2014-12-22, 14:26
  #9565
Medlem
rayraviolis avatar
Jag impulsplockade en Bocq Saison 1858 idag med tanken att den ska förtäras under julen. Nu när jag sitter hemma i godan ro inser jag att saison är nåt man svalkar sig med på sommaren snarare än smuttar på framför brasan. Är det meningsfullt att lagra den här pjäsen?
Citera
2014-12-22, 15:28
  #9566
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag impulsplockade en Bocq Saison 1858 idag med tanken att den ska förtäras under julen. Nu när jag sitter hemma i godan ro inser jag att saison är nåt man svalkar sig med på sommaren snarare än smuttar på framför brasan. Är det meningsfullt att lagra den här pjäsen?
va fan. sänk den ändå. god öl liksom.
Citera
2014-12-22, 16:48
  #9567
Medlem
Tandkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag impulsplockade en Bocq Saison 1858 idag med tanken att den ska förtäras under julen. Nu när jag sitter hemma i godan ro inser jag att saison är nåt man svalkar sig med på sommaren snarare än smuttar på framför brasan. Är det meningsfullt att lagra den här pjäsen?
Varför inte köra en bastu och släcka jultörsten där. Eller drick den till sillen, gör sig inte fel där, eller för sig själv bara.
Citera
2014-12-22, 17:51
  #9568
Medlem
rayraviolis avatar
Ja ni har förstås rätt.
Citera
2014-12-22, 23:51
  #9569
Medlem
ellroys avatar
Är Beersweden Forum nere för er också?

Citat:
This Account Has Been Suspended
Citera
2014-12-23, 00:01
  #9570
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellroy
Är Beersweden Forum nere för er också?
Yes, forumet är nere för alla och admins jobbar på en lösning om man ska tro deras facebooksida.

Jag har för övrigt min egna last stand innan jag kapitulerar helt för julölen med en Cluster's Last Stand ikväll. Vacker färg, bra skum, massor av amerikansk humle i doften och en förvånansvärt lätt munkännsla. Ballantine IPA smakade riktigt bra innan förbudstiden om man får tro Stone och Smuttynose, trevligt dessutom att det är en bomber så det räcker till två glas!
Citera
2014-12-23, 13:49
  #9571
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loomis
http://www.beeradvocate.com/beer/profile/648/1774/
En klassiker som räcker långt i alla lägen.
Jo sannerligen en klassiker. Godast på fat men flaska funkar också. Förstår dock inte varför Systembolaget har kollikrav på den. Den produceras trots allt i relativt stora volymer.

Själv ska jag testa en flaska Schussenrieder Schwarzbier No 1 ikväll. Inte en typ av öl jag dricker några större mängde av men såhär till jul passar den ju bra.
http://www.beeradvocate.com/beer/profile/2278/24044/?ba=jonb5
Citera
2014-12-23, 14:11
  #9572
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Jo sannerligen en klassiker. Godast på fat men flaska funkar också. Förstår dock inte varför Systembolaget har kollikrav på den. Den produceras trots allt i relativt stora volymer.

Själv ska jag testa en flaska Schussenrieder Schwarzbier No 1 ikväll. Inte en typ av öl jag dricker några större mängde av men såhär till jul passar den ju bra.
http://www.beeradvocate.com/beer/profile/2278/24044/?ba=jonb5
Jo det är synd. Trevligast vore förstås att de tar in Köstritzer i det ordinarie sortimentet. Åtminstone på prov ett tag.
Citera
2014-12-23, 15:07
  #9573
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Jo sannerligen en klassiker. Godast på fat men flaska funkar också. Förstår dock inte varför Systembolaget har kollikrav på den. Den produceras trots allt i relativt stora volymer.

Själv ska jag testa en flaska Schussenrieder Schwarzbier No 1 ikväll. Inte en typ av öl jag dricker några större mängde av men såhär till jul passar den ju bra.
http://www.beeradvocate.com/beer/profile/2278/24044/?ba=jonb5

Citat:
Ursprungligen postat av loomis
Jo det är synd. Trevligast vore förstås att de tar in Köstritzer i det ordinarie sortimentet. Åtminstone på prov ett tag.
Det ska, i alla fall i teorin, gå att få in en produkt på prov i ordinariesortimentet genom att påvisa tillräkligt stor efterfrågan. I praktiken görs detta genom att beställa produkten, så om tillräkligt många beställer tillräkligt mycket Köstnitzer Schwarzbier kommer den förr eller senare in på prov. Så det är bara att vi ser till att alla vi känner beställer ett par lådor, betydligt sämre produkter har kvalat in på det sättet och jag håller verkligen med om att det saknas en traditionell schwarzbier.
Citera
2014-12-23, 15:12
  #9574
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Jo sannerligen en klassiker. Godast på fat men flaska funkar också. Förstår dock inte varför Systembolaget har kollikrav på den. Den produceras trots allt i relativt stora volymer.

Själv ska jag testa en flaska Schussenrieder Schwarzbier No 1 ikväll. Inte en typ av öl jag dricker några större mängde av men såhär till jul passar den ju bra.
http://www.beeradvocate.com/beer/profile/2278/24044/?ba=jonb5
Ett litet klargörande bara. Det är inte Systembolaget som sätter kollikravet, det är leverantörerna. Systemet får ta oförskyllt mycket skit på grund av detta. Skriv ett mail till leverantören och ifrågasätt varför de inte kan sälja i småkollin iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av loomis
Jo det är synd. Trevligast vore förstås att de tar in Köstritzer i det ordinarie sortimentet. Åtminstone på prov ett tag.
Jag har för mig att Köstritzer fanns i ordinare sortiment för inte alltför länge sedan, 5-6 år kanske? Nu har ju dock trenden vänt mot lite mer "udda" öl så det kanske är dags igen?
Citera
2014-12-23, 15:19
  #9575
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ett litet klargörande bara. Det är inte Systembolaget som sätter kollikravet, det är leverantörerna. Systemet får ta oförskyllt mycket skit på grund av detta. Skriv ett mail till leverantören och ifrågasätt varför de inte kan sälja i småkollin iaf.
Tack för klargörandet.
Citera
2014-12-23, 16:02
  #9576
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ett litet klargörande bara. Det är inte Systembolaget som sätter kollikravet, det är leverantörerna. Systemet får ta oförskyllt mycket skit på grund av detta. Skriv ett mail till leverantören och ifrågasätt varför de inte kan sälja i småkollin iaf.

Men detta har ju i sin tur att göra med att Systembolaget kräver att leverantören ska stå för 100% av frakt och lagerkostnad, samt kunna leverera till vilken butik som helst i Sverige. Systembolaget tar ut en del av vinsten från försäljningen men betalar 0% av kostnaderna för den. Senast jag hörde nått så kräver även SB att leverantörerna använder fraktsätt som bestämts av SB (förmodligen är det nån i SB's styrelse som har en anhörig som driver logistikföretag) vilket gör det ännu dyrare. Med de villkoren för leverantörerna så är det inte så konstigt att alla inte har råd att leverera flaskor styckvis. Att säga att kollikravet är SBs fel är alltså ändå inte så uppåt väggarna. Leverantörerna kan inte göra så mycket så länge Sovjetbolaget har monopol, och skulle nån drista sig till att klaga på de orimliga avtalsvillkoren så är det stor risk att de inte får sälja något alls. Tro mig, det har hänt förr.
__________________
Senast redigerad av Feadog 2014-12-23 kl. 16:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in