Nu är jag tillbaka efter min enkla studie av
Tao.
Det gav mig i slutändan tyvärr inget av värde i mitt letande efter vad Gud kan tänkas vara för något. Det var tyvärr mest Teistiskt redigerade texter där själva ursprungstexterna är sedan länge försvunna och förvanskade. Det blev tyvärr som vanligt en återvändsgränd. Men i min studie av bakgrundsbrus och annat smått och gott så ledde det tillbaka till den vetenskapliga metoden. Ett slags cirkelargument alltså med lite fantasi. Det går inte att använda den vetenskapliga metoden för att finna vad Gud är annat än olika koncept av detsamma.
Det närmaste jag fann som en möjlig lösning för människan om vad Gud kan tänkas vara för något så är det "Sunt förnuft". Något som både kan passa logiken och det irrationella tänkandet, även om det irrationella tänkandet ibland har en skev uppfattning om vad sunt förnuft är för något, enligt min uppfattning.
Så jag står återigen inför det enda sättet att bevisa Gud logiskt och det är att Gud själv som väsen visar sig så fort vi frågar efter bevis. Han måste då också visa sig varje gång vi frågar om beviset annars går det direkt att säga att han inte längre finns. Ett slags färdigsnickrad falsk dikotomi som bara väntar på att bli uppfylld. Antingen eller, annars inte.
Därav lägger jag Gud sökandet på hyllan och accepterar att det finns de som tror och de som inte tror, men ingen som i slutändan vet. Tro kan vara god och ha effekt och tjänar därmed ett syfte för människan även om det också kan vara av ondo och skapa elände. Dock inget bevis för något allsmäktigt Gud.
Ett sista ord till Gud ( om han/hon/det/övrigt finns ):
- "Gud. Visa dig senast 2014.12.21 klockan 00:57 ( och 341 millisekunder ) UTC + 1 tim i form av ett fantastiskt men logiskt redan förklarat och förstått himlafenomen eller uppenbarelse som kan ses och uppfattas med människans blotta ögat från stora delar av mänsklighetens planet Jorden där vi bor i minst fyra timmar därefter, så ska jag börja leta efter min tro igen. Ingen människa eller djur får skadas av detta, varken direkt eller över tid.
Om du inte visar dig på detta sätt jag beskrev så förutsätter jag att du inte finns eller inte bryr dig om oss människor eller vad för påhittade religioner vi har. Det måste alltså vara antingen eller, du får inte göra någon slags gråzon däremellan. Amen."
Så nu ligger bollen hos Gud. En allsmäktig Gud vet vad jag skrivit och vet vad han väljer att göra.
Jag repeterar TS ursprungliga frågeställning:
"Ni som tror på Gud - varför gör ni det när precis ALLT visar på det motsatta?"
Tack.