2014-12-16, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra30
Jag ringde Mig och frågade om detta, svaret var att det inte är olagligt att partnern befinner sig i Sverige men att det är knepigt att få Visum om man har denna ansökan i sitt register- vilket det alltså framgår att man har när man söker Visum. Det är bara för honom att åka hit såedes, 3 månader i taget

han behöver inget visum för att komma hit. Han får vara här 6 månader i taget. Men kan migrationsverket få reda på att han vistas här?? Typ genom att kolla upp med flygbolag om han kommit in i landet, gör dom sånt?
Citera
2014-12-16, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av million88
Hej kan ni snälla svara på ett par frågor! !!!!
Min kille har ansökt om att bli sambo med mig. Vi har skickat in ansökan elektroniskt och jag gjorde likadant
. De enda dokument vi skickade med var kopia på pass. Jag började sen fundera på om man kanske skulle skicka med bilder också? Jag ringde upp migrationsverket och efter 1 h i kö verkade hon inte veta så mycket. Hon sa att jag kan ju skicka bilder till deras mail om jag vill. Så nu frågar jag er, ska man skicka bilder i ansökan?ska man skicka med personbevis på någon av oss? Några andra dokument förutom kopia på pass? Några mer bevis än bilder?? Vi fick aldrig det alternativet utan i ansökan frågade dom efter pass bara. Då borde de skrivit vilka dokument de vill ha in. Tacksam för svar!!!!

Vi skickade heller inga bilder när vi gjorde ansökan 1 augusti. Nu när vi äntligen fick mailet om att boka intervjun förra veckan så fick jag samtidigt en länk där jag skulle skicka in 5 dokument (bilder, resor osv) så även ni kommer får chansen att skicka in dessa Innan detta fick vi rådet att inte skicka in nåt förrän de bad om detta då det finns en risk att ansökan kan tas ut ur det elektroniska systemet. När man väl har en handläggare så kan man säkert skicka mer bevis till denne tänker jag om denne önskar det. Vi kunde tex inte skicka in våra chattloggar vi har men man kunde skriva ett meddelande i länken så skrev att dessa finns om de önskar se dessa. Eftersom man endast kunde skicka 5 filer så gjorde jag kollage av våra bilder så på så sätt fick det plats fler bilder
Angående ansökan så har jag för mig att min man skulle skicka in personbevis. Vi gjorde ansökan som sambo men gifte oss för några veckor sen så det har inte hunnit registerats än.
Citera
2014-12-16, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minde
Måste kännas hårt! Jag har full förståelse att det känslor av tvivel kan komma när processen är över. Man har koncentrerat sig och lagt energi på att få beviljat och sen när det går igenom kommer verkligheten. Vill DU att han ska komma över?

Förstår också känslan. Första tiden efter vi fick beslut kändes det lite konstigt trots att det då "bara" gått 8,5 månader sedan vi tog farväl i Sverige förra gången.

Det kan ju finnas relationer som var seriöst menade när paren ansökte om UT, men som upphört under den 14-18 månader långa väntan och separationen. Men Migrationsverket har knappast tid att kolla upp alla gamla ärenden en extra gång utan fattar beslut på de handlingar de har.
Då sitter plötsligt personen i utlandet med ett 2 års uppehållstillstånd i Sverige beviljat på oriktiga grunder. Känns inte riktigt rättssäkert. Hela poängen med den utdragna processen är ju att försäkra sig om att det finns en seriös relation som skäl att bevilja UT.
Citera
2014-12-16, 19:41
Medlem
är det någon här som fått uppehållstillstånd för er partner från USA? isåfall, hur lång tid tog processen?
Citera
2014-12-16, 22:07
Medlem
Intressant tråd, ett par som överväger att lämna Sverige på grund av denna ansökningsprocess.

http://www.reddit.com/r/svenskpolitik/comments/2pgfhp/anders_danielsson_generaldirektör_på/
Citera
2014-12-16, 22:10
Medlem
Nu börjar saker hända!

Jag fick ett mail av MIG idag och har inte varit på intervju än:

"Migrationsverket behöver information från dig

Migrationsverket behöver ytterligare information från dig angående en ansökan om tillstånd i Sverige.

Klicka på länken nedan. Logga därefter in med de inloggningsuppgifter (användarnamn och lösenord) som när du skapade ditt konto. Du kommer då till ett elektroniskt formulär där du ska svara på Migrationsverkets frågor. Svara på frågorna inom två veckor från det att du har fått detta e-postmeddelande.

Om du inte svarar, kan Migrationsverket komma att fatta beslut baserat på den information vi har.

Om du behöver sända in ytterligare handlingar, bör du skanna dessa och bifoga dem till ditt svar. Om du sänder in handlingar eller information via post kan inte ditt ärende hanteras elektroniskt och det kommer att fördröja handläggningen"

Har någon av er fått liknande? Varför får jag det och inte min man som är den som söker?! Tacksam för svar!
Citera
2014-12-16, 22:16
Medlem
ett sådant fick jag direkt efter att vi skickade in min mans ansökan. Vi gjorde både ansökan och detta formulär på samma kväll dock. har du väntat länge på det där?
Citera
2014-12-16, 22:31
Medlem
Samma här, det brevet kom direkt.

Hur länge sedan skickade ni in ansökan?
Citera
2014-12-17, 09:44
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Det lönar sig att leta upp ALLT, som bevisar att det är en seriös relation. Foton, mailkorrespondens, flygbiljetter, passtämplar, hotellnotor, banktransferkvitton, goda vänner, släktingar... så mycket som möjligt. Mitt senaste ärende via internet hade nästan trettio scannade bilagor, i stort sett allt som hade betydelse. Inte en motfråga kom, ärendenumret kom via email. Handlingarna var heltäckande, det visste jag, som arbetat med kniviga admin-ärenden och säkerhetsfrågor i många år.

Nätansökan mailades i början juli i år, mailsvar kom i början oktober, med uppmaning att boka tid och genomgå fysisk intervju på konsulat/ambassad. Denna gjordes i början av december, och två veckor (!) senare kom beslutet, via mail, ansökan är godkänd, besök ambassaden, och ta ögonprov och fingeravtryck. Sen tar det 4-5 veckor innan det hett eftertraktade ID-kortet skickas till den sökande, via den legation som hanterat ärendet i hemlandet. En oväntad solskenshistoria, sällan man får uppleva detta i det här sammanhanget. Knappt sex månader till positivt beslut, att jämföra med officiella 14 månader ('minst').
Citera
2014-12-17, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Det lönar sig att leta upp ALLT, som bevisar att det är en seriös relation. Foton, mailkorrespondens, flygbiljetter, passtämplar, hotellnotor, banktransferkvitton, goda vänner, släktingar... så mycket som möjligt. Mitt senaste ärende via internet hade nästan trettio scannade bilagor, i stort sett allt som hade betydelse. Inte en motfråga kom, ärendenumret kom via email. Handlingarna var heltäckande, det visste jag, som arbetat med kniviga admin-ärenden och säkerhetsfrågor i många år.

Nätansökan mailades i början juli i år, mailsvar kom i början oktober, med uppmaning att boka tid och genomgå fysisk intervju på konsulat/ambassad. Denna gjordes i början av december, och två veckor (!) senare kom beslutet, via mail, ansökan är godkänd, besök ambassaden, och ta ögonprov och fingeravtryck. Sen tar det 4-5 veckor innan det hett eftertraktade ID-kortet skickas till den sökande, via den legation som hanterat ärendet i hemlandet. En oväntad solskenshistoria, sällan man får uppleva detta i det här sammanhanget. Knappt sex månader till positivt beslut, att jämföra med officiella 14 månader ('minst').

Jag önskar att du hade hand om min ansökan, kan jag anställa dig?
Citera
2014-12-17, 10:47
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja

Kan bara instämma här. När det gäller UT-ansökningar så gäller "More is more"

Jag och frugan fullständigt dränkte den stackars ambassadtjänstemannen som intervjuade henne med bilagor och vi fick positivt beslut på 73 dagar. Inga motfrågor, inga kompletteringar.
Visserligen var detta 2010 då det var lite lägre tryck än idag men ändå.
Citera
2014-12-17, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minde
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av Västerås. Det behöver inte betyda problem att inte få svar snabbt efter Intervjun. Ofta brukar det gå snabbt efter intervju om det är ett lätt ärende. Men har som sagt inte läst mycket om Västerås i denna tråd.

Sist jag ringde till Mig (min enhet) sa dom att vi inte kommer ha EN handläggare eftersom ansökan var en del av E3. Jag tror det är svårt att säga om det är bra eller dåligt att du/ni inte hört något än då det känns som om MIG känner sig fram och ständigt omvärderar sina rutiner.

Hoppas ni hör något snart och att det är ett positivt beslut!

Okej, väntar fortfarande på beslut och ännu inte har hört något, ser att en del fick svar efter nåt vecka / veckor senare efter intervju, men inte vi snart en månad sen.
Hur går det för er om era ärendet ligger i Västerås.

Blir skit trist under julen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in