Citat:
Ursprungligen postat av
Lt.Col.Kilgore
Hur är det med Stealth och AESA-radar + IRST!? Jag menar, en MBDA Meteor kan ju gå på länk mellan Gripen och sig själv, alltså blir det lite svettigt om AESA+IRST ser F35an...kan man tycka. Även om själva radarsignaturen är låg, så är ju värmesignaturen rätt fet på den monstermotorn. Det är u trots allt lite skillnad på missilens egen "homer" mot moderplanet. Sen kan ju vad jag förstått flera Gripen samköra sina data och lobba missilen från ett oväntat håll.
@Dr. Spin...hur ser det ut på den fronten?
Får jag svara med trötta klyschor?
Skämt åsido.
F35 har egentligen bara en fördel utan hängande last, med vapen utanpå så är skillnaden mot en Rafale eller Gripen marginell.
Invändigt kan en F35 få plats med max 4 Meteor i framtiden (kanske 6 st om efter 2024 eller nåt).
Med aktiv störning och skenmål igång så är dessvärre träffsäkerheten för en robot inte vad de borde och jag har svårt att tro att en Meteor ens kan nå 50% mot en måltavla som kör aktiv störning. Så i bästa fall kan en F35 motsvara 3 Gripen i prestanda men kostar samtidigt drygt 3,5 Gripen.
I BVR-lägen där målbelysningen är lite "edgy" så blir störningen ännu enklare och Pk för robotarna faller till (bedömt) knappa 10-20% om målet agerar korrekt.
Där är själva utgångspunkten för luftstrid med radar.
* Är du nära och fienden inte kan störa så träffar roboten målet.
* Är du nära och fienden stör på fel sätt (dvs rent praktiskt inte kan störa) så träffar roboten målet.
* Är du nära och fienden agerar korrekt med skenmål och aktiv störning så är det i det närmaste omöjligt att få lösning öht. Dvs sannolikheten för miss är överhängande. (Gripens EWS är ca 1 generation före F35ans EWS och radar...)
* Är du lång borta så är det enklare att störa ut målangivningen.
* Är du en liten måltavla (för radarn) så är det enklare att störa.
* Om det är enkelt att störa eldledningen så kommer roboten inleda jakten fel och blöda energi direkt. Robotens existens handlar om energikonservering fram till målet. Dvs överlevnadschanserna är mkt goda om du kan störa.
Robotprinciper:
Amraam eller robotar med raketmotor tenderar att bara brinna i början och därefter leva på konserverad energi. Har man då en Meteor som har dubbelt så mycket lagrad energi (tre ggr längre distans med motor på) så är övertaget bara enormt. Gripen C har Meteor integrerad i skiftet 2014/2015 vilket gör det till (efter F22) världens för närvarande bästa jaktflyg. En titel som kommer förloras under skiftet 2015/2016 då Rafale och Eurofighter börjar ha individer med Meteor integrerad.
IR:
Just denna bit är enkel. Gripen är minst, bränner minst energi och har lägre friktion än F35. Solklar vinnare i miljö som baseras på värmesignatur. Detta är en s.k. "no contest". Ungefär som vem som upptäcks först av radar (AWACS bör ha något svårare med en F35 än en Gripen och jag är beredd att dra motsv "no contest" där i favör för F35... men om du sänder så upptäcks du... och då dör du...).
I slutändan så handlar det inte om att ha bäst utrustning punkt för punkt. Det handlar om att ha en flotta som kan överleva länge nog för att strida tills fienden inte kan göra det längre. Thats it liksom.
Inget modernt jaktflyg är enkelt att bekämpa i BVR-lägen. Med vettiga störningsresurser så vågar jag påstå att allt över 30km är omöjliga stridsavstånd för radarbaserade system. Ja, du kan se fienden och skjuta men du kan inte träffa.
Kan du begränsa fiendens manöverutrymme så kontrollerar du striden. F35 gör det bra i det korta perspektivet, Gripen gör det bättre i det långa perspektivet.