2015-01-02, 20:52
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det är ett av dom stora problemen med gud. Gud är väldigt dålig på att säga exakta saker. Borde vara hur lätt som helst för en allsmäktig gud att slänga med lite exakta årtal i bibeln. Särskilt sådant han vet att vi kommer "bråka" mycket om.
Nu är det så här att det är mänskligt att vilja ha exakt årtal och exakta siffror.
Skulle du tro på Gud om det stod i Bibeln att jorden skapades år X ?
Gud har antagligen anledningar att inte vara allt för förutsägande. Det är något som verkligen är tydligt i BIBELN. Att man verkligen med alla sinnen måste sätta sig in i det hela och inte bara ta informationen som ett mantra.
Citera
2015-01-02, 20:56
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag anser att om jag skulle få ALS och inte ville utsätta mig för det eller mina anhöriga så skulle jag själv avgöra om jag vill förkorta mitt liv och jag skulle kunna åka till Holland, eller Schweiz eller Belgien och få dödshjälp men skulle förmodligen fixa det på egen hand lite fint!

Så människor är djur?
Citera
2015-01-02, 20:58
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Så människor är djur?
Har redan svarat på det och vad jag anser en människa vara.
Citera
2015-01-02, 21:02
Medlem
Citat:
Nu är det så här att det är mänskligt att vilja ha exakt årtal och exakta siffror.
Skulle du tro på Gud om det stod i Bibeln att jorden skapades år X ?
Gud har antagligen anledningar att inte vara allt för förutsägande. Det är något som verkligen är tydligt i BIBELN. Att man verkligen med alla sinnen måste sätta sig in i det hela och inte bara ta informationen som ett mantra.
Ja,det är mänskligt att vilja veta saker. Och det vet Gud om! Och visst är Gud tydlig i bibeln om att inte vara tydlig,det har du rätt i! Frågan är varför Gud vill vara otydlig? Vad vill han uppnå med att ge ut en bok som ingen till fullo kan förstå? En bok som ger mer frågor än svar?
Citera
2015-01-02, 21:07
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ja,det är mänskligt att vilja veta saker. Och det vet Gud om! Och visst är Gud tydlig i bibeln om att inte vara tydlig,det har du rätt i! Frågan är varför Gud vill vara otydlig? Vad vill han uppnå med att ge ut en bok som ingen till fullo kan förstå? En bok som ger mer frågor än svar?
För att du skall kunna ha din fria vilja så måste du också få ha den. Skulle GUD ha sagt exakt allt du skulle göra så har du ingen fri vilja. Den skall vara svår, så ser jag på saken. Annars kan du lära det utantill och ljuga för dig själv att du är frälst och hel och redo. Du skall inte vara säker för då blir du mallig och högmodig
Det är svaren du får söka efter, som en deckare jag sa förut. Leta, lägg ihop, se detaljerna, se hårstråna, dna, som en Bibelkriminalare
Citera
2015-01-02, 21:10
Medlem
Citat:
För att du skall kunna ha din fria vilja så måste du också få ha den. Skulle GUD ha sagt exakt allt du skulle göra så har du ingen fri vilja. Den skall vara svår, så ser jag på saken. Annars kan du lära det utantill och ljuga för dig själv att du är frälst och hel och redo. Du skall inte vara säker för då blir du mallig och högmodig
Det är svaren du får söka efter, som en deckare jag sa förut. Leta, lägg ihop, se detaljerna, se hårstråna, dna, som en Bibelkriminalare
Du är bra på att slingra dig. Det jag skrev om har inget med fri vilja att göra.
Citera
2015-01-02, 21:12
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Du är bra på att slingra dig. Det jag skrev om har inget med fri vilja att göra.
Jo jag tycker det!
Citera
2015-01-02, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
Det har kanske sagts förr, men att tro på att universum sprang fram ur intet i Big Bang är något av det mest bizarra man kan tro på. Att tro på Gud är i jämförelse ett ganska sansat antagande.
Detta avser visa att kring de yttersta tingen strålar vetenskapen och religionen samman (eller kommer åtminstone varandra mycket nära).

En Gud som ska ha "sprungit fram ur intet" eller ska ha existerat i all evighet ställer till med lika många frågor som "han" löser.Det är bara när man tar för givet att Gud löser alla problem utan att ställa följdfrågor som "han" ter sig som ett logiskt och enkelt alternativ till big bang.
Citera
2015-01-02, 21:15
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Skulle det vara bättre då tycker du om du skall läsa Bibeln och kunna den utantill för att bli en bra människa?
Skulle ditt hjärta vara med mer i boken då?
Jag började läsa Bibeln först och var fast besluten om att jag skulle minsann vända upp och ner på hela kristendomen och religionerna.
Jag hade bestämt mig för att såga den totalt men jag har inte lyckats med det.
Citera
2015-01-02, 21:17
Medlem
Citat:
Har redan svarat på det och vad jag anser en människa vara.

Det är imponerande med människor som bara kan gå vidare som om inget hänt när deras egna argument faller ihop som korthus! Guldstjärna!
Citera
2015-01-02, 21:18
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Det är imponerande med människor som bara kan gå vidare som om inget hänt när deras egna argument faller ihop som korthus! Guldstjärna!
Ja därför att det är du som TROR att mitt korthus har rasat men jag ser det stå stadigt i stormen.
Det kallas tro!
Citera
2015-01-02, 21:23
Medlem
Citat:
Ja därför att det är du som TROR att mitt korthus har rasat men jag ser det stå stadigt i stormen.
Det kallas tro!

Rätt så!Kritiskt tänkande leder ju som vi alla vet till helvetet (eller åtminstone till närmsta bål)!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in