Citat:
Ursprungligen postat av
Major-Granat
Regel 2: Vid körning på väg med 2 körbanor, alltså vanlig svensk landsväg är du skyldig att ge tecke åt vänster vid omkörning, dels för att uppmärksamma både bakomvarande fordon och det fordon du ämnar köra om, dels för att du eligt lag är skyldig att ge tecken då man korsar eller på annat sätt inkräktar på mötande trafiks körbana. Vid omkörning på sådan väg, är man skyldig att så snart som möjligt återgå till sin egen körbana. Det är därför självklart att man återgår och behöver därför inte blinka höger efter omkörningen.
Vad du beskriver här är en förflyttning av fordonets placering i sidled. Om vi ska dra det ännu längre: när du byter körbana och kör mot trafiken vid en omkörning så byter du med andra ord också körfält. Kör du på fel sida vägen i motsatt körriktning så kör du inte längre i rätt körbana eller körfält, inte sant?
Då ska vi ta en titt i trafikförordningen, nej men titta! Vilket sammanträffande!
Citat:
När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga,
byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte ovä-
sentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin
avsikt. [...]
SFS 1998:1276 3 kap. §65 (
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm)
Citat:
Ursprungligen postat av
Major-Granat
Så blanda i fortsättningen inte ihop körfält och körbanor Helt olika regler på olika vägtyper vad det beträffar skyldighet att ge tecken vid omkörning.
Intressant, har du en källa på det så jag kan ta dig på allvar?
Citat:
Ursprungligen postat av
Major-Granat
Beträffande helljusblink vid omkörning är det mycket vettigt både dag som natt. Helljusblinken reflekterar sig inne i framförvarande fordon så 99% upptäcker det. Bara vänsterblink är alls inte lika effektivt då många förare väldigt sällan använder sidospeglar. Bra tips är också att man helljusblinkar då och då när man kör om en kö av bilar.
Ja det är säkert "jätte bra", personligen hade jag börjat undra vad jag gjorde för fel som gjorde sig så sur att du måste "tuta" på mig. Sedan hade jag nog undrat vad det var för aggressiv jävel ... Jag tycker det är dåligt att använda helljusblinkers vid omkörning eftersom det kan tolkas på så många olika sätt.
Citat:
Ljus- och ljussignaler är två sätt för dig som förare att kommunicera med omgivningen utanför bilen.
Dessa signaler har som syfte att hjälpa dig att förebygga eller avvärja fara genom att med ljud- eller ljussignaler, eller på något annat lämpligt sätt, väcka andra trafikanters uppmärksamhet.
Signaler får inte ges längre än nödvändigt eller användas om inte nödvändigt. Det är därför t.ex. inte tillåtet att använda tutan för att heja på en kompis eftersom detta kan misstolkas av andra trafikanter som du försöker varna eller avvärja en fara.
Ljussignalen är oftast inte användbar när det är ljust ute eftersom skillnaden mellan att ha helljusen tända eller släckta inte blir tillräckligt stör för att väcka uppmärksamhet.
http://korkortsprovguiden.se/News/article/sid=62.html
Där har du även källa på det jag pratade om tidigare, att det kan misstolkas av dina trafikanter. Är det nödvändigt för att avvärja en fara? Nja, då får du nog se över dina körkunskaper, se till att göra en säker omkörning och använda tutan när det väl uppstår en fara.