2015-01-04, 21:08
Medlem
Vad jag har sett har inte denna artikel, i SvD 2015 01 04, länkats till:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...re_4227869.svd

Inledning:

Flyktingsmuggling bör straffas hårdare

En brottslig smugglingsverksamhet som omsätter miljarder ligger bakom att så många flyktingar tar sig till Sverige. Det är inte rimligt. Sverige måste på allvar bekämpa människosmugglingen, skriver Henrik Sundström (M), advokat med många års erfarenhet av flyktingärenden.

Henrik Sundström levererar alltså ett oantastligt moraliskt argument för att minska inströmningen: den gynnar människosmugglarna.

Sundström är advokat med många års erfarenhet av flyktingärenden - kan inte avfärdas utan vidare.

Hallå partier, ta genast upp och använd denna dunderhonung som Sundström gett er!

M kan gärna få börja, Sundström är ju en av dem, och ett passande tillfälle är den nära stundande M-kongressen.
Citera
2015-01-04, 21:16
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Arnstberg fick kritik från Thomas Gür som menade:

Vad gäller KOA:s text tycker jag att det börjar märkas att han inte längre, och tyvärr, deltar i ett samtal i mainstream.. den sticker ut i olika riktningar, i affekt och sidopår, och förtar sin verkan.
Översatt till svenska: passa dig jävligt noga gubbe, här finns epitet så det räcker åt dig med ska du se.

Det blir tydligt f.ö. hur överkörd Harrison är när han tvingas fräsa om rasism och antisemitism. Det är trollformler menade att tysta en motståndare man inte klarar av. Men det funkar bara på borgerliga mähän ā la Svenska Dagbladets ledarredaktion, och det är inte riktigt vad han har att göra med här.

Det här är också lustigt:
Citat:
Ursprungligen postat av Dick Harrison
Eller se på de judar som flydde undan östeuropeiska pogromer på 1800-talet och tidigt 1900-tal. Endast en inbiten antisemit skulle påstå att de länder som tog emot dem inte tjänade på deras ankomst i längden.
http://blog.svd.se/historia/2015/01/...ringsdebatten/

Hur menar han att det skulle vara lönsamt i längden? Om judarna är precis som vi handlar det väl som bäst om en överkomlig kostnad, som kan accepteras för att den är tillfällig, och försvinner så fort judarna har integrerats. Eller reproducerar Harrison här den antisemitiska myten om att ashkenazijudar har högre IQ än européer, alltså själva grunden till att nazister betraktar judarna som extra hotfulla?!
Senast redigerad av Nix-registret 2015-01-04 kl. 21:29.
Citera
2015-01-04, 21:21
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Vad jag har sett har inte denna artikel, i SvD 2015 01 04, länkats till:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...re_4227869.svd

Henrik Sundström levererar alltså ett oantastligt moraliskt argument för att minska inströmningen: den gynnar människosmugglarna. Sundström är advokat med många års erfarenhet av flyktingärenden - kan inte avfärdas utan vidare.

Hallå partier, ta genast upp och använd denna dunderhonung som Sundström gett er!

M kan gärna få börja, Sundström är ju en av dem, och ett passande tillfälle är den nära stundande M-kongressen.

Jorå

(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?

Jag tror det mest är ett slag i luften. Han vill ju istället öppna upp fler legala vägar in i Europa vilket knappast skulle gynna Sverige.
Citera
2015-01-04, 21:45
Medlem
Enoch.Thulins avatar
I en recension av Leon Panettas biografi så sammanfattar Dick Erixon ganska väl modellen för det offentliga samtalet i Sverige:
Citat:
Hos oss finns bara ett läge: att vara god på kort sikt. Säga det som låter bäst för stunden. Och framför allt att sedan blunda hårt för alla konsekvenser.
Citera
2015-01-04, 21:46
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordland
Han sparkade undan sin egen rullstol i samma stund han drog paralleller med den europeiska invandringen till USA med dagens MENA-invasion. Han beskrev den som positiv, om man bortser från den tidiga invandringen då grovjobbet klarades av med indianerna och annat fnöske. En omelett kräver att man offrar lite ägg. Ett offer som tydligen var "shit happens, det blev ju bra efter att det dåliga hände."

Karln är galen.

Jag funderar litet på hur han ser på slaveriet i detta sammanhang. Harrison har skrivit en boktrilogi om slaveriet och kan nog de flesta detaljer. Ser han det som en lyckad invandring till USA? Det leder till en inte särskilt tillväxtbefrämjande slavekonomi i Södern, inbördeskrig och kollaps för Söderns ekonomi och kultur. På vilket enda sätt var detta lyckat?

Börjar man skärskåda hans slängiga argumentation, så faller den i allt mindre bitar. Han kan kanske skriva mosaikens historia nästa gång...
Citera
2015-01-04, 21:51
Medlem
Månsans avatar
För fem minuter sedan gick tiden ut för insamlingen till Super-Tinos bokprojekt.

632.205 kr insamlat

1.344 bidragsgivare
Citera
2015-01-04, 21:57
Medlem
HerrPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
För fem minuter sedan gick tiden ut för insamlingen till Super-Tinos bokprojekt.

632.205 kr insamlat

1.344 bidragsgivare

Tillägg. Detta skedde helt utan hjälp från etablerad media.
Citera
2015-01-04, 22:00
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Arnstberg fick kritik från Thomas Gür som menade:
Var kan man ta del av Gürs kritik av Arnstberg?
Citera
2015-01-04, 22:01
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag funderar litet på hur han ser på slaveriet i detta sammanhang. Harrison har skrivit en boktrilogi om slaveriet och kan nog de flesta detaljer. Ser han det som en lyckad invandring till USA? Det leder till en inte särskilt tillväxtbefrämjande slavekonomi i Södern, inbördeskrig och kollaps för Söderns ekonomi och kultur. På vilket enda sätt var detta lyckat?

Börjar man skärskåda hans slängiga argumentation, så faller den i allt mindre bitar. Han kan kanske skriva mosaikens historia nästa gång...

Citat:
Ursprungligen postat av Harrison
Mitt syfte med Brännpunktartikeln var inte att frambesvärja en debatt mot opinionsbildare som kan betecknas som rasister, främlingsfientliga eller invandringskritiska. Min erfarenhet säger mig att sådana debatter är tämligen lönlösa – en rasist blir inte övertygad av mina argument, hur länge och hur väl jag än formulerar mig. Syftet var, vilket uttryckligen framgår av artikelns slutkläm, ett helt annat. De människor jag önskade påverka var, och är, de som ställer sig bakom den förra och den nuvarande regeringens politik, men som saknar en god bas för sitt agerande...

Jag finner slutpassagen oerhört intressant:

Citat:
Ursprungligen postat av Harrison
Jag menade inte att debattera med personer kritiska mot förd invandringspolitik, som alla är oförmögna att ta till sig fakta och går inte att debattera med.

Jag skrev det för att invandringsförespråkare skulle kunna anföra snömos ut över Ullenhags tidigare anförda snömos.

Och för att, i slutklämmen, få kalla personer kritiska mot förd invandringspolitik 'rasister' och 'främlingsfientliga' utöver då 'dumma', 'obildade' och 'historielösa' - samt även 'näthatare' vilket vi etablerat tidigare.

Dessutom inser jag nu att han körde 'Kristina från Duvemåla'-argumentet i dagens text.

Jag är dock benägen att hålla med. Guldet kommer rimligen att bli till sand. För oss alla.

Hade det funnits något form av akademisk hederlighet på Humanisten i Lund så skulle Harrison inte behöva bry sig om 'mosaikens historia'. Han hade fått plocka skräp i Lundagård finansierad av samhall...
Citera
2015-01-04, 22:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Sen kan & bör man även fråga sig: På vilket sätt är det lyckat för dagens USA?

Dillandet om att "det blir lönsamt längre fram" kommer verkligen på skam, i vissa fall blir det uppenbarligen aldrig lönsamt.
Citera
2015-01-04, 22:05
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Var kan man ta del av Gürs kritik av Arnstberg?

Via PM från Hindenburg:
Citat:
Det finns på hans Facebook. Ursprungsinlägget är från 1150 igår och kommentaren från 1510.
Citera
2015-01-04, 22:16
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrP
Tillägg. Detta skedde helt utan hjälp från etablerad media.
Arnstad har donerat till nagot liknande for den "andra sidan".

https://www.kickstarter.com/projects...rch-on-right-w

De har lyckats dra in 1254kr.

Game on, surdegskommunister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in