2014-12-17, 13:14
  #1645
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minde
Nu börjar saker hända!

Jag fick ett mail av MIG idag och har inte varit på intervju än:

"Migrationsverket behöver information från dig

Migrationsverket behöver ytterligare information från dig angående en ansökan om tillstånd i Sverige.

Klicka på länken nedan. Logga därefter in med de inloggningsuppgifter (användarnamn och lösenord) som när du skapade ditt konto. Du kommer då till ett elektroniskt formulär där du ska svara på Migrationsverkets frågor. Svara på frågorna inom två veckor från det att du har fått detta e-postmeddelande.

Om du inte svarar, kan Migrationsverket komma att fatta beslut baserat på den information vi har.

Om du behöver sända in ytterligare handlingar, bör du skanna dessa och bifoga dem till ditt svar. Om du sänder in handlingar eller information via post kan inte ditt ärende hanteras elektroniskt och det kommer att fördröja handläggningen"


Har någon av er fått liknande? Varför får jag det och inte min man som är den som söker?! Tacksam för svar!

Exakt det där mailet fick jag förra veckan samtidigt som min man fick mailet om att boka sin intervju. så håll koll på hans mail nu. I länken bad de mig skicka in foton och ev biljetter om jag vart och hälsat på honom, som jag gjort 2 gånger sen vi gjorde ansökan i augusti. De tillåter bara 5 filer så tur att jag gjort collage av våra bilder så att jag kunde skicka in båda biljetterna. Hade ju annars känts lite snopet o bara skickat in 3 bilder men pga collagen blev det närmare 15
Citera
2014-12-17, 13:45
  #1646
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zemraim
Exakt det där mailet fick jag förra veckan samtidigt som min man fick mailet om att boka sin intervju. så håll koll på hans mail nu. I länken bad de mig skicka in foton och ev biljetter om jag vart och hälsat på honom, som jag gjort 2 gånger sen vi gjorde ansökan i augusti. De tillåter bara 5 filer så tur att jag gjort collage av våra bilder så att jag kunde skicka in båda biljetterna. Hade ju annars känts lite snopet o bara skickat in 3 bilder men pga collagen blev det närmare 15


Phuu! Du hade rätt. Jag hade lite svårt att hålla nerverna i styr men fick bekräftat av honom att ett mail hade kommit till honom. I bland är det svårt med 12 timmars avstånd med information och uppdateringar. Våra samtal blir inte så effektiva.. hehe.

För er som vill veta (och räkna ut var ni ligger i processen) ser det ut så här för oss nu;

Ansökan - 13 Aug 2014 (gifta)
Mail om bokning av intervju - 16 December
Citera
2014-12-17, 14:35
  #1647
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minde
Phuu! Du hade rätt. Jag hade lite svårt att hålla nerverna i styr men fick bekräftat av honom att ett mail hade kommit till honom. I bland är det svårt med 12 timmars avstånd med information och uppdateringar. Våra samtal blir inte så effektiva.. hehe.

För er som vill veta (och räkna ut var ni ligger i processen) ser det ut så här för oss nu;

Ansökan - 13 Aug 2014 (gifta)
Mail om bokning av intervju - 16 December

Ja då e det inte lätt med kommunikationen när det är så många timmars tidsavstånd. Vi är iaf i samma tidszon så det underlättar ju mycket av vår kommunikation . Hoppas ni har bättre tur med att få snabbt intervjutid. Min man fick den 26 januari som var den tidigast möjliga intervjutiden på hans språk. Ambassaden där han ska göra sin intervju har hand om 3 länders migrationsärenden så inte så konstigt att det var lång väntetid.

För oss ser det ut så här just nu:
Webbansökan: 1 augusti 2014.
Vi ansökte som nyetablerat samboförhållande men gift sen 4 december i år.
Mail om bokning av intervju: 10 december
Intervjutid: 26 januari 2015
Citera
2014-12-17, 18:55
  #1648
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zemraim
Ja då e det inte lätt med kommunikationen när det är så många timmars tidsavstånd. Vi är iaf i samma tidszon så det underlättar ju mycket av vår kommunikation . Hoppas ni har bättre tur med att få snabbt intervjutid. Min man fick den 26 januari som var den tidigast möjliga intervjutiden på hans språk. Ambassaden där han ska göra sin intervju har hand om 3 länders migrationsärenden så inte så konstigt att det var lång väntetid.

För oss ser det ut så här just nu:
Webbansökan: 1 augusti 2014.
Vi ansökte som nyetablerat samboförhållande men gift sen 4 december i år.
Mail om bokning av intervju: 10 december
Intervjutid: 26 januari 2015

Tråkigt att det dröjer med er tid, men tänk så lyckligt lottade vi är som ändå inte behövt vänta längre! .

Ja, jag vet inte hur det kommer gå med intervjutid. Det finns ingen ambassad i hans land så MIG skickade frågorna som ska ställas till ambassaden i grannlandet. Nu får min man helt enkelt sköta kommunikationen där emellan och kanske få igenom att generalkonsulatet i hans land kan ta hand om intervjun. Folk kommer ju naturligtvis gå på semester snart så fördröjning räknar vi kallt med.
Hoppas konsulatet kan göra det som behövs för att han ska kunna komma hit.
Är det fingeravtryck och foto?!

Jag kan inte fatta att detta händer. Jag har ju inte fixat något för hans ankomst.
Citera
2014-12-17, 19:05
  #1649
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citro
Okej, väntar fortfarande på beslut och ännu inte har hört något, ser att en del fick svar efter nåt vecka / veckor senare efter intervju, men inte vi snart en månad sen.
Hur går det för er om era ärendet ligger i Västerås.

Blir skit trist under julen.

Det är i ärlighetens namn ganska lång tid. Loggar du in på er sida och kollar på MIG? Om ett beslut är fattat kommer det stå där (inte pos/neg) innan resultatet skickas ut till er.

Ring till Västerås och hör vad som står på.

Håller tummarna!
Citera
2014-12-17, 19:30
  #1650
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minde
Det är i ärlighetens namn ganska lång tid. Loggar du in på er sida och kollar på MIG? Om ett beslut är fattat kommer det stå där (inte pos/neg) innan resultatet skickas ut till er.

Ring till Västerås och hör vad som står på.

Håller tummarna!
Just detta är något jag inte förstår efter att ha följt tråden. Vissa får svar så snabbt efter intervju medans vissa får vänta månader. Någon som vet varför? Håller ochså tummarna !
Citera
2014-12-17, 20:39
  #1651
Medlem
Vi har ansökt i mitten av febr. -14, intervjun var i maj för min man och vi väntar ännu. Några månader sen sa dom på vår enhet att det blir klart först om ett år. Då brast det för mig. Gjorde en anmälan till JO, men nu så säger dom att jag ska ringa om en månad igen, för just nu håller dom på med ärenden från dec-13 o jan -14. Känns som man fått nytt hopp igen! Vårt ärende ska utredas enligt migr. svar till JO.
Är rätt nere sen min man åkte tillbaks till sitt hemland, men lite mer hoppfull igen då dom säger att vår ansökan ska börjas tittas på ganska så snart.
Citera
2014-12-17, 22:48
  #1652
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minde
Tråkigt att det dröjer med er tid, men tänk så lyckligt lottade vi är som ändå inte behövt vänta längre! .

Ja, jag vet inte hur det kommer gå med intervjutid. Det finns ingen ambassad i hans land så MIG skickade frågorna som ska ställas till ambassaden i grannlandet. Nu får min man helt enkelt sköta kommunikationen där emellan och kanske få igenom att generalkonsulatet i hans land kan ta hand om intervjun. Folk kommer ju naturligtvis gå på semester snart så fördröjning räknar vi kallt med.
Hoppas konsulatet kan göra det som behövs för att han ska kunna komma hit.
Är det fingeravtryck och foto?!

Jag kan inte fatta att detta händer. Jag har ju inte fixat något för hans ankomst.

Ja sant vi e verkligen lyckligt lottade att som inte behövt vänta så länge men resan är ju inte riktigt slut än. Fast nu när man äntligen har en intervju bokad börjar man se ett slut på denna väntan. Räknar ner dagarna till hans intervju hehe.
Min man måste oxå åka till grannlandet o det är en 10 timmars bussresa från hans hemstad bara åt ena hållet. Han skulle kolla upp om det fanns nån bland hans släkt o vänner som kanske kunde ställa upp o köra honom fram o tillbaka så vi hoppas på det.
Ja, behöver man visum för att komma till Sverige så görs ju bion (fingeravtrycken o fotot på ambassaden. Nåt min man kommer få göra så fort han kommer till Sverige då han inte behöver visum Hoppas det löser sig för er med allt
Citera
2014-12-18, 02:41
  #1653
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camaku
Just detta är något jag inte förstår efter att ha följt tråden. Vissa får svar så snabbt efter intervju medans vissa får vänta månader. Någon som vet varför? Håller ochså tummarna !

Orsaker?
- kvaliteten på insända stöddokument, samt givetvis noggrannt ifyllande av ansökningsformuläret
- kvaliteten på intervjun - Glöm inte att BEGÄRA att få läsa igenom intervjudokumentet, rätta till eventuella fel. Intervjuaren skall använda dator, sen printa ut intervjuresultat, för den intervjuades möjlighet att korrigera eventuella fel
- "turen" att få 'rätt' MigV-handläggare, vilket den sökande inte har en chans att påverka
Citera
2014-12-18, 14:22
  #1654
Medlem
Äntligen lite bra nyheter


http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/785684-migrationsverket-anstaller-1000-personer-for-att-klara-av-flyktingmottagandet
Citera
2014-12-18, 16:19
  #1655
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Orsaker?
- kvaliteten på insända stöddokument, samt givetvis noggrannt ifyllande av ansökningsformuläret
- kvaliteten på intervjun - Glöm inte att BEGÄRA att få läsa igenom intervjudokumentet, rätta till eventuella fel. Intervjuaren skall använda dator, sen printa ut intervjuresultat, för den intervjuades möjlighet att korrigera eventuella fel
- "turen" att få 'rätt' MigV-handläggare, vilket den sökande inte har en chans att påverka

För oss tog det 3 månader att ens bli tilldelade en handläggare efter intervjun. Sedan tog det ytterligare 2 månader innan handläggaren började "kolla" på ärendet. Då kan ju inte kvaliteten på dokumenten/intervjun ha spelat nån roll eftersom ingen ens kollade på dem. Så det handlar nog rätt mycket om "tur" också.
Citera
2014-12-18, 19:07
  #1656
Medlem
syscrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sansmoral
För oss tog det 3 månader att ens bli tilldelade en handläggare efter intervjun. Sedan tog det ytterligare 2 månader innan handläggaren började "kolla" på ärendet. Då kan ju inte kvaliteten på dokumenten/intervjun ha spelat nån roll eftersom ingen ens kollade på dem. Så det handlar nog rätt mycket om "tur" också.
Man tog resurser och lade dem på asylinvandringen. Alla ärenden kunde inte heller köras i det nya datoriserade systemet. Detta har gjort anknytningsärenden lidande. Nu ska man ha prioriterat om igen och dessutom ska man bli effektivare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in