2014-12-18, 20:01
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmamma
Problemet är att det inte rör sig om en organisk utveckling av kulturen, utan en av systemet påtvingad utveckling. I princip drivet av löftet om fri försörjning. Det finns inget naturligt i att 100 000 tals människor från andra sidan jordklotet, med väsensskild kultur, flygs in till Sverige och förändrar kulturen under en mycket mycket kort tidsperiod.

Vilket system har tvingat dig?
Storföretagen som vill globalisera och tjäna mer pengar och som kräver mer arbetstillfällen.
Eller din mormor och morfar som byggt vår välfärd och som inte vill gå tillbaka till statarsamhället?
Genom att ha en dyr välfärd måste den ju finansieras på nåt sätt. Vem finansierar den?
Företagen. Företagen vill tjäna mer pengar. Mer pengar kräver fler folk som jobbar.
1960-talet har svensk BNP stigit så här mycket:
https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#safe=off&q=svensk%20bnp

Så behovet av välfärd gör att vi måste finansiera den på nåt sätt. Invandringen var enda sättet att öka intäkterna eftersom nästan hela Sverige redan jobbade...

Idag är Sverige ett av världens rikaste länder. pga invandring.

Att vilja slänga ut 700.000 som jobbar och 85000 företag som ägs av invandrare är att bajsa din mormor i ansiktet. Ät skit kärringdjävel. Ingen vill ta hand om dig.

Björn Söder anser att det är viktigare att man är svensk än att faktiskt jobba hårt.
Han får åka runt till din mormor och min mormor och förklara varför han skickar hem de som jobbar inom vården.
- Jo, för du mår mycket bättre av att ha en svensk som torkar din rumpa.
- Fast Jholina var ju underbart trevlig och hon lärde mig chilenska.
- Nä, det är inte bra för Sverige som helhet.
- Säger du? Jag har varit med och byggt landet och jag vet vad JAG vill ha. Du som politiker ska väl inte tala om för mig att de som jobbar för mig inte är välkomna hit.
- Systemet säger det...
- Vilka är systemet?
- Det är jag och mina fem skånska vänner.
Citera
2014-12-18, 20:12
Medlem
drulmans avatar
Den här är ännu bättre:

Om kurderna hade ett eget land och jag och min flickvän flyttade dit och skaffade barn, skulle dom bli kurder då?

Ska vi ta och fråga kurderna vad dom tycker om det?
Citera
2014-12-18, 20:12
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Massa trams...

Du är ju helt rabiat. Du får sansa dig och försöka se verkligheten som den är; det måste väl även du förstå, att om vår världsunika invandringspolitik var ett vinstrecept, så hade den kopierats av iaf ekonomiskt, demografiskt och kulturellt likartade länder.
Citera
2014-12-18, 20:17
Medlem
Kulturmammas avatar
Citat:
Vilket system har tvingat dig?
Storföretagen som vill globalisera och tjäna mer pengar och som kräver mer arbetstillfällen.
Eller din mormor och morfar som byggt vår välfärd och som inte vill gå tillbaka till statarsamhället?
Genom att ha en dyr välfärd måste den ju finansieras på nåt sätt. Vem finansierar den?
Företagen. Företagen vill tjäna mer pengar. Mer pengar kräver fler folk som jobbar.
1960-talet har svensk BNP stigit så här mycket:
https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#safe=off&q=svensk%20bnp

Så behovet av välfärd gör att vi måste finansiera den på nåt sätt. Invandringen var enda sättet att öka intäkterna eftersom nästan hela Sverige redan jobbade...

Idag är Sverige ett av världens rikaste länder. pga invandring.

Att vilja slänga ut 700.000 som jobbar och 85000 företag som ägs av invandrare är att bajsa din mormor i ansiktet. Ät skit kärringdjävel. Ingen vill ta hand om dig.

Mja jag trodde det var invandrarna som byggde Sverige. Det upprepas ju om och om igen, så mina släktingar bakåt kan ju knappast ha lyft ett finger för att bidra till välfärden.
Det du talar om kallades arbetskraftsinvandring, och den har inte ett dyft med dagens invandring att göra.
De "lätta" industrijobben rationaliseras allt mer bort, vilket medför en total missmatch mot dagens invandrare. Notera att vi nu är tillbaka på den ekonomiska aspekten av invandring. Här bör man inte befinna sig om man är pro invandring, då det inte finns några som helst ekonomiska argument att ta till.
Citera
2014-12-18, 20:17
Medlem
drulmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid

Söders tal handlar inte om samers rätt till sin kultur. Budskapet är något annat - att man villkorar svenska medborgares status, kopplat till folkgrupp. Det är ingen liten grej.

Varför är detta så farligt? Menar du att han tycker att dom är mindre värda bara för att han inte ser dom som svenskar? wtf?
Citera
2014-12-18, 20:20
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
...

Söders tal handlar inte om samers rätt till sin kultur. Budskapet är något annat - att man villkorar svenska medborgares status, kopplat till folkgrupp. Det är ingen liten grej.

Hur menar du att man villkorar medborgares status? Du menar att ett medborgarskap inte ska föra med sig några förpliktelser, eller?
Citera
2014-12-18, 20:21
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
1. Vem säger att den är katastrofalt stor?
2. Vem säger att invandring är av ondo?
3. Björn Söder menar att det spelar ingen roll varifrån de kommer, de är ändå inte välkomna hit så varför måste man rösta på ett parti som fabulerar ihop en hotbild, fast deras egentliga agenda är ett ariskt vitt Sverige. VAM 2014
Försökte du leka smart nu eller?

1. SD, och förmodligen alla som röstar på dom säger det?

2. Ingen, invandring är bra, under rätt kontrollerade former

3. Trams, när argumenten tryter är nazistkortet aldrig långt borta.
Citera
2014-12-18, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Även judar har gett honom rätt - många känner sig inte som svenskar, de bara råkar bo här.

Samma sak med flera samer etc.

Tror du alla som bor i Sverige vill vara/bli betraktade som svenskar? Många vill bara vara svenskhatande kurder/araber/juggar och utnyttja det svenska bidragssystemet. Riktiga svenskar vill de inte vara. Det är inte därför de är här. Fråga den kurdiska nationalisten Özz Nujen, vill han vara svensk...?

Skillnaden är ju att politiker inte ska tala om vad du känner dig som. Om det finns samer som säger: Jag är inte svensk, men jag lever här. Men så finns det ju samer som säger: Jo, jag är svensk, jag betalar skatt till sverige, jag älskar sverige men jag lever inte i lappkåta utan jobbar på bank i Stockholm men poliktersvinet anser inte mig vara svensk, fast jag bott här i hela mitt liv"

Det är stor skillnad.
SD vill tala om vad som är rätt och vad som är fel.
Politiker ska inte lägga sig i.Låt var och en bestämma själva hur de vill bli kallade sig.

ungefär som att en Malmö FFare som flyttar till stockholm kan fortfarande älska sitt MFF. Man har kvar sin kärlek även om man bor nån annanstans. Låt var och en bestämma. SD ska inte bestämma vem som är vem utifrån SDs egna mall vad som är ok eller inte.

Rasism är att tala om "Du är inte svensk Du hör inte hemma här"
Citera
2014-12-18, 20:23
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Nej, det handlar om grundläggande värderingar angående människovärdet.

Sen kan man alltid diskutera hur många asylsökande man ska ta emot, vilka regler som ska gälla och hur integration ska lösas. Man kan välja olika politik vad gäller vilket antal man anser att ett land eller en kommun klarar av.

Det är rasism, hat och antiintellektualism som skrämmer mig. Att Sveriges vice talman håller ett officiellt tal som för tankarna till mellankrigstiden.

Men har han verkligen sagt att samer är mindre värda - bara för att de på vissa sätt är annorlunda?

Björn Söder diskuteras i Debatt kl 22. Bl.a. Rossana Dinamarca (V) och Paula Bieler (SD) medverkar.

http://www.svt.se/debatt/
Citera
2014-12-18, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Försökte du leka smart nu eller?

1. SD, och förmodligen alla som röstar på dom säger det?

2. Ingen, invandring är bra, under rätt kontrollerade former

3. Trams, när argumenten tryter är nazistkortet aldrig långt borta.

1. För att SD säger det, innebär det inte att det är sant.
Om en pedofil säger: Jag älskar barn, innebär det inte att han ska vara lärare på dagis.

OM en rasist säger: "invandringen är roten till allt ont" innebär det inte att det ÄR så. utan bara att HEN tycker så.

2. Jo, SD. SD tycker inte att invandring är bra. De anser att sverige ska vara åt svenskarna. De vill ha ett etiskt vitt sverige det står i deras principprogram.
Om jag visar dig exakta orden kommer du att rösta på MP?

3. Nä, det är inte trams. SD bildades av nazister och de sitter fortfarande kvar i partiledningen.
Citera
2014-12-18, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Men har han verkligen sagt att samer är mindre värda - bara för att de på vissa sätt är annorlunda?

Björn Söder diskuteras i Debatt kl 22. Bl.a. Rossana Dinamarca (V) och Paula Bieler (SD) medverkar.

http://www.svt.se/debatt/

Om man ratar bort köttbullen för korven så är köttbullen mindre värd.
Citera
2014-12-18, 20:28
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullinkambe
Det är väldigt svårt att förstå vad du menar (med tanke på dina tidigare inlägg); vill du alltså inte att tornedalingar och samer ska få behålla sina ursprungsidentiteter och sin kulturella särprägel? Söders poäng är ju alltså att det är viktigt att dessa folk, om de vill, får behålla sin kultur och ställning som eget folk.

Jasså det menar han? Hur går det ihop med assimileringstanken?

Dock har de inte rätt att få bidrag exempelvis från staten för att stärka din kulturens särprägel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in