösa problemet eftersom det ligger hos styrgruppen!

Jag har mejlat dem, får se om de bryr sig. Troligtvis inte..
Citera
2016-11-23, 14:04
  #3676
Medlem
I senaste mailet från Styrningsgruppen så står det om problem med Skandiabanken så ni bör prata med Skandiabanken, inte Styrningsgruppen.

Citera
2016-11-24, 08:03
  #3677
Medlem
Bara för att styrgruppen säger att det är skandiabankens fel så betyder det inte att de har rätt!

Varför kan alla andra jorden runt sätta in på skandiabanken? De tar emot betalningar i 37 valutor!

Felet är att inte styrgruppen orkar ange BIC för korrespondensbanken dnb: DNBANOKK.
Citera
2016-11-24, 09:05
  #3678
Medlem
Efter en lite grundligare undersökning har jag hittat andra möjliga felfaktorer.

Bostadsadress ska anges exakt som den är hos banken. Jag hade missat lägenhetsnummer till styrgruppen.

Jag gjorde även en validering av mitt iban på nätet och fick detta svar:

This is a valid IBAN.

IBAN: SE429150000009150xxxxxx0 IBAN into the clipboard

BIC: SKIASESS

Bank: Skandiabanken

SEPA Credit Transfer is supported.

SEPA Direct Debit is not supported.

COR1 is not supported.

B2B is not supported.


Jag reagerade på att de inte stödjer SEPA Direct Debit. Det gör t ex SE-banken. Det kan också vara kräftan.. Givetvis har jag kollat upp det med och det ska inte ha ngn betydelse. Det är en autogirotjänst för betalningar från mitt konto..

Validera iban här:
http://www.ibancalculator.com/iban_validieren.html
__________________
Senast redigerad av skogsguru 2016-11-24 kl. 09:32.
Citera
2016-11-24, 21:13
  #3679
Medlem
Ursäkta att jag sitter här och tjatar..

"från sitt konto" menar jag i inlägget ovanför.

Hursomhaver är det inte en SEPA-betalning öht. Tänkte inte på det imorse, trött!

Ringde även Skandiabanken och pratade med dem i säkert 10 minuter om problemet. De kunde inte förstå varför inte den norska valutan gick fram. De hade inte hört talats om problemet förrän nu och hade många kunder som tog emot norsk valuta i Sverige!

De råd jag fick va att avsändaren även angav DNBANOKK och att jag inte använde åäö i hemadressen (styrgruppens formulär).

Har nu öppnat ett privatkonto hos SEB, inga problem. Så nu får vi se om jag får några pengar av TB/styrgruppen!
Citera
2016-12-02, 00:09
  #3680
Medlem
Fått ut 11k av 70 nu via Swedbank men tydligen tar Swedbank en avgift på 40 kr för "Internationella betalningar" Löjligt!
Citera
2016-12-02, 13:36
  #3681
Medlem
Westridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lloydwell
Fått ut 11k av 70 nu via Swedbank men tydligen tar Swedbank en avgift på 40 kr för "Internationella betalningar" Löjligt!
Kul för dig
Inget hos mig än
Citera
2016-12-18, 17:09
  #3682
Medlem
Ni som inte fått pengar nu får lov att vänta tills nästa gång.
Citera
2016-12-19, 22:04
  #3683
Medlem
Nytt mejl från styrgruppen: payout nr 2 kommer i januari 2017. Får vi se om nr 1+2=5000 kr. Då borde fler få lite pengar tillbaka inkl mig själv!
Citera
2016-12-22, 15:30
  #3684
Medlem
Står ju rätt klart att de som inte når upp till utbetalningsgränsen aldrig kommer få se några pengar och att det antagligen var så man planerade redan från början. När väl norrbaggarna fått tillbaka merparten av sina miljoner lär de inte lägga 5 minuter på att se till så mer pengar drivs in så resten får tillbaka sitt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback