2014-12-19, 12:49
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Fel. Jag förstår inte hur ett visst program på datorn fungerar men inte säger jag att det är Gud som har skapat det. Bara för att vi inte kan förklara saker innebär inte att vi direkt kan säga att ''eftersom vi inte vet så måste det vara Gud'' Det handlar om den enkla logiken. Se dig omkring jorden i dess helhet, livet, universum men människokroppen. Ju mer jag tittar på en människokropp desto mer blir jag övertygad. Bara en sådan sak som människokroppen är bevis nog.

https://www.google.se/search?q=human+anatomy&biw=1366&bih=673&tbm=isch&i mgil=ldjE2sx6sH4sBM%253A%253BamgOVDu7idXXUM%253Bht tps%25253A%25252F%25252Fwww.etsy.com%25252Flistin g%25252F75129640%25252F1959-french-dictionary-page-human&source=iu&pf=m&fir=ldjE2sx6sH4sBM%253A%252Ca mgOVDu7idXXUM%252C_&usg=__FrP31lKx8gnTNu4ecCtZmUkV wtg%3D&ved=0CC0Qyjc&ei=gA2UVL2OCKa_ygPkq4LYDA#facr c=_&imgdii=_&imgrc=ldjE2sx6sH4sBM%253A%3BamgOVDu7i dXXUM%3Bhttps%253A%252F%252Fimg0.etsystatic.com%25 2F000%252F0%2 52F5229213%252Fil_570xN.248083328.jpg%3Bhttps%253A %252F%252Fwww.etsy.com%252Flisting%252F75129640%25 2F1959-french-dictionary-page-human%3B570%3B819

Se denna bild. Se alla pulsådror och organ. Det är så tydligt att den är skapad av en hög intelligent väsen. Se komplexiteten som går att se med blotta ögat. Men ha i åtanke att celler och DNA är lika fascinerande.

Nej, du inbillar dig själv att du använder logik, men det är det sista du gör. Det du gör är att du sitter och inbillar dig fram till svar utan någon som helst logisk följd i resonemanget.

För att dra ett oerhört enkelt exempel så för att kunna säga att någonting är skapat, så måste du ha en referenspunkt. D v s någonting som inte är skapat. Utan referenspunkten så är det fullständigt omöjligt. Ska vi dra en analogi till datorprogrammet du pratar om så kan du dra slutsatsen att det är skrivet av en människa därför att du av erfarenhet vet att datorprogram, såvitt du vet, inte existerar naturligt.

Människokroppen, och många många andra djurkroppar, är för övrigt det största argumentet emot intelligent design. Rudimentära kvarlevor som blindtarm visar t.ex. på att vi tillkommit genom evolution. Samma sak med ögat, som ger en upp-och-ned-vänd bild som sedan får korrigeras av hjärnan. En halsnerv som alla däggdjur har, som på giraffer tar en omväg på ungefär 5 m p g a den långa halsen tillkommit genom evolution över lång tid, snarare än att giraffen skapats som den är. Det finns otaliga såna här exempel på "designfel" som en 10-åring inte skulle göra.
Citera
2014-12-19, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Nej, du inbillar dig själv att du använder logik, men det är det sista du gör. Det du gör är att du sitter och inbillar dig fram till svar utan någon som helst logisk följd i resonemanget.

För att dra ett oerhört enkelt exempel så för att kunna säga att någonting är skapat, så måste du ha en referenspunkt. D v s någonting som inte är skapat. Utan referenspunkten så är det fullständigt omöjligt. Ska vi dra en analogi till datorprogrammet du pratar om så kan du dra slutsatsen att det är skrivet av en människa därför att du av erfarenhet vet att datorprogram, såvitt du vet, inte existerar naturligt.

Människokroppen, och många många andra djurkroppar, är för övrigt det största argumentet emot intelligent design. Rudimentära kvarlevor som blindtarm visar t.ex. på att vi tillkommit genom evolution. Samma sak med ögat, som ger en upp-och-ned-vänd bild som sedan får korrigeras av hjärnan. En halsnerv som alla däggdjur har, som på giraffer tar en omväg på ungefär 5 m p g a den långa halsen tillkommit genom evolution över lång tid, snarare än att giraffen skapats som den är. Det finns otaliga såna här exempel på "designfel" som en 10-åring inte skulle göra.

Det finns inget som heter rudimentär kvarleva. Alla delar i kroppen har sin egen uppgift. Blindtarmen hade en ypperlig uppgift när vi åt rått kött och andra ''tyngre mat'' Jag har erfarenhet av att ett datorprogram inte kan skapa sig själv. Och av samma erfarenhet som säger att inget kommer till av sig självt drar jag slutsatsen att vi människor och alla andra arter är skapta. Hur skaparen har gått till väga vet jag inte.
Citera
2014-12-19, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHEMTRAILSSWEDEN
Hahahha oh dear! En ateist som säger åt mig att öppna mitt sinne! Bästa fredagsunderhållningen ever! Enskilda lärare kontra läroplanen är inte riktigt relevant. Det här är toppstyrt.
Ateister brukar ha öppnare sinne än troende. Ni har allt "klart" för er redan. Jag är mer öppen ön dig att ändra mig angående saker,om tillräckligt med bevis kommer fram. Att vara öppen inbebär inte att komma på konstigaste teorierna och sedan tro på dom.....
Citera
2014-12-19, 13:19
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Det finns inget som heter rudimentär kvarleva. Alla delar i kroppen har sin egen uppgift. Blindtarmen hade en ypperlig uppgift när vi åt rått kött och andra ''tyngre mat'' Jag har erfarenhet av att ett datorprogram inte kan skapa sig själv. Och av samma erfarenhet som säger att inget kommer till av sig självt drar jag slutsatsen att vi människor och alla andra arter är skapta. Hur skaparen har gått till väga vet jag inte.

Man vet inte vad blindtarmens uppgift varken var eller är, men visst vi kan stryka den om det känns bättre för dig. Det andra ignorerar du bara i sann teist-anda?

Men alltså, är du verkligen såhär trög? Ser du på fullt allvar inte jättehålet i din logik?

Du kan inte säga av erfarenhet att inga universum eller liv tillkommer utan en skapare för du har inga referenspunkter. Du lever bara i ett universum och du har aldrig sett något annat, så du kan inte avgöra genom att titta på saker om det är skapat eller inte. Såvida du inte har en referenspunkt av ett universum eller av liv som inte är skapta, så kan du alltså omöjligt särskilja dessa två.

För att vara ännu tydligare så kan vi använda analogin med datorprogrammet igen. Skillnaden på dessa två är att du vet att datorprogram skrivs av människor. Eftersom ingenting tyder på att datorprogram existerar naturligt, så är en rimlig slutsats om du ser ett datorprogram att detta är skapat. Universum däremot, känner vi bara till ett exempel av. Vi har ingen aning om huruvida detta är skapat eller inte, därför kan vi utifrån detta omöjligen avgöra om det är skapat eller inte.
Citera
2014-12-19, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ateister brukar ha öppnare sinne än troende. Ni har allt "klart" för er redan. Jag är mer öppen ön dig att ändra mig angående saker,om tillräckligt med bevis kommer fram. Att vara öppen inbebär inte att komma på konstigaste teorierna och sedan tro på dom.....

Vi troende erkänner skaparen så som han borde bli erkänt av alla. Jag som troende människa skulle ändra uppfattning om allt men när det kommer till Guds existens kommer mitt beslut vara fast förankrad som bergen, starkare än bergen. Ju mer jag tittar på skapelsen desto mer förundras jag och hoppas att Gud är nöjd med mig. Fatta vilken extas om skaparen till allt detta är nöjd med mig som människa!!!

https://www.youtube.com/watch?v=oHMmtqKgs50

https://www.youtube.com/watch?v=3TTswKT9J9g

Nu fick jag tårar i ögonen!!
”Guds [majestät] förbjuder att Han skulle ha en son; stor är Han i Sin härlighet! När Han beslutar att något skall vara, säger Han endast till det: ’Var!’ - och det är.” (Koranen 19:35)
Citera
2014-12-19, 13:30
Medlem
Citat:
Man vet inte vad blindtarmens uppgift varken var eller är, men visst vi kan stryka den om det känns bättre för dig. Det andra ignorerar du bara i sann teist-anda?

Men alltså, är du verkligen såhär trög? Ser du på fullt allvar inte jättehålet i din logik?

Du kan inte säga av erfarenhet att inga universum eller liv tillkommer utan en skapare för du har inga referenspunkter. Du lever bara i ett universum och du har aldrig sett något annat, så du kan inte avgöra genom att titta på saker om det är skapat eller inte. Såvida du inte har en referenspunkt av ett universum eller av liv som inte är skapta, så kan du alltså omöjligt särskilja dessa två.

För att vara ännu tydligare så kan vi använda analogin med datorprogrammet igen. Skillnaden på dessa två är att du vet att datorprogram skrivs av människor. Eftersom ingenting tyder på att datorprogram existerar naturligt, så är en rimlig slutsats om du ser ett datorprogram att detta är skapat. Universum däremot, känner vi bara till ett exempel av. Vi har ingen aning om huruvida detta är skapat eller inte, därför kan vi utifrån detta omöjligen avgöra om det är skapat eller inte.

Jag behöver inte gå utanför universum för att vara övertygad om att skaparen har skapat allt. Allt naturen och inom oss själv bevisar detta.
Citera
2014-12-19, 13:33
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Jag behöver inte gå utanför universum för att vara övertygad om att skaparen har skapat allt. Allt naturen och inom oss själv bevisar detta.

Du får gärna tro att världen är skapad, men sluta säga att det finns bevis för det, för det gör det inte. Du använder ingen som helst varken logik eller bevisning för att komma till din slutsats. Varför har jag redan förklarat.
Citera
2014-12-19, 13:33
Medlem
Citat:
Nej,det bevisar det inte!
Citera
2014-12-19, 13:36
Medlem
Citat:
Du får gärna tro att världen är skapad, men sluta säga att det finns bevis för det, för det gör det inte. Du använder ingen som helst varken logik eller bevisning för att komma till din slutsats. Varför har jag redan förklarat.

Bevisen finns inom oss själva och i universum. Du får vägra att vilja se bevisen men sluta säga att bevisen inte finns .
Citera
2014-12-19, 13:40
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Bevisen finns inom oss själva och i universum. Du får vägra att vilja se bevisen men sluta säga att bevisen inte finns .
Vanföreställningar måste vara den enda sjukdomen där de sjuka aktivt jobbar för att friska ska smittas de med...
Citera
2014-12-19, 13:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Jag tycker ursprungliga 'Tao' definierar en del intressanta saker som är rimliga.

Citat:
Jag ska studera detta lite närmare.

Gör du det. Helst FÖRE du börjar applicera taoism.
Citera
2014-12-19, 13:44
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHEMTRAILSSWEDEN
Jag säger det. Vad var det du inte förstod med mitt resonemang om tex Goblecki Tepe?
Göbleki Tepe är intressant. Det visar att samhällen eller sammanhållning började tidigare än man trott. Igen, vad har det för samband med evolutionsteorin som du påstådde fanns?
För att göra det enklare, vad har mänskliga samhällsstrukturer med evolutionsteorin att göra?

Citat:
Era projiceringar fortsätter att bara vara urgulliga verkligen.
Du med puttenutt.

Citat:
Inte i kontexten om man pratar om mejeriprodukter nej.
Så ingen skillnad mellan grädde och mjölk om man pratar om mejeriprodukter.. Ok. Då vet vi att du svamlar.
Citat:
Alla som har sett Giza pyramiderna och studerat Giza pyramiderna säger det jo,
Det säger dom inte, nej.
Citat:
Tura kalkstenen är väldigt speciell och ytlagret är vad vi idag kallar marmor, sen om ytlagret från den faktiska gruvan varit av marmor eller om det är botten kommer vi aldrig få reda på för det finns inga spår kvar.
Men du fortsätter ihärdigt påstå dig själv veta. Lustigt det.
Citat:
Haha igen då vi har inte ens sett två tredjedelar av pyramiderna så era spekulationer om stenarna är bara meningslöst snömos, 100 ton som snitt när marmorn var på plats är och förblir allmänkunskap, du kommer inte hitta sanningen på wiki vännen.
Mmm, visst. Fortsätt släta över dina fel med mer babianande om du vill.
Citat:
Ert selektiva svarande och 100% avsaknad av resonemang gör allt blir så hoppigt att ingenting har något samband till slut för er. Bara att gå tillbaka och läsa om du ville veta vad kopplingen med pyramiderna var men eftersom 100% av också är fega/matematisk efterblivna/arkitektsbebisar så vågade ni ju aldrig räkna på saken.
Och du ser inte din egen dunning kruger, ens efter sådant här?
Citat:
Det var nämligen bygget som var intressant för jag kan väl säga igen att det och förblir ett obestridligt faktum att 2200 stenblock på 2000-talet tog 5 år att bygga. 2.5 miljoner stenar på 30 år 4000 BC
2200 stenblock på 2000-talet tar den tid man är villig att investera i. Det är kostnaden, inte tekniken eller vår intelligens som hindrar.
Citat:
utan teknik är ju givetvis en saga men eftersom ni inte ens kunde presentera hur ni tänkt er detta med ramper och hundratusentals slavar så kommer ni inte längre. Jag ville ju prata om mänsklighetens utveckling inte snömosa om stenar med folk med noll kunskap om arkeologi och som uppenbarligen aldrig besökt Egypten. Det ger mig inget.
Nej, du föredrar att spåna om någon ihopfantiserad magnetlevitation istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in