2015-01-03, 15:59
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Wilbacher skriver bra om mottagandet av Podolski i Milano och tyskar i allmänhet i Inter.

http://bloggar.expressen.se/tuttobalutto/2015/01/03/lukas-den-attonde/
Minns att Milan körde holländska linjen med Gullit, Van Basten och Rejkart och Inter med sin tyska trio.

Det var tider, det. Men det är ingen idé att gråta över gammal mjölk, vi är här och nu idag. Man kan ta Serie As nedgång på två sätt: Antingen grinar man och hukar sig för/biter tillbaks mot belackarna eller annars tar man den för vad den är här och nu.
Jag står nånstans mittemellan. Har också lärt mig att ta förluster, rycka på axlarna (nåja, nog svider det lite) och gå vidare - bollen är ju trots allt rund...

Man förhåller sig till sin liga för att man är bunden till den. Visst är det härligt att få vara med om att kämpa mot de andra europeiska klubbarna. Men samtidigt är ju fotboll inget annat än just fotboll: dvs den fotboll som spelas just nu på plats.

Tycker pengahysterin i övriga Europa saknar all rimlighet. 2,5 miljarder för Messi!?! Komik på allra högsta nivå. Man är ju värre än kärringarna på Ullared (fast där är ju priserna låga).

Är bunden genom blodet till italiensk fotboll, men är i övrigt ingen nörd. Spelade när jag var liten en kort tid i nån klubb. Men på den tiden funkade det som så att man träffades på gården eller gick till nån närliggande kvartersplan (ej fullstor och med grus, med "lösa mål" av mindre storlek och i metall, spolades på vintern och blev skridskoplan), delade och spelade. Annars spelade man "Allsvenskan" eller "Guld och silver" (ett par varianter på straffläggningar). Även brännboll spelades under dessa förutsättningar. Sprinterlopp fixades på cykelbanan och långlopp bestod av X antal varv runt miljonprogramshusen. TV var i svartvitt och antalet kanaler var ett (1).
Nu finns det väl knappast planer för "frispel" utan man måste vara med i en klubb för att ö h t kunna beträda en fotbollsplan.
Citera
2015-01-03, 16:15
Medlem
Bra snack Rad-i-Kalle!

Under juluppehållet blir det såklart plats för en hel del nostalgi. Så jag passar på med en sista innan allt brakar loss på allvar igen.

Jag har tjatat om att jag haft två husgudar. Olika på många vis. Baresi och sedan Baggio. Och därefter är Pirlo nära att upphöjas, om än inte på samma självklara vis.

Citat:
Ursprungligen postat av läramighacka
...
Juventus och Roma går relativt bra och Milan är inte långt från toppskiktet längre och förhoppningsvis har vi inom fem år en ny toppform likt den på 90-talet.
...
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Serie A och Calcio skulle må bra av Milan a'la Good old Days i ny tappning.

Jag ska inte ännu en gång lovsjunga Baresis fantastiska egenskaper. Men bara försiktigt påminna om att Milan har varit betydligt längre ned i skiten än vad de har varit och är idag. Och Baresi var med.

1980/1981 spelade man i Serie B efter Totonero. Och 1982/1983 åkte man återigen ned till Serie B. Men nyblivne världsmästaren Baresi stannade kvar som kapten och spelade redan då med Tassotti.

Men Baresi var med som Capitano på hela resan då Berlusconi tog över och gjordeMilan till världens bästa lag.

Och världens bästa försvar någonsin blev Tassotti, Baresi, Costacurta och Maldini. Googlade som hastigast och kan konstatera 428 + 531 + 458 + 647 = 2094 matcher sammanlagt för Milan.

http://41.media.tumblr.com/tumblr_lg2hktBv2K1qawsswo1_1280.jpg

Sedan 1982 har Milan haft fyra kaptener. 1982-1997 Baresi, 1997-2009 Maldini, 2009-2013 Ambrosini, 2013- Montolivo.

Enastående och skön kontinuitet.

Många tänker på Gullit, Van Basten,Papin, Baggio, Weah, Schevchenko, Rivaldo, Ronaldo, Kaká osv som ju alla har Ballon D’Or, som anledningen bakom klubbens framgångar. Och det är klart att ett vinnande lag måste ha briljans, men jag vill som sagt lyfta fram Tassotti, Baresi, Costacurta och Maldini. Då Baresi och Tassotti la skorna på hyllan 1997 kom en relativ svacka som man inte riktigt tog sig ur förrän Maldini & Nesta briljerade med enastående elegans.
Citera
2015-01-03, 16:35
Medlem
Tycker personligen som sagt att det är helt ok med en rejäl dos nostalgi, men att när det nu närmar sig riktiga matcher igen så flyttas fokuset. Blir viktiga matcher samtidigt som Calciomercato Invernale stormar under januari.

Prossime Partite

5 gennaio 2015
Lazio 20:45 Sampdoria

6 gennaio 2015
Udinese 12:30 Roma
Palermo 15:00 Cagliari Parma 15:00 Fiorentina Milan 15:00 Sassuolo Chievo 15:00 Torino Empoli 15:00 Hellas Verona Genoa 15:00 Atalanta
Cesena 18:00 Napoli
Juventus 21:00 Internazionale

Vilken härlig nystart.

Lazio mot Sampdoria på måndag kväll, sedan lunchmatch mellan Udinese och Roma på tisdagen följt av det superviktiga Derby delle Isole. Tre matcher som skapar ett perfekt preludium.

https://www.youtube.com/watch?v=PCicM6i59_I

Till Derby di Italia som omgångens höjdpunkt.
Citera
2015-01-03, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
...
Sedan 1982 har Milan haft fyra kaptener. 1982-1997 Baresi, 1997-2009 Maldini, 2009-2013 Ambrosini, 2013- Montolivo.

Enastående och skön kontinuitet.
...

Jag har tidigare varit väldigt kritisk mot Montolivo då han var kapten i Fiorentina. Men det var just att han som ung kapten inte ville ta sitt ansvar utan vek ned sig. Samtidigt ville han vidare. Till en större klubb. Och Milan är en större klubb än Fiorentina.

Nu är han kapten i Milan. Och han kommer säkert att visa hur viktig han är nu när han återvänder efter sin skada. Han är idag rätt man att leda laget. Det var riktigt att ge honom kaptensbindeln som legendarer tidigare innehaft.

Om man kan få ordning på försvaret kan Milan elegant dansa upp i tabellen. Jag ser gärna att de utkämpar en hård kamp med Napoli om tredjeplatsen. Men Genua-lagen komer inte att ge sig utan kamp, och såklart inte heller Lazio. Och Inter samt även Fiorentina har kapacitet, inte minst om Gomez och Rossi kommer tillbaks till då det avgörs.

Och 4522s Udinese har såklart Di Natale... Vilken jävla hjälte!

Blir en underbar vår.
Citera
2015-01-03, 17:13
Medlem
Citat:
...
Lazio mot Sampdoria på måndag kväll, sedan lunchmatch mellan Udinese och Roma på tisdagen följt av det superviktiga Derby delle Isole. Tre matcher som skapar ett perfekt preludium.

https://www.youtube.com/watch?v=PCicM6i59_I

Till Derby di Italia som omgångens höjdpunkt.
Och det är som Calcio. Som skiljer dem från den fotboll som andra sysslar med.

I Calcio så har man den taktiska och inte minst tekniska skickligheten att dra upp tempot till det extrema vid behov, men då måste man också vila sig däremellan. En fotbollsmatch blir som en improviserad symfoni.

Tänk Pirlo som den yppersta av dagens dirigenter.

Man kan fan inte köra på crescendo hela tiden. Dödar öronen och sporten.

https://www.youtube.com/watch?v=GRxofEmo3HA

I andra länder där reglerna inte är lika rigorösa så kan spelare springa i högt tempo hela tiden. I Italien så njuter man av skandaler. De lyfts fram och huvuden ska rulla. Om man överklagar tillräckligt länge kan man dock kanske klara sig undan. Men det fungerar inte lika bra för idrottsmän.

Och dessutom så anses doping vara en slags bedrägeri. Vilket gör att du döms enligt civilrätten också.

Jämför gärna med Spanien, som tillsammans med Grekland är dopingparadiset i västeuropa...
Citera
2015-01-03, 23:52
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Apropå Papin som Brillo nämner ovan.
Jag vill gärna sammankoppla Milans nedgång med hans ankomst med honom. Inte så att det på något sätt var hans fel. Men Milan gade varit stora och dominerat och köpte på sig många spelare. Tanken var att kunna ha typ två uppsättningar lag att växla mellan i Serie A och Europa.

Jag reagerade på köpet av honom som att man förköpt sig och han skulle hamna mer eller mindre på bänken. Det blev inte så värst mycket mer med Papin vad jag minns och Milan dalade i Europa.
Citera
2015-01-04, 00:41
Medlem
zachs avatar
Citat:
Baresi...

Apropå Baresi så är det idag 36 år sen han som 18-åring utsågs till ligans bästa spelare. Så ni som inte är lastgamla som jag å brille å några till - ja, Baresi va VERKLIGEN så bra som allas vår brolle tjatar om.
Citera
2015-01-04, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Apropå Baresi så är det idag 36 år sen han som 18-åring utsågs till ligans bästa spelare. Så ni som inte är lastgamla som jag å brille å några till - ja, Baresi va VERKLIGEN så bra som allas vår brolle tjatar om.

Och bara för att få ytterligare perspektiv, så låg Serie A på 12:e plats i Europa, i den UEFA-ranking som vi nu gnäller över att de endast är på fjärdeplats, då Baresi valde att följa med ned igen till Serie B som kapten. Vilken jävla resa!

http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/method1/crank1982.html

Men då var uppdraget slutfört. Italien var världsmästare och man började gradvis släppa på restriktionerna för utländska spelare.

Och jag håller med Rad-i-Kalle att det var bäst då man tillät tre utlänningar. Lagen hade tydliga profiler. För skojs skull så länkar jag till ett inlägg i bratwurstrunkarnas tråd (som de fick behålla, och som man fortfarande kan länka till! Bilden fungerar dock inte.):

Citat:
Det är Inter, Müller är tysk, från Bayern München! Vad behöver du veta? Klart det skulle bli bra. Rummenigge banade vägen för grabbarna grus:
http://www.uhlsport.com/typo3temp/pics/34a0c08c9b8d1d3a11171154d59a4595e226f7a91590ba5429 989eaf8e1d0da6.jpg

Man fick ju då endast ha tre utlänningar, och Inter vann i stor stil Serie A 1989 med sin tyska stil. Bigones Napoli körde sydamerikanskt (Maradona, Careca och Alemao), Sacchis Milan körde holländskt (Gullit, Rijkaard och van Basten) och Trapattonis Inter körde alltså tyskt (Matthäus, Klinsmann och Brehme). Medan Sampdoria litade på sina egna stjärnor som Vierchowod, Mancini och Vialli. I gemelli del gol.

Dessutom har ju alla ovan nämnda tyskar en koppling till Bayern München.

Inlägget ovan skrevs när Müller ryktades till Inter, men är nu återigen högaktuellt. Podolski, som ju också har en bakgrund i Bayern München, är nu riktigt nära (kanske klar för?) Inter.
Citera
2015-01-04, 18:49
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:

Och bara för att få ytterligare perspektiv, så låg Serie A på 12:e plats i Europa, i den UEFA-ranking som vi nu gnäller över att de endast är på fjärdeplats, då Baresi valde att följa med ned igen till Serie B som kapten. Vilken jävla resa!

Det här var ett intressant perspektiv.
Jag har "påverkats" av svensk medias bevakning av internationell fotboll, men den kanske avspeglar "verkligheten".

På 60-talet fanns några svenska profiler i Italien. Vi hade bara 1 kanal och det som sändes var stora mästerskap och cupfinaler, typ. På 70-talet (2 kanaler) blev bl a holländsk totalfotboll i ropet, svenskar hamnade i Tyskland och sen kom engelska ligan, och jag fick dessutom andra intressen. 82 vann man VM och Serie A fick en skjuts (handlade massor av profiler från VM, vissa fanns redan i Italien). Hur det sett ut efter det har man lite kläm på, men hur såg det ut under t ex 70-talet rankingmässigt?
Jag menar, precis som Brille menar på så gråter vi över mjölken fastän den inte är utspilld.
Hursomhelst så är ju bollen rund; igår bäst, idag urkass, imorron bland de bättre...

Har hittat en sida:
http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/index.html

Man verkar under 70-talet ha dalat från 3e till typ 9e plats. Man kunde ligga efter länder som Ungern, Frankrike och Sovjet. VM-året 82 var man nere på 12e plats. Under andra halvan av 80-talet toppade man rankingen.
Skulle vara kul att göra en graf, finns mycket att grotta ner sig i. Både länder, placeringar, enskilda års poäng och periodpoänger, antal deltagande lag/land i cuperna etc.
Citera
2015-01-04, 18:59
Medlem
Minns cyberkalles sköna musik-inlägg i bratwurstrunkartråden.

Länkade tidigare till Vivaldi. Och enligt rykten så var Verdis Va Pensiero nära att bli Italians nationalsång.
https://www.youtube.com/watch?v=6bt9RTMDvX4

Och Lega Nord lyfte frågan återigen för några år sedan. Jag har tjatat om olikheterna inom Italien. Olika folk och kulturer. Som strider mot varandra. Risorgemento var inte så längte sedan. Man firade 150-årsdagen 2011. Men de är stolta för att vara italienare, och inte minst stolta över den italienska kulturen. Att vara stolta över det lokala står inte i strid mot att vara stolt över at vara italienare. För alldeles oavsett om svenskar och svensk kultur finns, så finns fan italienare och italiensk kultur.

Och under krisens år 2011 så avbröts applåderna till Nabucco i Teatro dell’Opera i Rom av ett spontant Viva Italia, och konduktören höll ett känslomässigt tal om neddragmingarna inom kulturen och bad alla sjunga med:

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=gaXE0v0bJoE#t=36 2

Samtidigt. Oavsett. Alltid.

Fratelli di Italia 2006:
https://www.youtube.com/watch?v=2Zv6DKlK98g
Citera
2015-01-04, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det här var ett intressant perspektiv.
Jag har "påverkats" av svensk medias bevakning av internationell fotboll, men den kanske avspeglar "verkligheten".

På 60-talet fanns några svenska profiler i Italien. Vi hade bara 1 kanal och det som sändes var stora mästerskap och cupfinaler, typ. På 70-talet (2 kanaler) blev bl a holländsk totalfotboll i ropet, svenskar hamnade i Tyskland och sen kom engelska ligan, och jag fick dessutom andra intressen. 82 vann man VM och Serie A fick en skjuts (handlade massor av profiler från VM, vissa fanns redan i Italien). Hur det sett ut efter det har man lite kläm på, men hur såg det ut under t ex 70-talet rankingmässigt?
Jag menar, precis som Brille menar på så gråter vi över mjölken fastän den inte är utspilld.
Hursomhelst så är ju bollen rund; igår bäst, idag urkass, imorron bland de bättre...

Har hittat en sida:
http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/index.html

Man verkar under 70-talet ha dalat från 3e till typ 9e plats. Man kunde ligga efter länder som Ungern, Frankrike och Sovjet. VM-året 82 var man nere på 12e plats. Under andra halvan av 80-talet toppade man rankingen.
Skulle vara kul att göra en graf, finns mycket att grotta ner sig i. Både länder, placeringar, enskilda års poäng och periodpoänger, antal deltagande lag/land i cuperna etc.

Efter Superga, dvs då Grande Torino gick under, så dukade även gli Azzurri under. I en match var samtliga elva spelare i gli Azzurri från Torino! Världens genom tiderna i särklass bästa klubblag.

Italien tokdominerade fotbollen innan andra världskriget Vann VM 1934, OS 1936 och VM 1938. Men allt sket sig efter Superga...

Fram till och med VM 1966 så tog man sig aldrig vidare från gruppspelet, om man ens kvalificerade sig.

Sen kom Gigi Riva!

Därför beslutade man att begränsa antalet utlänningar för att till sist helt förbjuda dem i Serie A. Vilket t ex förstörde Thomas Nordahls möjligheter till en karriär i Bel Paese.
Citera
2015-01-04, 20:12
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
:...
Inlägget ovan skrevs när Müller ryktades till Inter, men är nu återigen högaktuellt. Podolski, som ju också har en bakgrund i Bayern München, är nu riktigt nära (kanske klar för?) Inter.

Hmm, var läser du att Müller återigen är aktuell för Inter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in