Citat:
Nu motsäger du dig själv då du åtminstone är med på att kvinnor har makt över sina egna kroppar. Men annars är ditt påstående bara banalt och helt upp och väggarna. Idag har kvinnor större köpkraft än män. Kvinnor har kontroll både i praktiken och teorin.
Citat:
Vad är sexuellt kapital? Det är en utsträckning av Bourdieus koncept om mänskliga kapital, vilket kan ses som personliga resurser en person utövar. Dt sexuella kapitalet? och vad består detta av exakt? Kan du definiera det tydligare? Om en kvinna i ett förhållande har lust på sex 3 ggr i veckan och den manlige parten har lust 5 ggr i veckan. Vilket kapital är det då hon besitter menar du? och tänk nu. Är det kapitalet att tvinga sig själv ha sex fast hon själv inte vill? Är detta ett "kapital" något av värde för henne?
http://www.catherinehakim.org/wp-content/uploads/2011/07/ESR-Erotic-Capital-Oct-2010.pdf
Trevlig läsning.
I övrigt så verkar du inte riktigt förstår innebörden av begreppet, där av din konstiga formulering om "vilket kapital" hon innehar. Den som tvingar sig till sex har inte erotiskt kapital. Den som aldrig behöver tillfråga andra om sex utan ges det frikostigt och godvilligt av andra innehar erotiskt kapital.
Citat:
Monogami föregår egendom och arv med tusen- och åter tusentals år. Kvinnor har bara "förhindrats" självförsörjning i den mening att människor engagerat sig i könsfördelad arbete, där syftet varit att skydda kvinnor från den DUBBLA risken att också behöva delta i jakt, krig och fysiskt tungt arbete (den andra risken vara barnafödande). Det blir också konstigt att mena att mannen varit "fri" att generera inkomst. Det har varit en strikt överlevnadsplikt. Det är i huvud taget menlöst att prata om "självförsörjning" innan modern tid, framförallt innan industrirevolutionen.För att kvinnor hindrats till självförsörjning ja och för att kvinnor tvingats ta ensam ansvar för avkomma. Monogami och kärnfamiljer vart snarare en manlig idé för att försäkra sig om att avkomman var hans och ingen annans. Så att förvärvad makt, mark och ägodelar skulle kunna gå i arv
Kvinnor har nog tjänat betydligt mer på att fortsätta i familjegrupper.
Kvinnor har nog tjänat betydligt mer på att fortsätta i familjegrupper.
Citat:
Tyvärr, du har helt fel. Detta är ett väldigt väl dokumenterat fenomen. Män har i regel inget emot sexuellt frigivna kvinnor - varför skulle de? Då får de ju mer sex! De största kritikerna till exempelvis legaliserad prostitution brukar vara kvinnor själva, inte män. Ingen har haft större intresse att kontrollera andra kvinnor så som kvinnor. Vår kultur och språk reflekterar ett gynocentriskt tänkt.Det är faktiskt BS, om du ursäktar. Över hela världen är det män som är intresserade av att kvinnor ska hålla sig på mattan sexuellt, av precis samma orsaker som i punkten överst. För att försäkra sig om sin avkomma och en fräsch liten fitta för egenbruk. Ursäkta språket. Du ser det i lagar, du ser det i språket, du ser det i hur män delar upp kvinnor i horor och madonnor.
Citat:
Nu är du intellektuellt oärlig och blandar ihop A med O. Du gör ett emotionellt argument av ett intellektuellt. Trafficking och prostitution är inte samma sak. Prostitution - att erbjuda en sexuell tjänst i utbyte mot resurser eller annan tjänst - är en mycket vanlig sexuell strategi i djurriket. Det är först efter denna handling passerat ett kulturellt och politiskt filter som man kan börja diskutera moral. Därför råder jag dig här att försöka vara objektiv. När jag säger att prostitution är en legitim sexuell strategi, då syftar jag på att den följer en ganska simpel ekonomisk logik om ett utbyte av olika kapital.
Citat:
Absolut historisk förvanskning. Förmodligen har du lyssnat för mycket på feministiska "tolkningar" av historia, där frånvaron av ett särskilt juridiskt förbud innebär det fulla samtycket till sagda handling. Det var "lagligt" att mörda i tusentals år också innan ett sådant förbud återfanns i någon lagbok också. Mord har dock aldrig varit ett socialt accepterat beteende i mänsklig historia, utan betraktats som en av de värsta. Våldtäkt och våld mot kvinnor har i regel har aldrig varit ett accepterat beteende.Återigen BS. Sexuellt våld har varit fullt legitimt och begåtts fullt ostraffat genom större delen av vår hisotria. var helt ok att våldta sin fru ända till 60-talet. Innan dess var det kivnnors plikt att ställa upp sexuellt då mannen ville, hon hade ingen "rätt" moraliskt, lagligt, religiöst, sina egna behov etc att säga nej. Fullt legitim våldtäkt med andra ord.
Citat:
Jag står väl ändå inte här och ursäktar barbari och förtryck, eller argumentera för deras rättmätiga fortsättning? Snarare försöker jag förstå varför sådana handlingar blivit ett faktum. Jag eftersträvar en social teori som kan förklara varför så blivit fallet.Wow" så snällt av dig att hålla med om detta. Och just! män får ju sina snoppar och sexuella funktioner totalt ihopsydda och masakeerde, de blir ju tvångsgifta med kvinnor de inte vill ha världen över, de tvingas också leva under tältdukar och måste be sin kära hustru snällt om att få lov gå ut. Just så är det det ju.
Miljontals av män lever ju under dessa villkor….jajamensan.
Miljontals av män lever ju under dessa villkor….jajamensan.
Citat:
Om du måste ställa denna fråga nu så flyger allt, tråkigt nog, över huvudet på dig. Detta är ju en motsättning till den som menar att "alla" män har haft makt och kvinnor haft "ingen" makt. Det blir liksom svårt att argumentera för att män haft makten när 60% aldrig fick möjligheten att reproducera. Att detta sedan beror på både andra, mer evolutionärt framgångsrika män, samt kvinnors "mate selection" är ju bägge dynamiska faktorer i den teoretiska modell jag förespråkar. Detta är alltså inget konstigt.
Citat:
Återigen gör du ett emotionellt argument av ett intellektuellt sådant. Eller är du så oförmögen att föreställa dig symboliska resurser och kapital? Är du så inkapabel till att tänkta abstrakt? Och kvinnors kroppar, liv och sexuella önskemål är ingen "resurs". Det är deras att leva med och dela med andra om DE så önskar. Inget som män ska bolla med som någon slags resurs.
Äckligaste inlägget jag någonsin svarat på och läst på detta forum.
Nu måste jag gå och duscha av den vidriga smak jag precis fått i munnen.
Äckligaste inlägget jag någonsin svarat på och läst på detta forum.
Nu måste jag gå och duscha av den vidriga smak jag precis fått i munnen.
Du slår mig som någon som lever i ett emotionellt bubbla och som är otroligt lätt att förolämpa.
Senast redigerad av Luffarlasse 2014-12-31 kl. 17:52.
Senast redigerad av Luffarlasse 2014-12-31 kl. 17:52.