2015-01-02, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harryb
Jadå, ska bara hitta ett sätt och vända filmerna innan jag lägger ut dom YT, någon som har något tips? För dom filmades med mobil kamera, så när man spelar upp dom så skjuter dom från höger till vänster och inte nere ifrån och upp :P

Hade samma problem med ett eget klipp, när jag vände klippet så det skulle hamna på rätt håll så "zoomades" bilden in (antar för att behålla proportionerna) och många krevader skalades bord. Kvalitén upplevde jag blev sämre med. Valde att inte vända klippen i finalen utan ha dem på sniskan. Pest eller kolera beslut...

Tar också gärna emot tips!
Citera
2015-01-02, 13:04
Medlem
Jubileumsbombens avatar
Lite sent men kan ju inte fly från den årliga recensionslistan:

Trädgården såg ut som ett slagfält efterråt: http://sv.tinypic.com/r/28s8zkn/8

Produkt och Märke: Woodstock (Extreme fireworks)
Pris: 699 kr
Betyg: 4/5
Kommentar: Denna smälldes upp som tårta nummer två och mitt upp i all stress råkade jag tända på reservstubinen så fick se hela baklänges.. Feta smällar, bra tempo, men inget man kommer ihåg så länge och jag tycker endå 700 kr är rätt dyrt för en pjäs. Skulle dock rekommendera den då jag inte ser någon annan tårta som är mer prisvärd än denna på marknaden.

Produkt och Märke: Byggarboxen Bolist (Hanssons)
Pris: 1995 kr (900 kr för mig)
Betyg: 5/5
Kommentar: Sjukaste jag sett. Galet tempo (vilket jag inte trodde om hansson). Höll på i kanske 1,5 minut och hade höga smällar, annorlunda färger, tillsammans med asfeta eldbägare och kometer som var samtidigt som resten. Underbart. Men anser att ingen konsumenttårta är värd 2000 kr men för 900 skulle jag lätt köpa den igen. Sköt denna före woodstock så kanske därför woodstock blev lite sådär.

Bild när denna var skjuten: http://sv.tinypic.com/r/rbjgr9/8

Produkt och Märke: Nostromos (Hammargrens)
Pris: 395 kr
Betyg: 2/5
Kommentar: Vinklad tårta med fina effekter men de small inte speciellt högt. Uppskattades dock av publiken då det var en vinkeltårta med lite tjut och grejer som är lite annorlunda. Inte alls värd pengarna dock. Max 199 kr. Hade mycket hellre köpt en Avantgarde eller Balder

Produkt och Märke: 3" bomb (Extreme fireworks)
Pris: 169 kr
Betyg: 100000/5
Kommentar: Så ledsen att jag aldrig fått chansen att köpa 4" bomber för nu är jag fast. Så jääävla fet. Stoor, rund och fyllig ROSA krevad med silverpistill i. Hög höjd men trots det hög smäll och stor krevad. Skulle vilja ha typ 1000 av dessa och nästa år blir det att prova lite andra färger. Det trista är väl priset men man kommer över det

Produkt och märke: Balder (Svea fireworks)
Pris: 499 kr
Kommentar: Köpte inte denna men grannen hade den. Blev faktiskt förvånad hur bra den var. Blev avskräckt av 20 mm men den hade stora fina krevader, bra knallar och tempo. Nästa år blir det denna! Inge jävla Nostromos haha

Produkt och märke: Victory Superstar (Hammargrens)
Pris: 79 kr
Kommentar: För det priset jag fick den för är den mer än prisvärd. Hade högre knallar än nostromos, fina färger och bra tempo.

Produkt och märke: Shining Stars (Hanssons)
Pris: 129 kr
Betyg: 1/5
Kommentar: Skit rakt igenom tyvärr. 3/16 smällar hade okej ljudvolym. Resten var mesigt, litet och tråkigt. Allt var bättre än denna.

Produkt och märke: Diablo (Hammargrens)
Pris: 120 kr
Betyg: 3/5
Kommentar: Bara 12 skott och lite dyr, men faktiskt förvånandsvärt fin och slog absolut shining stars med hästlängder.

Produkt och märke: Mega rocket assortment (Svea fireworks)
Pris: 599 kr (Köpta förra året så 499 kr då)
Kommentar: Sköt dessa 2 och 2. Provade skjuta små och stora tsm (25g krut och 65 g krut) och märkte ingen skillnad på krevaderna eller smällarna. Men de var bra! snygga raketer med stora smällar rakt igenom men man blir lurad av storlekten. Därav betyget.

Produkt och märke: Striker rakter 4-pack (Svea)
Pris: 95 kr
Kommentar: En saknade stubin, den andra flög svinhögt men exploderade inte och de två andra var likvärdiga med rakterna från mega rocket assortment. Inget speciellt.

Produkt och märke: .50 monster 6-pack (Svea fireworks)
Pris: 299 kr
Betyg: 2,5/5
Kommentar: På tok för dyra, halvkass smäll, men vissa effekter var snygga. Det som är roligt med dessa är variationen, men kommer inte köpa dessa igen.

Produkt och märke: Monster airbomb 12-pack (Svea fireworks)
Pris: 49 kr
Kommentar: Tycker airbombs är rätt tråkigt nuförtiden. Ingen skillnad på dessa å blaze tycker jag. Rätt tråkig effekt men antar att de är rätt prisvärt endå för 49 kr.

Produkt och märke: Salute (Extreme fireworks)
Pris: 99 kr
Kommentar: Dessa slutar aldrig leverera. Tung smäll, stor och fin krevad. Inget att klaga på.

Produkt och märke: Thunder flash (Extreme fireworks)
Kommentar: Dessa var också feta. Mer crackling å så, inte speciellt lik Salute vilket jag gillar. Kul med variation och bra tryck.

Produkt och märke: Hawk (Extreme Fireworks)
Pris: Gratis
Kommentar: Riktigt cool liten raket. Flög snabbt som fan upp hur högt som helst och hade en snygg runt och guldig krevad.

UTLÄNDSKA

I år provade jag för första gången lite polska saker.
http://sv.tinypic.com/r/2wbvkhe/8

Fp3 small : Aj mina öron. Bra smäll, kul att få prova på
DumBum airbombs: Köpte ett paket för 70 kr. Det var dyrt och small inte speciellt mkt högre än monster airbombs.
Smatterbanden var rätt roliga och Color Salut extra laut vågade jag inte prova
Citera
2015-01-02, 13:51
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Jadå, ska bara hitta ett sätt och vända filmerna innan jag lägger ut dom YT, någon som har något tips? För dom filmades med mobil kamera, så när man spelar upp dom så skjuter dom från höger till vänster och inte nere ifrån och upp :P

Det går att göra i tex Adobe Premiere Pro: https://www.youtube.com/watch?v=KYTfjmA_pww

Citat:
Ursprungligen postat av Jubileumsbomben
Kommentar: Bara 12 skott och lite dyr, men faktiskt förvånandsvärt fin och slog absolut shining stars med hästlängder.

Hur var knallarna i denna?

Citat:
Color Salut extra laut vågade jag inte prova

Sätt på extra stubin och spring sisådär 25-30 meter så vågar du
Citera
2015-01-02, 14:01
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Kommentar: Så ledsen att jag aldrig fått chansen att köpa 4" bomber för nu är jag fast. Så jääävla fet. Stoor, rund och fyllig ROSA krevad med silverpistill i. Hög höjd men trots det hög smäll och stor krevad. Skulle vilja ha typ 1000 av dessa och nästa år blir det att prova lite andra färger. Det trista är väl priset men man kommer över det

Håller med dig, tretumsbomben ifrån Extreme var riktigt vacker. Jämn och fin.
Slog som sagt till i bröstet vid avfyrning så som en riktig rörbomb ska göra.
Inget illa om 50 mm:ern, men 75:an är bra mycket fetare. Får köpa ett större lager nästa år, eller importera några själv
Citera
2015-01-02, 14:07
Medlem
Jubileumsbombens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Hur var knallarna i denna?

Sätt på extra stubin och spring sisådär 25-30 meter så vågar du

Knallarna i Diablo var betydligt bättre än väntat! Bättre än i Shining stars och Nostromo, Likvärdig med Victory Superstar skulle jag säga. Dock skulle jag inte köpa den igen.

Joo, men hade ingen tillgång till stubin i år så får spara till nästa. Har nästan alla fp3 och airbombs kvar också.

Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Håller med dig, tretumsbomben ifrån Extreme var riktigt vacker. Jämn och fin.
Slog som sagt till i bröstet vid avfyrning så som en riktig rörbomb ska göra.
Inget illa om 50 mm:ern, men 75:an är bra mycket fetare. Får köpa ett större lager nästa år, eller importera några själv

Jo men absolut! STOOR skillnad på 50 mm och 75 mm i mina ögon. Iallafall på de som jag hade. Joo får nog bli ett par (Men de är ju så dyrt ;/) eller se om man kan hitta någon annan lösning. Vilken färg hade du?
Citera
2015-01-02, 14:27
Medlem
Koncentrerats avatar
Citat:
Lite sent men kan ju inte fly från den årliga recensionslistan:

Trädgården såg ut som ett slagfält efterråt: http://sv.tinypic.com/r/28s8zkn/8

Produkt och Märke: Woodstock (Extreme fireworks)
Kommentar: Denna smälldes upp som tårta nummer två och mitt upp i all stress råkade jag tända på reservstubinen så fick se hela baklänges.. Feta smällar, bra tempo, men inget man kommer ihåg så länge och jag tycker endå 700 kr är rätt dyrt för en pjäs. Skulle dock rekommendera den då jag inte ser någon annan tårta som är mer prisvärd än denna på marknaden.

Produkt och Märke: Byggarboxen Bolist (Hanssons)
Pris: 1995 kr (900 kr för mig)
Kommentar: Sjukaste jag sett. Galet tempo (vilket jag inte trodde om hansson). Höll på i kanske 1,5 minut och hade höga smällar, annorlunda färger, tillsammans med asfeta eldbägare och kometer som var samtidigt som resten. Underbart. Men anser att ingen konsumenttårta är värd 2000 kr men för 900 skulle jag lätt köpa den igen. Sköt denna före woodstock så kanske därför woodstock blev lite sådär.

Bild när denna var skjuten: http://sv.tinypic.com/r/rbjgr9/8

Produkt och Märke: Nostromos (Hammargrens)
Pris: 395 kr
Kommentar: Vinklad tårta med fina effekter men de small inte speciellt högt. Uppskattades dock av publiken då det var en vinkeltårta med lite tjut och grejer som är lite annorlunda. Inte alls värd pengarna dock. Max 199 kr. Hade mycket hellre köpt en Avantgarde eller Balder

Produkt och märke: Balder (Svea fireworks)
Kommentar: Köpte inte denna men grannen hade den. Blev faktiskt förvånad hur bra den var. Blev avskräckt av 20 mm men den hade stora fina krevader, bra knallar och tempo. Nästa år blir det denna! Inge jävla Nostromos haha

Produkt och märke: Victory Superstar (Hammargrens)
Kommentar: För det priset jag fick den för är den mer än prisvärd. Hade högre knallar än nostromos, fina färger och bra tempo.

Produkt och märke: Shining Stars (Hanssons)
Pris: 129 kr
Betyg: 1/5
Kommentar: Skit rakt igenom tyvärr. 3/16 smällar hade okej ljudvolym. Resten var mesigt, litet och tråkigt. Allt var bättre än denna.

Produkt och märke: Mega rocket assortment (Svea fireworks)
Pris: 599 kr (Köpta förra året så 499 kr då)
Kommentar: Sköt dessa 2 och 2. Provade skjuta små och stora tsm (25g krut och 65 g krut) och märkte ingen skillnad på krevaderna eller smällarna. Men de var bra! snygga raketer med stora smällar rakt igenom men man blir lurad av storlekten. Därav betyget.

Produkt och märke: Striker rakter 4-pack (Svea)
Pris: 95 kr
Kommentar: En saknade stubin, den andra flög svinhögt men exploderade inte och de två andra var likvärdiga med rakterna från mega rocket assortment. Inget speciellt.

Produkt och märke: .50 monster 6-pack (Svea fireworks)
Betyg: 2,5/5
Kommentar: På tok för dyra, halvkass smäll, men vissa effekter var snygga. Det som är roligt med dessa är variationen, men kommer inte köpa dessa igen.

Produkt och märke: Monster airbomb 12-pack (Svea fireworks)
Pris: 49 kr
Kommentar: Tycker airbombs är rätt tråkigt nuförtiden. Ingen skillnad på dessa å blaze tycker jag. Rätt tråkig effekt men antar att de är rätt prisvärt endå för 49 kr.

Produkt och märke: Salute (Extreme fireworks)
Kommentar: Dessa slutar aldrig leverera. Tung smäll, stor och fin krevad. Inget att klaga på.

Produkt och märke: Thunder flash (Extreme fireworks)
Kommentar: Dessa var också feta. Mer crackling å så, inte speciellt lik Salute vilket jag gillar. Kul med variation och bra tryck.

Produkt och märke: Hawk (Extreme Fireworks)
Pris: Gratis
Kommentar: Riktigt cool liten raket. Flög snabbt som fan upp hur högt som helst och hade en snygg runt och guldig krevad.

UTLÄNDSKA

I år provade jag för första gången lite polska saker.
http://sv.tinypic.com/r/2wbvkhe/8

Fp3 small : Aj mina öron. Bra smäll, kul att få prova på
DumBum airbombs: Köpte ett paket för 70 kr. Det var dyrt och small inte speciellt mkt högre än monster airbombs.
Smatterbanden var rätt roliga och Color Salut extra laut vågade jag inte prova

Råkade testa en CS extra laut när jag egentligen skulle kasta iväg en vanlig CS. I helvete vad den small, kändes som byxbenet fladdra till haha
Råkade även totalt demolera en metallgrill när jag skulle smälla min Cobra 8. Trodde fan aldrig den skulle ha sådan kraft att helt demolera skiten!

Har även film på Monster x2, Crown Jewels 49 x2 samt även film på äkta TK och en arrangemangstårta från Svea om intresse finns
Citera
2015-01-02, 14:34
Medlem
Jubileumsbombens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koncentrerat
Råkade testa en CS extra laut när jag egentligen skulle kasta iväg en vanlig CS. I helvete vad den small, kändes som byxbenet fladdra till haha
Råkade även totalt demolera en metallgrill när jag skulle smälla min Cobra 8. Trodde fan aldrig den skulle ha sådan kraft att helt demolera skiten!

Har även film på Monster x2, Crown Jewels 49 x2 samt även film på äkta TK och en arrangemangstårta från Svea om intresse finns

Haha jag är typ rädd att skada hörseln för stod kanske 8-10 meter bort från en fp3 small å dfter den tjöt det i öronen en stund.

Filmer vore inte fel! Vilken av arrangemangstårtorna var det? Har du skaffat Lisence?

EDIT: Har typ i hela mitt liv letat efter något som har samma effekt som i 2.45 i denna video. https://www.youtube.com/watch?v=DJiinFhQPuY

någon som känner till en raket/bomb eller nåt som ser ut så?
Senast redigerad av Jubileumsbomben 2015-01-02 kl. 14:47.
Citera
2015-01-02, 15:02
Medlem
jcarlbergs avatar
4verkeri

Crackling Pearls 2 69:-/1st

2/5

Motiv: Smattrade längre än de små men inte nämnvärt högre, seriekopplar hellre flera små nästa år.

Fire Balls 39:-/72st

1/5

Motiv: Olika färger till utseendet men same shit som de gröna men dyrare.

Fontän (Kmr ej ihåg namn, se video)

-1/5

Motiv: Var defekt, köpte den till flickan som de enda hon tycker om när det kommer till raketer, som sagt defekt så kan ej uttala mig om den verkliga effekten.

https://vid.me/Wsbx
Citera
2015-01-02, 15:14
Medlem
Harrybs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcarlberg
4verkeri

Crackling Pearls 2 69:-/1st

2/5

Motiv: Smattrade längre än de små men inte nämnvärt högre, seriekopplar hellre flera små nästa år.

Fire Balls 39:-/72st

1/5

Motiv: Olika färger till utseendet men same shit som de gröna men dyrare.

Fontän (Kmr ej ihåg namn, se video)

-1/5

Motiv: Var defekt, köpte den till flickan som de enda hon tycker om när det kommer till raketer, som sagt defekt så kan ej uttala mig om den verkliga effekten.

https://vid.me/Wsbx

Exakt så gjorde min fontän med på 1,5kg, jävlar vad det lös upp, 180kr åt helvete dock

Citat:

EDIT: Har typ i hela mitt liv letat efter något som har samma effekt som i 2.45 i denna video. https://www.youtube.com/watch?v=DJiinFhQPuY

någon som känner till en raket/bomb eller nåt som ser ut så?

Det är waterfall effekt ni söker, går ibland att hitta på pyrofans i 4". Hade en 6" med den effekten för några år sedan. Men det är rätt fattigt att dra av en, men det hängde typ enda ner till marken.

https://www.youtube.com/watch?v=3Sju-SK4b40
Senast redigerad av Harryb 2015-01-02 kl. 15:18.
Citera
2015-01-02, 15:23
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koncentrerat

Ja det finns det

Citat:
Haha jag är typ rädd att skada hörseln för stod kanske 8-10 meter bort från en fp3 small å dfter den tjöt det i öronen en stund.

Alldeles för nära

Citat:

Är det fel att kalla dessa stjärnor för tigertail? Vad kallas dom annars?
Senast redigerad av pyro860 2015-01-02 kl. 15:31.
Citera
2015-01-02, 15:24
Medlem
Jubileumsbombens avatar
Citat:
Det är waterfall effekt ni söker, går ibland att hitta på pyrofans i 4". Hade en 6" med den effekten för några år sedan. Men det är rätt fattigt att dra av en, men det hängde typ enda ner till marken.

https://www.youtube.com/watch?v=3Sju-SK4b40

Aha det är så illa.. Tänkte om de fanns i typ nån 2" bomb så skulle man ju kunna dra av ett par samtidigt
Citera
2015-01-02, 15:33
Medlem
Då slänger även jag in några betyg här.

Namn: Galaxy
Typ: Raketsats
Importör: Extreme
Pris: 999 kr
Betyg: 4.5/5
Motivering: Sveriges bästa raketsats? Fantastiska raketer med grymt häng. Det något höga priset kostar fempoängaren.

Namn: Striker
Typ: Raket
Importör: Svea
Pris: 99 kr (4-pack)
Motivering: Ett par riktigt snygga, ett par halvdana. Hade förväntat mig lite större krevader överlag. Ok pris.

Namn: Rollercoaster
Typ: Fyrverkerisats
Importör: Hammargrens
Pris: 350 kr (ÖoB's restlager)
Motivering: Vansinnigt bra ”tårtsats” för det priset. Kan vara mitt bästa köp någonsin. Massor av variation med vinkelskott överallt.

Namn: Bombrör 6
Typ: Romljus/Bombrör
Pris: 30 kr (ÖoB's restlager)
Motivering: Small rätt bra, inga extraordinära effekter men trevligt. Grymt bra för priset.

Namn: Pyrostar
Pris: 70 kr (ÖoB's restlager)
Motivering: Går inte att klaga för det priset.

Namn: Supercone
Typ: Fontän
Pris: 75 kr (2-pack, ÖoB's restlager)
Motivering: Imponerande med massor av färger. Lite för kortlivade för att få ett högre betyg.

Namn: .50 Super Monster
Typ: Bomb
Pris: 299 kr (6-pack)
Betyg: 3.5/5
Motivering: Ett par som höjer snittet, en del som sänker det... Beror mest på tycke och smak för effekterna dock. Känns en aning för dyra för vad man får.

Namn: Monster Airbomb
Typ: Airbomb
Pris: 49 kr (12-pack)
Motivering: Två riktigt snygga, två tråkiga. Bra pris.

Namn: Multicolor Bomb
Typ: Tårta
Importör: Hanssons
Pris: 179 kr
Motivering: Stora breaks men riktigt tråkiga effekter. Inte alls värt pengarna.

Namn: Gold Bar
Motivering: Bra för priset.

Namn: Sleipner
Motivering: Riktigt snygg, stora krevader för att vara 18mm, dock lite ojämna. Mycket lägre tempo än i Sveas film, ca 90 sekunder. Mycket prisvärd.

Namn: Avantgarde
Pris: 399 kr (+Apollo Sky på köpet)
Motivering: Riktigt snyggt på sina ställen, småtråkigt på andra. Alldeles för lågt tempo.

Namn: Apollo Sky
Typ: Raketsats
Pris: 0 kr (med på köpet av Avantgarde)
Motivering: Bra för en raketsats man får med på köpet, förvånansvärt stora effekter och hyfsat snygga. Lite tråkigt med endast en effekt dock och knappast värt de 80kr de påstår vara ord. Pris.

Namn: Happy New Year (aka Familjeväskan)
Importör: Fyrverkerimästarna
Motivering: Helt okej för priset men inget som direkt imponerade.

Namn: New Centery
Pris: ingick i Happy New Year
Betyg: 3.5/5
Motivering: Helt okej tårta, lite taskig spridning på vissa skott.

Namn: Thunder Cat
Betyg: 2.5/5
Motivering: Några snygga effekter och kul med lite snurror som omväxling men på det hela en rätt seg och tråkig tårta.

Namn: Magnum
Motivering: Rycks sönder av kometerna som inte var något vidare. Inslag av V-shape livar upp. Bra final.

Namn: Crazy Stars
Pris: 249 kr
Motivering: Helt unik tårta på svenska marknaden. Jävligt snygg och perfekt som öppnare. Tycker faktiskt att priset är okej också.

Namn: Night Box
Motivering: Snyggt för det mesta, lite enformigt, lite lågt tempo och halvdan final. Okej pris.

Namn: Woodstock
Motivering: Bra och varierad tårta med snygga effekter och en final som täcker hela himlen.

Namn: Akilles
Motivering: Lagom tempo, rätt snyggt utan att sticka ut för mycket. Saluter i finalen gillas.

Namn: Space Inferno
Pris: 899 kr
Motivering: Rejäl final. Lite för upprepande och halvtråkiga effekter på sina ställen.

Namn: Enzo
Motivering: Massor av strobe. Småtråkig final. Prisvärd.

Namn: Raptor
Motivering: Bra med variation, färgstarka krevader varvas med stora brocades och snurror. Saluterna känns. Fortfarande värd pengarna.

Namn: Tempest
Motivering: Perfekt avslutning. (sköt 4st samtidigt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in