2014-12-19, 23:16
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Vad vill du se för att tro? Kanske att den frågan räcker!

Om jag tror att jag skall lyckas med något i morgon, till exempel, så hoppas jag att det jag tror att jag skall klara kommer att klaras av utav mig.
Det är tro för mig! Och min tro på Gud.

Jag köper en lott som jag tror att jag skall vinna pengar på, annars så skulle jag inte köpa den eller ens satsa ett öre på om jag inte hade ett hopp att kamma hem vinsten, eller hur?

Allt detta är inom konceptet tro för mig.

Detta resonemang är faktiskt väldigt talande för hur en troende person fungerar och resonerar.

Medan du köper en lott endast om du "tror" att du ska vinna, så gör jag en uppskattning av mina faktiska odds för att vinna och justerar mina förväntningar därefter. Om jag "tror" att jag ska lyckas med något imorgon så är det för att min totalbedömning av läget är att det är rimligare att jag lyckas än inte.

Det är verklighetsförankring för mig! Och min förankring till verkligheten.

Allt detta är inom konceptet verklighet för mig.
Citera
2014-12-19, 23:22
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Detta resonemang är faktiskt väldigt talande för hur en troende person fungerar och resonerar.

Medan du köper en lott endast om du "tror" att du ska vinna, så gör jag en uppskattning av mina faktiska odds för att vinna och justerar mina förväntningar därefter. Om jag "tror" att jag ska lyckas med något imorgon så är det för att min totalbedömning av läget är att det är rimligare att jag lyckas än inte.

Det är verklighetsförankring för mig! Och min förankring till verkligheten.

Allt detta är inom konceptet verklighet för mig.

Irrelevant! Kom till saken.
Citera
2014-12-19, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Muhammed-
Hej kiss, vad vill du att det ska vara, om man får lov att fråga.
Man kan ju vända på det och säga så här; om gud finns så vet han exakt vad som krävs för att övertyga mig. Om han är allsmäktig så borde det vara en lätt sak.
Vad krävs för att du ska tro på Oden?
Citera
2014-12-19, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Man kan ju vända på det och säga så här; om gud finns så vet han exakt vad som krävs för att övertyga mig. Om han är allsmäktig så borde det vara en lätt sak.
Vad krävs för att du ska tro på Oden?

Slår det aldrig dig att eftersom Gud är allsmäktig har han makt att inte påverka ditt beslut eller välja att inte veta om vad du tar för beslut? Allsmäktighet innebär ju, makt till allt som människan känner till.

Så ännu en gång sluta med dina undanflykter.
Citera
2014-12-20, 00:19
Medlem
qbits avatar
Citat:
Medan MeanMe funderar kan jag svara för egen del, nämligen det svaret jag gav demotrams:

Hej bästa qbit!
Jag vill nu välkomna dig till den troendes arena. Det är så en troende resonerar.

Du kräver att naturlagar bryts för att uppleva övertygelse att Allah existerar när Allahs namn åkallas. När detta sker så blir du en stark troende på Guds existens.

Med andra ord så kräver du ett mirakel. Det absolut optimala i en sådan situation är att individen som genomför miraklet inte är en vanlig människa, för då kan skeptiker träda fram. Man kan anklaga den personen (förutsatt att miraklet ägt rum) för magi, för lögn, eller att personen ifråga har egen förmåga som helar människan.

Du är på helt rätt spår. Allah skickade profeter och budbärare för att förmedla sitt budskap till mänskligheten. Noah, Abraham, Moses, Jesus och Muhammed var Allahs budbärare och de fick samma uppmaning som du kräver för att tro på Gud. När miraklet ägde rum, så delades människorna i två delar, troende och skeptiker. Skeptiker förstod inte hur ett mirakel kan kopplas med Guds existens, medan de troende visste precis hur det hängde ihop.

Min fråga till dig är följande, om du skådar ett mirakel som sker med hjälp av en individ som påstår sig vara Guds budbärare och har ett budskap från Gud. Skulle du tro på Gud och att individen är Guds budbärare?

Hej, bästa Muhammed

Extraordinära påståenden kräver för min del extraordinära bevis. Så jag behöver extraordinära bevis som övertygar även den mest vetenskapligt sinnade skeptikern bortom allt rimligt tvivel innan jag kan tro på Allahs hypotetiska existens.

Så, till din fråga om det skulle räcka med att skåda ett mirakel utfört av en individ som påstår sig vara guds budbärare. Svaret för min del skulle nog vara nej, det skulle normalt inte räcka med bevittnade enstaka händelser. Enstaka händelser som tycks vara mirakel kan ibland bara vara statistiskt osannolika händelser som visserligen är otroliga men inte mirakulösa (händelser med låg sannolikhet inträffar ibland). Dessutom så kan människor som påstår sig kunna utföra mirakel ofta lura visuellt (våra hjärnor är lättlurade eftersom den inte klarar av att bearbeta alla input som våra sinnen får). Och abnormaliteter från det vi känner till om naturen som vi inte kan förklara räcker inte heller (t.ex. påståenden att i enstaka fall kan agressiv cancer försvinna av någon anledning som läkare inte kan förklara), eftersom det finns uppenbarligen saker i naturen som vi inte känner till, och icke-kunskap är inte ett skäl att stoppa in en gud som förklaringsmodell. Enstaka s.k. mirakulösa händelser innehåller ofta dessutom icke verifierbara element (t.ex. påstådda läkarintyg eller vittnesmål).

Anekdotiska exempel duger inte heller, d.v.s. enstaka händelser som baserar sig på berättelser från enstaka individer eller youtube-clip, eftersom det finns så många saker som inte går att verifiera. Inte heller berättelser i religiösa skrifter som berättar om händelser eller profeter som ingen kan verifiera, eller att vissa försöker läsa in ad-hoc ”modern vetenskaplig kunskap” i den religiösa texten. Inte heller designargumentet för guds existens, eftersom de grundar sig i antaganden och premisser som inte är självklara och där vissa t.o.m. visat sig vara felaktiga.

För min del krävs verifierbarhet och testbarhet (d.v.s. det vi brukar förknippa med vetenskap). Det måste kunna verifieras och testas av vem som helst, inklusive skeptiker och icke troende och fungera varje gång. Och eftersom extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis för min del, måste det vara enormt extraordinära händelser som är så pass synliga att det inte går att ta miste, t.ex. att amputerade ben kommer att växa ut varje gång vem som helst ber till Allah (men inte då man ber till andra gudar). Och om det ofelbart fungerar, skulle det nog få mig att seriöst överväga existensen av Allah. Innan jag får extraordinära verifierbara och testbara bevis bortom allt rimligt tvivel, kommer jag att sakna övertygelsen om att Allah existerar, och Allah (eller andra gudar för den delen) kommer inte att ha något inflytande över mitt liv.
Senast redigerad av qbit 2014-12-20 kl. 00:51.
Citera
2014-12-20, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Slår det aldrig dig att eftersom Gud är allsmäktig har han makt att inte påverka ditt beslut eller välja att inte veta om vad du tar för beslut? Allsmäktighet innebär ju, makt till allt som människan känner till.

Så ännu en gång sluta med dina undanflykter.
Jag svarade på en fråga. Skärp dig!
Citera
2014-12-20, 04:37
Medlem
Claweds avatar
På kartan i länken är det Sverige som är världsledande ateistiskt! !!!

Men av dom % i landet som fortfarande förlitar sig på den högra omedvetna hjärnhalvan och aldrig ifrågasätter tron med eget sekvensiellt tänkande, så finns det nog ett kluster med utlandsfödda också, som sabbar statistiken.

Enda gången en troendes analytiska tänkande går på högvarv är när tro, religion och seder ska rättfärdigas, och det enda dom misstror är det som leder i bevis till motsatsen till tron.

http://thumbnails-visually.netdna-ssl.com/what-each-country-leads-the-world-in_52663a416d3a1.png
Citera
2014-12-20, 08:04
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag väntar på ditt svar och hoppas att du får i dig en god sömn, respekterade fb-medlem. Jag önskar dig en trevlig kväll och en riktig god jul

Fred,
-Muhammed-
Det var vänligt, tack för det.
Och en trevlig jul till dig med, vare sig du firar den eller ej.

Skulle tro jag behövde en personligt guidad tur i universum där Gud visade skapelsen, en evt existens utanför universum. Ett par mirakel som upphävande av naturlagarna och några resor tillbaka i tiden för att se vad som hände i Eden och vad Buddha, Moses, Jesus och Muhammed hade för sig.

Efter det hade jag accepterat att Gud fanns, av vad hans handlingar varit hade jag tagit en lång funderare på om det var något som först och främst ville bli tillbett, och om det förtjänade att tillbes.

Hade allt skett som tex enligt bibeln hade jag tackat för turen men ändå låtit bli att tillbe Gud, hade då blivit Buddhist. För då är religionen ett bländverk.
Citera
2014-12-20, 08:42
Medlem
qbits avatar
Citat:
... Min fråga till dig är följande, om du skådar ett mirakel som sker med hjälp av en individ som påstår sig vara Guds budbärare och har ett budskap från Gud. Skulle du tro på Gud och att individen är Guds budbärare? ...

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
... Skulle tro jag behövde en personligt guidad tur i universum där Gud visade skapelsen, en evt existens utanför universum. Ett par mirakel som upphävande av naturlagarna och några resor tillbaka i tiden för att se vad som hände i Eden och vad Buddha, Moses, Jesus och Muhammed hade för sig.

Efter det hade jag accepterat att Gud fanns, av vad hans handlingar varit hade jag tagit en lång funderare på om det var något som först och främst ville bli tillbett, och om det förtjänade att tillbes.

Hade allt skett som tex enligt bibeln hade jag tackat för turen men ändå låtit bli att tillbe Gud, hade då blivit Buddhist. För då är religionen ett bländverk.

Jag tycker att MeanMe påpekar en viktig sak. Även om jag skulle bli övertygad om existensen av en hypotetisk gud, betyder det inte nödvändigtvis att jag skulle ge denne gudomen min tillbedjan eller min tillgivenhet. Om t.ex. denne gudomen utdelar straff typ evig tortyr, eller beordrade att tortera ihjäl människor som samlade ved på en sabbat genom stening, eller mördade en massa barn i Egypten som bibeln påstår att han gjorde, skulle jag inte anse denne gudomen värd min tillbedjan eller min tillgivenhet. Jag skulle betrakta denne guden som ytterst omoralisk och en ondskefull tyrann. Jag skulle betrakta en sådan gudom som en kosmisk Stalin, en fruktansvärd diktator som skulle få brotten från Hitler och Stalin att blekna.
Citera
2014-12-20, 09:14
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Jag tycker att MeanMe påpekar en viktig sak. Även om jag skulle bli övertygad om existensen av en hypotetisk gud, betyder det inte nödvändigtvis att jag skulle ge denne gudomen min tillbedjan eller min tillgivenhet. Om t.ex. denne gudomen utdelar straff typ evig tortyr, eller beordrade att tortera ihjäl människor som samlade ved på en sabbat genom stening, eller mördade en massa barn i Egypten som bibeln påstår att han gjorde, skulle jag inte anse denne gudomen värd min tillbedjan eller min tillgivenhet. Jag skulle betrakta denne guden som ytterst omoralisk och en ondskefull tyrann. Jag skulle betrakta en sådan gudom som en kosmisk Stalin, en fruktansvärd diktator som skulle få brotten från Hitler och Stalin att blekna.
Jo det är en viktig moralisk grundsten, man tillber inte något bara av fruktan och egen egoism.
Citera
2014-12-20, 09:21
Medlem
Personligen tror jag inte på en personlig Gud.

Jag tror att tron på en personlig Gud går emot en högre religion, eftersom en personlig Gud är en manifestation av ens egna subjektiva önskemål, åsikter, tankar, värderingar, osv.

Bara en ansiktslös Gud kan vara en manifestering av sådant som Godhet och Kärlek.

Om man ger Gud ett ansikte, ger man honom också mänskliga känslor. Vilket väl är orimligt att denne Gud kan ha, eftersom de härstammar från oss och inte från Gud. Då lägger man in sina egna tankar på Gud, om Gud.
Istället för tvärtom och blir en bättre människa.
Senast redigerad av grelin1999 2014-12-20 kl. 09:26.
Citera
2014-12-20, 09:26
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Personligen tror jag inte på en personlig Gud.

Jag tror att tron på en personlig Gud går emot en högre religion, eftersom en personlig Gud är en manifestation av ens egna subjektiva önskemål, åsikter, tankar, värderingar, osv.

Bara en ansiktslös Gud kan vara en manifestering av sådant som Godhet och Kärlek.

Om man ger Gud ett ansikte, ger man honom också mänskliga känslor. Vilket väl är orimligt att denne Gud kan ha. Då lägger man in sina egna tankar på Gud, om Gud.
Istället för tvärtom och blir en bättre människa.
Joo IS är ju ett exempel på hur bra man kan bli då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in