Citat:
Ursprungligen postat av
Swexx
Okej, då förstår jag mer hur du tänker.
Jag kan inte komma med någon statistik om ifall det finns folk som fått böta för att köra 50 på 70-väg. Tror inte det finns någon sådan statistik att tillgå. Däremot tror jag snuten skulle undra vad man håller på med om man sinkar trafiken med 20 km/h under gränsen.
Nej, det finns med en sannolikhet som gränsar till visshet inte någon sådan statistik. Det finns helt enkelt inga poliser som åker runt på våra vägar och stoppar folk som kör långsammare än hastighetsbegränsningen.
Den främsta anledningen till detta är att det inte är förbjudet. Det finns inte heller någon önskan från lagstiftarens sida att det skall vara förbjudet eftersom att det inte finns några lägsta hastighetsgränser angivna. Det blir också en helt orimlig bevisbörda för polisen. Dels måste man konstatera att körningen verkligen är i "onödan" vilket man aldrig klarar ut. Dels måste man mäta upp hastigheten på den som kör långsammare än hastighetsbegränsningen.
I trafikförordningen 2 kap 1§ står att en trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik. Den texten finns där och används i första hand för dom tillfällen när traktens bilburna ungdom får för sig att köra runt stora torget varv efter varv i byhålan där dom bor och därmed hindrar alla andra från att parkera och köra runt torget och utföra sina normala ärenden.
När det gäller att störa annan trafik så inträffar det sannolikt oftare i samband med omkörningar och inte i samband med att någon kör i 50 där det är 70.
Det finns med andra ord anledning att vi avslutar den här diskussionen eftersom alla som tror att det är olagligt att köra i 50 på 70-väg aldrig kommer att få rätt.