2014-12-23, 17:28
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Men detta har ju i sin tur att göra med att Systembolaget kräver att leverantören ska stå för 100% av frakt och lagerkostnad, samt kunna leverera till vilken butik som helst i Sverige. Systembolaget tar ut en del av vinsten från försäljningen men betalar 0% av kostnaderna för den. Senast jag hörde nått så kräver även SB att leverantörerna använder fraktsätt som bestämts av SB (förmodligen är det nån i SB's styrelse som har en anhörig som driver logistikföretag) vilket gör det ännu dyrare. Med de villkoren för leverantörerna så är det inte så konstigt att alla inte har råd att leverera flaskor styckvis. Att säga att kollikravet är SBs fel är alltså ändå inte så uppåt väggarna. Leverantörerna kan inte göra så mycket så länge Sovjetbolaget har monopol, och skulle nån drista sig till att klaga på de orimliga avtalsvillkoren så är det stor risk att de inte får sälja något alls. Tro mig, det har hänt förr.
Möjligt att det är så som du säger, det som är lite märkligt är att det inte är några kollikrav på vin eller sprit. Många öl med kollikrav har ett styckpris på runt 50-lappen och däröver, dvs. ungefär som många billiga viner eller vin i mindre flaskor. Det är väl knappast billigare att frakta och lagerhålla vin?
Citera
2014-12-23, 19:59
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Möjligt att det är så som du säger, det som är lite märkligt är att det inte är några kollikrav på vin eller sprit. Många öl med kollikrav har ett styckpris på runt 50-lappen och däröver, dvs. ungefär som många billiga viner eller vin i mindre flaskor. Det är väl knappast billigare att frakta och lagerhålla vin?

Inte säker men det finns väl kollikrav även på en del viner? Eller kommer jag ihåg fel bara för att jag ofta brukar beställa vinflaskor sex åt gången? Orkar inte söka just nu men jag tror iaf att en del viner har kollikrav.
Citera
2014-12-23, 21:15
Medlem
WalterSullivans avatar
Jag gillade Stochasticity Quadrotriticale, mycket mer lättdrucken än vanliga belgiska quads som jag tycker blir lite för mycket med starkhet och sötma och denna är mer lätt i smaken

Drack min sista flaska Samichlaus direkt ur flaskan som nån white trash alkis sötman störde mig inte alls då jag redan var ganska packad och jag har planerat att träna röven av mig 2015 så finns inte tid att lagra öl
Senast redigerad av WalterSullivan 2014-12-23 kl. 21:17.
Citera
2014-12-23, 21:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Inte säker men det finns väl kollikrav även på en del viner? Eller kommer jag ihåg fel bara för att jag ofta brukar beställa vinflaskor sex åt gången? Orkar inte söka just nu men jag tror iaf att en del viner har kollikrav.

Finns en hel del viner med kollikrav, både 6 och 12 flaskor.
Citera
2014-12-23, 21:24
Medlem
Shadowcrafts avatar
Dricker nu en blond Leffe (6.6), påminner om weissbier. Supergod!
Citera
2014-12-23, 22:16
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadowcraft
Dricker nu en blond Leffe (6.6), påminner om weissbier. Supergod!

Supergod vet jag inte om jag skulle hålla med om, men visst går den ner.

Själv dricker jag en Brooklyn 1/2 Ale just nu. Första ölen på väldigt länge, så jag kanske inte bedömer den särskilt rättvist, men den är riktigt bra för sin styrka alltså. Blir jag inte kass i magen av den ska jag nog försöka gå upp i styrka mer och mer, och funkar det så får ni se mig i tråden ofta igen (om ni minns mig).

Edit: ändrade en lagom efterbliven grej.
Senast redigerad av Punkliv 2014-12-23 kl. 22:27.
Citera
2014-12-23, 22:23
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Supergod vet jag inte om jag skulle hålla med om, men visst går den ner.

Själv dricker jag en Brooklyn Half Ale (sitter på mobilen, har inte tecknet för halv) just nu. Första ölen på väldigt länge, så jag kanske inte bedömer den särskilt rättvist, men den är riktigt bra för sin styrka alltså. Blir jag inte kass i magen av den ska jag nog försöka gå upp i styrka mer och mer, och funkar det så får ni se mig i tråden ofta igen (om ni minns mig).
Äh, skit i magen och kom tillbaka i vilket fall. Lev upp till nicket liksom!
Håller annars med om Half Ale, såklart inte den bästa saison jag har druckit men klart bäst på folkishyllan i sommras i alla fall.
Citera
2014-12-23, 22:32
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Äh, skit i magen och kom tillbaka i vilket fall. Lev upp till nicket liksom!
Håller annars med om Half Ale, såklart inte den bästa saison jag har druckit men klart bäst på folkishyllan i sommras i alla fall.

Haha, vi får se. Har ju blivit hälsosam och ansvarsfull på sistone, till och med lagt av med kött! Men jag ska köpa på mig en liten påse öl när Systemet öppnar igen.

Kan det vara gott med brie och lite fikonmarmelad till någon gueuze tro? Ett amerikanskt BW som stått till sig lite lär det passa till annars va?
Citera
2014-12-23, 22:36
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Kan det vara gott med brie och lite fikonmarmelad till någon gueuze tro? Ett amerikanskt BW som stått till sig lite lär det passa till annars va?

Det här kan brutefish...med en trevlig ostbricka till ölen.
Citera
2014-12-24, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Men detta har ju i sin tur att göra med att Systembolaget kräver att leverantören ska stå för 100% av frakt och lagerkostnad, samt kunna leverera till vilken butik som helst i Sverige. Systembolaget tar ut en del av vinsten från försäljningen men betalar 0% av kostnaderna för den. Senast jag hörde nått så kräver även SB att leverantörerna använder fraktsätt som bestämts av SB (förmodligen är det nån i SB's styrelse som har en anhörig som driver logistikföretag) vilket gör det ännu dyrare. Med de villkoren för leverantörerna så är det inte så konstigt att alla inte har råd att leverera flaskor styckvis. Att säga att kollikravet är SBs fel är alltså ändå inte så uppåt väggarna. Leverantörerna kan inte göra så mycket så länge Sovjetbolaget har monopol, och skulle nån drista sig till att klaga på de orimliga avtalsvillkoren så är det stor risk att de inte får sälja något alls. Tro mig, det har hänt förr.

Jag har ett ofog att utnyttja de sk "leverantörernas" hemsidor, där finns det mesta och 'bästa' inte alls till försäljning till sk 'konsumenter', du som verkar insatt, vem betalar för lagerhållning och distrubition för alla dessa skattebefriade varor?
Senast redigerad av gultomte 2014-12-24 kl. 00:39.
Citera
2014-12-24, 00:43
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Personligen tycker jag Jever är den öl som passar bäst att dricka till ost. Älskar kontrasten mellan den beska pilsnern och den krämiga osten. Liknande beska/torra öl funkar givetvis också. (Är medveten om att termen "torr" inte brukar användas för att beskriva öl. Men jag tror att många av er som druckit ölen förstår vad jag menar när jag använder detta adjektiv.) Det ska i mitt tycke inte vara en öl med sötare smak eller inslag av exotiska frukter.
Citera
2014-12-24, 00:44
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Haha, vi får se. Har ju blivit hälsosam och ansvarsfull på sistone, till och med lagt av med kött! Men jag ska köpa på mig en liten påse öl när Systemet öppnar igen.

Ett BW som fått giffta ihop sig passar ju typ alltid och till allt så... Det här är visserligen inte heller riktigt mitt gebiet (och geuze passar också typ alltid), men borde inte en fruktlambic, för att balansera upp syran lite, vara ännu bättre? Typ Geuzerei Tilquin Oude Quetsche a l'ancienne som släpptes för ett tag sen? Har du varken geuze eller fruktlambic finns annars Bockor Cuvée des Jacobins i standardsortimentet numera, fortfarande bra och oud bruin/rood borde också kunna funka. Sålänge du väljer en krafftfullare brie som kan stå emot ölen borde alla alternativen funka i min mening.
Och sen finns ju all härlig julöl kvar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in