Citat:
Ursprungligen postat av
Moltas666
Dessutom är det inte så att begreppet "lämna företräde" är villkorslöst och det ger inte den som lämnas företräde någon rätt till någonting. Det här ställer till problem för många trafikanter rent begreppsmässigt.
Trots att busschauffören enligt TrF skall lämnas företräde så kan denne inte utnyttja detta helt villkorslöst utan det är fortfarande så att busschauffören måste iaktta det generella regelverket i Trf. Dessutom kan inte busschauffören agera på ett sånt sätt att lämna företrädes-begreppet innebär att busschauffören åsidosätter normala aktsamhetskrav. Begreppet är långtgående men inte villkorslöst vilket man måste komma ihåg.
Samma resonemang gäller för t ex zebralagen.
Som jag tolkar det jag refererade till i mitt förra inlägg
(FB) Mest irriterande i trafiken så ska du som bilist i största möjliga mån ge bussen en chans att lämna hållplatsen och om nödvändigt stanna. Bussen har på sätt och vis företräde. Däremot är det viktigt att påpeka att bussen tydligt måste visa att den ska lämna hållplatsen, gör den inte det så har du ingen skyldighet att visa företräde.
Skulle du inte väja för bussen som tydligt visar att den ska lämna hållplatsen så är föraren till bussen inte helt ansvarslös, enligt: "Bussföraren skall vara särskilt försiktig så att inte fara eller onödig olägenhet uppstår" i trafikförsörjningen. Om det skulle uppstå en olycka så vet jag inte riktigt vem som skulle åka på det, men jag gissar nog att föraren till bussen ligger risigast till faktiskt. Precis som du nämnde så går det inte att vara helt oaktsam trots att du har företräde.
Men oavsett så ska du som bilist ge bussen möjlighet att köra ut från hållplatsen om den tydligt visar det, svårare än så är det inte