2015-01-04, 22:20
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Harrisson har nu skrivit en replik på Tinos text trots att den delen av replikskiftet inte har publicerats i SvD. Han svarar med löst tyckande utan källhänvisningar. Resonemanget är ungefär i nivå med "Oss alla nu" och deras bemötande av "myter" om invandring där logiken haltade betänkligt. (Påstående: Invandring kostar pengar. Svar: Fel. Invandring är lönsam på sikt tycker vi).

http://blog.svd.se/historia/2015/01/...dringsdebatten

Jag tvivlar på att särskilt många har hävdat att det är "idel analfabeter" som kommer, men han satsar järnet på den halmgubben ändå och kontrar med att "långt ifrån alla" är "obildade analfabeter". Vad fint, då har vi rett ut en fråga som aldrig fanns genom att ge ett ingentingsvar utan källhänvisning eller siffror. Jag förstår att man tycker att argument är lätta att bemöta när man anstränger sig så lite.

Extra urlöjlig är denna passage:

.... tvärtemot Sanandajis påstående – bosatte sig i vad som idag skulle betecknas som landsorten. I synnerhet vid de mellansvenska mineralfyndigheterna bla bla etc... (Jag ger gärna fler exempel på felaktigheter i Sanandajis text, men de får vänta till separata bloggposter.)

Som om Harrison frivilligt skulle utelämna "fler exempel på felaktigheter" i Tinos text (utöver den krystade anmärkningen om antalet tyskar i städer/landsbygd). Hade han haft något på hand hade han självfallet stolt visat upp det. Det kan ju knappast handla om platsbrist -- Harrisons desperata bludder är ju en kaskad av textmassor med ett minimum av klokhet.
Citera
2015-01-04, 22:23
Medlem
MrSkargards avatar
Man kan fråga sig varför Tino "radikaliserats". Att vara invandringskritisk ur ett ekonomiskt perspektiv är en sak men att agera försvarsadvokat åt etniska svenskar genom att smula sönder "Invandrare byggde Sverige"-tramset är något annat. Tino måste ju numera betraktas som landets kanske skarpaste invandringskritiker.
Citera
2015-01-04, 22:23
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Var kan man ta del av Gürs kritik av Arnstberg?

På hans Facebooksida som en kommentar. Han skrev inlägget 1150 igår och kommenterade 1510
Citera
2015-01-04, 22:24
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Arnstad har donerat till nagot liknande for den "andra sidan".

https://www.kickstarter.com/projects...rch-on-right-w

De har lyckats dra in 1254kr.

Game on, surdegskommunister.

Att bokens redaktör därtill heter Paul Fuehrer framkallade kvällens gapskratt Doktor Führer är enligt egen utsaga knuten till Södertörns högskola, vilket säkerligen inte förvånar någon.
Citera
2015-01-04, 22:28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

Den sidan är ju så van vid att skattebetalarna står för fiolerna så jag tror det blir lite svårt att dra in några större belopp.
Citera
2015-01-04, 22:28
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Via PM från Hindenburg:
Alltså här kan Thomas Gürs sågning läsas:
https://www.facebook.com/thomas.gur....al_comments=61
Citat:
Jan Sjunnesson, Dick Erixsons text får, trots sina kvaliteter, än anses vara OT relativt denna tråd. Vad gäller KOA:s text tycker jag att det börjar märkas att han inte längre, och tyvärr, deltar i ett samtal i mainstream.. den sticker ut i olika riktningar, i affekt och sidopår, och förtar sin verkan.

Notera att Sjunnessons kommentar tidigare inte nämner Arnstberg, endast Göran Adamsson. (som vad jag vet inte blandat sig i Harrisson-gate)

Klassiskt sätt att idiotförklara någon som man inte vill ha med i samtalet. Lite som Åsa Linderborg när hon menade att Jasenko Selimovic inte skulle få argumentera emot Jonas Hassem Khemiri.
Citera
2015-01-04, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Underbart danskt klarspråk. Jyllands-Posten drar onekligen sina strån till stacken - där svenska diton istället fortsätter att ljuga, tiga, mumla, hårklyva, agitera mot halmgubbar, ändra på definitioner... och slåss mot väderkvarnar - för att genomlysa det svenska politiska och mediala ingiftet och hyckleriet. Ledarartikel 141205 med rubriken Nemesis på svensk:
Citat:
Så faldt den, den rød-grønne mindretalsregering i Sverige under socialdemokraten Stefan Löfvens ledelse. Efter blot 62 dages levetid. Som et offer for overmod, der strækker sig langt ind i den borgerlige opposition.

Stor var fanfaren, da den tidligere fagforeningsformand kunne danne regering med Miljøpartiet og regne med Venstrepartiets mandater. De svenske medier var fyldt af en særegen svensk optimisme, som kunne ligne den nordkoreanske til forveksling. I de etablerede medier klappede varme hænder taktfast til refrænet om, at den humanistiske regnbueregering udgjorde et moralsk værn mod Sverigedemokraterne. Så sent som i går rykkede en forskergruppe fra Institut for Analytisk Sociologi ved universitetet i Linköping ud med en rapport, der angiveligt beviser, at den lille million svenskere, der stemte på SD, udgør en »mærkbart afvigende gruppe« i det svenske samfund, »ekstreme i deres intolerance og fremmedfjendtlighed«. En sådan analyse hører snarere hjemme i det satiriske Rokokoposten.

Rokokoposten...

Citat:
Onsdag eftermiddag faldt korthuset så sammen under stor moro, men det taktiske spil, som tv og radio svælger i, er egentlig uinteressant. Det interessante er, at de to største partier, Socialdemokraterne og Moderaterne, er blevet indhentet af fortiden. De har i årevis reduceret værdipolitik til et spørgsmål om latent eller manifest racisme, og dette både fjogede og stærkt intimiderende mummespil har gjort det ud for politik, debat og samfundskritik. Engang handlede svensk politik om økonomiske klasser. I dag handler det om etnicitet og minoriteter. Alle etniske grupper er lige, men nogle etniske grupper er mere lige end andre. Følgelig har majoriteten at makke ret. Taler man højt om udlændingepolitikkens sociale konsekvenser, er man fremmedfjendtlig. Klapper man i, er man tolerant.

Sverigedemokraterne repræsenterer den eneste organiserede modstand mod dette åndelige regime, og det er derfor, at partiet har haft den anstændige adel på nakken i årevis. Nu kommer hævnen, og den kommer med tilbagevirkende kraft, fordi de to store partier og deres satellitter selv har skabt miseren ved at umenneskeliggøre deres modstander. Det er disse undermennesker, som til overmenneskenes store overraskelse rider på en folkelig protest.

NB: mina fetningar ovan.

När artikeln skrevs såg det ut att gå mot extraval, vilket ju omintetgjordes i och med DÖ. Ledaren förutspår avslutningsvis att SD kommer att växa ytterligare, om de härskande makthavarna fortsätter negligera SD som en legitim parlamentarisk röst samt fortsätter på den i särklass mest blåögda och naiva asyl- och invandringspolitiken.

http://jyllands-posten.dk/opinion/le...%C3%A5+svensk/
Citera
2015-01-04, 22:46
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Angående Tomas Gürs kritik mot K-O Arnstberg: Jag får en bestämd känsla av att en hel del borgerliga skribenter just nu pissar revir i ett nytt pk-landskap. Det varken imponerar på, eller övertygar mig. Det är lätt för dessa av Schibstedt eller Bonnier för sin inkomst beroende skribenter, att offra en bonde som Arnsterg. En pensionerad bonde, och därmed ett pjäsoffer som inte genererar några framtida bekymmer för schackspelaren. Men eftersom Arnstberg är just pensionerad är han också i sanning oberoende. Jag lyssnar hellre till K-O Arnstberg vilken dag i veckan som helst. Eventuella kosmetiska fel i hans retorik kan jag ha överseende med. Den vidriga situation massinvandringspolitiken har försatt Sverige i, kan och kommer inte heller att lösas med elegant retorik. Snarare med blod, svett och tårar.

F.ö. tror jag K-O Arnstberg är kastlös p.g.a. att han är en etnolog som hävdar att svenskarna är ett folk. Det mest förbjudna av allt. Ett område som ännu inte kan revirpissas in i det nya pk-landskapet.
Citera
2015-01-04, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Extra urlöjlig är denna passage:

.... tvärtemot Sanandajis påstående – bosatte sig i vad som idag skulle betecknas som landsorten. I synnerhet vid de mellansvenska mineralfyndigheterna bla bla etc... (Jag ger gärna fler exempel på felaktigheter i Sanandajis text, men de får vänta till separata bloggposter.)

Som om Harrison frivilligt skulle utelämna "fler exempel på felaktigheter" i Tinos text (utöver den krystade anmärkningen om antalet tyskar i städer/landsbygd). Hade han haft något på hand hade han självfallet stolt visat upp det. Det kan ju knappast handla om platsbrist -- Harrisons desperata bludder är ju en kaskad av textmassor med ett minimum av klokhet.
1800 ord lång blev hans bombmatta, ändå lyckades han bara krysta fram en enda anmärkning - därtill en krystad sådan. Debatter om invandring kan verkligen slå undan benen på folk med titlar och få dem att framstå som glada amatörer.
Citera
2015-01-04, 23:00
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Är det på allvar? Någon som kallar sig Paul Fuehrer? De skojar inte med oss nu?
Citera
2015-01-04, 23:05
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Angående Tomas Gürs kritik mot K-O Arnstberg: Jag får en bestämd känsla av att en hel del borgerliga skribenter just nu pissar revir i ett nytt pk-landskap. Det varken imponerar på, eller övertygar mig. Det är lätt för dessa av Schibstedt eller Bonnier för sin inkomst beroende skribenter, att offra en bonde som Arnsterg. En pensionerad bonde, och därmed ett pjäsoffer som inte genererar några framtida bekymmer för schackspelaren. Men eftersom Arnstberg är just pensionerad är han också i sanning oberoende. Jag lyssnar hellre till K-O Arnstberg vilken dag i veckan som helst. Eventuella kosmetiska fel i hans retorik kan jag ha överseende med. Den vidriga situation massinvandringspolitiken har försatt Sverige i, kan och kommer inte heller att lösas med elegant retorik. Snarare med blod, svett och tårar.

F.ö. tror jag K-O Arnstberg är kastlös p.g.a. att han är en etnolog som hävdar att svenskarna är ett folk. Det mest förbjudna av allt. Ett område som ännu inte kan revirpissas in i det nya pk-landskapet.

Arnstbergs texter är alldeles utmärkta. Det Gür gör är att försöka exkludera honom från det offentliga samtal, där han inte är önskvärd. Att han blandar det personliga med det analytiska, tycker jag rätt bra om. Det skiljer honom från alla tillrättalagda PK-debattörer, vars önskemål om "lämpliga uttryckssätt" bara tjänar de själva.
Citera
2015-01-04, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Två läsvärda inlägg av Johan Westerholm.

Först ett där han läser lusen av de otacksamma asylanterna i Grytan:

http://ledarsidorna.se/2015/01/sisu/

... och så ett där han går till storms mot arnstadismen (han har uppenbarligen läst sin EnochThulin):

http://ledarsidorna.se/2015/01/alarm/

Vissa tankar och begrepp är ju i efterhand så självklara att de mycket väl kan formas och myntas på flera håll, oberoende av varandra - vilket ju är bra, eftersom det annars kunde ledas i bevis att en sosse här och SvD-krönikör där tar sina marching orders från nätets grumligaste/näringsrikaste djup.

Nu hävdar ju annars jag upphovsmannaskapet till orden arnstadist och arnstadism (åtminstone här på FB) - intressant nog i kritik mot Mattias Karlsson och forumets egen Z.Z., när dessa anklagade Fria Tider för "neofascism" som också höll på att spridas medelst entrism i partiapparaten. Det var med anledning av detta som Enoch myntade det välljudande arnstadian, som ju har det där frireligiösa anslaget som Westerholm använder. Det febriga talandet i tungor, mässandet av trossatser och formler, sekterismen - Waco, kanske. En Knutby-diskurs i svensk politik.

Möjligen hade Enochs arnstadian passat bättre för Westerholm (i vilket fall som helst finns ingen anledning att använda stort A, lika lite som vid leninism eller stalinism).

För det är denna mörkare koppling jag ser när jag föredrar det mer politiskideoloiskt klingande arnstadist som begrepp. Det låter hårdare, det ligger nära stalinismen som skällsord. Eller varför inte - fascismen. Som jag ser det är ju arnstadismen ren politisk terror. Terroristens tölpaktiga approprierande av den andres tolkningsföreträde - jag vet vad du tänker, egentligen.

Detta går hela vägen tillbaka till Robespierres ursprungliga Terreur, då det illvilliga uttolkandet från revolutionens makthavare, av det osagda, tankebrottet till slut kunde räcka för att mista livet. Inga faktiska bevis utöver den renläriga, makthavande ideologens genomträngande blick erfordrades. Själva rädslan för att dömas som kontrarevolutionär sågs av Robespierre och Saint-Just som ett erkännande av skuld. En oskyldig, rentänkare hade ju inget att dölja eller frukta.

Att se Arnstad som en charlatan och hysteriker, en driftkucku till alarmist som ropar varg är en annan ingång, jag tänker på Arpis "never go full Arnstad". Med samma infallsvinkel kan man som jag skoja om att Löfven jumped the Arnstad när han kallade SD fascister med hänvisning till filosofie studenten.

Men. Det är ju inte bara dråpligt. För precis lika luddigt som det är att slå fast vem som verkligen kan sägas vara fascist är det ju svartvitt att det är farligt att bli utpekad som sådan.

Stalins interna fascister dog utan undantag. Röda Brigadernas och RAFs offer var i sina bödlars ögon fascister. Fascisterna på våra gator åker på stryk om polisen inte ställer sig emellan. Pim Fortuyn blev orättvist kallad fascist - av samme holländske statsminister som sedan fick beklaga hans mord och skicka blommor till hans begravning. Det är farligt att kallas fascist.

Arnstad och arnstadisterna utsätter människor för fara - tänk bara om den stolliga tårtkvinnan bara varit lite mer övertygad, lite mer besjälad av kämpande demokrati, av att stoppa de marscherande kängornas väg till 30-talet. Antifascismen är ju alltid självförsvar och om vi har fel och Arnstad rätt kan ju insatserna inte vara högre.

Antingen bör ju anständiga människor se det försvarliga i att döda Hitler/Åkesson/Mussolini/Karlsson i tid - eller så måste de fördöma Arnstads ständiga triggande i en situation som inte har någon relevans för en annan. Eller hur är det - tror vi inte längre att ord leder till handling?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in