2014-12-17, 18:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skofnung
Vilket dårhus Sverige är. Björn Söder konstaterar något självklart och mediahusen ballar ur direkt. Denna totala härdsmälta kommer ta minst två generationer att få bukt med. När t.om SDare tycker det var klumpigt uttalat av BS då vet vi att hjärntvätten är fullständig.

Svensk är man om man är genetiskt skandinav eller nordeuropé som tagit till sig den svenska kulturen.

Uppfyller du inte kraven ovan är du inte svensk, så enkelt är det.
Tror du borde lyssna mer på vad tex SD o svp själva säger. Du måste inte vara nordeurope för att vara svensk. Kristna europeer kan perfekt anpassas och vara svenskar. Vi måste ha ett bättre sammarbeta med andra länder om sådana frågor. Men muslimer passar dock inte in som svenskar oavsett så.
Citera
2014-12-17, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Det här är inte uSA, du får inte medborgarskap bara för att du fötts här. Det koliderar alltså på intyet sätt med Söders uttalanden. Sådana ziggenare har SD ingen policy alls för, dom ska ju inte vara I sverige ändå.

Jag är väl medveten om att man inte får medborgarskap bara för man fötts här, men redan nu anordnas förskola m.m. för tiggare så inget är ju omöjligt i konungariket Sverige.

Det jag egentligen undrade över är Söders och SD's inställning till romerna som nationell minoritet. Ett exempel som är mer realistiskt: de så kallade Kaale-romerna som invandrade till Sverige på 50-talet, behöver dom alltså inte assimilera sig enligt Söders uttalande?

Är dom en svensk minoritet som judar och lappar- med samma rättigheter - enligt SD och Söder?
Citera
2014-12-17, 18:19
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Det hör inte till diskussionen vad jag anser i det ämnet. Vill du veta mer, starta gärna en annan tråd. Det hör till diskussionen att Golonkas definition knappast kan anses objektiv.
Jag tror inte att du förstår vad Gullinkambe försöker säga. Om det inte finns något som utmärker svenskar som nation så finns det givetvis heller inget som utmärker judar, samer, kurder eller romer. Ergo är vi alla lika. Oavsett vart i världen du bor, oavsett kulturella uttryck eller språk som utmärker dig så är du samtidigt jude, same, kurd och rom. Eller för att använda en gammal slogan - Alla lika, alla olika. Men är det den definition som du står för så var då tydlig med det.
Citera
2014-12-17, 18:21
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Men bara en eller två dagar senare, under kommunkonferensen i Västerås, går alltså Björn Söder ut i Sveriges största morgontidning och bekräftar att "jovisst är vi fascister". Han sade inte riktigt så, men det är så som vanligt folk tolkar honom när han visar att han är helt analfixerad vid judars religion, samers sedvänjor och tornedalingars genpooler. Precis då SD hade chansen att bli åtminstone halvaccepterade som politisk motpart, säkerställde Björn Söder att Miljöpartiet kommer att fortsätta diktera villkoren för invandringen.

Fast han svarade ju på direkta frågor från Niklas Orrenius och det han faktiskt svarade är helt korrekt. Många samer ser sig som samer och inte som svenskar, många judar likaså. Sen finns det andra som är helt assimilerade och ser sig som svenskar.

Jag kan dock tycka att han är ett jävla klantarsle som svarar på frågorna, eller några frågor alls från någon Expressen-reporter överhuvudtaget. Det kommer ju garanterat att vinklas till maximalt negativ bild av honom och SD vad han än svarar.
Citera
2014-12-17, 18:27
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Jag tror inte att du förstå

Självklart finns det mängder av saker som uttrycker svensk kultur. Men nu var ju frågan om vilka som skulle betraktas som svenskar. Björn Söder verkar ha sina idéer. De flesta har uppenbarligen andra åsikter om det. Det skulle inte förvåna mig om en hel del av dem också är sd-väljare.
Senast redigerad av hundensår 2014-12-17 kl. 18:32.
Citera
2014-12-17, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyssmigimorgon
Får man verkligen hålla på och tramsa så i våran riksdag som tomtarna gjorde idag? Säga Shalom och grejer till talmannen? Den jäveln skulle ju kastats ut ut riksdagen med en gång

Ja, det verkar så.

- Stefan Löfven: SD har gjort riksdagen till sin lekstuga - Nyhetsmorgon (TV4)

Jag tror de inte är svårt för väljarna att avgöra vilka som bedriver den riktiga lekstugan....

Angående de här uttalandet så finns här ett klipp där Björn Söder får förklara sig https://www.youtube.com/watch?v=ZrQDrNAf2VE

I och med att journalisten Niklas Orrenius får betalt för att aktivt arbeta emot SD så är man inte direkt förvånad.

Här sitter han och pratar om en politiker han grävt fram ett 20 år gammalt brott i det förflutna.
https://www.youtube.com/watch?v=uHXqTJj3Abo

Här får han pris i pk debatt "guldpennan" https://www.youtube.com/watch?v=bErFVBE_tgM
Senast redigerad av volwave 2014-12-17 kl. 18:59.
Citera
2014-12-17, 18:42
Medlem
KalleXLs avatar
Det enda folkslag som förbjuds att känna samhörighet till sitt land och dess traditioner är vi svenska förtryckta aboriginer. När Talmannen Björn Söder klädde sig i traditionell hembygdsdress vid riksdagens öppnande hånades han av politiska dyngan, samtidigt som man lät svartskallar med burka armbåga sig fram.

De flesta som tillåts välla in i landet är bara ute efter statskassan och lyxiga lägenheter och bryr sig inte ett dugg om svenska regler, traditioner eller våra lagar. Absolut ingenting som en enda svensk bett om. Därför applåderar man över Björn Söders civilkurage. Det är bevisat att han inte alls sa det man påstod att han sa, utan ett planterat skitprat för att göra SD till åtlöje. Hur gick det. Jo svartskallarna som var skickade att utföra påhoppet gjordes till åtlöje och skämde ut V och FP och SD fick flest anhängare enligt alla tidningar. Som vanligt.
Citera
2014-12-17, 18:44
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Björn Söders förtydligande av DN:s artikel innebär att de erkända svenska minoriteterna inte har krav på sig att assimileras. Mycket prat här om judar och lappar, men inget om romer.

Men SD har alltså inte heller några krav på att zigenare ska anpassa sig? Gäller det alla? Eller bara dom som fötts i Sverige?

Om en rumänsk tiggare har fått barn i Sverige senaste året, kan barnet få fortsätta leva "romskt" i Sverige med tiggeri? Det är ju deras kultur?

Jag tycker du sätter fingret på en viktig frågeställning: är EU-migranterna att betrakta som en nationell minoritet? Det är ju trots allt så romer definieras i lagstiftningen. Jag har inte reflekterat över detta förut, man kan ju tycka att det ska finnas en koppling till språket här - är romani chib det språk som zigenartiggarna talar?

edit: tycks vara så:
https://en.wikipedia.org/wiki/Romani_language
Senast redigerad av sherm 2014-12-17 kl. 18:56.
Citera
2014-12-17, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Det jag egentligen undrade över är Söders och SD's inställning till romerna som nationell minoritet. Ett exempel som är mer realistiskt: de så kallade Kaale-romerna som invandrade till Sverige på 50-talet, behöver dom alltså inte assimilera sig enligt Söders uttalande?

Är dom en svensk minoritet som judar och lappar- med samma rättigheter - enligt SD och Söder?

Men för säg det då istället för att börja dra upp rumäner.

Jo, om Söder ska vara konsekvent bör zigenare med svenskt medborgarskap behandlas på samma sätt som samer och judar. Dvs dom får bli svenskar om dom vill, eller så får dom behålla sin zigenarindentitet, men dom får inte identifiera sig som både svenskar och zigenare.

Men det lär inte ha varit en slump att han inte väljer zigenare som exempel. Han är väl medveten om hur mycket rashat det finns mot zigenare i dom egna leden.
Citera
2014-12-17, 19:20
Medlem
Som vanligt ljuger och förvränger en falsk och köpt "journalist" en intervju med en nationalist, den som tror på vad som skrivs i tidningar som Dagens Nyheter borde sinnesundersökas. Läs inte den vinklade propagandan så mår du bättre.
Citera
2014-12-17, 19:21
Medlem
RingRing2014s avatar
7K har skapat herr-talman-lekstuga idag i riksdagen. Det såg inge vidare bra ut när den ena politikern efter den andra härjade med främmande språk i talarstolen. Detta kan slå tillbaka på 7K-blocket, som precis gav ett exempel på hur det kan komma att låta i plenisalen om massinvandringen fortsätter.

Björne bör dock sluta linda in sig i fortsatta abstrakta utbroderingar framöver. Och det tror jag han uppfattat.

Harmonisera invandringen till nivåer som motsvarar resten av EU-länderna gäller nu, SD 2015!
Senast redigerad av RingRing2014 2014-12-17 kl. 19:49.
Citera
2014-12-17, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lionfromthenorth
Som vanligt ljuger och förvränger en falsk och köpt "journalist" en intervju med en nationalist, den som tror på vad som skrivs i tidningar som Dagens Nyheter borde sinnesundersökas. Läs inte den vinklade propagandan så mår du bättre.

Du har som vanligt missat att Söder inte förnekar att han är rätt citerad?
Angående sinnesundersökning. Jaa, det är alla andra som är tokiga du är normal

Det finns inget behov att i detalj analysera vad han säger i ett patetiskt försök att försvara det. Jag tror väl kanske inte att han har börjat värma gaskammaren. MEN, den som förnekar att det osar nyfaschism är inte ärlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in