2014-12-18, 00:26
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Urban Ahlin är Sveriges riksdags talman...

Inte Björn Söder om du nu missat det.

Spelar ingen roll. Björn Söder är talman, om än vice. Vem representerar talmannen? (igen)
Citera
2014-12-18, 00:30
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
Jag har klippt ihop några Dina citat, i en citatruta, hoppas ok.
Jag håller med Dig i allt Du säger. Det var ett komplett idiotiskt uttalande. Jag känner inte igen Björn Söder. Vad har det flugit i mannen? Han ska skita i hur folk känner sig. Inget mer med det. Är han missförstådd ska han lägga tillrätta tydligt nu när folk tagit så illa vid sig. Jag tror att så kommer att ske.

Om man känner sig som 100 % kurd och 100 % svensk samtidigt, och kanske t.o.m. 100 % jude och varför inte 20 % Sörmlänning - på en gång - så är det verkligen inte upp till politiker att värdera. Det är en privatsak. Även om man skulle känna sig 0 % svensk så får väl folk tugga i sig det.
Det är absolut inget fel i att känna allt detta.
Det är inget fel att känna sig som en flodhäst heller, det betyder dock inte att du ÄR det.
Kommer genast att tänka på den förvirrade kurdiskan i kvällens Aktuellt som hävdade att hon är 100% kurd och 100% svensk samtidigt.
Hon vill alltså vara en etnocentrisk kurd hemma med släkten samtidigt som hon KRÄVER att svenskarna ska acceptera henne som 100% svensk när det passar henne. Sanslös idiot.
Alla kan dessutom på en nanosekund se att hon inte är svensk.
I det fall en etnisk svensk skulle begära av kurder att bli accepterad som kurd hade han blivit utskrattad eller kanske fått stryk.
Bara i Sverige..........man baxnar åt idiotin.
Citera
2014-12-18, 00:35
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
... men så var det ju det där med spettekakan!

Hur som helst så måste jag ändå säga att oavsett vad man tycker om Söder så öppnar hans uttalanden (oavsett hur feltolkade de än är) för en del intressanta diskussioner här på Flashback. Lite synd bara att tonen för tillfället tycks vara sakligare här än både i riksdagen och i statstelevisionen.

Haha spettekaka! Jag känner mycket för Skåne med spettekakan har jag aldrig fattat.

Att Söder vill bestämma vem som är svensk eller inte är för mig ganska lustigt eftersom han är från Helsingborg och har växt upp i det historiskt minst svenska landskapet som finns i dagens Sverige.

Det jag tycks tyda från hans uttalanden är att Sverige behöver en majoritetskultur som de flesta måste dela, annars blir Sverige ingenting. Det håller jag helt med om, men att den måste baseras på klassiskt svenska traditioner är ingen självklarhet tycker jag. Mångkultur kommer aldrig fungera, det måste finnas en gemensam svensk kultur, sen kan varje individ fira vilka traditioner de vill. Vissa värderingar måste delas av massan för ett framgångsrikt land.

Annars blir det en kapitalistisk sörja som USA.
Citera
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Spelar ingen roll. Björn Söder är talman, om än vice. Vem representerar talmannen? (igen)

Jo, det har en milsvid betydelse. Har du gått i skolan?

Talmannen är Sveriges riksdags representant, därför ska han vara opolitisk.

Vice Talman tjänar bara undantagsvis som representant för riksdagen, därför inget krav på att vara opolitiska.

Hursomhelst är detta en tämligen ointressant diskussion (hur nu allmänbildning kan vara en diskussion...) Det primära var ju att du av någon anledning ville att Björn Söder skulle avgå, men du kunde inte ens motivera vad som var fel i hans uttalande, utan du började spamma en massa skit.
Citera
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Det är inget fel att känna sig som en flodhäst heller, det betyder dock inte att du ÄR det.
Kommer genast att tänka på den förvirrade kurdiskan i kvällens Aktuellt som hävdade att hon är 100% kurd och 100% svensk samtidigt.
Hon vill alltså vara en etnocentrisk kurd hemma med släkten samtidigt som hon KRÄVER att svenskarna ska acceptera henne som 100% svensk när det passar henne. Sanslös idiot.
Alla kan dessutom på en nanosekund se att hon inte är s vensk.
I det fall en etnisk svensk skulle begära av kurder att bli accepterad som kurd hade han blivit utskrattad eller kanske fått stryk.

Är det du som bestämmer det? Kan man vara 100% svensk och 100% SD-sympatisatör och 100% Djurgårdare och 100% Kristen och 100% familjefar- Samtidigt?
Citera
2014-12-18, 00:37
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppe-Luns
.. icke etniskt svensk... ynklig rasistlort.

Nu tror jag att dina argument verkar vara slut.

Ni som försvarar Söder är onekligen motsägelsefulla. Ena sekunden hävdar man att BS är feltolkad, felciterad och att han i själva verket tycker precis tvärtom om judar och samer mot vad han uttryckte i Orrhenius intervju.
När ni sedan blir kritiserade anklagar ni motparten för att vara jude (sannolikt med en hemlig agenda) Kan man säga emot sig själv mer än så?

Faktum kvarstår sedan i det relativa och subjektiva i den bild Golonka målar upp - och som du verkar ansluta dig till.
Det finns många idéer kring svensk kultur. Det finns ingen anledning till att en liten klick bland de mest extrema sd:arna ska ges tolkningsföreträde till sverigebilden. Sannolikt är det till och med många andra sverigedemokrater som inte håller med. Kanske liksom det hörs kritiska röster inom sd mot Björn Söder.
Senast redigerad av hundensår 2014-12-18 kl. 00:52.
Citera
2014-12-18, 00:39
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Kan du citera vad Söder sagt i intervjun, som är "tanklös skit"?

Söder verkar ändra åsikt och vilja tolkas olika varje gång han intervjuas eller gör uttalanden i södergate. Det verkar aningen.. tanklöst taktlöst skitigt.

Just nu är ju emellertid skadesaneringskampanjen från sdu-kidsen här i tråden - liksom på riksplanet bland elefanterna i full gång. Planen börjar bli tydlig: sd kommer än en gång att utmålas som martyrer, underdogs och offer för etablissemanget. Ska bli intressant att se om grisen går att sminka en gång till.
Senast redigerad av hundensår 2014-12-18 kl. 00:45.
Citera
2014-12-18, 00:42
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Är det du som bestämmer det? Kan man vara 100% svensk och 100% SD-sympatisatör och 100% Djurgårdare och 100% Kristen och 100% familjefar- Samtidigt?
Jo det kan man, man kan vara 100% skidåkare, 100% morbror och 100% bilist också.
Man kan dock inte vara 100% kurd på samma gång som man är 100% svensk.
Gapskrattade när jag hörde svamlet, helt seriös var hon dessutom.
Kanske inte så konstigt att de inte har ett eget land då, det skulle nog inte fungera så bra.
Senast redigerad av krackelerar 2014-12-18 kl. 00:45.
Citera
2014-12-18, 00:44
Medlem
Citat:
Alla kan dessutom på en nanosekund se att hon inte är svensk.

Att känna sig - att vara - att kräva att bli behandlad som. Olika saker på en fallande skala.
Citera
2014-12-18, 00:46
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Och när talmannen är sjuk och vice talman hoppar in är hen bara 10% talman då? Vart går Björn Söder i morgon om han ska till jobbet?

Skämta du?

Rollen som Vice Talman anses av hela etablissemanget vara förenligt med ett samtidigt politiskt engagemang. Hur svårt kan det vara att förstå? Vice Talman anses helt enkelt inte vara en ständig representant på samma sätt.

Behöver en vice-talman ta över talmannens roll så kan det kanske vara bra om han den dagen tonar ner sitt politiska engagemang.
Citera
2014-12-18, 00:48
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Söder verkar ändra åsikt och vilja tolkas olika varje gång han intervjuas eller gör uttalanden i södergate. Det verkar aningen.. tanklöst taktlöst skitigt.

Just nu är ju emellertid skadesaneringskampanjen från sdu-kidsen här i tråden - liksom på riksplanet bland elefanterna i full gång. Planen börjar bli tydlig: sd kommer än en gång att utmålas som martyrer, underdogs och offer för etablissemanget. Ska bli intressant att se om grisen går att sminka en gång till.

Så det är inget i artikeln i sig, utan något annat som sagts i samband?

Kan du måhända citera detta "annat" då?
Citera
2014-12-18, 00:50
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Jo det kan man, man kan vara 100% skidåkare, 100% morbror och 100% bilist också.
Man kan dock inte vara 100% kurd på samma gång som man är 100% svensk.
Gapskrattade när jag hörde svamlet, helt seriös var hon dessutom.
Kanske inte så konstigt att de inte har ett eget land då, det skulle nog inte fungera så bra.

Ser du denna räta linje? Visst är den fin?

Det här med identitet är mer komplexe än att det kan kategoriseras efter givna mallar. Vissa identifierar sig via yrket, ideologi, nation, familj, vänner, förebilder, idoler etc.... många gånger som en kombination av flera faktorer. Oavsett hur du vill identifiera dig själv är din privatsak och inte något annan ska komma och tala om för dig.
Senast redigerad av varmluftsballong 2014-12-18 kl. 00:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in