2013-11-12, 11:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Jag är personligen inte anti-rationalist.

You could have fooled me.

Citat:
Men jag får allergiska utslag när ateister här kommer med sin kränkningar i mobb så fort någon påstår något som inte passar deras världsbild.

Men strawmen och väderkvarnskrig är rumsrena?
Citera
2013-11-12, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Den RELATIVISTISKA rationalismen ÄR överlägsen andra världsbilder, och din ..... till subjektivitets-trams .... förklädde kvasi-solipsism beror bara på din bedrövligt dåliga insikt i epistemologi.

Att du desutom opererar med en strawman omkring den relativistiska rationella världsbilden ..... att den är 100% exklusiv ..... har ju blivit en traditionell del av din felargumenterande.

Men som alltid har du möjligheten för att presentera och validera DITT alternativa underlag med tillhörande metodologi .... istället för ett gnälligt kryphåls-sökande.

Jag kan hålla med dig om att relativismen är en vettig -ism (utan att vara för påläst). Men hur i hela fridens namn skiljer den sig från subjektivismen (utan att vara för påläst)?
Citera
2013-11-12, 11:28
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Tack

Varsågod. Kan du nu förklara specifik vilka det är som säger dessa saker? Och när de sa det? För det luktar strawman rakt av om du frågar mig.

Citat:
Jag är personligen inte anti-rationalist. Men jag får allergiska utslag när ateister här kommer med sin kränkningar i mobb så fort någon påstår något som inte passar deras världsbild.

Återigen: Hur ska vi kunna komma framåt i diskussionen om vi inte först löser alla argumentationsfel? OM någon gör ett sådant fel i led 1 och sedan argumenterar ändå till led 8, så är led 2-8 bortkastade eftersom de baseras på något fel. Är det inte bättre att säga till direkt?

Citat:
Det andra är en subjektiv åsikt från sida.

Nej, det är ett konstaterande baserat på dess resultat. Du får dock som sagt gärna bestrida det genom att föreslå en annan metod som ger bättre resultat.
Citera
2013-11-12, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
You could have fooled me.

Men strawmen och väderkvarnskrig är rumsrena?

Vad som är rumsrent och inte är relativt

Mina argumentationsteknik (väderkvarnskrig) bygger inte på ren elakhet i alla fall. Vet inte hur det är med er andra.
Citera
2013-11-12, 11:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag kan hålla med dig om att relativismen är en vettig -ism (utan att vara för påläst). Men hur i hela fridens namn skiljer den sig från subjektivismen (utan att vara för påläst)?

I relativismen finns möjligheten för att ..... i parameter-fastställde situationer .... konkludera objektivt.

T.ex. är gravitationen en objektiv kosmisk konstant. Relativismen hävdar inget om den extra-kosmiska situationen.
Citera
2013-11-12, 11:36
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Mina argumentationsteknik (väderkvarnskrig) bygger inte på ren elakhet i alla fall. Vet inte hur det är med er andra.

Är det elakhet att påpeka grundläggande argumentationsfel?
Citera
2013-11-12, 11:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Ingen aning. Jag byggar .... så gott jag kan .... min argumentation på saklighet och relevans, inte på en personlig offerkofta-roll.
Citera
2013-11-12, 12:03
Medlem
BlackJewels avatar
Ursprungligen postat av HerrMikkelsonVad som är rumsrent och inte är relativt / slut citat.

Menar du på allvar att det varit förbjudet att drömma och fantisera.. ? Jag tror t.o.m att friheten att både drömma fantisera och realisera drömmerier är mer påtaglig än att inte realisera allt som innefattar gud, på sitt sätt är din kritik inte riktigt relevant... när det ju är nästintill rekommendabelt att infiltrera varenda marknad med just gudsdrömmerier, det yttrar sig bara på ett inte genomgående klassiskt uniformt vis här, och ger sken av att dogmatik inte är närvarande, men det är det baske mig. Så det blir en del snyft-snyft som jag inte förstår vart du egentligen vill komma till?

Har man kanske inte mer än någonsin försökt levandegöra santa claus återkomst med alla himlavarelserna mer än väl varenda helg som går att komma åt? Att man kompletterar med lite materialism är enbart en bi-effekt, men själva gudsdrömmeriet är ju i full blom, snarare än kvävt. Den här tron på mirakel, är ockspå minst sagt i full karriär.
Citera
2013-11-12, 12:24
Avslutad
Citat:
Tanken är att pådyvla andra ett visst sätt för människor att samexistera i ett samhälle. Där det pådyvlade sättet är rationalismen vars förträfflighet motiveras med "att det bara är så".

Kom igen.

Så länge du köper att "1+1 = 2" så köper du både logiken och rationalismen vare sig du vill eller inte.

Det hedrar dig om du inte går med på att 1+1 är lika med 2, men då vet jag inte vad vi skall bygga våran diskussion på då du inte står på någon grund över huvudtaget.

Kom igen själv.
Citera
2013-11-12, 14:42
Medlem
Som alltid handlar besatthet i att motbevisa Guds existens om individens rädsla. Lägger man sådan energi på en sådan sak är man riktigt byxis. Man måste fråga sig varför dessa individer aldrig jobbar för en bättre värld i stället.
Citera
2013-11-12, 14:53
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Som alltid handlar besatthet i att motbevisa Guds existens om individens rädsla. Lägger man sådan energi på en sådan sak är man riktigt byxis. Man måste fråga sig varför dessa individer aldrig jobbar för en bättre värld i stället.
Det handlar inte om att motbevisa Guds existens. Hur motbevisar man något man inte tror existera?
Det handlar snarare om att inte låta teisters pådyvlande och felaktiga premisser byggda på argument from ignorance och annat skoj inte stå oemotsagt.
Är det inte att jobba för en bättre värld genom att motarbeta ignoransens mörker?
Citera
2013-11-12, 15:54
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Om du accepterar att "1+1=2" så accepterar du Gud, eftersom en världsbild utan Gud kan inte ha någon sanning, så som finns i matematiken till exempel,

Kan gud göra så att 1+1=5 ?

Citat:
och det kan inte finnas någon logik utan Gud heller, eftersom logikens lagar är oföränderliga och immateriella, vilket man inte kan tro på, om man tror att materia är det enda som finns.

Kan gud göra en fyrkantig trekant?

Citat:
Rationalitet kan inte heller finnas utan Gud, eftersom man kan inte ha kunskap utan Gud, eftersom det måste finnas sanning om det finns kunskap,

Varför måste det finnas absolut sanning för att det ska finnas kunskap?

Hur definierar du kunskap?

Citat:
och de som inte tror på Gud tror väldigt sällan att det finns sanning.

Vad skulle det ha med något att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in