Citat:
Ursprungligen postat av
Luffarlasse
Du instämmer ju här på min poäng. Om kvinnor är den begränsanden faktorn, alltså den som sätter ribban med sin sexuella vilja, då kontrollerar de tillgången till sex för de som vill har det mer.
nej de kontrollerar ingenting. man kan inte ha makt över eller kontrollera något som inte finns eller hur?
Makt förutsätter att man har något man kan ge till den andre.
Citat:
Det går här att diskutera vem som utnyttjat vem. Men det är inget konstigt i påståendet att om kvinnor innehar det sexuella kapitalet så förlänar detta henne en social förhandlingskraft som inte är av betydelselöst värde.
Dt sexuella kapitalet? och vad består detta av exakt? Kan du definiera det tydligare? Om en kvinna i ett förhållande har lust på sex 3 ggr i veckan och den manlige parten har lust 5 ggr i veckan. Vilket kapital är det då hon besitter menar du? och tänk nu. Är det kapitalet att tvinga sig själv ha sex fast hon själv inte vill? Är detta ett "kapital" något av värde för henne?
Citat:
Men mycket av detta du nämner har varit strategier för kvinnor också.
Giftemål - eller monogami - initierades troligen av kvinnor eftersom detta var en metod för att garantera försörjning av män även långt efter att hennes sexuella marknadsvärde (som blir mindre med ålder) sjunkit i värde. Det var också en metod för att få mer "parental investment" av fadern i sina avkommor. Men för män låter ju detta som en ganska dålig "deal", att knyta sig på detta vis.
För att kvinnor hindrats till självförsörjning ja och för att kvinnor tvingats ta ensam ansvar för avkomma. Monogami och kärnfamiljer vart snarare en manlig idé för att försäkra sig om att avkomman var hans och ingen annans. Så att förvärvad makt, mark och ägodelar skulle kunna gå i arv
Kvinnor har nog tjänat betydligt mer på att fortsätta i familjegrupper.
Citat:
"Slutshaming" och "stimgatisering" är mer förekommande bland kvinnor än män. Det kallas "derogatiation of competitors" och är en taktik för att förminska marknadsvärdet hos rivaler.
http://homepage.psy.utexas.edu/homepage/group/busslab/pdffiles/DerogationofCompetitors.PDF
Det är faktiskt BS, om du ursäktar. Över hela världen är det män som är intresserade av att kvinnor ska hålla sig på mattan sexuellt, av precis samma orsaker som i punkten överst. För att försäkra sig om sin avkomma och en fräsch liten fitta för egenbruk. Ursäkta språket. Du ser det i lagar, du ser det i språket, du ser det i hur män delar upp kvinnor i horor och madonnor.
Citat:
"Trafficking" är den motvilliga (och politiskt tunga) förlängningen av prostitution, som i sig själv förblir en högst vanlig och legitim sexuell strategi för kvinnor. I viss mån är vi alla prostituerade.
Här måste jag säga att du äcklar mig å det grövsta. Säg detta åt de 200 000 nepalesiska småflickor som kdnappas, säljs för att leva i sexuellt slaveri i Indien, att det är "en fullt legitim sexuell strategi" för dem.
Skäms!
Citat:
Sexuellt våld har egentligen aldrig varit accepterat bland människor. Som sociala djur så är anti-socialt beteende - exempelvis våldtäkt - hårt bestraffat. Av biologiska anledningar (hennes reproduktiva resursers är mer värdefulla) har man därför lagt ett premium på kvinnligt välmående och det är ofta kvinnor som kontrollerat diskursen för vad som utgör sexuellt våld. I grunden har det ju varit så att det kvinnan inte tycker om blir praxis, och detta gäller inte bara sex.
Återigen BS. Sexuellt våld har varit fullt legitimt och begåtts fullt ostraffat genom större delen av vår hisotria. var helt ok att våldta sin fru ända till 60-talet. Innan dess var det kivnnors plikt att ställa upp sexuellt då mannen ville, hon hade ingen "rätt" moraliskt, lagligt, religiöst, sina egna behov etc att säga nej. Fullt legitim våldtäkt med andra ord.
Citat:
Stympning och inlåsning håller jag med om är stora orättvis men ser inte hur det uteslutande skulle vara något som är riktat mot kvinnor.
Wow" så snällt av dig att hålla med om detta. Och just! män får ju sina snoppar och sexuella funktioner totalt ihopsydda och masakeerde, de blir ju tvångsgifta med kvinnor de inte vill ha världen över, de tvingas också leva under tältdukar och måste be sin kära hustru snällt om att få lov gå ut. Just så är det det ju.
Miljontals av män lever ju under dessa villkor….jajamensan.
Citat:
Det är uppskattat att bara ca 40% av alla män som någonsin levt under känd mänsklig historia faktiskt fört sina gener vidare. Det vill säga att 60% av den manliga genpolen har varit ett evolutionärt dead-end. För kvinnor är det uppskattat att ca 80% av kvinnor fört sina gener vidare. Dvs att kvinnor haft en mycket bättre sexuell framgång än män. Låter det som att män haft historisk kontroll och makt?
Det handlar inte bara om att "gnälla över att män inte får ligga", utan om en teoretisk interaktionsmodell som har förklaringskraft. Feminismen misslyckas i detta avseenden. Nu tittade jag precis in i tråden och fan diskussionen intressant, men måhända att jag har ett annat motiv än andra här inne? Men jag tycker du inte blickar tillräckligt långt i frågeställningen om det är så du ser på diskussionen.
menar du att de tär just kvinnor tror du som hindrat dessa 60% män . eller är det kanske andra män, som krävt harem av kvinnor kanske? hmm?
Citat:
Och ingen har väl sagt något annat? Min poäng är ju att kvinnor är i kontroll över en mycket eftertraktad resurs.
Och kvinnors kroppar, liv och sexuella önskemål är ingen "resurs". Det är deras att leva med och dela med andra om DE så önskar. Inget som män ska bolla med som någon slags resurs.
Äckligaste inlägget jag någonsin svarat på och läst på detta forum.
Nu måste jag gå och duscha av den vidriga smak jag precis fått i munnen.