2014-08-28, 15:48
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Och du har själv sett en kvark? I själva verket litar du på utsagor av andra.
Jag litar på den vetenskapliga metoden. Vad för metod använder du för att bedöma sanningshalten i religiösa påståenden?
Citera
2014-12-14, 14:43
Medlem
power.rangerss avatar
Ni som tror på Gud - varför gör ni det när precis ALLT visar på det motsatta?

Jag tror att Gud är något man hittade på innan man förstod bättre hur världen fungerade, och som via tradition/böcker har förmedlats vidare till oss idag. Religionen skapades dels som en förklaring till alltets uppkomst, dels som en tröst för att det skulle finnas något mer efter det korta liv vi lever. Men det finns ännu en förklaring anser jag, nämligen att skapa vad man ansåg vara moraliska regler och lagar för att på så sätt kunna styra människor. Dessa regler har ju varit både på gott och ont, men att de idag skulle tillföra något i ett modernt och utvecklat samhälle, har jag svårt att se.

Alla ni som är kristna, judar, muslimer.. Vad är det som får er att tro på gud?
Jag är inte ute efter att hacka ner på någon, men man undrar ju.
Är det verkligen så farligt att dö att man så intensivt måste intala sig själv att döden inte är slutet?
Och allt det här med att alla arkeologiska bevis osv. Det är ju sedan länge bevisat att alla dessa skapelseberättelser osv är rena sagor, eller hur ser ni på det? Jag undrar.. Är de sanning för dig? Jag vill inte vara nedlåtande med "sagor", men jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det, ska vi säga "dåtidens förklaring"
Senast redigerad av power.rangers 2014-12-14 kl. 14:52.
Citera
2014-12-14, 14:53
Medlem
1. kan vara ren provokation

2. man är säker på den Helige Ande finns.

3. man är en sökare.

4. man kan vända på steken: ni som inte tror på Gud - varför gör ni det när precis allt visar på det motsatta. = där har du Gud efter tycke och smak
Citera
2014-12-14, 14:54
Bannlyst
Du verkar efterbliven. Noll argument som styrker din titek . vad tyder på motsatsen? Urusel trådstart. Finns snarare väldigt mycket som tyder på att gud finns. Universum och avstånd mellan sol och jorden är perfekt konstruerade bla
Citera
2014-12-14, 14:57
Medlem
power.rangerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harrythehamster
Du verkar efterbliven. Noll argument som styrker din titek . vad tyder på motsatsen? Urusel trådstart. Finns snarare väldigt mycket som tyder på att gud finns. Universum och avstånd mellan sol och jorden är perfekt konstruerade bla

Du behöver inte vara otrevlig, svara som en vuxen människa istället.
Citera
2014-12-14, 14:57
Medlem
PGDs avatar
Tror som du, religion är nått påhitt som får folk att döda varandra, gud skapade inget, vi är djur som är resultatet av en oerhört lyckosam slump - en händelse för två miljarder år sedan som gav evolutionen en sådan rejäl knuff i ryggen att vi människor så småningom dök upp på vår planet.

Vi lever ett kort liv, lev inte efter dumma regler som något djur bestämde för 2000 år sedan
Citera
2014-12-14, 14:59
Medlem
Jag trodde inte innan, men mycket kriminalitegt och stök i mitt liv med många domar och mycket otur. Så bestämde jag mig för att läsa bilbeln och har gjort det 3 gånger om. Ja blev troende och tatuera in ett kors med jesus på kroppen i mitt. Efter det börja det vänta mycket tur fick jag med mig, fler friande dommar istället för dömda. Och mina tidigare domar innan jag var troende var många felaktiga altså oskyldigt dömd. Men nu frias jag oftare, har mer tur i livet och ser livet på ett annat sätt. Har lämnat kriminalitetn bakom mig. Men klart så hänger den fortfarande i ruggen. OBS Min kriminalitet har aldrig skadad någon annan människa utan bara kostat staten massor av pengar så tro inte jag är någon rånare narkoman med mera.....

MVh
Citera
2014-12-14, 15:00
Medlem
power.rangerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harrythehamster

Det finns väldigt mycket som tyder på att GUD finns? Om GUD nu är god och har full makt, då finns det ganska mycket som ifrågasätter att han finns. Exempelvis att 5 åringar dör i cancer, blir förlamade, eller bara det att alla människor(beroende på var de lever) har olika förutsättningar att finns gud och på så sätt komma till "himlen".
Citera
2014-12-14, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av power.rangers
Jag tror att Gud är något man hittade på innan man förstod bättre hur världen fungerade, och som via tradition/böcker har förmedlats vidare till oss idag. Religionen skapades dels som en förklaring till alltets uppkomst, dels som en tröst för att det skulle finnas något mer efter det korta liv vi lever. Men det finns ännu en förklaring anser jag, nämligen att skapa vad man ansåg vara moraliska regler och lagar för att på så sätt kunna styra människor. Dessa regler har ju varit både på gott och ont, men att de idag skulle tillföra något i ett modernt och utvecklat samhälle, har jag svårt att se.

Alla ni som är kristna, judar, muslimer.. Vad är det som får er att tro på gud?
Jag är inte ute efter att hacka ner på någon, men man undrar ju.
Är det verkligen så farligt att dö att man så intensivt måste intala sig själv att döden inte är slutet?
Och allt det här med att alla arkeologiska bevis osv. Det är ju sedan länge bevisat att alla dessa skapelseberättelser osv är rena sagor, eller hur ser ni på det? Jag undrar.. Är de sanning för dig?

En kristen vän sade till mig; "Jag har upplevt gud. Det kan man inte förstå om man inte gjort det själv. Men för mig är det inte att tro - jag vet."

Det är svårt att argumentera mot någonting sådant. Speciellt eftersom det retoriska spelfältet ser helt annorlunda ut när man själv argumenterar med ett fundament byggt på logik och kausalitet samtidigt som den andre säger; "Det kan inte förklaras med logik. Det är större än så.".

Då är det lite som att säga åt en fotbollsspelare att han gör fel enligt ishockeyns regelbok.

Har man "upplevt gud" genom visuella eller auditiva intryck så är det en självklarhet för mig att det handlar om regelrätta hallucinationer. Det är jag övertygad om. Men jag känner att om dessa hallucinationer varit tillräckligt starka för att en människa ska acceptera de som livsdirektiv så är det helt onödigt att försöka argumentera emot.
Citera
2014-12-14, 15:03
Medlem
power.rangerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makkoman
Jag trodde inte innan, men mycket kriminalitegt och stök i mitt liv med många domar och mycket otur. Så bestämde jag mig för att läsa bilbeln och har gjort det 3 gånger om. Ja blev troende och tatuera in ett kors med jesus på kroppen i mitt. Efter det börja det vänta mycket tur fick jag med mig, fler friande dommar istället för dömda. Och mina tidigare domar innan jag var troende var många felaktiga altså oskyldigt dömd. Men nu frias jag oftare, har mer tur i livet och ser livet på ett annat sätt. Har lämnat kriminalitetn bakom mig. Men klart så hänger den fortfarande i ruggen. OBS Min kriminalitet har aldrig skadad någon annan människa utan bara kostat staten massor av pengar så tro inte jag är någon rånare narkoman med mera.....

MVh

Ska dock sägas att jag alltid diggat Jesus, oavsett om han fanns eller inte. Även Johannes döparen!
Senast redigerad av power.rangers 2014-12-14 kl. 15:06.
Citera
2014-12-14, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av power.rangers
Det finns väldigt mycket som tyder på att GUD finns? Om GUD nu är god och har full makt, då finns det ganska mycket som ifrågasätter att han finns. Exempelvis att 5 åringar dör i cancer, blir förlamade, eller bara det att alla människor(beroende på var de lever) har olika förutsättningar att finns gud och på så sätt komma till "himlen".

så du menar att de som tror på Gud ska sitta på fb och försvara HUR Gud tänker när barn får cancer eller förlamade människor etc.

Det är som att jag som man ska försvara varför kvinnor våldtas eller misshandlas av andra män.
Det ska jag förklara för andra som inte förstår detta !!!
Citera
2014-12-14, 15:05
Medlem
power.rangerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeagueOfDraven
En kristen vän sade till mig; "Jag har upplevt gud. Det kan man inte förstå om man inte gjort det själv. Men för mig är det inte att tro - jag vet."

Det är svårt att argumentera mot någonting sådant. Speciellt eftersom det retoriska spelfältet ser helt annorlunda ut när man själv argumenterar med ett fundament byggt på logik och kausalitet samtidigt som den andre säger; "Det kan inte förklaras med logik. Det är större än så.".

Då är det lite som att säga åt en fotbollsspelare att han gör fel enligt ishockeyns regelbok.

Har man "upplevt gud" genom visuella eller auditiva intryck så är det en självklarhet för mig att det handlar om regelrätta hallucinationer. Det är jag övertygad om. Men jag känner att om dessa hallucinationer varit tillräckligt starka för att en människa ska acceptera de som livsdirektiv så är det helt onödigt att försöka argumentera emot.

Men det finns ju de som "upplever" spöken och andar också, men ingen av de kan få någon info om vem som gjorde vad historiskt bakåt i tiden. Av någon anledning har ingen av de använt sina förmågor till bli stenrik exempelvis, vilket hade varit ganska enkelt om man kunde prata med alla möjliga döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in