2015-01-03, 13:28
Medlem
Hej där, har just kommit in på jurist vid SU men vill ju hellre läsa vid Lund pga att jag bor där. Tänkte dock se med de Su'are här och även de som läser vid Lu hur mycket obligatoriska moment de båda skolorna använder sig av? Alltså helt enkelt om man kan förvänta sig mycket obligatoriska föreläsningar och seminarier och pm det är mycket grupparbeten? Har fått uppfattning om att dessa har mindre av detta utbildningsformatet än uu t.ex
Senast redigerad av malmi 2015-01-03 kl. 13:34.
Citera
2015-01-03, 13:56
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malmi
Hej där, har just kommit in på jurist vid SU men vill ju hellre läsa vid Lund pga att jag bor där. Tänkte dock se med de Su'are här och även de som läser vid Lu hur mycket obligatoriska moment de båda skolorna använder sig av? Alltså helt enkelt om man kan förvänta sig mycket obligatoriska föreläsningar och seminarier och pm det är mycket grupparbeten? Har fått uppfattning om att dessa har mindre av detta utbildningsformatet än uu t.ex

Så här ser SU:s nya studieordning ut, med reservation för ändringar. Många kurser har numera basgrupper men sällan grupparbeten, eg examination som beror på dina kursare.

Överlag är det få obligatorier på SU. Jag har kunnat jobba mycket vid sidan av och har kursare som läst dubbelt sen dag 1.

Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Stockholms juristprograms nya studieordning, tom. första kursen på T5, ser ut som följer. Kan vara bra att ha en post att länka, plus att det är kul att prokrastinera sitt tentapluggande.

En del fel förekommer säkert, men det bör ge en rätt bra bild hursom. I vissa fall innebär obligatorium inte att man måste klara av det för att tentera, men däremot för att få ut sitt betyg. PM:et på europarätt/statsrätt tror jag är samma uppgift men med två inlämningar.

T1

Juridisk introduktionskurs (JIK - intro, grundläggande metod, grundläggande förmögenhetsrätt, straffrätt, processrätt) 10,5 hp

ca 20h h storeföreläsningar (Flera av dessa är introduktion, paneldebatt, studieteknik mm - ingen undervisning really)
ca 60 h gruppundervisning (obligatorisk, iaf till stor del)
1 förhandlingsspel (obligatoriskt?)
1 case (obligatoriskt)
1 rättsfallkoncentrat (obligatoriskt)
1 praktiskt prov i rättsök (krävs godkänt för att få ut sitt slutliga betyg; man får dock skriva tentan även med icke godkänt resultat)

Examination:

1 tenta, 30 p (endast lagbok med understrykningar tillåten)
Ytterligare 4 p från obligatorierna ovan

Europarätt 7,5 hp

30 h storföreläsningar
7 x 2h seminarium (obligatoriskt: 5 av 7)
1 pm (obligatorisk, krävs godkänt för att tentera)
1 dugga (obligatorisk, krävs godkänt för att tentera, inga hjälpmedel tillåtna)

Examination:

1 tenta (all kurslitteratur mm tillåten), 20 p

Statsrätt 12 hp

ca 40 h storföreläsningar
12 h gruppundervisning
1 pm (obligatoriskt)
6x2 h seminarier (obligatoriskt: 75 %)
1 caseseminarium (obligatoriskt)

Examination:

1 tenta (all kurslitteratur mm tillåten), 30 p

T2

Civilrätt A (allmän och speciell avtalsrätt, skadeståndsrätt, sakrätt, fordringsrätt mm.) 22,5 hp

ca 100 h storföreläsningar
ca 80h gruppundervisning
Rättegångsspel (obligatoriskt. Oklart hur mycket tid det tar - åtminstone 4 h schemalagt - men innehåller författande av dom i grupp)
6 h avtalsförhandlingsspel (obligatoriskt)

Examination:
10 rättsfallskoncentrat a 1 A4, varav 3 ska lämnas in under 5 utkallelsetillfällen. Obligatoriskt. (jag orkar inte ens förklara).
1 pm, 10000 tecken. Obligatoriskt.

PM kan ge upp till 5p, rfk 3p att ta med sig till tentamen.
1 tenta, max 30p (all kurslitteratur mm tillåten). Maxpoäng på kursen är alltså 38p.

Civilrätt B (immaterialrätt och marknadsrätt) 7,5 hp

ca 20h storföreläsningar
ca 25 h gruppundervisning (pseudo-obligatorisk; 5 närvaropoäng att ta med sig till tentan)

Examination: 1 tenta (Maxpoäng på kursen 30; på tentan 25 (oftast). AB brukar vara 25. All kurslitteratur mm tillåten).

T3

Civilrätt C, the 9th circle of hell (arbetsrätt och familjerätt) 10,5 HP

ca 55 h storföreläsningar
ca 25 h seminarium
1 förhandlingsspel (frivilligt men ger 2p)

Tillkommer: särskild uppsatshandledning/undervisning

Examination - sammanlagt 80 p (AB ~68)
2 duggor, krävs godkänt för att få tentera, inga hjälpmedel
2 tentor, 30p var (all kurslitteratur tillåten)
1 uppsats (4000 ord) inkl. muntlig pres och opponering, 20 p

Civilrätt D (fastighetsrätt, miljörätt, lite entreprenadrätt), 12 hp

ca 40h storföreläsningar
ca 30h gruppundervisning

Examination:

1 pm med tillhörande seminarium (diskussion/presentation i grupp), 4 p
1 tenta, 32 p (endast lagtext och rättsfallslista)

Associationsrätt (och lite företagsekonomi) 7,5 hp

ca 35h storföreläsningar
6 seminarium, 15 h (5 av 6 obligatoriska. Ger 0, 1, 3 eller 5 poäng att ta med sig till tentamen; aktivitet och kunskap betygsätts - alltså inte ren närvaropoäng).

Examination:
Seminarium, max 5 p
1 tenta, 25 p (all kurslitteratur mm tillåten)

T4

Skatterätt (inkl. en smula företagsekonomi), 15 hp

ca 35 h gruppundervisning
3 seminarium

examination
2 av 3 seminarium, 1 p
1 dugga, 5 p (inga hjälpmedel)
1 tenta, 24 p (endast lagtext och rättsfallslista)

Straffrätt, 15 hp

ca 70 h storföreläsningar
ca 40 h seminarium, 20st (15/20 obligatoriskt)

1 "självtest" under gruppundervisningen, obligatoriskt

Examination:

1 pm, 3 p
1 tenta, 30 p (endast lagtext och rättsfallslista)

T5

Processrätt, 18 hp

ca 30 h gruppundervisning

2 rättegångsspel - totalt 5 obligatoriska tillfällen - omfattar skrivande av stämningsansökan, dom mm.
3 seminarium, 6 h (2 av 3 obligatoriska)
Studiebesök på domstol

Examination:

1 tenta, 36p

Uppdaterar med Folkrätt/IP-rätt (T5) om jag klarar av skiten.
Senast redigerad av Sobofied 2015-01-03 kl. 14:03.
Citera
2015-01-03, 14:13
Medlem
Jerkstores avatar
Jag står kvar som reserv 150 (129 blev antagna förra gången) efter Urval 2. Hur går det till nu? Ska jag bara hoppas på ett besked inom de närmaste 3-4 veckorna eller måste jag kontakta någon? Väldigt färsk inom det här området.
Citera
2015-01-03, 14:26
Medlem
hokoshas avatar
Hallå folket!
Följer "trenden" och frågar angående kurslitteratur för SU till våren.
Behövs allt detta, bedömer ni?

Citat:
Asp, Ulväng, Straffrätt - En kortfattad översikt, 1 u, 2014

Bernitz m fl, Finna Rätt, 12 u, 2012

Hellner, Jan och Radetzki, Marcus, Skadeståndsrätt, 9 u, 2014

Hettne, Jörgen och Otken Eriksson, Ida, EU-rättslig metod : teori och genomslag i svensk rättstillämpning, 2u, 2011

Heuman, Lars, Process- och straffrätt för juridisk översiktskurs, 23 u, 2011

Höök, Rolf, Studiematerial för juridisk introduktionskurs, 9 u, 2012

Ramberg, Jan och Ramberg, Christina, Allmän avtalsrätt, 9 u, 2014

Ramberg, Jan och Herre, Johnny, Allmän köprätt, 7 u, 2014

Warnling-Nerep, Wiweka, Vad är rätt?, 1 u, 2012

Kurskompendium 1 och 2 (kommer att finnas tillgängliga i juristernas bokhandel innan kursstart, samt online)

Lagtext
Nyast möjliga lagbok, äldre används på egen risk. Norstedts (blå), Studentlitteratur (svart) eller Iustus (grön).

Rekommenderad litteratur (ej kursfordran)

Wahlgren, Peter Juridisk skrivguide, 4 u, 2014

Leijonhufvud, Madeleine Etiken i Juridiken, 4 u, 2010

Gärna ett litet tips om var ni rekommenderar att smidigast införskaffa denna också.
Citera
2015-01-03, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hokosha
Hallå folket!

Gärna ett litet tips om var ni rekommenderar att smidigast införskaffa denna också.

Upprepar, som jag gjort tidigare till nya jur studs, införskaffa ''Vad är rätt'' genast!! Det är din nya bibel.
Citera
2015-01-03, 14:32
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hokosha
Hallå folket!

SU har en dedikerad bokhandel för juriststudenter där böcker säljs begagnat. Nypriserna är som adlibris.

Se också denna FB-grupp: https://www.facebook.com/groups/1417530081831357/

Jag hade köpt all kursfordran på din lista. Övriga i tråden kommer kalla mig idiot eftersom det inkluderar Vad är rätt/Finna rätt.
Citera
2015-01-03, 14:57
Medlem
Hej!

Ska börja läsa juristprogrammet på SU nu till våren, men har tyvärr stött på ett litet problem. Har nämligen en resa bokad vecka 14-15 som jag inte kan avboka. När resan bokades hade jag inte för avsikt att studera redan till våren.

Min fråga är iaf om jag kan studera på distans dessa två veckor eller är det mycket obligatoriska seminarier eller liknande som jag måste närvara på? Är väl medveten om att ni kanske inte kan svara på exakt hur mitt schema kommer att se ut, men minsta lilla inblick tas gladeligen emot.

Tack på förhand!
Citera
2015-01-03, 15:06
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FistOfPureEmotion
Hej!

Ska börja läsa juristprogrammet på SU nu till våren, men har tyvärr stött på ett litet problem. Har nämligen en resa bokad vecka 14-15 som jag inte kan avboka. När resan bokades hade jag inte för avsikt att studera redan till våren.

Min fråga är iaf om jag kan studera på distans dessa två veckor eller är det mycket obligatoriska seminarier eller liknande som jag måste närvara på? Är väl medveten om att ni kanske inte kan svara på exakt hur mitt schema kommer att se ut, men minsta lilla inblick tas gladeligen emot.

Tack på förhand!

Schema din första kurs: http://fastreg.juridicum.su.se/kursweb/Schedule.aspx?MomentID=2441&termin=V15 (du har tenta 4 mars).

Kursen efter, Europarätt, har närvarokrav (5 av 7 seminarium). Schemat är inte släppt men gissningvis kommer något krocka. Maila this guy och fråga hur du ska göra med dispens eller dylikt.
Senast redigerad av Sobofied 2015-01-03 kl. 15:08. Anledning: ok till nästa termin ska jag fan göra en FAQ.
Citera
2015-01-03, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Gamla tentor, gamla tentor, gamla tentor, läs en sida i kurslitteratur, gamla tentor, gamla tentor. Så bör du plugga, i stort sett. (Om man frågar mig.)

Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Sorry - ja, jag tror den bästa metoden är gamla tentor. Det är naturligtvis individuellt hur man lär sig bäst, men om du har tidsbrist så..

Tack! Då blir det gamla tentor i massor då
Citera
2015-01-03, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malmi

Nu går jag gamla ordningen men tror inte att det är nån större skillnad gällande obligatorier på den nya ordningen. Har jobbat alla terminer vid sidan av studierna hittills.
Citera
2015-01-03, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerkstore
Jag står kvar som reserv 150 (129 blev antagna förra gången) efter Urval 2. Hur går det till nu? Ska jag bara hoppas på ett besked inom de närmaste 3-4 veckorna eller måste jag kontakta någon? Väldigt färsk inom det här området.

Som reserv 150 på SU i alla fall är det rätt kört...
Citera
2015-01-03, 15:28
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerkstore

Om SU:

Citat:
Reserver till Juristprogrammet:
Kallelse till reservuppropet kommer att skickas per e-post under v. 2 till ett visst antal reserver som kan ha en möjlighet att bli antagna.

Kallelsen innebär inte att du kommer att bli antagen, utan att du kan blir antagen.

Reservuppropet äger rum tisdag den 13/1 kl. 14 i hörsal 6 i C-huset, i Södra huset, Stockholms universitet, Frescati.

De reserver som preliminärt kommer att kallas till obligatoriskt reservupprop kan du se nedan.

Urvalsgrupp:

BF reserv 1-5

BI reserv 1-130

BIEX reserv 1-70

BII reserv 1-30

HP reserv 1-80

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem