Citat:
Ursprungligen postat av
varmluftsballong
Även om det känns så för dig så är det inte så. Mycket tid läggs åt Gustav Vasa, Gustav II Adolf och stormaktstiden, och frihetstiden, och om Gustav III. Sedan att Gösta var ett svin talas det inte lika ofta och mycket om.
För att inte elever ska börja ifrågasätta om Skåne verkligen är svenskt? Men kom igen nu....... hur konspiratoriska har svenskar blivit?
Vilka är det?
Ja det är min uppfattning. Skånes historia snackades det inget om ivarjefall. Det bara nämns i förbifarten att Skåne var danskt och blev sedan svenskt. Hur det sen gick till nämns inte. Det kan du kolla upp själv.
Är Skåne svenskt då? Varför är det svenskt? För att det blev ockuperat?
Min slutgiltiga poäng är just att svenskar som etnicitet inte finns. Har skåningar plötsligt blivit etniskt svenska sedan 1658? För mig personligen finns endast skandinavisk etnicitet i Skandinavien + då minoriteter.
Så Skandinavisk etnicitet är de med rötter i Skandinavien sen 1000 tals år tillbaks. Så tex en islänning kan bli helt svensk. En kurd kan inte bli 100 procent svensk enligt mig, eftersom de inte har någon anknytning till Skandinavien. Sen är det upp till var och en vad någon definieras som. Jag kan inte bli etniskt jude, eftersom jag inte har någon anknytning till Isreal eller andra judar. Är du jude eller något annat folk med skandinaviska rötter då kan du räknas som svensk också enligt mig.
Bara för jag flyttar till Kina och lär mig deras språk ser jag mig inte som Kines. Men får jag barn med en kines så tycker jag ungen ska räknas som kines. Eller svensk om vi bor i Sverige. Eller båda.