2015-06-05, 09:20
Medlem
stayluckys avatar
Någon som har druckit Life is a peach (Omnipollo/Siren/Niklas Johansson) som släpps idag? Tänkte beställa några flaskor.
Citera
2015-06-05, 09:57
Medlem
Tandkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staylucky
Någon som har druckit Life is a peach (Omnipollo/Siren/Niklas Johansson) som släpps idag? Tänkte beställa några flaskor.

Jag drack den för en månad sen och den är väldigt bra. Djupt fruktig och len.
Citera
2015-06-05, 10:02
Medlem
stayluckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandkoll
Jag drack den för en månad sen och den är väldigt bra. Djupt fruktig och len.

trevligt! det vart tre flaskor.
Citera
2015-06-05, 10:44
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staylucky

Den är riktigt fin.
Citera
2015-06-05, 11:54
Medlem
Quorthons avatar
Hade varit roligare med CBS som inte är lika bourbon in your face som KBS om jag minns rätt. Men den släpps väl bara på fat nuförtiden.
Citera
2015-06-05, 23:41
Medlem
hejjjsan123s avatar
Saison?

Nu när sommaren äntligen kommer, tycker jag en saison är en perfekt öl. Har just avslutat en Jönköpings saison och känner mig lite besviken. Kändes tunn och nästan som en läsk. Hittade inte mycket smak av belgisk jäst tyvärr. Kanske bara jag som är trött, ska jämföra den mot Eskilstunas ölkulturs imorgon.

Någon som kan tipsa om goda saisons för vettiga pengar?

Själv brukar jag faktiskt köpa Brooklyns 1/2 ale, som är en fantastisk folköl. Den bästa jag testat är Litauisk och går garanterat inte att hitta i Sverige.
Citera
2015-06-06, 01:30
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Hade varit roligare med CBS som inte är lika bourbon in your face som KBS om jag minns rätt. Men den släpps väl bara på fat nuförtiden.
Har för mig att jag har sett flaskade CBS tradeas för inte allt för länge sen (vilket ju i och för sig inte betyder att de inte hafft några år på nacken), men den är helt klart mer sällsynt än KBS. Och det är ju faktiskt rätt stort att vi fick KBS till Systembolaget, och ett så stort parti dessutom.
Citat:
Ursprungligen postat av hejjjsan123
Saison?

Nu när sommaren äntligen kommer, tycker jag en saison är en perfekt öl. Har just avslutat en Jönköpings saison och känner mig lite besviken. Kändes tunn och nästan som en läsk. Hittade inte mycket smak av belgisk jäst tyvärr. Kanske bara jag som är trött, ska jämföra den mot Eskilstunas ölkulturs imorgon.

Själv brukar jag faktiskt köpa Brooklyns 1/2 ale, som är en fantastisk folköl. Den bästa jag testat är Litauisk och går garanterat inte att hitta i Sverige.
Saison Dupont brukar ju ses som arketypisk för stilen och hålls av många också som den absolut bästa. Jag kan nog hålla med, i alla fall om vi snackar saison av klassiskt stuk och inte modernare tolkningar som vissa av Crooked Staves etc. Den vanliga Saison Dupont har tyvärr kollikrav på 24x33cl och ligger i BS men ekovarianten (Saison Dupont Biologique) kom precis in i ordinariesortimentet på storflaska och den årliga torrhumlade varianten (Cuvée Dry Hopping) kom i sista småpartisläppet i maj, så någ finns det riktigt bra saison på Systembolaget alltid.
Och jag håller med dig om 1/2 Ale, riktigt bra folköl! Nästa steg jag skulle vilja se på den fronten är lite berliner weisse i mataffärerna.
Senast redigerad av Mr.Nutt 2015-06-06 kl. 01:37.
Citera
2015-06-06, 08:29
Medlem
Citat:
Saison?

Eskilstuna ölkulturs saison är riktigt smarrig. Inga direkta krussiduller utan smakar som det ska i mitt tycke. prova brew by numbers saison/citra. Vill minnas att jag tyckte den var riktigt god. Inte så "jästig" som den från EÖ men jäkligt fräsch
Citera
2015-06-06, 09:09
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Saison?

Jönköpings bryggeris ursäkt till öl borde försvinna snabbast möjligt från de lokala hyllorna. Jag fattar inte hur Jönköpingsborna kan vara så lättlurade att de fyller korgen bara för att en öl råkar heta Jönköping (och en av dem fular t.o.m. med att anspela på HV71).
Saisonen som du nämner har ingen smak eller karaktär överhuvudtaget.
Dessutom bryggs skiten i Uppsala, inte Jönköping.
Citera
2015-06-06, 09:25
Medlem
hejjjsan123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Saison Dupont brukar ju ses som arketypisk för stilen och hålls av många också som den absolut bästa. Jag kan nog hålla med, i alla fall om vi snackar saison av klassiskt stuk och inte modernare tolkningar som vissa av Crooked Staves etc. Den vanliga Saison Dupont har tyvärr kollikrav på 24x33cl och ligger i BS men ekovarianten (Saison Dupont Biologique) kom precis in i ordinariesortimentet på storflaska och den årliga torrhumlade varianten (Cuvée Dry Hopping) kom i sista småpartisläppet i maj, så någ finns det riktigt bra saison på Systembolaget alltid.
Och jag håller med dig om 1/2 Ale, riktigt bra folköl! Nästa steg jag skulle vilja se på den fronten är lite berliner weisse i mataffärerna.

Citat:
Ursprungligen postat av rochefort10
Eskilstuna ölkulturs saison är riktigt smarrig. Inga direkta krussiduller utan smakar som det ska i mitt tycke. prova brew by numbers saison/citra. Vill minnas att jag tyckte den var riktigt god. Inte så "jästig" som den från EÖ men jäkligt fräsch

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jönköpings bryggeris ursäkt till öl borde försvinna snabbast möjligt från de lokala hyllorna. Jag fattar inte hur Jönköpingsborna kan vara så lättlurade att de fyller korgen bara för att en öl råkar heta Jönköping (och en av dem fular t.o.m. med att anspela på HV71).

Man tackar för tips och medhåll om Jönköpingsölen, sen kommer jag garanterat aldrig dricka något som anspelar på Fuskarna från Jerusalem.

Duponten har man ju hört talas om, men 24 flaskor av något man inte vet att man gillar, suck. Storflaskor går tyvärr bort hos mig, 33-50 är en perfekt storlek.

Brew by numbers ska testas!
Citera
2015-06-06, 10:25
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrivhund
Men haha, lugna dig ditt jävla dampbarn.

Jag handlar vid alla släpp och oftast handlar jag aldrig för under 500 kr, har så gjort i flera år och har aldrig struntat i att hämta ut en beställning. Jag vill garantera att jag är på bolaget oftare än dig o hämtar ut beställningar, en stor majoritet av både mina pengar och min fritid spenderas på bolaget o deras öl i såväl ordinarie sortimentet som i beställningssortimentet.

Jag lägger flera tusentals kronor varje år på släppen, hämtar alltid ut dom oftast samma dag jag får sms osv osv. Sen pga lite olika omständigheter blev det att jag missade just det släppet. Det första och sista jag missar. O då förstör jag för alla andra. Hahaha.

Dessutom blev det ju bra till slut ändå då ölen oväntat hamnade i min korg till slut ändå. Självklart betalade jag dom gladeligen, en nota som skulle gått på 150 blev istället 400kr. Inga problem då jag länge haft lätt ångest över att jag missade Crooked Staven.

Så onödigt med personpåhopp osv när du inte har en aning om vilken sorts kund på Systembolaget jag är. Hoppas jag förklarat tillräckligt bra och att alla ölentusiaster kan förlåta mig för att jag missade att hämta ut ETT släpp bland hundratals...

OnT: det blev en KBS för mig också.
Vad vet du om mitt öldrickande och ölsamlande som inte jag vet?
Citera
2015-06-06, 12:31
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
det absolut finaste i kråksången är att malten är från jönköpingtrakten.
enbart detta räcker för att kalla en öl för "lokal".

så malten kommer från jönköping, körs till uppsala, bryggs och sedan till örebro och sedan tillbaka till jönköping.
ölen får sedan en STOR skylt som säger "lokalt producerad" öl.
det är en sådan jävla bluff så det är pinsamt och ALLT är systembolagets fel, bryggaren nyttjar bara de regler som gäller.

sen att ölen är dålig gör ju inte saken bättre.

appropå dålig. brewdog på senaste släppet, vilket skämt.
jag ska nog sluta köpa brewdog helt och antagligen ta bort dom från facebook också, det enda dom spammar i flödet om är att man skall köpa in sig i bolaget och var nästa bar skall öppnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in