2013-10-24, 23:55
Medlem
Kan börja med att säga att jag enbart cyklar i trafiken. följdaktligen hatar jag bilar, bussar, andra cyklister och fotgängare.

Verkar inte som att övriga cyklister har en aning om var de skall cykla och fotgängare bara går rakt ut i gatan utan att se sig om trots att dom inte går på ett övergångsställe.
Citera
2013-10-25, 00:16
Medlem
Neuss avatar
Jag hatar påbudsmärken, enkelriktat osv. Herregud, liksom! Brukar dock givetvis köra emot trafik om så krävs!

I övrigt så är det absolut värsta folk som glömmer blinka av helljusen vid möte. Då kan jag bli irriterad. I övrigt är jag ganska lugn.
Citera
2013-10-25, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Haha! Vilket litet troll vi fick i tråden :-)
Seriöst, att ligga och prutta på i 50 på en 70-sträcka genererar enbart vårdslöst omkörningar och går inte att motivera. Är det läskigt att köra så snabbt ska du inte ha körkort alls. Har du en giltig anledning, t.ex. dåligt väglag är det en annan femma dock.

På vilket sätt menar du att det skulle vara acceptabelt?

Obs: nu talar jag inte om vad trafikreglerna säger. När jag säger "ska" menar jag på samma sätt som att du inte ska stå stilla på vänster sida i en rulltrappa.
Citera
2013-10-25, 14:08
Medlem
Fruktlimpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettkontobara
Seriöst, att ligga och prutta på i 50 på en 70-sträcka genererar enbart vårdslöst omkörningar och går inte att motivera. Är det läskigt att köra så snabbt ska du inte ha körkort alls. Har du en giltig anledning, t.ex. dåligt väglag är det en annan femma dock.

På vilket sätt menar du att det skulle vara acceptabelt?

Obs: nu talar jag inte om vad trafikreglerna säger. När jag säger "ska" menar jag på samma sätt som att du inte ska stå stilla på vänster sida i en rulltrappa.

Lagen säger att du inte får köra överdrivet långsamt utan skälig anledning. Att ligga 20 under är inte överdrivet och om det är det så får du gärna länka lite länkar där folk blivit straffade för det.
Din personliga åsikt spelar ingen som helst roll i frågan.
Citera
2013-10-25, 14:18
Medlem
Swexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktlimpa
Att ligga 20 under är inte överdrivet
Vid normal sikt och vanligt väglag, jo.

Citat:
om det är det så får du gärna länka lite länkar där folk blivit straffade för det.
Sluta vara pretto förhelvete. Jag tänker inte leta fram någon statistik på om folk "blivit straffade" för att köra 50 på 70-väg men jag kan ju säga att om du tänkt ligga i 50 på 70-väg utan anledning på en uppkörning kuggar du på 30 sekunder.

EDIT: Håller absolut med t.ex. Zepofan som säger att man inte behöver köra "högsta tillåtna hastighet" hela tiden. Kör jävligt lugnt själv. Men att ligga 20 km/h under en hastighetsbegränsning utan anledning är enligt mig inte trafiksäkert.
Senast redigerad av Swexx 2013-10-25 kl. 14:21.
Citera
2013-10-25, 14:24
Medlem
iJWMNs avatar
Att folk får någon form av storhetsvansinne bakom en ratt, tutar och blänger argt när någon gör något fel. Ser detta på en del av mina kompisar när de kör bil, de blir helt tokiga och beter sig som om de vore Al Capone men i verkligheten är de hur konflikträdda som helst.
Citera
2013-10-25, 14:38
Medlem
Fruktlimpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swexx
Vid normal sikt och vanligt väglag, jo.

Sluta vara pretto förhelvete. Jag tänker inte leta fram någon statistik på om folk "blivit straffade" för att köra 50 på 70-väg men jag kan ju säga att om du tänkt ligga i 50 på 70-väg utan anledning på en uppkörning kuggar du på 30 sekunder.

EDIT: Håller absolut med t.ex. Zepofan som säger att man inte behöver köra "högsta tillåtna hastighet" hela tiden. Kör jävligt lugnt själv. Men att ligga 20 km/h under en hastighetsbegränsning utan anledning är enligt mig inte trafiksäkert.

Nu utgår jag endast från en laglig synvinkel, så din personliga åsikt om vad som är överdrivet eller ej är lika väsentligt som en fis i rymden.

Om du vill få mig att acceptera att det är emot lagen så får du faktiskt ta och länka lite dommar.

Jag skulle aldrig själv köra 20 under, så tro inte det.
Men olagligt är det då inte(tills motsatsen bevisad).
Citera
2013-10-25, 16:06
Medlem
Swexxs avatar
Citat:
Nu utgår jag endast från en laglig synvinkel, så din personliga åsikt om vad som är överdrivet eller ej är lika väsentligt som en fis i rymden.

Om du vill få mig att acceptera att det är emot lagen så får du faktiskt ta och länka lite dommar.

Jag skulle aldrig själv köra 20 under, så tro inte det.
Men olagligt är det då inte(tills motsatsen bevisad).

Okej, då förstår jag mer hur du tänker.

Jag kan inte komma med någon statistik om ifall det finns folk som fått böta för att köra 50 på 70-väg. Tror inte det finns någon sådan statistik att tillgå. Däremot tror jag snuten skulle undra vad man håller på med om man sinkar trafiken med 20 km/h under gränsen.
Citera
2013-10-25, 16:34
Medlem
Citat:
Lagen säger att du inte får köra överdrivet långsamt utan skälig anledning. Att ligga 20 under är inte överdrivet och om det är det så får du gärna länka lite länkar där folk blivit straffade för det.
Din personliga åsikt spelar ingen som helst roll i frågan.
Och vad tycker du då är en giltig anledning att göra det? På vilket sätt försvarar du att ligga i 50 på en 70-sträcka i bra väglag med god sikt?
Citera
2013-10-25, 18:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Och vad tycker du då är en giltig anledning att göra det? På vilket sätt försvarar du att ligga i 50 på en 70-sträcka i bra väglag med god sikt?

NWT har haft en spalt som heter "Fråga polisen". Följande svar gavs på frågan om man kan få böter för att köra för långsamt:

Citat:
Svar: Ja, men det är en bedömning från fall till fall. Om man till exempel på motorväg skulle köra 30 km/tim där det är 110km/tim. Då anser jag att det är ett klart fall då det endast är fordon som går fortare än 40 km/tim som får framföras på motorväg. I trafikförordningen 2 kap 1§ står bland annat, en trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

Dan Johansson

Trafikpolisen

Utifrån det svaret kan man snabbt konstatera att 50 på 70-väg aldrig skulle få en polis att dra upp bötesblocket. Däremot kan jag tänka mig att de kan stoppa någon som kör 50 på 70-väg. Överdriven försiktighet skulle kunna vara tecken på en för hög promillehalt.
Citera
2013-10-25, 18:46
Medlem
Fruktlimpas avatar
Citat:

Grejen är ju att personen behöver inte försvara sig, det är inte överdrivet långsamt, således behöver personen inte ha en skälig anledning heller.
Det finns som inget att försvara, det är inget olagligt och är fullt inom personens rätt som förare.

Citat:

Jag kan inte komma med någon statistik om ifall det finns folk som fått böta för att köra 50 på 70-väg. Tror inte det finns någon sådan statistik att tillgå. Däremot tror jag snuten skulle undra vad man håller på med om man sinkar trafiken med 20 km/h under gränsen.

Jodå, jag tror definitivt att polisen hade höjt ögonbrynen och möjligen stannat dig och frågat varför du kör så sakta. Men som ovanstående sa, så tvivlar jag starkt på att du kommer bli bötfälld för det.
Citera
2013-10-25, 19:44
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Nej, det finns med en sannolikhet som gränsar till visshet inte någon sådan statistik. Det finns helt enkelt inga poliser som åker runt på våra vägar och stoppar folk som kör långsammare än hastighetsbegränsningen.

Den främsta anledningen till detta är att det inte är förbjudet. Det finns inte heller någon önskan från lagstiftarens sida att det skall vara förbjudet eftersom att det inte finns några lägsta hastighetsgränser angivna. Det blir också en helt orimlig bevisbörda för polisen. Dels måste man konstatera att körningen verkligen är i "onödan" vilket man aldrig klarar ut. Dels måste man mäta upp hastigheten på den som kör långsammare än hastighetsbegränsningen.

I trafikförordningen 2 kap 1§ står att en trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik. Den texten finns där och används i första hand för dom tillfällen när traktens bilburna ungdom får för sig att köra runt stora torget varv efter varv i byhålan där dom bor och därmed hindrar alla andra från att parkera och köra runt torget och utföra sina normala ärenden.

När det gäller att störa annan trafik så inträffar det sannolikt oftare i samband med omkörningar och inte i samband med att någon kör i 50 där det är 70.

Det finns med andra ord anledning att vi avslutar den här diskussionen eftersom alla som tror att det är olagligt att köra i 50 på 70-väg aldrig kommer att få rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in