Citat:
Ursprungligen postat av
power.rangers
Jag tror att Gud är något man hittade på innan man förstod bättre hur världen fungerade, och som via tradition/böcker har förmedlats vidare till oss idag. Religionen skapades dels som en förklaring till alltets uppkomst, dels som en tröst för att det skulle finnas något mer efter det korta liv vi lever. Men det finns ännu en förklaring anser jag, nämligen att skapa vad man ansåg vara moraliska regler och lagar för att på så sätt kunna styra människor. Dessa regler har ju varit både på gott och ont, men att de idag skulle tillföra något i ett modernt och utvecklat samhälle, har jag svårt att se.
Alla ni som är kristna, judar, muslimer.. Vad är det som får er att tro på gud?
Jag är inte ute efter att hacka ner på någon, men man undrar ju.
Är det verkligen så farligt att dö att man så intensivt måste intala sig själv att döden inte är slutet?
Och allt det här med att alla arkeologiska bevis osv. Det är ju sedan länge bevisat att alla dessa skapelseberättelser osv är rena sagor, eller hur ser ni på det? Jag undrar.. Är de sanning för dig?
En kristen vän sade till mig; "Jag har upplevt gud. Det kan man inte förstå om man inte gjort det själv. Men för mig är det inte att tro - jag vet."
Det är svårt att argumentera mot någonting sådant. Speciellt eftersom det retoriska spelfältet ser helt annorlunda ut när man själv argumenterar med ett fundament byggt på logik och kausalitet samtidigt som den andre säger; "Det kan inte förklaras med logik. Det är större än så.".
Då är det lite som att säga åt en fotbollsspelare att han gör fel enligt ishockeyns regelbok.
Har man "upplevt gud" genom visuella eller auditiva intryck så är det en självklarhet för mig att det handlar om regelrätta hallucinationer. Det är jag övertygad om. Men jag känner att om dessa hallucinationer varit tillräckligt starka för att en människa ska acceptera de som livsdirektiv så är det helt onödigt att försöka argumentera emot.