2014-12-31, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Och jag säger dig att möjligheten att erbjuda dig sex finns inte om där inte finns en sexuell lust och vilja idag.

Va?

En kvinna kan givetvis anspela på/erbjuda sex utan problem, även fast hon inte har någon avsikt att ha sex.

Vad pratar du om?
Senast redigerad av FlamRed 2014-12-31 kl. 14:45.
Citera
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
Kvinnor har bara den lust de har i den livssituation eller samhällssituation hon lever i.
Går liksom inte att begära mer sex från en part om där inte finns mer sexuell vilja att få, eller hur?
Du instämmer ju här på min poäng. Om kvinnor är den begränsanden faktorn, alltså den som sätter ribban med sin sexuella vilja, då kontrollerar de tillgången till sex för de som vill har det mer.
Citat:
Då pratar vi sexuellt tvång, utnyttjande kort och gott. Så nej är inte kvinnor som "bestämmer" över när män ska få ha sex. Män kan ha sex med andra kvinnor, med män eller med sig själva. Helt upp till dem faktiskt.
Det går här att diskutera vem som utnyttjat vem. Men det är inget konstigt i påståendet att om kvinnor innehar det sexuella kapitalet så förlänar detta henne en social förhandlingskraft som inte är av betydelselöst värde.
Citat:
Den part som genom historien och idag utövat reellt sexuell makt över den andra parten är män inte kivnnor
Via företeelser som tvångsgifte, slutshaming, trafficking, sexuellt våld, stympning, stigmatisering och inlåsning. Listan kan göras lång.
Men mycket av detta du nämner har varit strategier för kvinnor också.

Giftemål - eller monogami - initierades troligen av kvinnor eftersom detta var en metod för att garantera försörjning av män även långt efter att hennes sexuella marknadsvärde (som blir mindre med ålder) sjunkit i värde. Det var också en metod för att få mer "parental investment" av fadern i sina avkommor. Men för män låter ju detta som en ganska dålig "deal", att knyta sig på detta vis.

"Slutshaming" och "stimgatisering" är mer förekommande bland kvinnor än män. Det kallas "derogatiation of competitors" och är en taktik för att förminska marknadsvärdet hos rivaler.
http://homepage.psy.utexas.edu/homepage/group/busslab/pdffiles/DerogationofCompetitors.PDF

"Trafficking" är den motvilliga (och politiskt tunga) förlängningen av prostitution, som i sig själv förblir en högst vanlig och legitim sexuell strategi för kvinnor. I viss mån är vi alla prostituerade.

Sexuellt våld har egentligen aldrig varit accepterat bland människor. Som sociala djur så är anti-socialt beteende - exempelvis våldtäkt - hårt bestraffat. Av biologiska anledningar (hennes reproduktiva resursers är mer värdefulla) har man därför lagt ett premium på kvinnligt välmående och det är ofta kvinnor som kontrollerat diskursen för vad som utgör sexuellt våld. I grunden har det ju varit så att det kvinnan inte tycker om blir förbjudet, och detta gäller inte bara sex.

Stympning och inlåsning håller jag med om är stora orättvis men ser inte hur det uteslutande skulle vara något som är riktat mot kvinnor.

Citat:
Att sitta på ett forum och gnälla över att män inte får ligga med kvinnor som inte vill ligga med dem tillbaka i lika hög grad och kalla detta för att kvinnor har sexuell makt, är ju patetiskt.
Det är uppskattat att bara ca 40% av alla män som någonsin levt under känd mänsklig historia faktiskt fört sina gener vidare. Det vill säga att 60% av den manliga genpolen har varit ett evolutionärt dead-end. För kvinnor är det uppskattat att ca 80% av kvinnor fört sina gener vidare. Dvs att kvinnor haft en mycket bättre sexuell framgång än män. Låter det som att män haft historisk kontroll och makt?

Det handlar inte bara om att "gnälla över att män inte får ligga", utan om en teoretisk interaktionsmodell som har förklaringskraft. Feminismen misslyckas i detta avseenden. Nu tittade jag precis in i tråden och fan diskussionen intressant, men måhända att jag har ett annat motiv än andra här inne? Men jag tycker du inte blickar tillräckligt långt i frågeställningen om det är så du ser på diskussionen.

Citat:
Kvinnor har bara makt över sin egen kropp och med all rätta tack.
Och ingen har väl sagt något annat? Min poäng är ju att kvinnor är i kontroll över en mycket eftertraktad resurs.
Senast redigerad av Luffarlasse 2014-12-31 kl. 15:02.
Citera
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Ekonomisk makt är ex. att få företräde till något för att du besitter stålars…ex. bostad.
Har du en bostadskö, där folk får gå före med pengar, eller bara bostadsrätter som är på en fri marknad dvs högsta budet vinner, så sitter du på på ekonomisk makt. har du en rättvis bostadskö dvs. folk får sitta och mögla i turordning i kön även om de har 1,50 eller 3000 miljoner på banken så utgör just ekonomin ingen maktfaktor. eller hur?

Sex på en fri marknad har bara en avgörande maktspråk och det är sexuell attraktion. Dvs har du turen vara en sexig, charmfull individ med alla gaddar i behåll och ett fungerande underliv och gott humör så sitter du med essen. Eftersom en majoritet av sex sker mellan män och kvinnor ( även inte alltid mellan enbart motpolerna) så är denna makt jämnt fördelat. dvs du har ingen större fördel för kvinnor. Det strosar runt åtskilliga oemotståndliga hannar där ute som alltså får till det i lika stor grad som kvinnorna (eller männen) de ligger med får till det.

Alltså kan man möjligen hävda att attraktion utgör en sexuell maktskilland mellan folk, men knappast kön på en sexuell likställd markand.

Nu är den ju dock inte likställd, enligt mitt tidigare inlägg, så jag anser fortfaraden att män har större sexuell makt i världen än vad kvinnor har. Tänk bara på Rodriguez 8? stackars döttrar…kommer de besitta frihet och makt över sina egna sexuella liv, tycker ni?
Vad är värst? Inte ens få chans till tillträde på marknaden eller att få allt tillträde som helst men tyvärr bli bortvald oftare än vad man blir vald?

Ja, men alltså säljaren kan ju bara sälja till den hen vill sälja till. Om köparen inte vill köpa från säljaren så har ju inte säljaren någon ekonomisk makt över köparen (om vi nu bortser från det scenariot där rika människor kan gå till politikerna och köpa delar av deras vapenmakt). Om en person som sitter på mängder av val på den sexuella marknaden inte har makt i förhållande till den som inte sitter på några val alls, så kan ju exakt samma sak sägas om den ekonomiska marknaden.

Sedan skriver du att attraktion kan vara kopplat till makt? Då menar du att det finns sexuell makt i alla fall eller? Och du menar att attraktion kan vara kopplat till makt, men inte att kön kan vara det. Kan det inte i så fall vara så att attraktion är kopplat till kön, vilket i sin tur gör kön kopplat till makt? Jag kanske har missförstått något du skrivit, men jag är inte säker på att jag får dina svar att gå ihop här.
Citera
2014-12-31, 14:44
Medlem
Citat:
Absolut, men eftersom den sexuella viljan inte finns hos denna kvinna för dig, och hon av de skäl som finns för just henne valt att prostituera sig för pengar och du som man tycker att det är helt ok att stoppa kuken i någon som egentligen inte vill att du ska göra detta med sin sexuella vilja utan tvingar sin kropp och vilja att göra detta för cash, så blir det ju så.

Känns det bra efteråt?

Nu var ju frågan huruvida någon dansar efter någons pipa, och då håller du ju med mig. Mannen dansar efter kvinnans pipa då han ger henne pengar även fast han hellre haft sex utan att betala för det.
Citera
2014-12-31, 14:49
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
Du menar alltså seriöst att enda anledningen till att du utbildar dig, har hobbies, håller dig i trim och käkar hälsosam mat är för att få kvinnor i säng? Enda vitsen med ditt liv? få max med kvinnor i säng?

Allvarligt, män av din sort kanske borde sändas till psykolog?
Men det är ju så här evolution fungerar. Djur går inte runt och gör medvetna och kalkylerade beslut om hur de bäst för sina gener vidare. Det är i stort inga djur förutom kanske människor kapabla till. Istället har man utvecklat sociala och psykologiska mekanismer som agerar proxy för reproduktiv framgång. Detta inkluderar hobbies och hälsomedvetna intressen.
Citera
2014-12-31, 14:59
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raus_bitte
Det är inte lika mycket sant för båda könen därför att kvinnor inte använder våld mot män i samma utsträckning och grovlek som tvärtom.
Sant på ett sett: kvinnor har tendens för att använda män som proxy för våld. dvs. de kan få andra män att våldföra sig på andra män. Annars följer inte logiken från påståendet.

Citat:
Alltså på detta forum snackas det regelbundet om hur kvinnor som ligger runt, ligger med invandrare, blir för fulla eller vad som helst får skylla sig själva om de utsätts för våld. Många förespråkar också en sexualmoral för kvinnor som skulle kunna vara skriven av ISIS. Tjejer med "för många" partners blir utknullade, man vill inte ha en tjej som är en slyna, osv osv. Och nu sitter du och några till och grinar för att ni får nobben på krogen. Ursäkta mig, men du är fan totalt defekt.
Knepiga slutledningar baserat på lika otydliga kopplingar. Jag orkar inte vara otrevlig tillbaka så här nära nyår. Men det krävs tydligen inte mycket för vissa att totalt kollapsa intellektuellt.
Citera
2014-12-31, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarlasse
Du instämmer ju här på min poäng. Om kvinnor är den begränsanden faktorn, alltså den som sätter ribban med sin sexuella vilja, då kontrollerar de tillgången till sex för de som vill har det mer.

nej de kontrollerar ingenting. man kan inte ha makt över eller kontrollera något som inte finns eller hur?
Makt förutsätter att man har något man kan ge till den andre.

Citat:
Det går här att diskutera vem som utnyttjat vem. Men det är inget konstigt i påståendet att om kvinnor innehar det sexuella kapitalet så förlänar detta henne en social förhandlingskraft som inte är av betydelselöst värde.

Dt sexuella kapitalet? och vad består detta av exakt? Kan du definiera det tydligare? Om en kvinna i ett förhållande har lust på sex 3 ggr i veckan och den manlige parten har lust 5 ggr i veckan. Vilket kapital är det då hon besitter menar du? och tänk nu. Är det kapitalet att tvinga sig själv ha sex fast hon själv inte vill? Är detta ett "kapital" något av värde för henne?

Citat:
Men mycket av detta du nämner har varit strategier för kvinnor också.

Giftemål - eller monogami - initierades troligen av kvinnor eftersom detta var en metod för att garantera försörjning av män även långt efter att hennes sexuella marknadsvärde (som blir mindre med ålder) sjunkit i värde. Det var också en metod för att få mer "parental investment" av fadern i sina avkommor. Men för män låter ju detta som en ganska dålig "deal", att knyta sig på detta vis.

För att kvinnor hindrats till självförsörjning ja och för att kvinnor tvingats ta ensam ansvar för avkomma. Monogami och kärnfamiljer vart snarare en manlig idé för att försäkra sig om att avkomman var hans och ingen annans. Så att förvärvad makt, mark och ägodelar skulle kunna gå i arv
Kvinnor har nog tjänat betydligt mer på att fortsätta i familjegrupper.

Citat:
"Slutshaming" och "stimgatisering" är mer förekommande bland kvinnor än män. Det kallas "derogatiation of competitors" och är en taktik för att förminska marknadsvärdet hos rivaler.
http://homepage.psy.utexas.edu/homepage/group/busslab/pdffiles/DerogationofCompetitors.PDF

Det är faktiskt BS, om du ursäktar. Över hela världen är det män som är intresserade av att kvinnor ska hålla sig på mattan sexuellt, av precis samma orsaker som i punkten överst. För att försäkra sig om sin avkomma och en fräsch liten fitta för egenbruk. Ursäkta språket. Du ser det i lagar, du ser det i språket, du ser det i hur män delar upp kvinnor i horor och madonnor.

Citat:
"Trafficking" är den motvilliga (och politiskt tunga) förlängningen av prostitution, som i sig själv förblir en högst vanlig och legitim sexuell strategi för kvinnor. I viss mån är vi alla prostituerade.
Här måste jag säga att du äcklar mig å det grövsta. Säg detta åt de 200 000 nepalesiska småflickor som kdnappas, säljs för att leva i sexuellt slaveri i Indien, att det är "en fullt legitim sexuell strategi" för dem.
Skäms!

Citat:
Sexuellt våld har egentligen aldrig varit accepterat bland människor. Som sociala djur så är anti-socialt beteende - exempelvis våldtäkt - hårt bestraffat. Av biologiska anledningar (hennes reproduktiva resursers är mer värdefulla) har man därför lagt ett premium på kvinnligt välmående och det är ofta kvinnor som kontrollerat diskursen för vad som utgör sexuellt våld. I grunden har det ju varit så att det kvinnan inte tycker om blir praxis, och detta gäller inte bara sex.

Återigen BS. Sexuellt våld har varit fullt legitimt och begåtts fullt ostraffat genom större delen av vår hisotria. var helt ok att våldta sin fru ända till 60-talet. Innan dess var det kivnnors plikt att ställa upp sexuellt då mannen ville, hon hade ingen "rätt" moraliskt, lagligt, religiöst, sina egna behov etc att säga nej. Fullt legitim våldtäkt med andra ord.

Citat:
Stympning och inlåsning håller jag med om är stora orättvis men ser inte hur det uteslutande skulle vara något som är riktat mot kvinnor.

Wow" så snällt av dig att hålla med om detta. Och just! män får ju sina snoppar och sexuella funktioner totalt ihopsydda och masakeerde, de blir ju tvångsgifta med kvinnor de inte vill ha världen över, de tvingas också leva under tältdukar och måste be sin kära hustru snällt om att få lov gå ut. Just så är det det ju.
Miljontals av män lever ju under dessa villkor….jajamensan.

Citat:
Det är uppskattat att bara ca 40% av alla män som någonsin levt under känd mänsklig historia faktiskt fört sina gener vidare. Det vill säga att 60% av den manliga genpolen har varit ett evolutionärt dead-end. För kvinnor är det uppskattat att ca 80% av kvinnor fört sina gener vidare. Dvs att kvinnor haft en mycket bättre sexuell framgång än män. Låter det som att män haft historisk kontroll och makt?

Det handlar inte bara om att "gnälla över att män inte får ligga", utan om en teoretisk interaktionsmodell som har förklaringskraft. Feminismen misslyckas i detta avseenden. Nu tittade jag precis in i tråden och fan diskussionen intressant, men måhända att jag har ett annat motiv än andra här inne? Men jag tycker du inte blickar tillräckligt långt i frågeställningen om det är så du ser på diskussionen.

menar du att de tär just kvinnor tror du som hindrat dessa 60% män . eller är det kanske andra män, som krävt harem av kvinnor kanske? hmm?

Citat:
Och ingen har väl sagt något annat? Min poäng är ju att kvinnor är i kontroll över en mycket eftertraktad resurs.

Och kvinnors kroppar, liv och sexuella önskemål är ingen "resurs". Det är deras att leva med och dela med andra om DE så önskar. Inget som män ska bolla med som någon slags resurs.

Äckligaste inlägget jag någonsin svarat på och läst på detta forum.
Nu måste jag gå och duscha av den vidriga smak jag precis fått i munnen.
Citera
2014-12-31, 15:35
Medlem
pellevin11s avatar
Citat:
Nu måste jag gå och duscha av den vidriga smak jag precis fått i munnen.

När man ljuger som en häst travar så tungan blir svart då bör man tvätta munnen ordentligt med tvål, riktigt ordentligt.
Citera
2014-12-31, 15:35
Bannlyst
Citat:
Absolut, men eftersom den sexuella viljan inte finns hos denna kvinna för dig, och hon av de skäl som finns för just henne valt att prostituera sig för pengar och du som man tycker att det är helt ok att stoppa kuken i någon som egentligen inte vill att du ska göra detta med sin sexuella vilja utan tvingar sin kropp och vilja att göra detta för cash, så blir det ju så.

Känns det bra efteråt?
Sluta projicera. De flesta tjejer vill inte ha sex med nån kille och här sitter du och säger att de inte vill ha sex med "Dig".

Feminismen har sagt att det är fel att underkasta sig män och då gör man bäst i att dra in på sexet.
Citera
2014-12-31, 15:38
Medlem
Mooons avatar
Exakt! Det är dessa två motpoler som hela tiden lyfts i trådarna här och på relationsforumet. Ofta med liknande argumentation; kvinnor ska skämmas för att de är ... kvinnor och tilldelas olika tråkiga egenskaper och så ska de styras och tvingas till att göra saker vi inte vill.

Läser inte Fb-pojkarna själva här på forumet? Ser de inte själva det motsägelsefulla? Är de dumma eller har de inga cyklar?

Citat:
....Alltså på detta forum snackas det regelbundet om hur kvinnor som ligger runt, ligger med invandrare, blir för fulla eller vad som helst får skylla sig själva om de utsätts för våld. Många förespråkar också en sexualmoral för kvinnor som skulle kunna vara skriven av ISIS. Tjejer med "för många" partners blir utknullade, man vill inte ha en tjej som är en slyna, osv osv. Och nu sitter du och några till och grinar för att ni får nobben på krogen. Ursäkta mig, men du är fan totalt defekt.
Citera
2014-12-31, 16:10
Medlem
Dragprovs avatar
Citat:
Det är inte lika mycket sant för båda könen därför att kvinnor inte använder våld mot män i samma utsträckning och grovlek som tvärtom.

Alltså på detta forum snackas det regelbundet om hur kvinnor som ligger runt, ligger med invandrare, blir för fulla eller vad som helst får skylla sig själva om de utsätts för våld. Många förespråkar också en sexualmoral för kvinnor som skulle kunna vara skriven av ISIS. Tjejer med "för många" partners blir utknullade, man vill inte ha en tjej som är en slyna, osv osv. Och nu sitter du och några till och grinar för att ni får nobben på krogen. Ursäkta mig, men du är fan totalt defekt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Exakt! Det är dessa två motpoler som hela tiden lyfts i trådarna här och på relationsforumet. Ofta med liknande argumentation; kvinnor ska skämmas för att de är ... kvinnor och tilldelas olika tråkiga egenskaper och så ska de styras och tvingas till att göra saker vi inte vill.

Läser inte Fb-pojkarna själva här på forumet? Ser de inte själva det motsägelsefulla? Är de dumma eller har de inga cyklar?

Tråden handlar om jämställdhet. Feminister talar om att kvinnor har mindre makt och kallar det diskriminering. Men de räknar inte med sexuell makt utan all makt verkar handla om chefsposter, bolagsstyrelser, maktpositioner i den offentliga sektorn och karriär/lön i allmänhet.

Att folk på relationer och samlevnad kallar kvinnor för slynor och att ni tolkar denna tråd som klagomål på att man fått nobben är inte intressant. Så jag vill förtydliga för er att tråden inte är klagomål på att få nobben utan det är argument mot feminister som inte räknar sexuell makt som makt.
Senast redigerad av Dragprov 2014-12-31 kl. 16:11. Anledning: fixade felcitering
Citera
2014-12-31, 16:20
Medlem
Dragprovs avatar
Citat:
Du menar alltså seriöst att enda anledningen till att du utbildar dig, har hobbies, håller dig i trim och käkar hälsosam mat är för att få kvinnor i säng? Enda vitsen med ditt liv? få max med kvinnor i säng?

Allvarligt, män av din sort kanske borde sändas till psykolog?

I OP gav jag tre frågor om varför sexuell makt sällan diskuteras inom jämställdhetsdebatter varav ena var: "Vill inte män erkänna inför folk att kvinnors sexuella makt skapar press att jobba på sig själva?"

Din post ovan visar att du förlöjligar män som erkänner.

Ett konstruktivt svar på din post är... att kvinnor inte är den enda vitsen med att jobba på sig själv men att de ökar pressen att man gör det - precis som jag skrev i OP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in