2014-12-18, 19:21
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Jag menar att detta är värderingar hör till det Sverige jag växte upp i - att människor är lika mycket värda, oavsett etnicitet, religion, hudfärg och sexuell läggning. I praktiken så har förstås diskriminering och fördomar i någon grad alltid förekommit. Men rättvisa och jämlikhet är/har varit det självklara rättesnöret, vad man lär sina barn är det rätta.

På FB dunkar man rygg och skryter om att sparka på tiggare, de som redan sitter på marken, bokstavligen. Och Riksdagens vice talman håller ideologiskt tal om "vi" och "dem" och judiska, samiska och tornedalssvenska "nationer". Det inte det Sverige jag identifierar mig med.
Du växte väl upp i ett Sverige utan särskilt många invandrare och alla de problem som massinvandringspolitiken har orsakat. Du "identifierar" dig alltså med det förflutna, precis som många SD:are gör, fast på ett helt annat sätt..

Det var mycket bättre förr
- när det inte fanns några skäl till att vara "rasist"..
Citera
2014-12-18, 19:23
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drulman
En fråga till er som tycker att Söder har fel: Om jag och min flickvän flyttar till Israel och får barn där, blir våra barn judar/judinnor då?
Hade din flickvän tänkt konvertera blir de det.

Men först och främst blir de Israeler.
Citera
2014-12-18, 19:24
Medlem
Kulturmammas avatar
Citat:

Jag tycker också det finns svensk kultur, den går inte att definiera men den kommer ju med hela uppbyggandet av landet, historien osv. Alla länder har sin kultur. Det är bara just det där att den ständigt förändras efter vad människor skapar/efterfrågar/tycker som SD inte verkar tycka om, i alla fall inte när det kommer utifrån.

Problemet är att det inte rör sig om en organisk utveckling av kulturen, utan en av systemet påtvingad utveckling. I princip drivet av löftet om fri försörjning. Det finns inget naturligt i att 100 000 tals människor från andra sidan jordklotet, med väsensskild kultur, flygs in till Sverige och förändrar kulturen under en mycket mycket kort tidsperiod.
Citera
2014-12-18, 19:27
Medlem
drulmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME

Konvertera?

http://forward.com/articles/155742/jews-are-a-race-genes-reveal/?p=all
Citera
2014-12-18, 19:30
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drulman
Konvertera?

http://forward.com/articles/155742/jews-are-a-race-genes-reveal/?p=all
Skillnad på att vara Israel och konvertera till judendom.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Judendom#Vem_.C3.A4r_jude.3F
Citera
2014-12-18, 19:34
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Med tanke på den position Björn Söder har så tror jag vi kan utgå från att hans uttalanden är vad partiet står för. Han är ingen stollig kommunpolitiker i periferin som slunkit in av misstag.

Menar du (och många andra) att:
- Detta är hans personliga uppfattning och inget som partiet står bakom
- Detta är partiets ideologi men man bör ligga lågt med det för att inte skrämma bort väljare.
- Något annat?

Jag tror att många som röstat på SD inte insett fullt ut vad partiet står för. Moderater och socialdemokrater som vill minska invandringen och kanske har lite (social)konservativa värderingar, men inte egentligen delar den nationalistiska ideologin.
Jag är övertygad om att den stora mängden nytillkomna SD-väljare inte bryr sig värst mycket om partiets olika teorier om svenskhet o annat - man har ETT ENDA stort skäl att stödja SD: det är det enda partiet som arbetar för att få stopp på den katastrofalt stora invandringen.
Citera
2014-12-18, 19:52
Medlem
Groenmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Jag är övertygad om att den stora mängden nytillkomna SD-väljare inte bryr sig värst mycket om partiets olika teorier om svenskhet o annat - man har ETT ENDA stort skäl att stödja SD: det är det enda partiet som arbetar för att få stopp på den katastrofalt stora invandringen.

Det är sant. Dock är frågorna om nationstillhörighet, medborgarskap och identifikation med ett lands majoritetskultur avgörande för hur väl integrationen fungerar i ett välfärdsland (dvs där välfärden betalas med skatter). Det är social ingenjörskonst. Och för den normala svensken är det kanske lika ointressant som vad som händer under huven på en bil; men om det inte är någon som ser till att motorn och växellådan är synkad, så kommer inte bilen att gå särskilt bra.

Exempel på varför SD intresserar sig för dessa frågor. Om vi skall ha ett skattefinansierat välfärdsland så krävs det att det arbetande folket känner att de dels får valuta för pengarna och att inte allt för många inte är med och bidrar med skatter. Antalet utanförskapsområden ökar i expressfart i Sverige (dvs där arbetslösheten är extremt hög; 60% är väl gränsen i definitionen?). När dessa områden utvecklas till etniska enklaver där folk lever utanför samhället (i stora stycken inte betalar skatt), men ändå tar del av majoritetssamhället, så blir det problem.

Den gamla folkhemstanken är död i Sverige och för varje ny asylsökande som får PUT så begravs den 1 cm ytterligare. Genom att prata om nationer, medborgarskap, identifikation, kultur osv så får man en verktygslåda att beskriva och förändra integration och invandring. Endast SD vågar tänka i dessa banor. Övriga partier och journalister tänker bort hela problemkomplexet och menar i samma tanke att alla är svenskar så fort de får PUT samtidigt som alla har rätt till sin kulturella identitet. Utan att fundera på vilka konsekvenser detta får.
Citera
2014-12-18, 19:52
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:

Är de inte svenskar i Israel?
Efter ett tag känner de sig som svenskar och Israeler.
Deras barnbarn kanske alls känner sig som svenskar.
Citera
2014-12-18, 19:54
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll

1. Vem säger att den är katastrofalt stor?
2. Vem säger att invandring är av ondo?
3. Björn Söder menar att det spelar ingen roll varifrån de kommer, de är ändå inte välkomna hit så varför måste man rösta på ett parti som fabulerar ihop en hotbild, fast deras egentliga agenda är ett ariskt vitt Sverige. VAM 2014
Citera
2014-12-18, 19:57
Medlem
drulmans avatar
Citat:
Skillnad på att vara Israel och konvertera till judendom.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Judendom#Vem_.C3.A4r_jude.3F

Har någon judiska gener men vägrar konvertera så lär ju denna knappast kallas för Israel för det.
Citera
2014-12-18, 19:59
Medlem
slaeshs avatar
Sett ur ett internationellt och historiskt perspektiv så är det de som har problem med synen att svenskar är ett eget folk som är extrema. Förstår man inte att man med en sådan syn på världen omöjliggjort allt dömande i alla folkrättsmål? FN har definierat vad som utgör brott mot folk och man har också definierat vad varje folk har en grundläggande rätt till: självbestämmande och sin egen kultur etc. Dessa definitioner kan inte vara nasistiska då de stöds av majoriteten av världens nationer.

Jag förstår att Sverige och svenskarna inte kommer att vara etniska svenskar i framtiden, men ett land måste hållas samman av annat än statlig byråkrati och benämningen av ett geografiskt område. Identiteten måste isf bli mer som under det romerska riket; det är ditt beteende, sätt att uppföra dig på, att se på saker som lag & ordning & krig på samt språket som blir grunden för vem som inkluderad eller exkluderad. Arkeologer säger att det tog mellan 3-500 år för egyptierna att identifiera sig själva som romare efter att landet erövrats.
Citera
2014-12-18, 20:00
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Du växte väl upp i ett Sverige utan särskilt många invandrare och alla de problem som massinvandringspolitiken har orsakat. Du "identifierar" dig alltså med det förflutna, precis som många SD:are gör, fast på ett helt annat sätt..

Det var mycket bättre förr
- när det inte fanns några skäl till att vara "rasist"..
Nej, det handlar om grundläggande värderingar angående människovärdet.

Sen kan man alltid diskutera hur många asylsökande man ska ta emot, vilka regler som ska gälla och hur integration ska lösas. Man kan välja olika politik vad gäller vilket antal man anser att ett land eller en kommun klarar av.

Det är rasism, hat och antiintellektualism som skrämmer mig. Att Sveriges vice talman håller ett officiellt tal som för tankarna till mellankrigstiden.

Söders tal handlar inte om samers rätt till sin kultur. Budskapet är något annat - att man villkorar svenska medborgares status, kopplat till folkgrupp. Det är ingen liten grej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in