2015-07-08, 20:15
Medlem
twc.s avatar
Är så himla nervös.

Hur är det för er? Några sista minuten spekulationer kring antagningssnittet för BIEX?

Kommer bli en seg natt.
Citera
2015-07-08, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twc.
Är så himla nervös.

Hur är det för er? Några sista minuten spekulationer kring antagningssnittet för BIEX?

Kommer bli en seg natt.

Jag tror bestämt att BIEX kommer sjunka generellt. BIEX-kvoten kommer få fler platser. För att BIEX ska öka krävs att 96ornas betyg är avsevärt bättre än 95ornas. Detta verkar osannolikt. Men sen kan det nog också vara olika på olika program. Men just för HHS är söktrycket så högt så det försvårar gissningar.
Senast redigerad av pluggisenn 2015-07-08 kl. 20:32.
Citera
2015-07-08, 20:32
Medlem
danthepancakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pluggisenn
Jag tror bestämt att BIEX kommer sjunka generellt. BIEX-kvoten kommer få fler platser. För att BIEX ska öka krävs att 96ornas betyg är avsevärt bättre än 95ornas. Detta verkar osannolikt. Men sen kan det nog också vara olika på olika program.

Tänk också på att 96orna är en liten årskull samt att det totala söktrycket för alla utbildningar i Sverige minskat i år.
Citera
2015-07-08, 21:05
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Är så himla nervös.

Kommer bli en seg natt.

lol.. Gör dig själv (och ditt framtida liv) en tjänst genom att sluta noja över det du inte kan påverka..
Citera
2015-07-08, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pluggisenn
Jag tror bestämt att BIEX kommer sjunka generellt. BIEX-kvoten kommer få fler platser. För att BIEX ska öka krävs att 96ornas betyg är avsevärt bättre än 95ornas. Detta verkar osannolikt. Men sen kan det nog också vara olika på olika program. Men just för HHS är söktrycket så högt så det försvårar gissningar.

Önsketänk. Rekordhögt söktryck. Snittet kan öka utan att betygen är "avsevärt bättre". Fler med bättre betyg bara. Tror inte platserna kommer inte kompensera för ökningen. 900 sökande i BiEx är ej orimligt. Att 20% av dessa (som förra året) har <19.4 inte heller orimligt. Simpel men fortfarande ganska solid uträkning imo.

Jag satsar en Astra Zeneca på 19.47 i urval 1.

Resonemanget jag har några sidor tillbaks om "tröskeln" är fortfarande giltigt, och det står jag fast vid, men faktumet att söktrycket är så högt tror jag ruckar på saker och ting. Det kommer inte höjas med brutala mängder tho, iom att fördelningen är bottentung. Ligger man över 19.4 är man safe i andra urvalet, tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av danthepancake
Tänk också på att 96orna är en liten årskull samt att det totala söktrycket för alla utbildningar i Sverige minskat i år.

Röv-irrelevant hur söktrycket ser ut på andra utbildningar. 10% ökning bland förstahandssökanden på HHS. Flesta av dessa får vi väl gissa är BiEx? Gamblers eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av anonped
lol.. Gör dig själv (och ditt framtida liv) en tjänst genom att sluta noja över det du inte kan påverka..

Solid advice i teorin, gl i praktiken.

Citat:
Är så himla nervös.

Kommer bli en seg natt.

Det är inte natten jag oroar mig för. Det är tiden innan skiten släpps imorgon, precis innan, som kommer tära på nerverna. See u on the other side. Förhoppningsvis över en öl på ett studenthak.

GL hörrni!
Citera
2015-07-08, 21:32
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danthepancake
det totala söktrycket för alla utbildningar i Sverige minskat i år.

Spelar ingen som helst roll. Förstahandssökningar till B&E har väl ökat med typ 20%.
Citera
2015-07-08, 21:32
Medlem
Citat:
Är så himla nervös.

Kommer bli en seg natt.

Finns inte så mycket mer vi kan göra nu i väntans stunder, mer än att trösta oss med hoppfulla spekulationer. Hade gärna bidragit men dessvärre tror jag tvärtemot de flesta i tråden att snittet kommer höjas en aning. Nu när förra årets ribba är satt har jag svårt att tänka mig att den skulle sjunka, snarare tror jag den motiverat allt fler till att lägga i en högre växel.
Jag hoppas att jag har fel, det märker vi imorgon eftermiddag!
Senast redigerad av Spinnakern 2015-07-08 kl. 21:35.
Citera
2015-07-08, 22:16
Medlem
Så häftigt att på ett eller annat sätt avgörs våra framtider i morgon, med det sagt att ett negativt antagningsbesked betyder "the dark road" och vice versa.

Och även om man är nervös så det känns som huvudet ska sprängas, är det inte på något sätt den bästa känslan? Resultatet av tre slitiga hundår (för mig i alla fall) ska äntligen ges. The grand finale, liksom. Och utan nervositeten får man inte den där glädjen man vill i morgon efter ett positivt besked, även om det vid ett negativt sådant kan ge motsatt effekt. Gambling, ruset, spänningen. Man måste ju bara älska den

Med detta sagt önskar jag er alla lycka till och hoppas vi i augusti ses i korridorerna.

Och om det inte går som önskat i morgon: snöa inte er på det, de kommer ett nytt urval, och efter det en nytt ansökningsår. Inget är omöjligt för den som vill

Lycka till alla brödrar & systrar!

MVH
Orolig, men gillar det
Citera
2015-07-08, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pawker
Jag satsar en Astra Zeneca på 19.47 i urval 1.

Vill hålla med! Men för spänningens skull svarar jag med två H&M på 19:38 i samma urval.

Gnatt!
Citera
2015-07-08, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raffetext
Vill hålla med! Men för spänningens skull svarar jag med två H&M på 19:38 i samma urval.

Gnatt!

Satsar 1 Unibet på 19.27 urval 1 innan någon paxar det snittet
Citera
2015-07-08, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BandhagenUltras969
Satsar 1 Unibet på 19.27 urval 1 innan någon paxar det snittet

En guldtacka på 19,45

Lycka till allesammans så ses vi snart!
Citera
2015-07-09, 11:15