Citat:
Ursprungligen postat av
andromedi
Ja, svenska författare är såklart svenska. Och i övrigt målar han du citerar upp en bild som säkert delas av många, varav de flesta säkert också är SD:are, men det är ju knappast en allmängiltig bild av vad som är Sverige. Du förstår väl själv också att det kan beskrivas på olika sätt av vem man frågar. Jag älskar Sverige eftersom jag är född är, och skulle kunna skriva ett liknande inlägg av vad jag gillar. Det kan säkert alla som vuxit upp här och har någorlunda skrivförmåga.
Men det du citerar är snarare en individuell, poetisk tolkning av Sverige än en definition. En svensk kvinna från Stockholm eller Malmö till exempel, skulle kanske inte alls ha med något öldrickande, snötäckta landskap och att "knulla en vacker kvinna" i sin beskrivning av Sverige...
Det går inte att semantiskt definiera det svenska. Det krävs målande bilder för att imitera känslan och trycka på just den punkten i hjärtat som gör att just vi älskar det här landet.
Det är som kärlek! Om någon frågar dig vad kärlek är, hur ska du då beskriva den känslan? Du kommer sväva iväg och prata om ultimat lycka, rosor, skratt, värme, kyssar... Den som frågar dig säger då: "Men det låter som en poetisk tolkning, fylld av metaforer och liknelser. Berätta för mig vad definitionen av kärlek är." Då återstår bara att rycka på axlarna och berätta för den andre att man måste uppleva kärlek för att veta hur det känns.