2014-12-19, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Bara massa svammel. Att du säger att det finns bevis gör det inte sant. Finns det bevis så är du förstås fri att lägga fram dem här.

Jag har gjort det. Se bara på hjärtats anatomi. Här det här klippet visar de olika beståndsdelarna. Förundras du inte över vilken ingenjör skaparen måste vara för att skapa nåt som hjärtat som fungerar utan att smörjas, skiftas, osv.

https://www.youtube.com/watch?v=qmpd82mpVO4

Erkänn skaparen och var honom tacksam. Din uppgift på jorden är endast för att du ska veta att han existerar och om du vänder dig bort från det innebär det att du vänder dig bort från din uppgift som Gud skapade dig för.
Citera
2014-12-19, 14:32
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Jag har gjort det. Se bara på hjärtats anatomi. Här det här klippet visar de olika beståndsdelarna. Förundras du inte över vilken ingenjör skaparen måste vara för att skapa nåt som hjärtat som fungerar utan att smörjas, skiftas, osv.

https://www.youtube.com/watch?v=qmpd82mpVO4

Erkänn skaparen och var honom tacksam. Din uppgift på jorden är endast för att du ska veta att han existerar och om du vänder dig bort från det innebär det att du vänder dig bort från din uppgift som Gud skapade dig för.
Trams igen.

Hur kommer du på sådant nonsens?
Citera
2014-12-19, 14:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Fel. Jag förstår inte hur ett visst program på datorn fungerar men inte säger jag att det är Gud som har skapat det. Bara för att vi inte kan förklara saker innebär inte att vi direkt kan säga att ''eftersom vi inte vet så måste det vara Gud'' Det handlar om den enkla logiken.

Du presenterar berg av anti-logik, och nu blir du plötslig "logisk".

Citat:
Se dig omkring jorden i dess helhet, livet, universum men människokroppen.

Och ...?

Citat:
Ju mer jag tittar på en människokropp desto mer blir jag övertygad.

Lyckligvis är din énögde tro inte mall för dina kritiker.

Citat:
Bara en sådan sak som människokroppen är bevis nog.

Förtydliga, tack.

Citat:
Se denna bild. Se alla pulsådror och organ. Det är så tydligt att den är skapad av en hög intelligent väsen.

Nej, det syns inte tydligt.

Citat:
Se komplexiteten som går att se med blotta ögat. Men ha i åtanke att celler och DNA är lika fascinerande.

Komplexitet behövar ingen 'gud'.
Citera
2014-12-19, 14:34
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Men vi har inga andra alternativ. Antingen en skapare eller den i det här fallen människokroppen har kommit till av en slump. Finns inte ett tredje alternativ och det vet du också innerst inne. Vi vet inte är inget svar. Det vet du också

Det finns ett tredje alternativ; självordnande komplexitet, nåt som Ilya Prigogine fick Nobelpris för.
http://www.osti.gov/accomplishments/prigogine.html
Citera
2014-12-19, 14:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har erfarenhet av att ett datorprogram inte kan skapa sig själv. Och av samma erfarenhet som säger att inget kommer till av sig självt drar jag slutsatsen att vi människor och alla andra arter är skapta.

Falsk analogi.

Citat:
Hur skaparen har gått till väga vet jag inte.

Är "vet inte" ett svar nu?
Citera
2014-12-19, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Trams igen.

Hur kommer du på sådant nonsens?

Se klippet och svara på frågan om hur hjärtat har kommit till? Ett resultat av evolution? Innebär det inte då att hjärtat måste ha sett annorlunda ut en gång i tiden? Om det har gjort det, har det då kunnat utföra samma arbete som nu? Öppna ögonen och var din herre tacksam.

Jag har skapat de osynliga väsenden och människorna enbart för att de skall [känna Mig och] dyrka Mig."

(Koranen 51:56)

"Vi ska visa de Våra tecken vid horisonten och inom dem själva, ända till dess (uppenbarelsens) sanning står klar för dem! Är det inte nog för dem (att veta) att din Herre är vittne till allt som sker!"

(Koranen 41:53)
Citera
2014-12-19, 14:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vi troende erkänner skaparen så som han borde bli erkänt av alla.

Lidar du av megalomani, sen du anser dig vara mall för andra?

Citat:
Jag som troende människa skulle ändra uppfattning om allt men när det kommer till Guds existens kommer mitt beslut vara fast förankrad som bergen, starkare än bergen. Ju mer jag tittar på skapelsen desto mer förundras jag och hoppas att Gud är nöjd med mig. Fatta vilken extas om skaparen till allt detta är nöjd med mig som människa!!!

Det är din sak.
Citera
2014-12-19, 14:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag behöver inte gå utanför universum för att vara övertygad om att skaparen har skapat allt.

Totalt ointressant vad DU är "övertygad om".

Citat:
Allt naturen och inom oss själv bevisar detta.

Förtydligande istället för mantra-mässande, tack.
Citera
2014-12-19, 14:41
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Jag har skapat de osynliga väsenden och människorna enbart för att de skall [känna Mig och] dyrka Mig."

Universums största ego?
Citera
2014-12-19, 14:42
Medlem
-Muhammed-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av power.rangers
Jag tror att Gud är något man hittade på innan man förstod bättre hur världen fungerade, och som via tradition/böcker har förmedlats vidare till oss idag. Religionen skapades dels som en förklaring till alltets uppkomst, dels som en tröst för att det skulle finnas något mer efter det korta liv vi lever. Men det finns ännu en förklaring anser jag, nämligen att skapa vad man ansåg vara moraliska regler och lagar för att på så sätt kunna styra människor. Dessa regler har ju varit både på gott och ont, men att de idag skulle tillföra något i ett modernt och utvecklat samhälle, har jag svårt att se.

Alla ni som är kristna, judar, muslimer.. Vad är det som får er att tro på gud?
Jag är inte ute efter att hacka ner på någon, men man undrar ju.
Är det verkligen så farligt att dö att man så intensivt måste intala sig själv att döden inte är slutet?
Och allt det här med att alla arkeologiska bevis osv. Det är ju sedan länge bevisat att alla dessa skapelseberättelser osv är rena sagor, eller hur ser ni på det? Jag undrar.. Är de sanning för dig? Jag vill inte vara nedlåtande med "sagor", men jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det, ska vi säga "dåtidens förklaring"

Hej,
Vad finns för evidens att Gud inte existerar?
Citera
2014-12-19, 14:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Bevisen finns inom oss själva och i universum.

Förtydligande istället för mantra-mässande, tack.
Citera
2014-12-19, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Universums största ego?

Glaset är halvfullt eller halvtomt. beror på betraktaren och hur denne tolkar det. Jag ser det hela som att Gud i en evighet skapat och skapat, universum och liv som vi känner till är en del av Guds skapelse men även i detta universum på denna jord har Gud skapat andra varelser innan vi skapades. Gud skapar ständigt vad Gud vill. Vår uppgift är att vi ska veta om hans existens, i gengäld har vi fått livets gåva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in