2014-12-22, 18:10
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut

Nej du behöver inte stanna för en buss som står vid en hållplats om hastigheten är 50km/h eller lägre. Däremot behöver du väja om föraren till bussen visar att han ska köra ut. Det är stor skillnad på att inte få köra förbi och väja för en buss som lämnar hållplatsen. Rätt ska vara rätt

Dessutom är det inte så att begreppet "lämna företräde" är villkorslöst och det ger inte den som lämnas företräde någon rätt till någonting. Det här ställer till problem för många trafikanter rent begreppsmässigt.

Trots att busschauffören enligt TrF skall lämnas företräde så kan denne inte utnyttja detta helt villkorslöst utan det är fortfarande så att busschauffören måste iaktta det generella regelverket i Trf. Dessutom kan inte busschauffören agera på ett sånt sätt att lämna företrädes-begreppet innebär att busschauffören åsidosätter normala aktsamhetskrav. Begreppet är långtgående men inte villkorslöst vilket man måste komma ihåg.

Samma resonemang gäller för t ex zebralagen.
Citera
2014-12-22, 18:29
Bannlyst
Trafikanter, utan dom vore det lugnt och skönt i trafiken
Citera
2014-12-22, 18:37
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Dessutom är det inte så att begreppet "lämna företräde" är villkorslöst och det ger inte den som lämnas företräde någon rätt till någonting. Det här ställer till problem för många trafikanter rent begreppsmässigt.

Trots att busschauffören enligt TrF skall lämnas företräde så kan denne inte utnyttja detta helt villkorslöst utan det är fortfarande så att busschauffören måste iaktta det generella regelverket i Trf. Dessutom kan inte busschauffören agera på ett sånt sätt att lämna företrädes-begreppet innebär att busschauffören åsidosätter normala aktsamhetskrav. Begreppet är långtgående men inte villkorslöst vilket man måste komma ihåg.

Samma resonemang gäller för t ex zebralagen.
Som jag tolkar det jag refererade till i mitt förra inlägg (FB) Mest irriterande i trafiken så ska du som bilist i största möjliga mån ge bussen en chans att lämna hållplatsen och om nödvändigt stanna. Bussen har på sätt och vis företräde. Däremot är det viktigt att påpeka att bussen tydligt måste visa att den ska lämna hållplatsen, gör den inte det så har du ingen skyldighet att visa företräde.

Skulle du inte väja för bussen som tydligt visar att den ska lämna hållplatsen så är föraren till bussen inte helt ansvarslös, enligt: "Bussföraren skall vara särskilt försiktig så att inte fara eller onödig olägenhet uppstår" i trafikförsörjningen. Om det skulle uppstå en olycka så vet jag inte riktigt vem som skulle åka på det, men jag gissar nog att föraren till bussen ligger risigast till faktiskt. Precis som du nämnde så går det inte att vara helt oaktsam trots att du har företräde.

Men oavsett så ska du som bilist ge bussen möjlighet att köra ut från hållplatsen om den tydligt visar det, svårare än så är det inte
Citera
2014-12-22, 18:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Men oavsett så ska du som bilist ge bussen möjlighet att köra ut från hållplatsen om den tydligt visar det, svårare än så är det inte

Nej, svårare än så är det inte. Det implicerar dock att bilisten måste befinna sig bakom bussen och inte vid sidan av bussen eftersom de då kommer att möta hinder vid sin utfart.
Citera
2014-12-22, 18:57
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Som jag tolkar det jag refererade till i mitt förra inlägg (FB) Mest irriterande i trafiken så ska du som bilist i största möjliga mån ge bussen en chans att lämna hållplatsen och om nödvändigt stanna. Bussen har på sätt och vis företräde. Däremot är det viktigt att påpeka att bussen tydligt måste visa att den ska lämna hållplatsen, gör den inte det så har du ingen skyldighet att visa företräde.

Skulle du inte väja för bussen som tydligt visar att den ska lämna hållplatsen så är föraren till bussen inte helt ansvarslös, enligt: "Bussföraren skall vara särskilt försiktig så att inte fara eller onödig olägenhet uppstår" i trafikförsörjningen. Om det skulle uppstå en olycka så vet jag inte riktigt vem som skulle åka på det, men jag gissar nog att föraren till bussen ligger risigast till faktiskt. Precis som du nämnde så går det inte att vara helt oaktsam trots att du har företräde.

En utmärkt tolkning av regelverket!

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, svårare än så är det inte. Det implicerar dock att bilisten måste befinna sig bakom bussen och inte vid sidan av bussen eftersom de då kommer att möta hinder vid sin utfart.

Ett eget påhitt som helt saknar lagstöd. Eller har TrF ändrats under den senaste halvtimmen?
Citera
2014-12-22, 19:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ett eget påhitt som helt saknar lagstöd. Eller har TrF ändrats under den senaste halvtimmen?

TrF har inget med enkel slutledningsförmåga att göra. Du får gärna visa var man ska befinna sig när man som bilist ger bussen möjlighet att köra ut från hållplatsen om den tydligt visar det. Klarar du det utan att hänvisa till lagstöd som du sedan tolkar efter eget gottfinnande?
Citera
2014-12-22, 19:41
Medlem
Tiggeroos avatar
Citat:

Visst, det är inte lagstadgat att man ska lämna företräde genom att vara bakom bussen, men vart ska du annars befinna dig? Om du ska ge en buss företräde måste du ju rimligtvis befinna dig bakom den! Framför bussen går ju inte. Inte heller bredvid den då bussen inte skulle kunna köra ut (om det är enfiligt vill säga). Alltså finns bara alternativet bakom bussen kvar, hur svårt är det att förstå?
Citera
2014-12-23, 10:06
Medlem
T_Sands avatar
Huvudsyftet med att lämna bussen företräde är ju att bilister inte ska blåsa förbi en buss i allt för hög fart. Man ska iaktta försiktighet, då det kan springa ut precis vad som helst framför/bakom bussen.

Och givetvis för att bussen inte ska bli ståendes i stadstrafiken med en snabbt tickande klocka. Och ingen gillar ju en sen buss.
Citera
2014-12-23, 10:16
Medlem
T_Sands avatar
Vidare så har jag fattat regeln som att bilister får 1000 kr i böter ifall Hen skulle strunta i att lämna bussen företräde (vid 50 km/h eller lägre). Men om det skulle hända något så är föraren i bussen ansvarig.

Borde vara som i USA. Där det är förbjudet att köra om en skolbuss.
Citera
2014-12-23, 10:28
Medlem
Redors avatar
Citat:
Nej, du har fel. Som trafikanter så har vi en lagstadgad skyldighet att lämna företräde till bussar i stadstrafik. Hur långtgående är den skyldigheten? Den är ganska långtgående men gäller självklart inte in absurdum. I tät stadstrafik med intensiv filkörning kan man inte förvänta sig att vi bilister går upp "i rök" så fort en buss skall lämna busshållplatsen. Det handlar givetvis om ett samspel men man skall ha klart för sig att skyldigheten att lämna företräde till bussar som via blinkers meddelat att dom är på väg att lämna busshållplatsen är långtgående.

Den skyldigheten gäller inte när en vanlig privatbil lämnar trottoarkanten (eller något jämförbart) utan i det fallet så skall bilisten som lämnar sitt parkerade tillstånd och ger sig ut i rullande trafik lämna företräde till alla trafikanter som redan är rullande på vägen.

Det är med andra ord två helt olika saker.

Ja det jag syftade på var som jag skrev, när bussen står och blinkar höger, dvs står vid hållplatsen. Men står jag jämsides och bussen plötsligt blinkar vänster och ska ut e det ju svårt, och kommer man bakifrån så naturligtvis så lämnar man företräde om man ser att bussen ska ut. Men att stå bakom och vänta tills bussen lämnar hållplatsen funkar ju inte, det kan ju ta hur lång tid som helst ibland med byte av förare, krångliga resenärer osv osv. Man är ju inte heller synsk och vet när han planerar att göra så, och därmed har svårt att anpassa. Så fortfarande så måste ju även bussen visa lite hänsyn, det är ju inte bara köra ut om det inte är fritt liksom vilket jag sett många bussar göra fast bilisten ligger jämsides eller hamnar jämsides därför att bussen både blinkar och kör ut samtidigt, och således tvingas tvärnita och är en hårsmån från att få bussen i sidofronten. Fast eftersom bussars rättigheter är så långtgående så får jag anta att vid en eventuell krock mellan bil och buss i en av dessa nämnda situationer så är det i princip alltid bilisten som ses som den vållande!?.

Det är samma när bussen kör i sin fil och sen måste in i den vanliga filen antingen pga bussfilen tar slut eller t.ex hinder. Då blinkar bussen samtidigt som han byter fil utan att bry sig om bakomvarande. Jag som då kör bakom bussen kanske inte ser att bussens fil tar slut och kan då inte veta att han tänker byta. Många busschaufförer rider högt på sina hästar och tror att bara för att man kör buss så har man alla rättigheter på sin sida...inga skyldigheter.
Senast redigerad av Redor 2014-12-23 kl. 10:31.
Citera
2014-12-23, 12:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Ja det jag syftade på var som jag skrev, när bussen står och blinkar höger, dvs står vid hållplatsen. Men står jag jämsides och bussen plötsligt blinkar vänster och ska ut e det ju svårt, och kommer man bakifrån så naturligtvis så lämnar man företräde om man ser att bussen ska ut. Men att stå bakom och vänta tills bussen lämnar hållplatsen funkar ju inte, det kan ju ta hur lång tid som helst ibland med byte av förare, krångliga resenärer osv osv. Man är ju inte heller synsk och vet när han planerar att göra så, och därmed har svårt att anpassa. Så fortfarande så måste ju även bussen visa lite hänsyn, det är ju inte bara köra ut om det inte är fritt liksom vilket jag sett många bussar göra fast bilisten ligger jämsides eller hamnar jämsides därför att bussen både blinkar och kör ut samtidigt, och således tvingas tvärnita och är en hårsmån från att få bussen i sidofronten. Fast eftersom bussars rättigheter är så långtgående så får jag anta att vid en eventuell krock mellan bil och buss i en av dessa nämnda situationer så är det i princip alltid bilisten som ses som den vållande!?

Problemet blir mer tydligt på vägar där det kommer trafik från andra hållet och där bussen inte har en "ficka" att köra undan i. Det finns alltså ingen plats att passera. Då står man allt vackert där tills bussen behagar vräka sig ut. Detta händer mig i stort sett varje dag. När man väntar är ju varje sekund som en minut. Det kanske tar max 2 minuter som längst, men det känns som 2 timmar.

I ett tidigare inlägg, innan "striden om påvens skägg" bröt ut, lyfte jag fram bussar på vägar med högre hastigheter. Det är inte ovanligt att bussförare kör rätt ut, trots att det kommer bilar både bakom och som mötande. Ingen hänsyn alls.
Citera
2014-12-28, 14:23
Medlem
Folk som är självutnämnda poliser och lägger sig i båda körfält för att ingen ska kunna köra förbi i vänsterfilen gör mig tokig. De har sin fulla frihet att välja vänsterfilen själva, men icke. Stopp, här håller jag ordning och bestämmer vem som ska fram och inte?! Hur är man funtad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in