2014-12-17, 17:42
Medlem
KalleXLs avatar
V och FP ger SD hjälp och gratisreklam när dom tillåter svartskallar hetsa mot demokratiskt valda svenska politiker som följer alla regler och gör sitt jobb som talmannen Söder.
Om V och FP som höll på att hamna under 4 procentspärren tror att denna omvända rasism gynnar dem vid nästa val. Jag bara säger. HaaHaaHaa.

Redan har SD fått 18 procent av sympatierna som lär öka till 25 vid nyvalet i mars.
Citera
2014-12-17, 17:43
Medlem
ichbinSCHWULEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling

Du anser att Media är den som ska hängas och inte Björn Söder?
Jisses.

Hur känns det att försvara en idiot?

Jag skulle aldrig någonsin få för mig att försvara dig? Du får kämpa för dig själv.
Citera
2014-12-17, 17:45
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Det hör inte till diskussionen vad jag anser i det ämnet. Vill du veta mer, starta gärna en annan tråd. Det hör till diskussionen att Golonkas definition knappast kan anses objektiv.

Jo, den kan anses som objektiv; han ger exempel som väldigt ofta framhålls som typiska för svensk kultur. Om du inte håller med är det väl rimligt att du presenterar en egen definition. Det är knappast off topic, då tråden handlar om Söders/SD:s syn på svenskhet; det måste vara fullt rimligt att här ge alternativa exempel.
Citera
2014-12-17, 17:47
Medlem
Sebbe.Straxxs avatar
Haha vänstern uttalade sig på Studio ett på SR. En sak är säkert, SD kommer öka efter detta. Vad fan tänker V och MP med egentligen??
Citera
2014-12-17, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Nej, det är någonstans där du hamnar. Och kanske också Björn Söder. Varför skulle just ni ha tolkningsföreträde på vad som är svenskt eller tillåtas definiera för alla vilka som är svenskar?

Det betyder att kostervalsen kanske får samsas med Timbuktu och att den amerikanska grönsaksblandningen måste trängas med sojabönor i frysdisken. Sånt som verkar svårt att acceptera för många sd:are. Iallafall de av er som skriver på fb.

Att hävda att ett lands kultur eller dess befolknings etnicitet är objektiv och därmed ställd utanför diskussion är nog en åsikt ganska få har. Det låter riktigt knasigt och inskränkt.

Sen talar jag för mig själv. Det finns inget "er". Hur jag själv definierar det svensk kultur eller etnicitet har du ingen aning om. Inga halmgubbar tack! Gäller fö också dig och ditt arga personangrepp, Golonka.

Det fetade ar ju fullstandigt idiotiskt att pasta! Timbuktu, svensk kultur...

Nej Golonka traffade 99% ratt med sin definition av svensk kultur! Han sa ocksa att man kunde dra ifran eller lagga till fler saker... Man vet inte om man skall skratta eller grata...Fast skrattet fastnar i halsen da man inser att det finns fler av din sort

Ett par hundra ar till sa ar halal-slakt, Ramadan, och boneutrop "svensk kultur" - Eller hur?
Citera
2014-12-17, 17:55
Bannlyst
Får man verkligen hålla på och tramsa så i våran riksdag som tomtarna gjorde idag? Säga Shalom och grejer till talmannen? Den jäveln skulle ju kastats ut ut riksdagen med en gång
Citera
2014-12-17, 17:59
Medlem
Björn Söders förtydligande av DN:s artikel innebär att de erkända svenska minoriteterna inte har krav på sig att assimileras. Mycket prat här om judar och lappar, men inget om romer.

Men SD har alltså inte heller några krav på att zigenare ska anpassa sig? Gäller det alla? Eller bara dom som fötts i Sverige?

Om en rumänsk tiggare har fått barn i Sverige senaste året, kan barnet få fortsätta leva "romskt" i Sverige med tiggeri? Det är ju deras kultur?
Citera
2014-12-17, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurret
Men det är som sagt min åsikt, och jag förstår verkligen inte varför folk blir så upprörda av att Björn Söder har en annan...

Tror du det kan bero på att han är politiker med maktanspråk?
Citera
2014-12-17, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Björn Söders förtydligande av DN:s artikel innebär att de erkända svenska minoriteterna inte har krav på sig att assimileras. Mycket prat här om judar och lappar, men inget om romer.

Men SD har alltså inte heller några krav på att zigenare ska anpassa sig? Gäller det alla? Eller bara dom som fötts i Sverige?

Om en rumänsk tiggare har fått barn i Sverige senaste året, kan barnet få fortsätta leva "romskt" i Sverige med tiggeri? Det är ju deras kultur?

Det här är inte uSA, du får inte medborgarskap bara för att du fötts här. Det koliderar alltså på intyet sätt med Söders uttalanden. Sådana ziggenare har SD ingen policy alls för, dom ska ju inte vara I sverige ändå.
Citera
2014-12-17, 18:06
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullinkambe
..Om du inte håller med ä...

Jag har inte skrivit att jag inte håller med. Jag har skrivit att de markörer Golonka anger är subjektivt utvalda. Vill du diskutera vad "svenskhet" egentligen är finns det andra trådar för det.

Citat:
Ursprungligen postat av MilagroTocarFondo
Det fetade ar ju fullstandigt idiotiskt..

Som sagt, subjektiva påståenden. Dock sådant många kanske anser.
Senast redigerad av hundensår 2014-12-17 kl. 18:18.
Citera
2014-12-17, 18:09
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andromedi
Ja, svenska författare är såklart svenska. Och i övrigt målar han du citerar upp en bild som säkert delas av många, varav de flesta säkert också är SD:are, men det är ju knappast en allmängiltig bild av vad som är Sverige. Du förstår väl själv också att det kan beskrivas på olika sätt av vem man frågar. Jag älskar Sverige eftersom jag är född är, och skulle kunna skriva ett liknande inlägg av vad jag gillar. Det kan säkert alla som vuxit upp här och har någorlunda skrivförmåga.

Men det du citerar är snarare en individuell, poetisk tolkning av Sverige än en definition. En svensk kvinna från Stockholm eller Malmö till exempel, skulle kanske inte alls ha med något öldrickande, snötäckta landskap och att "knulla en vacker kvinna" i sin beskrivning av Sverige...

Det går inte att semantiskt definiera det svenska. Det krävs målande bilder för att imitera känslan och trycka på just den punkten i hjärtat som gör att just vi älskar det här landet.

Det är som kärlek! Om någon frågar dig vad kärlek är, hur ska du då beskriva den känslan? Du kommer sväva iväg och prata om ultimat lycka, rosor, skratt, värme, kyssar... Den som frågar dig säger då: "Men det låter som en poetisk tolkning, fylld av metaforer och liknelser. Berätta för mig vad definitionen av kärlek är." Då återstår bara att rycka på axlarna och berätta för den andre att man måste uppleva kärlek för att veta hur det känns.
Citera
2014-12-17, 18:09
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Det här är inte uSA, du får inte medborgarskap bara för att du fötts här. Det koliderar alltså på intyet sätt med Söders uttalanden. Sådana ziggenare har SD ingen policy alls för, dom ska ju inte vara I sverige ändå.

Du får visst ett Svenskt medborgarskap om du föds i Sverige (det gäller i alla länder) då alla barn registreras när de föds så att de inte försvinner ut i tomma intet när de väl lämnar sjukhuset.

Ända chansen för att ett barn inte skall registreras i ett land är om den föds utan någon form av statlig eller kommunal kontakt innan, under och efter födseln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in