2014-12-19, 21:50
Medlem
-Muhammed-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja,inte räcker det med naturen i alla fall....
Det förstår väl alla?

Hej kiss, vad vill du att det ska vara, om man får lov att fråga.
Citera
2014-12-19, 21:54
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Muhammed-
Vad vill du se för att tro på Gud?

Vad vill du se för att tro? Kanske att den frågan räcker!

Om jag tror att jag skall lyckas med något i morgon, till exempel, så hoppas jag att det jag tror att jag skall klara kommer att klaras av utav mig.
Det är tro för mig! Och min tro på Gud.

Jag köper en lott som jag tror att jag skall vinna pengar på, annars så skulle jag inte köpa den eller ens satsa ett öre på om jag inte hade ett hopp att kamma hem vinsten, eller hur?

Allt detta är inom konceptet tro för mig.
Citera
2014-12-19, 21:55
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Oki, bra. Mycket bra. Kan du ge ett exempel som skulle övertyga dig att Gud/Allah existerar?
Svarar på det imorgon.
Lite för trött för att göra det nu.

Ha en trevlig kväll.
Citera
2014-12-19, 22:06
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Citat:
Oki, bra. Mycket bra. Kan du ge ett exempel som skulle övertyga dig att Gud/Allah existerar?

Svarar på det imorgon.

Ha en trevlig kväll.

Medan MeanMe funderar kan jag svara för egen del, nämligen det svaret jag gav demotrams:

Citat:
Ursprungligen postat av qbit
... För att övertyga en skeptiker som mig krävs det bevis som går att verifiera och testa. För mig räcker inte ett filosofiskt resonemang som t.ex. designargumentet, eftersom designargumentet bygger på för svaga antaganden varav vissa har visat sig vara felaktiga (se mitt resonemang om detta i www.flashback.org/sp51301462). Inte heller räcker anekdotiska exempel på s.k. "mirakel". Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis.

Här är ett exempel på bevis som skulle kunna övertyga mig om att Allah existerar:

Jag som saknar övertygelsen att gud existerar söker upp ett antal amputerade individer. Jag ber en bön till olika gudar:

- ”Zeus, må personens ben växa ut!” Ingenting händer
- ”Otoch Manal, må personens ben växa ut!” Ingenting händer
- ”Jesus, må personens ben växa ut!” Ingenting händer
- ”Yahweh, må personens ben växa ut!” Ingenting händer
- ”Unkulunkulu, må personens ben växa ut!” Ingenting händer

- ”Allah, må personens ben växa ut!” Och vips så växer benet ut.

Sen provar jag på nästa amputerade individ, och precis samma sak händer. Och det funkar varje gång jag provar. Och det funkar för alla individer som provar samma sak. Varje gång Allahs namn åkallas, så växer amputerade lemmar ut. Däremot funkar det inte då någon annan gud åkallas. Med andra ord kan man korrelera dessa synliga händelser med att åkalla Allahs namn.

Detta är ett exempel på ett verifierbart och testbart bevis som skulle få mig att på allvar fundera på och även bli övertygad om att Allah verkligen existerar och är gud. Man kan undra varför inte Allah, om han rent hypotetiskt existerar, tillhandahåller sådana verifierbara bevis som vem som helst kan testa?! Då hade vi inte suttit här och diskuterat huruvida Allah existerar eller inte.
Citera
2014-12-19, 22:08
Medlem
-Muhammed-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Vad vill du se för att tro? Kanske att den frågan räcker!

Om jag tror att jag skall lyckas med något i morgon, till exempel, så hoppas jag att det jag tror att jag skall klara kommer att klaras av utav mig.
Det är tro för mig! Och min tro på Gud.

Jag köper en lott som jag tror att jag skall vinna pengar på, annars så skulle jag inte köpa den eller ens satsa ett öre på om jag inte hade ett hopp att kamma hem vinsten, eller hur?

Allt detta är inom konceptet tro för mig.

Hej Gabrielle,
Jag tycker om din beskrivning faktiskt. Din beskrivning är levande och tilltalar själen

För mycket empirisk tillit gör en blind i hjärtat. Jag tror att du är troende och att du tror på att en medveten, evig, intelligent skapare existerar. Det gör jag med. Det är dags för oss troende att slå ihop oss och skaka om ateisterna, förhoppningen är att de ska vakna, och inse det vi inser.

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Svarar på det imorgon.

Ha en trevlig kväll.

Jag väntar på ditt svar och hoppas att du får i dig en god sömn, respekterade fb-medlem. Jag önskar dig en trevlig kväll och en riktig god jul

Fred,
-Muhammed-
Citera
2014-12-19, 22:27
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Hej Gabrielle,
Jag tycker om din beskrivning faktiskt. Din beskrivning är levande och tilltalar själen

För mycket empirisk tillit gör en blind i hjärtat. Jag tror att du är troende och att du tror på att en medveten, evig, intelligent skapare existerar. Det gör jag med. Det är dags för oss troende att slå ihop oss och skaka om ateisterna, förhoppningen är att de ska vakna, och inse det vi inser.

Jag väntar på ditt svar och hoppas att du får i dig en god sömn, respekterade fb-medlem. Jag önskar dig en trevlig kväll och en riktig god jul

Fred,
-Muhammed-

Ja visst är det enklare än man tror. Man behöver inte krångla till sin tro.
Heller inte acceptera att någon ger sig själv rätten att såga en totalt för att man tror.
Vem har rätt att sätta en etikett på en människa och tillåta sig själv sedan att vara både ful i mun och vidrig mot den människan(individen). INGEN!
Tack Gabrielle!
Citera
2014-12-19, 22:33
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:

Hej, är det BlackJewel? Tycker jag känner igen dina kommentarer.
Så, vad vill du observera för att tro på Allah?

God jul och Skål på dig också

Fred,
-Muhammed-
Peace.

Att få mig att tro på NÅGON av hög potens, ska visa sig potent, inte omtalas potent - förstod du?

Talas det om Gud, är det Gud och enbart Gud.. jag behöver isf för att börja tro på denna devis : "gud finns" eller denna "gud existerar" , jag kan börja ge av min tid och kanske lära mig något av gud"

FÖRUTSATT att GUD, inget annat .. SJÄLV fattar var han är , om han är, så länge en gud inte SJÄLV uttalr sig t.ex "här är jag... och jag kan se att det är en avbild av människa, dck med supernaturala krafter av mycket potentiell kraft, då kan jag garantera att jag skulle rätt snart förändra min egen yttran" , tills dess är du och jag och alla andra vilka försöker leva tills vi dör, få förhålla oss till varandra.

Peace , ja

Gud har iaf ingen kraft att vare sig skapa fred eller inte heller bromsa nya konflikter, det kan vara syskomkärlekens sämre sidor som ständigt konkurrerar - jag orkar inte spekulera, det enda jag vet, är att man får orka odla upp tillit till människa, så länge det bevisligen inte finns ett spår av gud - du lever på hoppet, men jag har tillit och trygghet, varför skulle jag börja besudla den jord jag är född till?
Citera
2014-12-19, 22:38
Medlem
-Muhammed-s avatar
Medan MeanMe funderar kan jag svara för egen del, nämligen det svaret jag gav demotrams:

Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Ordning, komplexitet och struktur uppkommer inte med logisk nödvändighet genom design. Design står för endast en liten del av vår erfarenhet av ordning och komplexitet. Se exempel i tidigare inlägg: www.flashback.org/sp51301462. Designargumentet blir därför bara i bästa fall en hypotes bland många hypoteser som förklarar universums ordning och struktur, inklusive livets komplexitet.

För att övertyga en skeptiker som mig krävs det bevis som går att verifiera och testa. För mig räcker inte ett filosofiskt resonemang som t.ex. designargumentet, eftersom designargumentet bygger på för svaga antaganden varav vissa har visat sig vara felaktiga (se mitt resonemang om detta i www.flashback.org/sp51301462). Inte heller räcker anekdotiska exempel på s.k. "mirakel". Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis.

Här är ett exempel på bevis som skulle kunna övertyga mig om att Allah existerar:

Jag som saknar övertygelsen att gud existerar söker upp ett antal amputerade individer. Jag ber en bön till olika gudar:

- ”Zeus, må personens ben växa ut!” Ingenting händer
- ”Otoch Manal, må personens ben växa ut!” Ingenting händer
- ”Jesus, må personens ben växa ut!” Ingenting händer
- ”Yahweh, må personens ben växa ut!” Ingenting händer
- ”Unkulunkulu, må personens ben växa ut!” Ingenting händer

- ”Allah, må personens ben växa ut!” Och vips så växer benet ut.

Sen provar jag på nästa amputerade individ, och precis samma sak händer. Och det funkar varje gång jag provar. Och det funkar för alla individer som provar samma sak. Varje gång Allahs namn åkallas, så växer amputerade lemmar ut. Däremot funkar det inte då någon annan gud åkallas. Med andra ord kan man korrelera dessa synliga händelser med att åkalla Allahs namn.

Detta är ett exempel på ett verifierbart och testbart bevis som skulle få mig att på allvar fundera på och även bli övertygad om att Allah verkligen existerar och är gud. Man kan undra varför inte Allah, om han rent hypotetiskt existerar, tillhandahåller sådana verifierbara bevis som vem som helst kan testa?! Då hade vi inte suttit här och diskuterat huruvida Allah existerar eller inte.

Hej bästa qbit!
Jag vill nu välkomna dig till den troendes arena. Det är så en troende resonerar.

Du kräver att naturlagar bryts för att uppleva övertygelse att Allah existerar när Allahs namn åkallas. När detta sker så blir du en stark troende på Guds existens.

Med andra ord så kräver du ett mirakel. Det absolut optimala i en sådan situation är att individen som genomför miraklet inte är en vanlig människa, för då kan skeptiker träda fram. Man kan anklaga den personen (förutsatt att miraklet ägt rum) för magi, för lögn, eller att personen ifråga har egen förmåga som helar människan.

Du är på helt rätt spår. Allah skickade profeter och budbärare för att förmedla sitt budskap till mänskligheten. Noah, Abraham, Moses, Jesus och Muhammed var Allahs budbärare och de fick samma uppmaning som du kräver för att tro på Gud. När miraklet ägde rum, så delades människorna i två delar, troende och skeptiker. Skeptiker förstod inte hur ett mirakel kan kopplas med Guds existens, medan de troende visste precis hur det hängde ihop.

Min fråga till dig är följande, om du skådar ett mirakel som sker med hjälp av en individ som påstår sig vara Guds budbärare och har ett budskap från Gud. Skulle du tro på Gud och att individen är Guds budbärare?
Citera
2014-12-19, 22:48
Medlem
-Muhammed-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja visst är det enklare än man tror. Man behöver inte krångla till sin tro.
Heller inte acceptera att någon ger sig själv rätten att såga en totalt för att man tror.
Vem har rätt att sätta en etikett på en människa och tillåta sig själv sedan att vara både ful i mun och vidrig mot den människan(individen). INGEN!
Tack Gabrielle!

Jag förstår att Bogomil är den fb-medlem som är hård och själsberövande individ. Jag har svårt att nå till hans hjärta med mina ord, men jag är säker på att han någon gång blir troende och ljuset återvänder till hans hjärta. Vi måste visa våra medmänniskor att tron är det människan behöver för att må bra. En dag kommer alla människor uppleva upplysning och inse att Gud verkligen existerar,
Fred vare med dig,
-Muhammed-
Citera
2014-12-19, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Mental
"Skapelsen" är inte ett bevis på Guds existens, har du inte förstått det?

Fantastiskt roligt att ni religiösa påstår att Gud existerar utanför tid och rum och det är omöjligt att observera honom samt omöjligt att vetenskapligt påvisa hans interaktioner med världen. Själva definitionen av icke-existens.

Gud existerar utanför tid och rum men också innanför den. Du förstår väl att vi människor har väldigt begränsade möjligheter? Vi tar information och intryck med hjälp av de sex sinnen. Någon information som inte kan tas in med hjälp av dessa kan vi inte heller mäta, se eller observera det. Ögonen tex ser inte mörkret ändå existerar mörkret. Människan kan inte höra om ljudet överstiger en viss frekvens. Det är mycket som existerar i tid och rum men som vi människor inte har en aning om. Bara för att vi inte kan ta in information med hjälp av våra sinnen innebär det inte att de inte finns.
Citera
2014-12-19, 23:01
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:

Hej bästa qbit!
Jag vill nu välkomna dig till den troendes arena. Det är så en troende resonerar.

Du kräver att naturlagar bryts för att uppleva övertygelse att Allah existerar när Allahs namn åkallas. När detta sker så blir du en stark troende på Guds existens.

Med andra ord så kräver du ett mirakel. Det absolut optimala i en sådan situation är att individen som genomför miraklet inte är en vanlig människa, för då kan skeptiker träda fram. Man kan anklaga den personen (förutsatt att miraklet ägt rum) för magi, för lögn, eller att personen ifråga har egen förmåga som helar människan.

Du är på helt rätt spår. Allah skickade profeter och budbärare för att förmedla sitt budskap till mänskligheten. Noah, Abraham, Moses, Jesus och Muhammed var Allahs budbärare och de fick samma uppmaning som du kräver för att tro på Gud. När miraklet ägde rum, så delades människorna i två delar, troende och skeptiker. Skeptiker förstod inte hur ett mirakel kan kopplas med Guds existens, medan de troende visste precis hur det hängde ihop.

Min fråga till dig är följande, om du skådar ett mirakel som sker med hjälp av en individ som påstår sig vara Guds budbärare och har ett budskap från Gud. Skulle du tro på Gud och att individen är Guds budbärare?
Tycker nog allt att du vänder upp och ner på koncepten. Skeptiker satte igång att söka och på den vägen är det, i takt med sökandet i hur dessa mirakel utfördes, kunde man avfärda ett efter ett... vore det så som du vill få det till : kja men kära nån!

Skulle vi inte allihopa omedelbart välkomna mer fundamental religion åt folket och gärna påbörja ivrig mission , släppa alla utensilier som står til buds, sluta upp med utvecking då vi enbart kunde sätta oss ner bekvämt i divanerna... mata varandra med druvor och passivt invänta gud , enbart lyssna .. tiga.... åtlyda "tecken" och låta ritualerna enbart tolktolkas några månader, men TÅLA oss lite...

Snälla männska : tror du att epidemierna skull ha botats via bia mer och starkare tillknynting koran? Epidemier kommer och nytt kommer upp... är det därmed ett tecken på att fortsatt empiri kan sägas vara värdelös - så du ser samband? att om man inte utrotar allt och får ett liv som överensstämmer med idéerna om hur det skulle-kunna-vara... så behver man negligera och försöka sig på att börja luckra upp vetenskaplig systematik att börja (igen?!) religiös dogmatik?

du menar att det ine är prövat - kjag menar att det är prövat och gav så pass allvarliga konsekvenser att det inte bör prövas igen.

vi har en romantisk erfarenhet av fascism och nazism.. som drog växlar på väldigt högtravande idealism.. jag ser ingen större skillnad i att tillskriva Allah i ägo av "makten" att bl.a indela människan i raser , män är så olik ras och kvinnor så underliga att de enl fundamentalistisk islam, inte ens bör ha exakt vad gamla skrifter och seder där.... ordade om - det är de fatala tiderna som ju förorsakade sådant helvete på jorden av kaotisk extremism, att man måste vara dövstumblind att inte förstå att teoriskapandet med alla medel, kräver grundligt försvar i roten, så länge det bara är möjligt och att de länder som ännu inte äger insikt i varför... behöver introduceras - dock ses bångstyrighet, i de fallen ska vi vara ärliga, försvar är till när säkra teorier är i farozonen.

Religiös bokstavstro, dvs att förlita sig på poesi är livsfarligt.. riktigt mysigt för vissa, men mysiheten har ett högt pris, se bara mellanöstern, hur såg det ut där innan judarna skulle repatrieras?

var det mysigt då? är ingen speicalist alls i detta men låt mig gissa....... --> misär)
Citera
2014-12-19, 23:07
Medlem
-Muhammed-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Tycker nog allt att du vänder upp och ner på koncepten. Skeptiker satte igång att söka och på den vägen är det, i takt med sökandet i hur dessa mirakel utfördes, kunde man avfärda ett efter ett... vore det så som du vill få det till : kja men kära nån!

Skulle vi inte allihopa omedelbart välkomna mer fundamental religion åt folket och gärna påbörja ivrig mission , släppa alla utensilier som står til buds, sluta upp med utvecking då vi enbart kunde sätta oss ner bekvämt i divanerna... mata varandra med druvor och passivt invänta gud , enbart lyssna .. tiga.... åtlyda "tecken" och låta ritualerna enbart tolktolkas några månader, men TÅLA oss lite...

Snälla männska : tror du att epidemierna skull ha botats via bia mer och starkare tillknynting koran? Epidemier kommer och nytt kommer upp... är det därmed ett tecken på att fortsatt empiri kan sägas vara värdelös - så du ser samband? att om man inte utrotar allt och får ett liv som överensstämmer med idéerna om hur det skulle-kunna-vara... så behver man negligera och försöka sig på att börja luckra upp vetenskaplig systematik att börja (igen?!) religiös dogmatik?

du menar att det ine är prövat - kjag menar att det är prövat och gav så pass allvarliga konsekvenser att det inte bör prövas igen.

vi har en romantisk erfarenhet av fascism och nazism.. som drog växlar på väldigt högtravande idealism.. jag ser ingen större skillnad i att tillskriva Allah i ägo av "makten" att bl.a indela människan i raser , män är så olik ras och kvinnor så underliga att de enl fundamentalistisk islam, inte ens bör ha exakt vad gamla skrifter och seder där.... ordade om - det är de fatala tiderna som ju förorsakade sådant helvete på jorden av kaotisk extremism, att man måste vara dövstumblind att inte förstå att teoriskapandet med alla medel, kräver grundligt försvar i roten, så länge det bara är möjligt och att de länder som ännu inte äger insikt i varför... behöver introduceras - dock ses bångstyrighet, i de fallen ska vi vara ärliga, försvar är till när säkra teorier är i farozonen.

Religiös bokstavstro, dvs att förlita sig på poesi är livsfarligt.. riktigt mysigt för vissa, men mysiheten har ett högt pris, se bara mellanöstern, hur såg det ut där innan judarna skulle repatrieras?

var det mysigt då? är ingen speicalist alls i detta men låt mig gissa....... --> misär)

Konflikterna i Mellanöstern tror jag är en politisk/ekonomisk konflikt inducerad av västmakterna. De som styr världen vill inte se ett stabilt Mellanöstern, därför finansierar USA, Qatar och Saudiarabien extremisterna i bl.a. Irak och Syrien. Religionen används som mantel i denna ekonomiska politiska maktspel där de riktiga spelarna är västmakten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in