2014-12-18, 00:56
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Så det är inget i artikeln i sig, utan något annat som sagts i samband?

Kan du måhända citera detta "annat" då?

Du vet lika väl som jag att Söder uttryckte en sak i intervjun med Orrhenius och rakt motsatt i senare uttalanden.

Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Ser du denna räta linje? Visst är den fin?

Det här med identitet är mer komplexe än att det kan kategoriseras efter givna mallar. Vissa identifierar sig via yrket, ideologi, nation, familj, vänner, förebilder, idoler etc.... många gånger som en kombination av flera faktorer. Oavsett hur du vill identifiera dig själv är din privatsak och inte något annan ska komma och tala om för dig.

Intressant och bra att du vågar problematisera och visa på komplexiteten i begreppen. Rädd att det dock inte kommer att accepteras här i tråden. Många av flashback-sd:arna vill ha det liksom... enkelt.

Citat:
Klart! Du kan vara pro-Stockholm helt enkelt.

Touché.

Citat:
Ursprungligen postat av MrTusk
För mycket filosofi.....

Ja, just filosofi verkar inte vara sd-förespråkarna i trådens starka sida - det håller jag med om.
Senast redigerad av hundensår 2014-12-18 kl. 01:25.
Citera
2014-12-18, 00:57
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Skämta du?

Rollen som Vice Talman anses av hela etablissemanget vara förenligt med ett samtidigt politiskt engagemang. Hur svårt kan det vara att förstå? Vice Talman anses helt enkelt inte vara en ständig representant på samma sätt.

Behöver en vice-talman ta över talmannens roll så kan det kanske vara bra om han den dagen tonar ner sitt politiska engagemang.

Vaför skulle det vara bra att tona ner sitt politiska engagemang? Går det inte bra att applådera andras anförande från talmanstolen exempelvis?

Du behöver inte bry dig om vad jag säger. Men du kan upphöra med att kasta glåpord mot mig- ger ju inte direkt mycket till övers.
Citera
2014-12-18, 00:57
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ser du denna räta linje? Visst är den fin?

Det här med identitet är mer komplexe än att det kan kan kategoriseras efter givna mallar. Vissa identifierar sig via yrket, ideologi, nation, familj, vänner, förebilder, idoler etc.... många gånger som en kombination av flera faktorer.

En kombination, frågan är dock om man kommer upp i 200% av någon faktisk tillhörighet?

Kan man exempelvis vara 100% Djurgårdare och 100% AIKare samtidigt?
Citera
2014-12-18, 01:00
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
En kombination, frågan är dock om man kommer upp i 200% av någon faktisk tillhörighet?

Kan man exempelvis vara 100% Djurgårdare och 100% AIKare samtidigt?

Citera
2014-12-18, 01:03
Medlem
Sleeptalkers avatar
Sverige hade inte ens varit en stormakt då när det begav sig utan sina finska soldater.

Alltså när svenska kungar som Kalle Dussin & Co (Karl XII) och Gustav II Adolf fick riktigt storhetsvansinne och begav sig ut för att erövra Europa helt på egen hand.

Då när ni fick ert nutida storhetsvansinne Sverigedemokrater.

För ni (Flashback) är väl inte ens så jävla naiva att ni tror att Sverige klarade det på egen hand?

Nä, för Finland och deras soldater höll er i handen och de var faktiskt alltid i första ledet när det var dags att anfalla.

Sedan att det knappt står ett enda ord om dem i historieböckerna (bara för att Finland då råkade tillhöra Sverige) är riktig stor skam.
Senast redigerad av Sleeptalker 2014-12-18 kl. 01:11.
Citera
2014-12-18, 01:04
Medlem
vescs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Jo det kan man, man kan vara 100% skidåkare, 100% morbror och 100% bilist också.
Man kan dock inte vara 100% kurd på samma gång som man är 100% svensk.
Gapskrattade när jag hörde svamlet, helt seriös var hon dessutom.
Kanske inte så konstigt att de inte har ett eget land då, det skulle nog inte fungera så bra.

Som vanligt känner man en stor besvikelse hur rapporteringen sker. Istället för att kunna hålla en informerad debatt med informerade människor, likt folkrättsjuristen för samerna som erkänner Björn Söders åsikt som korrekt, så väljer man att intervjua de oinformerade och icke relevanta om deras känslor, samma människor som läst en rubrik på facebook som får hålla talan för sin folkgrupp i Sverige.

Varför ska jag bry mig om vad en bolagsjurist tycker i frågan? Finns det inga folkrättsjurister bland kurder, armenier eller indier? Jag antar att ingen folkrättsjurist för de berörda folkgrupperna ville ställa upp då de inte kan utan att få sin juristlicens ifrågasatt hävda motsatsen av Söders åsikt samt att de annars skulle uteslutas från sina 200% grupper som självhatare.
Citera
2014-12-18, 01:06
Medlem
Zeunerts avatar
Jaha det var detta, hoppet gick över i en kåranda där man genast sätter igång att klyva hårstrån.

Alltid juden, de flesta av oss har aldrig mött på någon...är juden en så stor o viktig sakfråga?
Man tackar för att Söder ger Sveriges muslimer ammo.

Samen, ja vad fan det kryllar med "lappdjävlar" som kom nedåt på 60 och 70-talet för arbete.
De flesta av dem håller vid liv i vad som är svenskt, jakt, fiske, svamp o bärplock, bastubad och bad, dvs de och deras barn kan simma och åka skidor...
De renskötande de håller kvar vid det samiska även om att de idag är lika modernt rustade och starkt affärsmedvetna som vilken bonde som helst och ibland krockar detta mot lokal och rikspolitik men är det en stor och akut fråga?

Intressant är att Söder är inne och tallar på det som befrämjar Sverige, det som är kvar av det gamla Sverige, indoktrineringen går djupt, tror inte att Söder reflekterar över att han tänker precis som en sosse, buttsurfar i kring juden och de övriga nationella minoriteterna, en fixering av religiös karaktär och det är precis vad vi inte behöver mer av.
Citera
2014-12-18, 01:08
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Vaför skulle det vara bra att tona ner sitt politiska engagemang? Går det inte bra att applådera andras anförande från talmanstolen exempelvis?

Jaha?

Inget av ovanstående är relevant. Ska jag ta det som att du fick slut på "argument"?
Citera
2014-12-18, 01:12
Medlem
Oformads avatar
Citat:

Ja, men där har vi ju problemet, det är bara så att du har galet perspektiv. Ingen annan skulle nämligen se dig som en riktig Djurgårdare eller AIKare. Däremot skulle du kunna ses som 50% AIKare och 50% Djurgårdare.
Citera
2014-12-18, 01:13
Medlem
Sleeptalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert
Jaha det var detta, hoppet gick över i en kåranda där man genast sätter igång att klyva hårstrån.

Alltid juden, de flesta av oss har aldrig mött på någon...är juden en så stor o viktig sakfråga?
Man tackar för att Söder ger Sveriges muslimer ammo.

Samen, ja vad fan det kryllar med "lappdjävlar" som kom nedåt på 60 och 70-talet för arbete.
De flesta av dem håller vid liv i vad som är svenskt, jakt, fiske, svamp o bärplock, bastubad och bad, dvs de och deras barn kan simma och åka skidor...
De renskötande de håller kvar vid det samiska även om att de idag är lika modernt rustade och starkt affärsmedvetna som vilken bonde som helst och ibland krockar detta mot lokal och rikspolitik men är det en stor och akut fråga?

Intressant är att Söder är inne och tallar på det som befrämjar Sverige, det som är kvar av det gamla Sverige, indoktrineringen går djupt, tror inte att Söder reflekterar över att han tänker precis som en sosse, buttsurfar i kring juden och de övriga nationella minoriteterna, en fixering av religiös karaktär och det är precis vad vi inte behöver mer av.

Läs historia människa.

Och inte propaganda.
Citera
2014-12-18, 01:14
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Jaha?

Inget av ovanstående är relevant. Ska jag ta det som att du fick slut på "argument"?

Nä du skall ta det som att det var du som kom med resonemanget att talmanen bör tona ner retoriken. Jag frågade varför, och då fick jag detta svaret.

Nä-! men det är bra. Vi har nog pratat färdigt- det är ok att du avslutar det med att försöka framstå som ett en bättre människa genom att ge dig på mig. Jag gissar på att det kommer-
Citera
2014-12-18, 01:16
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Även om det känns så för dig så är det inte så. Mycket tid läggs åt Gustav Vasa, Gustav II Adolf och stormaktstiden, och frihetstiden, och om Gustav III. Sedan att Gösta var ett svin talas det inte lika ofta och mycket om.

För att inte elever ska börja ifrågasätta om Skåne verkligen är svenskt? Men kom igen nu....... hur konspiratoriska har svenskar blivit?

Vilka är det?

Ja det är min uppfattning. Skånes historia snackades det inget om ivarjefall. Det bara nämns i förbifarten att Skåne var danskt och blev sedan svenskt. Hur det sen gick till nämns inte. Det kan du kolla upp själv.

Är Skåne svenskt då? Varför är det svenskt? För att det blev ockuperat?

Min slutgiltiga poäng är just att svenskar som etnicitet inte finns. Har skåningar plötsligt blivit etniskt svenska sedan 1658? För mig personligen finns endast skandinavisk etnicitet i Skandinavien + då minoriteter.

Så Skandinavisk etnicitet är de med rötter i Skandinavien sen 1000 tals år tillbaks. Så tex en islänning kan bli helt svensk. En kurd kan inte bli 100 procent svensk enligt mig, eftersom de inte har någon anknytning till Skandinavien. Sen är det upp till var och en vad någon definieras som. Jag kan inte bli etniskt jude, eftersom jag inte har någon anknytning till Isreal eller andra judar. Är du jude eller något annat folk med skandinaviska rötter då kan du räknas som svensk också enligt mig.

Bara för jag flyttar till Kina och lär mig deras språk ser jag mig inte som Kines. Men får jag barn med en kines så tycker jag ungen ska räknas som kines. Eller svensk om vi bor i Sverige. Eller båda.
Senast redigerad av sxephil 2014-12-18 kl. 01:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in