2014-12-16, 02:07
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=goran744|51501884]
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Ja jag har förstått det för länge sedan.
har absolut ingen anledning ens, att vara varken ovän eller vän med en molekyl i univrsumet eller om så det står skrivet någonstans att multiuniversum fluktuerar och kosmologer med sina bönevalser påstår att de nu minsann hittat ett jädrans bra argument... tomgångsretorik känner jag igen för mitt eget husbehov, så pass allmänbildad är jag, ska jag skämmas över att inte klappa ex.vis saggeliten medhårs, av vilken enda anledning?

då jag har erfarenhet av hur "äldre" gudssökare kan bete sig.. jag säger inte att jag vet, men har viss erfarenhet av hur åldersdigna digniteter kan bete sig, de blir gärna bl.a blödigare... (rädda)

DET är mänskligt, men baske mig inte att börja smussla med privatfilosofin mitt in i seriös vetenskap... t.ex när islamister eller gamla judar går och berättar för världen att seriellt utförd, systematisk omskärning, är en "medicinsk" angelägenhet : botar aids

hundrafalt poco loco
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2014-12-16 kl. 02:11.
Citera
2014-12-16, 02:10
Medlem
goran744s avatar
[quote=Honey.B.Blue|51501999]
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
har absolut ingen anledning ens, att vara varken ovän eller vän med en molekyl i univrsumet eller om så det står skrivet någonstans att multiuniversum fluktuerar och kosmologer med sina bönevalser påstår att de nu minsann hittat ett jädrans bra argument... tomgångsretorik känner jag igen för mitt eget husbehov, så pass allmänbildad är jag, ska jag skämmas över att inte klappa ex.vis saggeliten medhårs, av vilken enda anledning?
Nej det behöver du absolut inte göra. Har man gett sig in i leken får man leken tåla också.
man kan behöva få luggen framåtskjuten i ögonen mellan varven.
Citera
2014-12-16, 02:17
Bannlyst
Jag tror på en skapare som skapat ALLT. Det är inte i det skapade man finner honom.

Inte heller i Satan/allah. Jesus, som var född av en jungfru - steg i princip ner från himlen, borde veta. Och han sade "har ni sett mig så har ni sett fadern"!
Citera
2014-12-16, 02:17
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=goran744|51502020]
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Nej det behöver du absolut inte göra. Har man gett sig in i leken får man leken tåla också.
man kan behöva få luggen framåtskjuten i ögonen mellan varven.
han krampar en litterärt stiliserad poetisering av bl.a kärleksbegreppet, han har en kontrast som han ser som skälig, att han kan ha betett sig som en spoling och nu känner friden att ha undgått och istället glorifierar som en skadeskjuten skata och hallelujar sig att slippa skiten han sjlv försatte sig i - spelar offer lite då och då.

istället för att bli människa, men men.. kan kan vara ännu inte färdig med sitt förflutna, och så förväxlar han grovt vad en tråd under vetenskap är : det finns relationsforum men han kanske saknar datorkörkort och kan inte ens hantera basic texthantering.

jag sa att han behöver slutföra åtmintonde 9:ans årskurs, men är man sjukpensionär kan man kanske gulla med farsan... särskilt om man ev. haft kassa föebilder, men vad har det med humanorium att göra?! inte mycket.
Citera
2014-12-16, 02:29
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneakydude
Ni som är troende, hur resonerar ni när ni ser allt elände som sker runtom i världen? ... etc ...

Du får inte sätta människan i centrum för din verklighetsuppfattning när du skall försöka förklara varför Gud gör som han gör. Det vi tycker är ont och gott är meningslöst för Gud eftersom han skapat allt inklusive gott och ont. Ont och Gott finns endast i betraktarens ögon. För att förstår Guds syn på Ont och Gott måste du se med Guds ögon. Gud är inte en människa, Gud är allt inklusive människan. Gud ser inte universum som om han var en människa utan som om han var universum ( and beyond ... ).

Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Varför skulle det vara nödvändigt att ha en övertygad tro om någonting som vi inte kan veta?

Du svarar på din egen fråga. Om vi går och grubblar över något som vi inte kan veta är det mer effektivt att gissa en lösning och gå vidare. Försöker du ändra en persons "tro" blir det jobbigt för denne person eftersom han måste göra om hela sin tankeprocess för ett problem som inte går att lösa. Därför är det fördelaktigt att vara övertygad om en gissad lösning, skapa en "tro", och gå vidare till nästa problem i livet.

Finns det en Gud så är allt bra oavsett vad man trodde. Fanns det ingen Gud var det ju en faslig tur att man bara valde att tro och gå vidare, för annars skulle man fortfarande leta....
Citera
2014-12-16, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hull

Finns det en Gud så är allt bra oavsett vad man trodde. Fanns det ingen Gud var det ju en faslig tur att man bara valde att tro och gå vidare, för annars skulle man fortfarande leta....

man kan vända på steken:

Finns det en Gud så är allt bra oavsett vad man trodde, Finns Gud var det en faslig tur att man valde att tro och gå vidare, för annars skulle man fortfarande leta...

För när man har hittat Gud så behöver man inte leta, man letar om inte Gud finns.
Citera
2014-12-16, 04:25
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Ja det också. Men även utan kläder så håller resta hårstrån luften kvar vid huden i viss utsträckning och har en isolerande effekt. Förutsatt att vi inte är blöta och/eller det blåser.

Ja, men jag hittade inte bevisen. Du ger exempel på några arter och drar en slutsats. Om jag hade brytt mig så kunde jag gett exempel på några arter och dragit en motsats. Det är inte så enkelt.

Men jag tror inte att vi håller skilda positioner angående evolutionen i förhållande till religion. Så det blir en OT-diskussion som inte har någon poäng.

Du menar inte att detta är ett bevis för mänsklig evolution? Miguelon skull

http://images.fineartamerica.com/images-medium-large/skull-5-sima-de-los-huesos-javier-truebamsf.jpg

http://render.fineartamerica.com/images/images-stretched-canvas-search/15.00/15.00/black/break/images-medium-5/homo-heidelbergensis-skull-cranium-5-science-photo-library.jpg

Vad mer behöver du? En livs levande apmänniska eller en huggorm med 3 ben för att inse evolution sannolikt är ett faktum?
Och ideen att gud skulle skapat livet genom evolution samtidigt som det står tvärtom i bibeln är ju rena rama nyset. Vadfan är det för gud som låter oss evolutionera oss fram från djur där kampen för överlevnad är primärt och dödande av varandra och andra arter?

Bara en sån sak som hur tinningen är konstruerad på människor. Tunnt 2 mm ben och sen rakt under ligger en stor artär. Brister den av ett ganska hårt slag i tinningen så uppstår en hjärnblödning "epidural hematoma" http://en.wikipedia.org/wiki/Epidural_hematoma som leder obehandlat till döden. Neurokiruger brukar kalla tinningen för "gods little joke"

En sån värdelös design är knappast resultatet av någon perfekt skapare utan resultatet av att våra ansikten krympt, okbensbågarna och ögonbryn minskat radikalt i storlek samtidigt som kraniet och hjärnan blivit mycket större. Käksbensmusklerna har blivit betydligt mindre också som skyddar tinningen bättre på t ex primater samtidigt som hjärnskålen är mindre och mer gömd hos primater och t ex hunddjur.

Vi har t om små muskler runt öronen som inte har någon praktiskt funktion och knappt går att använda. Detta ligger kvar sen djuriskt stadium då däggdjur brukar rikta sina öron åt ljudkällan.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/00/Gray906.png

"Two sets of muscles are associated with the outer ear; the intrinsic and extrinsic muscles. In some mammals these muscles can adjust the direction of the pinna. In humans these muscle have very little action if any at all."

http://en.wikipedia.org/wiki/Ear
Senast redigerad av slemhog 2014-12-16 kl. 05:09.
Citera
2014-12-16, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harrythehamster
Du verkar efterbliven. Noll argument som styrker din titek . vad tyder på motsatsen? Urusel trådstart. Finns snarare väldigt mycket som tyder på att gud finns. Universum och avstånd mellan sol och jorden är perfekt konstruerade bla

vad menar du?

en på oändligt antal måste bli till synes perfekt. vad har de andra planeterna för funktion?
Citera
2014-12-16, 08:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Jag tror på en skapare som skapat ALLT. Det är inte i det skapade man finner honom.

Vart har DU då hittat denna postulerade skapare? I spekulativa fantasier eller med hjälp av något "inre andligt kompass" (~som det tretton på dussinet av).

Citat:
Inte heller i Satan/allah. Jesus, som var född av en jungfru - steg i princip ner från himlen, borde veta. Och han sade "har ni sett mig så har ni sett fadern"!

Ditt såpbox-predikande har fortfarande inget informationsvärde.
Citera
2014-12-16, 08:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det vi tycker är ont och gott är meningslöst för Gud eftersom han skapat allt inklusive gott och ont. Ont och Gott finns endast i betraktarens ögon. För att förstår Guds syn på Ont och Gott måste du se med Guds ögon. Gud är inte en människa, Gud är allt inklusive människan. Gud ser inte universum som om han var en människa utan som om han var universum ( and beyond ... ).

Du cirkelargumenterar.

No sale.

Citat:
Om vi går och grubblar över något som vi inte kan veta är det mer effektivt att gissa en lösning och gå vidare.

Ja, det är ju snuttefiltistens svar.
Citera
2014-12-16, 08:46
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du cirkelargumenterar.

No sale.

Ja, det är ju snuttefiltistens svar.

Det är inte ett cirkelargument. Det var ett svar till varför Gud kan tillåta ondska när han nu är så snäll.
Förkortar jag svaret ytterligare står det: Människan och Gud har inte samma åsikter om vad som är ont och gott.

(Vi vet inte ens om Gud bryr sig om att ha en åsikt i ärendet, varför skulle Gud bry sig åt det ena eller andra hållet? Behöver Gud ens bry sig?)

Angående snuttefiltälskaren:
Ja och just han behöver det svaret för att gå vidare. Han är inte intresserad att faktiskt ta reda på hur det ligger till. För att vara helt ärlig så gör du likadant, du bara accepterar att Gud inte finns och nöjer dig med det eftersom du inte kan bevisa vare sig det ena eller det andra. Båda alternativen är lika goda enligt mitt svar.
Senast redigerad av Hull 2014-12-16 kl. 08:50.
Citera
2014-12-16, 08:49
Avslutad
Citat:
Det vi tycker är ont och gott är meningslöst för Gud eftersom han skapat allt inklusive gott och ont. Ont och Gott finns endast i betraktarens ögon. För att förstår Guds syn på Ont och Gott måste du se med Guds ögon. Gud är inte en människa, Gud är allt inklusive människan. Gud ser inte universum som om han var en människa utan som om han var universum ( and beyond ... ).

Nej precis, jag ser med mina egna ögon och använder min egen hjärna och kommer fram till att gud är en praktskit enligt min moral.
Gud får gärna tycka annorlunda, men jag måste inte hålla med honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in