2015-01-02, 21:24
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Rätt så!Kritiskt tänkande leder ju som vi alla vet till helvetet (eller åtminstone till närmsta bål)!
Finns inget helvete!
Citera
2015-01-02, 21:28
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Finns inget helvete!

Så Bibeln består heller inte av Guds ord då?
Citera
2015-01-02, 21:35
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Så Bibeln består heller inte av Guds ord då?
Har du levt i ett helvete någon gång? Gjort saker som j....i mig bränner hett? Ångrat dig fruktansvärt? Det är helvetet Gud pratar om i BIBELN är jag helt övertygad om.
Jag har varit där och bränt mig många gånger.
Varenda gång man sagt aldrig mer och verkligen lärt sig allt av vad helvetet runt saken är, så har man klarat av helvetet.
varför skulle GUD finna något intresse av att någon brinner i evigheters evigheter? Man kan brinna på många sätt och göra andras liv till helvete eller sitt eget liv.
Det helvetet tror jag att GUD pratar om.
Citera
2015-01-02, 21:47
Medlem
Citat:
Skulle det vara bättre då tycker du om du skall läsa Bibeln och kunna den utantill för att bli en bra människa?
Skulle ditt hjärta vara med mer i boken då?
Jag började läsa Bibeln först och var fast besluten om att jag skulle minsann vända upp och ner på hela kristendomen och religionerna.
Jag hade bestämt mig för att såga den totalt men jag har inte lyckats med det.
Varför hakar du upp dig hela tiden på att "kunna bibeln utantill"? Är det ett dåligt tecken om så vore fallet? Om du inte lyckats såga bibeln så läser du den på fel sätt........
Citera
2015-01-02, 21:54
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Varför hakar du upp dig hela tiden på att "kunna bibeln utantill"? Är det ett dåligt tecken om så vore fallet? Om du inte lyckats såga bibeln så läser du den på fel sätt........
Jag pratar som att kunna Bibeln som en manual utantill samt läsa det som en robot:....g,u,d ä.r g.o.d.... och sedan inte ens ta reda på varför/hur och så vidare?
Om du sedan frågar om jag tror på Gud så svarar jag: ja! g.u.d ä.r g.o.d och du säger jaha då är han det då!
Nej ingen kan såga Bibeln. Försök så får du se. Inte bara fladdra förbi och hm jaha så, hm jaha.
Stanna upp begrunda, försök se det som står framför dig. Tänk mer....
Senast redigerad av goran744 2015-01-02 kl. 21:57.
Citera
2015-01-02, 21:58
Medlem
Citat:
Har du levt i ett helvete någon gång? Gjort saker som j....i mig bränner hett? Ångrat dig fruktansvärt? Det är helvetet Gud pratar om i BIBELN är jag helt övertygad om.
Jag har varit där och bränt mig många gånger.
Varenda gång man sagt aldrig mer och verkligen lärt sig allt av vad helvetet runt saken är, så har man klarat av helvetet.
varför skulle GUD finna något intresse av att någon brinner i evigheters evigheter? Man kan brinna på många sätt och göra andras liv till helvete eller sitt eget liv.
Det helvetet tror jag att GUD pratar om.

Det låter som ett hemsnickrat helvete!

En modern tolkning är att helvetet består i att för evigt vara avskuren från Gud,alltså att dömas till att hamna i ett tillstånd där allt som Gud är och står för lyser med sin frånvaro och inte som ditt "hell-light" där man kan återkomma till den rätta läran precis som när man slutar äta godis under en pågående diet.

Det står tydligt i Bibeln att den som inte vill leva i Guds son Jesus kristus gemenskap enbart har eld att hämta.Eller som det står i uppenbarelseboken: ”de fega och otrogna och skändliga, mördare, horkarlar, trollkarlar, avgudadyrkare och alla lögnare, deras plats är i sjön som brinner av eld och svavel, och det är den andra döden”. Kan det bli tydligare?

Kommer kanske dessa Bibelord inte från Gud fader själv? Vad mer kan vi bortse ifrån när det gäller Bibelns texter nu när den yttersta domen enligt dig är oviktig?
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2015-01-02 kl. 22:03.
Citera
2015-01-02, 22:03
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Det låter som ett hemsnickrat helvete!

En modern tolkning är att helvetet består i att för evigt vara avskuren från Gud,alltså att dömas till att "hamna i ett tillstånd där allt som Gud är och står för lyser med sin frånvaro och inte som ditt "hell-light" där man kan återkomma till den rätta läran precis som när man slutar äta godis under en pågående diet.

Det står tydligt i Bibeln att den som inte vill leva i Guds son Jesus kristus gemenskap enbart har eld att hämta.Eller som det står i uppenbarelseboken: ”de fega och otrogna och skändliga, mördare, horkarlar, trollkarlar, avgudadyrkare och alla lögnare, deras plats är i sjön som brinner av eld och svavel, och det är den andra döden”. Kan det bli tydligare?

Kommer kanske dessa bibelord inte från Gud fader själv? Vad mer kan vi bortse ifrån när det gäller Bibelns texter nu när den yttersta domen enligt dig är oviktig?

Eld? Måste det vara den eld du ser som eld? En brasa med vedträn. Det kan svida som eld inom en av hat, sorg, ilska också.
Ja den yttersta domen är oviktig för mig. Jag tror ändå. Inte av rädsla för att slippa hamna där. Hamnar jag där så är det så.
OCH dessutom tror jag att jag får komma hit ett par gånger till innan jag platsar där.
Jag är definitivt inte färdig för paradiset. Har mycket att finslipa och det hinner jag förmodligen inte den här gången.
Så tror jag också
Citera
2015-01-02, 22:04
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
En Gud som ska ha "sprungit fram ur intet" eller ska ha existerat i all evighet ställer till med lika många frågor som "han" löser.Det är bara när man tar för givet att Gud löser alla problem utan att ställa följdfrågor som "han" ter sig som ett logiskt och enkelt alternativ till big bang.
Vem säger att det är enkelt? Att ta konceptet Gud på allvar kräver en ansenlig filosofisk insats.
För övrigt är faktiskt Big Bang-teorin mycket kompatibel med idén om den Kristna Guden. Detta eftersom Big Bang-teorin förutsätter ett universum med en början och ett slut. Om du har detta så finns det en möjlighet för ett väsen som står utanför detta ändliga. Detta väsen är då oändligt = Gud. Om man däremot är mer tilltalad av teorier som hävdar att universum är utan början och slut så kan man lättare vederlägga Guds existens (i den abrahamitiska varianten iaf).
Citera
2015-01-02, 22:05
Medlem
Citat:
Eld? Måste det vara den eld du ser som eld? En brasa med vedträn. Det kan svida som eld inom en av hat, sorg, ilska också.
Ja den yttersta domen är oviktig för mig. Jag tror ändå. Inte av rädsla för att slippa hamna där. Hamnar jag där så är det så.
OCH dessutom tror jag att jag får komma hit ett par gånger till innan jag platsar där.
Jag är definitivt inte färdig för paradiset. Har mycket att finslipa och det hinner jag förmodligen inte den här gången.
Så tror jag också

Är du säker på att Kristendomen verkligen är den religion som speglar vad du tror på bäst?
Citera
2015-01-02, 22:07
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Är du säker på att Kristendomen verkligen är den religion som speglar vad du tror på bäst?
Jag har aldrig sagt att jag tror på religion, jag tror på Gud!
Citera
2015-01-02, 22:13
Medlem
Citat:
Jag har aldrig sagt att jag tror på religion, jag tror på Gud!
Och Adam och Eva med skapelseberättelse och lömska ormar. Så lite religion har du allt i dig.
Citera
2015-01-02, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
Vem säger att det är enkelt? Att ta konceptet Gud på allvar kräver en ansenlig filosofisk insats.
För övrigt är faktiskt Big Bang-teorin mycket kompatibel med idén om den Kristna Guden. Detta eftersom Big Bang-teorin förutsätter ett universum med en början och ett slut. Om du har detta så finns det en möjlighet för ett väsen som står utanför detta ändliga. Detta väsen är då oändligt = Gud. Om man däremot är mer tilltalad av teorier som hävdar att universum är utan början och slut så kan man lättare vederlägga Guds existens (i den abrahamitiska varianten iaf).

Det finns lite olika teorier om hur Universums slut skulle kunna se ut. Ett är "the big rip" där materien slits isär,det skulle ju kunna vara något en gammaltestamentlig Gud hade kokat ihop!

Hela frågan kompliceras ytterligare med teorin om multiversum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in