Citat:
Ursprungligen postat av
-Muhammed-
Medan MeanMe funderar kan jag svara för egen del, nämligen det svaret jag gav demotrams:
Hej bästa qbit!
Jag vill nu välkomna dig till den troendes arena. Det är så en troende resonerar.
Du kräver att naturlagar bryts för att uppleva övertygelse att Allah existerar när Allahs namn åkallas. När detta sker så blir du en stark troende på Guds existens.
Med andra ord så kräver du ett mirakel. Det absolut optimala i en sådan situation är att individen som genomför miraklet inte är en vanlig människa, för då kan skeptiker träda fram. Man kan anklaga den personen (förutsatt att miraklet ägt rum) för magi, för lögn, eller att personen ifråga har egen förmåga som helar människan.
Du är på helt rätt spår. Allah skickade profeter och budbärare för att förmedla sitt budskap till mänskligheten. Noah, Abraham, Moses, Jesus och Muhammed var Allahs budbärare och de fick samma uppmaning som du kräver för att tro på Gud. När miraklet ägde rum, så delades människorna i två delar, troende och skeptiker. Skeptiker förstod inte hur ett mirakel kan kopplas med Guds existens, medan de troende visste precis hur det hängde ihop.
Min fråga till dig är följande, om du skådar ett mirakel som sker med hjälp av en individ som påstår sig vara Guds budbärare och har ett budskap från Gud. Skulle du tro på Gud och att individen är Guds budbärare?
Hej, bästa Muhammed
Extraordinära påståenden kräver för min del extraordinära bevis. Så jag behöver extraordinära bevis som övertygar även den mest vetenskapligt sinnade skeptikern bortom allt rimligt tvivel innan jag kan tro på Allahs hypotetiska existens.
Så, till din fråga om det skulle räcka med att skåda ett mirakel utfört av en individ som påstår sig vara guds budbärare. Svaret för min del skulle nog vara nej, det skulle normalt inte räcka med bevittnade enstaka händelser. Enstaka händelser som tycks vara mirakel kan ibland bara vara statistiskt osannolika händelser som visserligen är otroliga men inte mirakulösa (händelser med låg sannolikhet inträffar ibland). Dessutom så kan människor som påstår sig kunna utföra mirakel ofta lura visuellt (våra hjärnor är lättlurade eftersom den inte klarar av att bearbeta alla input som våra sinnen får). Och abnormaliteter från det vi känner till om naturen som vi inte kan förklara räcker inte heller (t.ex. påståenden att i enstaka fall kan agressiv cancer försvinna av någon anledning som läkare inte kan förklara), eftersom det finns uppenbarligen saker i naturen som vi inte känner till, och icke-kunskap är inte ett skäl att stoppa in en gud som förklaringsmodell. Enstaka s.k. mirakulösa händelser innehåller ofta dessutom icke verifierbara element (t.ex. påstådda läkarintyg eller vittnesmål).
Anekdotiska exempel duger inte heller, d.v.s. enstaka händelser som baserar sig på berättelser från enstaka individer eller youtube-clip, eftersom det finns så många saker som inte går att verifiera. Inte heller berättelser i religiösa skrifter som berättar om händelser eller profeter som ingen kan verifiera, eller att vissa försöker läsa in ad-hoc ”modern vetenskaplig kunskap” i den religiösa texten. Inte heller designargumentet för guds existens, eftersom de grundar sig i antaganden och premisser som inte är självklara och där vissa t.o.m. visat sig vara felaktiga.
För min del krävs verifierbarhet och testbarhet (d.v.s. det vi brukar förknippa med vetenskap). Det måste kunna verifieras och testas av vem som helst, inklusive skeptiker och icke troende och fungera varje gång. Och eftersom extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis för min del, måste det vara enormt extraordinära händelser som är så pass synliga att det inte går att ta miste, t.ex. att amputerade ben kommer att växa ut varje gång vem som helst ber till Allah (men inte då man ber till andra gudar). Och om det ofelbart fungerar, skulle det nog få mig att seriöst överväga existensen av Allah. Innan jag får extraordinära verifierbara och testbara bevis bortom allt rimligt tvivel, kommer jag att sakna övertygelsen om att Allah existerar, och Allah (eller andra gudar för den delen) kommer inte att ha något inflytande över mitt liv.