Citat:
Ursprungligen postat av
hoppalagom
vilken utlovad profetia är det du syftar på? Jesus är Gud
Något jag alltid förkastat, men när man tänker in i roterande cirkuleringen och ger sig in i valsen, så vem kan säga att HAN inte var fömänsligande guden... om jag leker leken, så kan jag ju inte direkt betvivla vad jag inte själv erfarit, då jag själv inte varken sett hört eller ens levt i den tid den store personligheten haft sin levnad.. inte ens att jag bevittnat Golgatavandringen och aldrig hört människogudens ord - det enda jag har att tillgå, är bibeln och efterföljande dogmatiker som av för mig okänd anledning drog ut i mission världen över och idag, korset är heligt.
Men, är för den skull själve personen lika helig eller är det missionen om att etablera maktbas?
Vi vet, att människan ännu idag drivs, något helt kopiöst av saken "ATT HA RÄTT", inte nödvändigtvis vara av vett och sans, men HA och FÅ rätt.
Vad vet jag om jesus var en vandrande gud... med förmåga att trolla, just ingenting, förstår inte hur DU kan påstå att din uppfattning är av vetandegrad. Hur kommer du fram till att gud = jesus?
inte hörsägen väl?
människan är ju principfast i sin form, se hur barn beter sig, hur ungdomar beter sig, man vet allt-ingen-kan-lära-en för man har redan erfarit allt spm går att veta och förälder göre sig gärna icke besvär att försöka-inbilla.. att det är livsfarligt att köra med racerfart på serpentinvägar eller med mc utan hjälm, för man-vet-redan-vad som definitivt... inte är farligt och övermodigt alls - men du tycks veta att minsann gud var en levande människa, för så säger GT att gud ska vara? om så att när guden då ändligen står där, så är det operation omedelbar förnekelse... inte barnsligt ? var våra förfäder mer eller mindre barnsliga än vad folk är i detta tidevarv, att ha bibeln som absolut rättesnöre?
ja vi kan ju ta koranen, som väl är ännu mognare väl.... ? så en monpteistisk livssyn som statuerat att en gud skapat livet, kan ändå visa sig i att nejdå... plötsligt kommer annan reigion med annan gud... och med påståendet att sig vara monoteistiskt, strikt sådant? (absolut i nte skrattretande... att under monoteistisk gudsdyrkan, komma upp med mannual att här-kommer-annan-gud. ännu mer monoteistisk) det är ju logiskt.... med den-endeskaparen-filosofiska livssynen, du alltså MÅSTE vara skapt så som endera religionen dikterar?
eller du kanske upplever dig ha egentligen vandrat där bredvid guden, men kan bara inte få fram din vittnesbörd alldeles så adekvat som du vill, i att hävda dig som jesuskännare och därmed vet du gud, och bättre och bättre ju äldre du blir också väl, att på dödsbädden helt överlämna dig, för då är du väl så skarp att inget kan mer än erkänna dig som i stort sätt inte ens har längre egen identitet, utan är gud själv. så väl känner du jesus att heller ägna dig åt vad han, då... tampades med och din vilja att , försöka rädda hans status.. som aldrig erkändes då - och det kan räcka? för dig att hävda, jesus = gud ?
jag vet flera som hävdat sig vara jesus, (en av dem gick faktiskt barfota i minusgrader i den bistraste vinter du kan tänka dig, jag med pjäxorna på.. skakade av köld... men denne figur alltså vadade fram i snö och sedan iskall snömodd till knäna, barfota.. vinter efter vinter, var det då jesus jag mötte?? eller en som lever i delirium av vansinnesfärd? och jesuskomplex... att ha intagit jesus-kropp?
vad har man att tillgå... utan att kränka religionsfrihetslagen om att "behöva respektera andras tro" ?